Inloggen
TWEE CORNELISSEN - ID 14958


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-07-02 / 1890-10-24 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1855-06-09
Delivery Date: 1855-07-02
Technical Data

Gross Tonnage: 392.00 lasts
Gross Tonnage 2: 741.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-01-21
Register nr: 18560025
Scheepsnaam: TWEE CORNELISSEN
Type: Bark
Lasten: 392
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vroege, J.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Kreye, J.C.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-07-02 TWEE CORNELISSEN
Manager: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands

Date/Name Ship 1877-03-00 CONCORDIA
Manager: W. Smit, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: W. Smit, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Purmerend / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 98 van 1855 van het schip TWEE CORNELISSEN

Eigenaren

Jan Vroege, boekhouder, Alblasserdam 3/48e part
Cornelis Smit, Alblasserdam 12/48e part
Gebr. Chabot, Rotterdam 3/48e part
Johannes Lodewijk Koch, Rotterdam 2/48e part
Johann Pieter Gogaren, Rotterdam 2/48e part
Cornelis Hoogendijk Dirkszoon, Krimpen ad Ijssel 2/48e part
M. Wijt en Zonen, Rotterdam 1/48e part
Gerrit Willems Peters, Rotterdam 2/48e part
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam 1/48e part
Adrianus Arnoldus Jesse, Rotterdam 1/48e part
Arij Outshoorn, Rotterdam 1/48e part
Johan George van der Held, Rotterdam 1/48e part
Jacques Guillaume Maasdijk, Rotterdam 1/48e part
Arnoldus van Weezenbeek, Rotterdam 1/48e part
Dirk Molenaar, Ijsselmonde 1/48e part
Jan Ravenek, Rotterdam 1/48e part
Johan George Ravenek, Pijnacker 1/48e part
Teunis Voorbeijtel, Bruinisse 1/48e part
Willem Otto Arie Lans, Capelle ad Ijssel 1/48e part
Lieven Koole, Zierikzee 1/48e part
Lambertus Hardenberg, Den Haag 1/48e part
Elizabeth en Jenneke Zentie, Dordrecht 1/48e part
Abraham Jongbloed, Leidsendam 1/48e part
Lambertus Johannesse van Vessem, Oosterland 1/48e part
Jan Smit Corneliszoon, Alblasserdam 1/48e part
Jean Esaie Christiërne de Wijs, Alblasserdam 1/48e part
Pieter Pijl Jacobszoon, Alblasserdam 1/48e part
Jan Spruijt, Alblasserdam 1/48e part
Harm Geerts Pott, Alblasserdam 1/48e part
Johan Christian Krege. Alblasserdam 1/48e part
Ship Events Data

1890-08-24: Sprang a leak
Nieuwediep, 24 augustus 1890. Het schip (opm: bark) CONCORDIA, kapt. J.T. Teensma, van Hernösand met hout naar Zaandam, is met vijf voet water in het ruim hier binnengelopen.
1890-10-24: Final Fate: Broken up

Nieuwe Diep, 24 oktober 1890. Het Nederlandse barkschip CONCORDIA, laatst gevoerd door kapt. J.T. Teensma, en thuis behorende te Purmerend, is uit de hand verkocht aan de heren J.N. Prins alhier en A. Stam te ‘t Zand, om gesloopt te worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Kreye was met vlagnummer R229 in de periode 1847/48 t/m 1876 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.C.Kreye met vlagnummer R229 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851                 van de bark “Duiveland”                   315 last     voor Voorbeitel & Vroege te Bruinisse

*    1855, 1858, 1859,

      1862 t/m 1867            van de bark “Twee Cornelissen”      392 last     varend voor J.Vroege te Alblasserdam

*    1874                            geen vermelding van schip en reder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.C.Kreye                     Twee Cornelissen                               27 april 1860                             04 juni 1861

 

Bouma025 vermeldt J.C.Kreye als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1852 van de bark “Duiveland”, gebouwd in 1847 te Zierikzee, 621 ton o.m., varend voor T.Voorbeytel te Zierikzee;

*    1853 t/m 1856 van de bark “Hollands Trouw”, gebouwd in 1852 te Elshout, 733 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;

*    1857 t/m 1873 op de bark “Twee Cornelissen”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 742 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

“Van het Zierikzeese barkschip “Duiveland” is in particulier bezit een fraai scheepsportret bewaard gebleven. De heer J.C.A.Ribbens te Heinkenszand is de eigenaar van een door Jacob Spin vervaardigde afbeelding van genoemde bark”. De betovergrootvader van de heer Ribbens was de gezagvoerder J.C.Viersma van de “Duiveland”. Het schip werd op 13 juli 1847 op de Commerciewerf van C.Smit te Zierikzee te water gelaten, gebouwd door scheepsbouwmeester C.Mak.

“Het was groot 328 last of 621 ton en bestemd voor de vaart op Oostindië. Op 1 oktober 1847 werd voor de eerste maal uitgezeild onder kapitein Kreye. De aankomst te Batavia vond plaats op 6 januari van het volgend jaar”

 

      Derde stuurman O.D. van der Wal monsterde in c.1856 aan op de bark “Twee Cornelissen” onder kapitein J.C.Kreye voor een reis naar Java en terug.

 

In: “Norbert van den Berg, chroniqueur van de bark Scheveningen”, uitg. Scribo Mare/Spiegel der Zeilvaart, 58 pp, 2005.

Het schip de “Scheveningen” vaart op 29 maart 1855 op weg naar Indië in het Kanaal en de chroniqueur vermeldt:

“ … ; door de kijker bespeurde de kapitein een bark, die aan zijn gaffel een Nederlandse vlag en daaronder een Rotterdamse nummervlag vertoonde.     het gewapende zeemansoog bespeurde spoedig dat No.229 in de vlag te lezen stond, waardoor wij tot de ervaring kwamen dat het bewuste schip de Hollands Trouw was. … “

 

De bark “Duiveland onder kapitein J.C.Kreije vertrok vanuit Rotterdam en bereikte via Kaap Hoorn Valparaiso op 07 december 1850. Via dezelfde route kwam het aan te Queenstown op 01 mei 1851.121

De bark “Twee Cornelissen” onder kapitein J.C.Kreye vertrok in 1872 uit Passuruan en was op 17 februari 1872 te San Francisco, dus via de Pacific. Daarna werd het gemeld van Manzanillo en op 21 oktober 1872 te Liverpool en die reis moet via Kaap Hoorn zijn gegaan.121

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Kreye, J.C.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Boonstra als gezagvoerder gedurende:

  • 1858 t/m 1862 van de 2/msch “Mina”, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 177 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela. Het schip voer in 1863 voor J.Ooms Ez & Co te Rotterdam en was herdoopt in “Valk”;
  • 1874 t/m 1876 van de bark “Twee Cornelissen”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 742 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1877 verkocht aan W.Smit te Purmerend en herdoopt in “Concordia”;
  • 1876 t/m 1878 van het 3/mschip “Ster der Hoop, ex Star of Hope, gebouwd in 1868 te Boston, 1312 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Boonstra, A.

Familiegegevens en opleiding

Haaike Bakker werd geboren te Schiermonnikoog op 12 juni 1833 als zoon van Tjebbe Freerks Bakker en Maaike Haaikes Mellema.

Hij trouwde op 11 mei 1859 als scheepsgezagvoerder met Johanna Maria Haaikes Zeilinga, geboren te Schiermonnikoog op 14 september 1835 als dochter van Haaike Abrahams Zeilinga en Martha Alida Remts Coerkamp. Zij overleed op 15 april 1910 te Schiermonnikoog.

Haaike overleed op 22 december 1881 te Den Helder in wijk O, nr.383. In de akte staat dat hij de zoon was van Tjebbe Bakker en Maaike Faber (kennelijk een foute opgave).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Bakker werd met nr. 759 effectief lid van Zeemanshoop op 07 juni 1859 op voordracht van F.C.Jaski. Zijn schip was “De Vriendschap”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 31 mei/07 juni 1859 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Haaike Bakker, oud 25 jaar, voerend de galjoot “Vriendschap, met als adres F.Zeilinga te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.

Hij was met vlagnummer 759 van 1859 t/m 1881 lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop”.

Haaike Bakker was met vlagnummer 37 van 1860 t/m 1881 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning” en

met vlagnummer 30 van 1878 t/m 1881 lid van het zeemanscollege “De Goede Bedoeling” in Den Helder.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 januari 1882 vraagt de wed. H.Bakker geb. Zeilinga om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering dd 30 maart 1882 wordt toegekend voor haar en 4 kinderen ingaande 01 januari 1882.042.

Op 25 februari 1886 vraagt zij een verhoging van de uitkering, maar dat wordt afgewezen. 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 maart 1900 vraagt de secretaris van Schiermonnikoog “hoeveel de weduwen Y.P.G.Konter en H. Bakker per maand van Zeemanshoop genieten.”042

 

In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 30 maart 1882 (Stadsarchief Amsterdam 491-38) bevindt zich een rapportage dd 14 maart 1882 door J.S.Brak over kapitein H.Bakker. Hij was gezagvoerder van de “Concordia”, kwam 22 december 1881 terug van een reis en overleed nog dezelfde dag. Het Bestuur wordt geadviseerd de onderstand toe te kennen aan de wed. Haaike Bakker, geb. Johanna Zeilinga plus haar 4 kinderen.042..

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 april 1882 is meegedeeld dat per 01 januari 1882 een uitkering in de 1e klasse afd. C. is toegekend aan de wed. H.Bakker geb. Zeilinga, voor haar en 4 kinderen.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 oktober 1900 staat vermeld een: “Brief van de Secretaris der gemeente Schiermonnikoog verzoekende te willen opgeven hoeveel de weduwen Y.P.G.Konter en H.Bakker per maand van Zeemanshoop genieten. De opgaven door de heeren Secretarissen verstrekt.”023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer              jaren                type        scheepsnaam                          naam reder/boekhouder

         759              1859-1861            galjoot   Vriendschap                         de kapitein

                                     1862                 schoner  Amalia                                  Eltzbacher en Co resp.B.W.Kaars

                                                                                                                              Sijpestein te Krommenie

                                1863-1868            schoner  Amalia                                  B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie

                                1869-1874            schoner  Amalia                                  P.H.Kaars Sijpestein te Krommenie

                1             874-1876              fregat     Staatsraad van Ewijk         idem

1876                      “zonder schip”

1877                      geen opgave van schip en boekhouder

1878-1880           fregat     Concordia                            W.Smit te Purmerend

 

H.Bakker was gezagvoerder gedurende:025

*       1862 op de kof “Vriendschap”, gebouwd in 1854 te Sappemeer, 88 ton, varend als kapitein/eigenaar vanuit Schiermonnikoog (De Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart vermeldt hem als gezagvoerder vanaf 1859);

*       1863 t/m 1868 van de galjoot “Amalia”, gebouwd in 1862 bij Hooites te Hoogezand, 163 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*       1869 t/m 1876 op hetzelfde schip, maar nu voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip werd in 1876 “uit de hand verkocht” (Sweys);

*       1874 t/m 1877 op het fregat “Staatsraad Comm. van Ewijck”, van stapel op 11 maart 1856 op de werf “Het Wapen van Harlingen” bij T.Haverkamp te Amsterdam, 749 ton, varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip ging in 1878 voor f 15.600,- over naar P.Haverkamp te Amsterdam en werd herdoopt in “IJhoek” (opgave Bouma. Overlappend met vorige opgave);

*       1878 t/m 1881 van de bark “Concordia”, ex Twee Cornelissen, gebouwd in 1855 bij C.Smit te Alblasserdam, 742 ton, varend voor W.Smit te Purmerend.

 

H.Bakker was van 1873-1876 kapitein van het houten fregat “Staatsraad van Ewijck”, gebouwd in 1856 door P.Haverkamp te Amsterdam, 749 ton o.m., varend P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie Het schip werd in 1876 gekocht door P.Haverkamp en herdoopt in “IJ-hoek”025 en 052

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.Bakker              Vriendschap         04 april 1861                       19 november 1861

                                Amalia                   03 september 1862             17 november 1862

                                Amalia                   15januari 1863                    juli 1863

                                Amalia                   14 augustus 1863                 17 augustus 1864

                                Amalia                   13 september 1864             geen melding

                                Amalia                   05 oktober 1867                  geen melding

 

Overige bijzonderheden

Schiermonnikoger kapiteins waren geliefd bij de rederij van Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Rond 1870 voeren verscheidene eilander kapiteins voor deze rederij zoals Haaike Bakker (“Amalia”), Minne Kleisz. Gnodde (“Anna Cecilia”), Jeppe Teensen Teensma (“Charlotte”), Cornelis Teens Teensma (“Concurrent”), Ennee Theunis Teensma (“Cornelia”), Pieter Theunis Teensma (“Cornelia”), Geert Hoeksma (“Cornelia Wilhelmina”). Ze waren allen vlagvoerende leden van “De Herkenning”.

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Bakker, Haaike

Familiegegevens en opleiding

Jeppe Teensen Teensma werd geboren op Schiermonnikoog op 19 januari 1820 als zoon van Teen Jeppes Teensma en Trijntje Cornelis de Jong.

Hij trouwde op 13 juli 1848 te Schiermonnikoog als schipper met Janke Eltjes Vil, geboren op 07 oktober 1822 te Schiermonnikoog als dochter van Eltje Cornelis Vil en Wiegeltje Hendriks Donema. Zij overleed te Schiermonnikoog op 13 mei 1862.

Hij trouwde voor de tweede maal op 06 september 1865 als scheepsgezagvoerder met Janke Jacobus Mellema, geboren te Schiermonnikoog op 24 april 1837 als dochter van Jacobus Theunis Mellema en Willemtje Willems Stachouwer. Zij overleed op 12 december 1870 te Schiermonnikoog.

Hij trouwde voor de derde keer op 15 januari 1874 te Schiermonnikoog met Catharina Geertruida Feyes, geboren op 28 september 1848 te Schiermonnikoog als dochter Feye Remts Feyes en Lotje Theunis Hitman. Catharina overleed op 28 februari 1896 te Den Helder op de Binnenhaven nr. 3

Jeppe overleed in Den Helder op 27 mei 1895 op de Binnenhaven nr. 3. Hij was toen “hotelhouder”.

 

 

Portretten van Jeppe Teens Teensma en Catharina Geertruida Feijes staan op p. 128 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.T.Teensma staat in de ledenlijsten met vlagnummer 70 in de periode 1863 t/m 1895 geregistreerd als lid van het Schiermonnikoogse zeemanscollege “De Herkenning”. Als einddatum van lidmaatschap is in de ledenlijst 1900 vermeld, maar dit moet een vergissing zijn.

Hij was met vlagnummer 15 in de periode 1877 t/m 1893 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.T.Teensma als gezagvoerder gedurende:

*         1863 t/m 1868 van de galjoot “Charlotte”, gebouwd in 1863 bij R.J.Vos te Delfzijl, 130 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*         1869 t/m 1881 van de bark “Helena” ex Jan van Brakel, gebouwd in 1850 bij P.Bakhuyzen te Capelle aan de IJssel, 497 ton, varend voor P.A. v/d Drift te Alkmaar. 03 mei 1881: “Kooper M. van Neck te Nieuwediep thans genaamd Kijkduin.” (Sweys);

*         1883 t/m 1890 van de bark “Concordia”, ex Twee Cornelissen, gebouwd in 1855 bij C.Smit te Alblasserdam, 742 ton, varend voor W.Smit te Purmerend. Het schip werd in 1890 verkocht aan J.N.Prins om te slopen. (Sweys).

 

Vertrek en terugkomst in Amsterdam093

Kapitein                         Naam van het schip                                       Aankomst                     Vertrek

J.T.Teensma                 Helena                                                              geen melding                27 juli 1868

                                        Helena                                                              06 augustus 1868         geen melding

 

Overige bijzonderheden

bark HELENA, kapitein Jeppe Teens Teensma, vlag nummer 70 van het college De Herkenning van Schiermonnikoog

olieverf (1877), in goede staat, gemaakt door Teen G.G. Feninga, particulier bezit

foto gemaakt door G. Mast, Noardkromp 28, 9051 MS Stiens (058 2575046) bij de antiquair Heeren van Bronckhorst te Bronkhorst.

Een afbeelding staat ook op p. 129 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Teensma, Jeppe Teensz

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Kantongerecht Sliedrecht Archiefnummer NAHaag 3.03.37.138.98

foto 0332 - 0340

Cedule
Naam schip TWEE CORNELISSEN

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Sliedrecht, 2 juli 1855

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. Johan Christian Kreije

grootte in tonnen 392 lasten

tuigage/aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Alblasserdam

plaats / datum registratie Papendrecht, 9 juli 1855

nummer van registratie deel 18, blad 133 recto vak 1

notaris Mr. Antonie Paulus Weggeman Guldemont, kantonrechter te Sliedrecht

prijs

bijzonderheden: Getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Alblasserdam


researcher/datum research: FM 01/1215



Bijlage bij acte 98 van 1855 van het schip TWEE CORNELISSEN

Eigenaren:

Jan Vroege, boekhouder Alblasserdam 3/48e part
Cornelis Smit, Alblasserdam 12/48e part
Gebr. Chabot Rotterdam 3/48e part
Johannes Lodewijk Koch, Rotterdam 2/48e part
Johann Pieter Gogaren, Rotterdam 2/48e part
Cornelis Hoogendijk Dirkszoon, Krimpen ad IJssel 2/48e part
M. Wijt en Zonen, Rotterdam 1/48e part
Gerrit Willems Peters, Rotterdam 1/48e part
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam 1/48e part
Adrianus Arnoldus Jesse, Rotterdam 1/48e part
Arij Outshoorn, Rotterdam 1/48e part
Johan George van der Held, Rotterdam 1/48e part
Jacques Guillaume Maasdijk, Rotterdam 1/48e part
Arnoldus van Weezenbeek, Rotterdam 1/48e part
Dirk Molenaar, IJsselmonde 1/48e part
Jan Ravenek, Rotterdam 1/48e part
Johan George Ravenek, Pijnacker 1/48e part
Teunis Voorbeijtel, Bruinisse 1/48e part
Willem Otto Arie Lans Capelle ad Ijssel 1/48e part
Lieven Koole Zierikzee 1/48e part
Lambertus Hardenberg Den Haag 1/40e part
Elizabeth en Jenneke Zentie Dordrecht 1/48e part
Abraham Jongbloed Leidsendam 1/48e part
Lambertus Johannesse van Vessem Oosterland 1/48e part
Jan Smit Corneliszoon Alblasserdam 1/48e part
Jean Esaie Christiërne de Wijs Alblasserdam 1/48e part
Pieter Pijl Jacobszoon Alblasserdam 1/48e part
Jan Spruijt Alblasserdam 1/48e part
Harm Geerts Pott Alblasserdam 1/48e part
Johan Christian Krege Alblasserdam 1/48e part



researcher/datum research: FM 01/1215

Naam TWEE CORNELISSEN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1855
Toegang 3.03.37
Inventaris 138