Inloggen
AIJOLT EN THOMAS - ID 14904


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-08-11 / 1862-06-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wubbo Cornelis Wildervanck, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1855-07-20
Technical Data

Net Tonnage: 84.00 lasts
Net Tonnage 2: 159.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 27.00 Meters Registered
Beam: 4.51 Meters Registered
Depth: 2.94 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1855
Datum agenda: 1855-08-11
Register nr: 18550721
Scheepsnaam: AIJOLT EN THOMAS
Type: Schooner
Lasten: 84
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jonge, J.M. de
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Jonge, J.M. de
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-07-20 AIJOLT EN THOMAS
Manager: Jacob Martens de Jonge, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Martens de Jonge, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Date/Name Ship 1858-03-01 ALLIANTIE
Manager: Wubbo Cornelius Wildervanck, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wubbo Cornelius Wildervanck, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands

Ship Events Data

1861-11-00: Final Fate: Missing

De ALLIANTIE, kapt. Steen, is op 6 november 1861 vertrokken van Pernau. Sindsdien is niets meer van schip of opvarenden vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.M. de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1857 van de 2-mastschoener “Aijolt & Thomas”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 159 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip voer in 1858 voor J.G.Heeres te Pekela en was herdoopt in “Alliantie”.

*    1865 van de kof “Hendrika”, gebouwd in 1848 te Hoogezand, 119 ton o.m., varend voor M.P. de Jonge te Veendam. Het schip werd in 1865 op de Noordzee met een lading steenkolen overzeild.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Jonge, J.M. de
Overige informatie: eigenaar

Familiegegevens en opleiding

Willem Haarsema Steen werd geboren te Oude Pekela op 11 december 1817 als zoon van de arbeider Boele Adolfs Steen en Aaltje W.Haarsema

Het schip van Willem Steen werd vermist in 1860

Provinciale Groninger Courant 1 juni 1862

Groningen, 18 juli. Aangaande het te Pekela te huis behorende schoenerschip ALLIANTIE, kapt. Steen, de 6 november l.l. van Pernau vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H.Steen was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 15 in de periode 1851 t/m 1862.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H.Steen was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 15 in de periode 1851 t/m 1862.112.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.H.Steen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1850 t/m 1856 van de schoenerkof “Sieke v/d West”, gebouwd in 1840 te Pekela, 167 ton o.m., varend voor J.G.Heeres te Pekela. Het schip werd in 1856 na een stranding verkocht naar Kroonstad en voer verder onder de naam “Anna Maria”;
  • * 1859 t/m 1862 van de 2-mastschoener “Alliantie” ex Ayolt & Thomas, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 159 ton o.m., varend voor J.G.Heeres te Pekela. Het schip werd in juni 1862 vermist.

 

De monsterrollencollectie op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

20 juni 1837, schip “Hoop”, kapitein Berend Hendriks Gust, kok Willem Haarsma Steen, 19 jaar.

11 februari 1847, schip “Johanna Gesina”, kapitein Berend J. van der Veen, stuurman Willem Haarsema Steen uit Oude Pekela.

10 februari 1849, schip “Johana Gesina”, kapitein Berend J. van der Veen, stuurman Willem H.Steen uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Een scheepsportret van de schoener “Alliantie” hangt in de permanente collectie van het Veenkoloniaal Museum te Veendam., kapitein W.H.Steen, gebouwd in 1855 te Hoogezand voor J.M. de Jonge uit Veendam als “Ayolt & Thomas” en in 1858 verkocht aan J.G.Heeres uit Nieuwe Pekela. Het schip voert vlagnummer 15 van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela. Het schip werd in 1862 vermist. Het schip werd geportretteerd in 1861 door de Kieler havenloods H.Riemers De schilder van het portret was havenloods te Kiel.

Zie ook Internet: www.veenkoloniaalmuseum.nl/journalen.html en p.142 in het boekje “Met de groeten uit Riga” van H.Hachmer, In Boekvorm Uitgevers, Assen, 2007.

 

Kranenberichten

NRC 06 juli 1856114

St. Petersburg, 2 juli. De schepen de HOOP, kapt. Hansens, van Amsterdam, ROBERT PEEL, kapt. Christensen, van Terschelling, en SIEKE VAN DER WEST (opm: kof), kapt. W.H. Steen, van Liverpool, allen naar Nerva bestemd, zijn bij laatstgemelde haven gestrand.

 

NRC 10 juli 1856114

Nerva, 1 juli. Gisteren morgen werd onze rede door een storm uit het noorden die later naar het westen uitschoot, geteisterd, zo als zich de oudste strandbewoners niet herinneren. Onder de vele schade, die aan de ter rede liggende schepen is toegebracht, vermelden wij het volgende: De Nederlandse bark HOOP, kapt. J. Hansens, welke hier ledig ter rede lag, om een lading balken in te nemen, werd van de ankers geslagen en dreef op het ook reeds drijvende Engelse schip ISABELLA, waarop dit schip genoodzaakt werd op strand te lopen. Daarna dreef de HOOP het mede alhier op lading wachtende Nederlandse kofschip SIEKE VAN DER WEST, kapt. W.H. Steen, voor de boeg en noodzaakte ook dit schip te slippen en te stranden. De HOOP had wel enig zeil gezet, doch lag te licht om te sturen, viel geheel op zijde en alleen aan het kappen van de masten had men te danken, dat het niet geheel omgeslagen is. Ook dit schip dreef op het strand.

Enige uren later (op de middag) werd het Noorweegse barkschip SIR ROBERT PEEL, welke de halve lading balken voor Nederland reeds aan boord had, van de ankers geslagen en op strand gedreven, waar het spoedig begon op te breken. Om 4 uur in de namiddag, kwam reeds het halfdek aan wal drijven en slechts aan de onverschrokken moed en het goede beleid van de loods (Ober-loodsen) Kock (opm: waarschijnlijk Ober-Lotse, d.w.z. loods 1e klas, of senior loods), mocht het gelukken de bemanning 's avonds om 9 uur behouden aan wal te brengen. Tot drie maal toe had hij, met een hemelhoge zee worstelende, vergeefse pogingen aangewend en slechts met veel moeite kon hij zijn volk bewegen een vierde proef te wagen. Aan diezelfde man heeft ook de equipage van de HOOP haar behoud te danken, want ook deze heeft hij met zijn boot uit haar hachelijke toestand gered. Tegen de avond bedaarde de wind een weinig, doch verhief zich tegen middernacht met verdubbelde kracht. De ROBERT PEEL is dientengevolge geheel uit elkander geslagen en de lading drijft aan strand. Behalve de bovengenoemde schepen zijn nog op strand gedreven de Engelse brik ACCORD en de schoener JANE en LORD LOVAT, de Noorse brik HALFDAN en Mecklenburger brik META. De bemanningen van de META, ISABELLA, JANE en LORD LOVAT, kwamen in hun eigen boten aan land; op de overige drie bodems, waaronder de SIEKE VAN DER WEST, was het volk heden middag nog aan boord. Met uitzondering van de HOOP en SIR ROBERT PEEL hebben de gestrande schepen ogenschijnlijk weinig geleden en zitten niet gevaarlijk. Het is evenwel zeer twijfelachtig of zij vlot zullen gebracht worden. ( N.B. Reeds in ons nommer van 6 dezer hebben wij u van het bovenstaande bereids kortelijks melding gemaakt.)

 

NRC 19 juli 1856114

Nerva, 8 juli. In de toestand der 30 juni alhier gestrande schepen, waaronder de Nederlandse vaartuigen HOOP en SIEKE VAN DER WEST – men zie NRC van 10 juli – is geen verandering gekomen.Men twijfelt echter of de bovengenoemden wel afgebracht zullen kunnen worden.

 

NRC 07 januari 1857114

Rotterdam, 6 januari. De Zeepost bevat de volgende lijst van Nederlandse schepen, welke in het jaar 1856 verongelukt, verbrand, afgekeurd, gesloopt of vermist zijn:

Scheepsnaam:                                                                                               Gezagvoerder….

…..SIEKE VAN DER WEST                                                        W.H. Steen….

 

Provinciale Groninger Courant 19 juni 1862114

Groningen, 18 juli. Aangaande het te Pekela te huis behorende schoenerschip ALLIANTIE, kapt. Steen, de 6 november l.l. van Pernau vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Steen, Willem Haarsema

Afbeeldingen


Omschrijving: ALLIANTIE, Schilderij gemaakt in 1861, kapitein W.H. Steen (vlagnummer 15)
Collectie: Veenkoloniaal Museum, Veendam
Vervaardiger: Reimers, H
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 883.2559.2800.457
DVD IX – 2813, 2814 – 620, /621

BIJLBRIEF

Naam schip AIJOLT EN THOMAS

Plaats en datum acte Hoogezand, 20 juli 1855

Type schip schooner

Bouwwerf/verkoper Wubbo C. Wildervank, te Zuidbroek, gebouwd op zijn werf te Hoogezand

Eigenaar/aankoper J.M. de de Jonge

Te voeren door kapt. J.M. de de Jonge

Grootte 159 tonnen
(Meetbrief nr. 129 d.d. 18 juli 1855 afgegeven te Groningen)

Tuigage / aantal dekken

Afmetingen lang 27,00 m., breed 4,51 m., hol 2,94 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1855

Plaats / datum registratie Groningen, 21 juli 1855

Nummer van registratie deel 20, folio 192, verso, vak 7

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs


Bijzonderheden:


Researcher/datum research: JB / 161010


Naam AYOLT EN THOMAS
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1855
Toegang 883
Inventaris 2139

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron.117.95.1858.002
J.J. de Blécourt, Wildervank
IMGP 043 tm 046

ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip AYOLT EN THOMAS

Plaats en datum acte Openbare verkoop, Veendam, 1 maart 1858

Type schip schoener

Bouwwerf/verkoper Jacob Martens de Jonge, schipper te Veendam

Eigenaar/aankoper Wubbo Cornelis Wildervanck, rentenier te Zuidbroek

Tuigage 1 dek, 2 masten

Grootte 159 tonnen of 84 lasten

Afmetingen lang 27,00 m., breed 4,51 m., hol 2,94 m.

Tewaterlating 1855 door Wubbe Cornelis Wildervanck, destijds scheepsbouwer te Hoogezand

Plaats / datum registratie Zuidbroek, 6 maart 1858

Nummer van registratie deel 52, folio 44, recto, vak 1

Notaris Jan Johannes de Blécourt, notaris te Wildervank

Prijs NLG 15.000,-


Bijzonderheden:

Jacob Remmelts Engelsman, negotiant te Veendam, treedt op als gemachtigde comparant verkoper namens schipper de Jonge, die vervolgens wordt vermeld als kapitein nadat het schip in 1855 is opgeleverd.
Tijdens de verkoop ligt de schoener afgemeerd te Amsterdam, op Wittenburg, aan de werf van baas Brouwer.
Geen melding van financiële termijnen, etc.

Researcher/datum research: JDvdB / 221015

Naam ALLIANTIE
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1858
Toegang 117
Inventaris 95