Inloggen
ANNEGIENA - ID 14863


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-06-04 / 1877-05-02 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Construction Data

Scheepsbouwer: Jurrien Jans van der Werff, Hoogezand., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1855-05-25
Technical Data

Net Tonnage: 68.00 lasts
Net Tonnage 2: 131.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 25.20 Meters Registered
Beam: 4.50 Meters Registered
Depth: 2.59 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1855
Datum agenda: 1855-06-04
Register nr: 18550507
Scheepsnaam: ANNEGIENA
Type: Schooner
Lasten: 68
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jonker, H..J.
Plaats: Pekela
Kapitein op moment van verzoek: Jonker, H.J.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-06-13 ANNEGIENA
Manager: Harmen Jansz Jonker, Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harmen Jansz Jonker, Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1871-02-20 REINT PIETER
Manager: Boele Jacobs Scherpbier, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Boele Jacobs Scherpbier, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Ship Events Data

1871-02-06: 27 januari 1871. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Advertentie. Publieke verkoping van een schoenerschip. Mr. C. Hartman Busmann, notaris te Sappemeer, en J. Piccardt, notaris te Hoogezand, zullen op maandag de 6e februari 1871, des avonds te 6 uur, ten huize van F. N. Groeneveld, kastelein in ’t Bonthuis te Sappemeer, à comptant, publiek verkopen het Nederlands rondgat schoenerschip, genaamd ANNEGINE, groot 131 zeetonnen, gebouwd in 1855 op de werf van de scheepsbouwmeester J. J. van der Werff te Hoogezand, geclassificeerd Bureau Veritas, 5/6 , 1—1, met complete inventaris, laatst bevaren door wijlen kapt. H. J. Jonker, thans liggende te Rotterdam, aldaar ter bezichtiging bij de heren Vlierboom & Co. Informatiën bij de heer J. D. Romkes te Sappemeer.
1871-02-20: Op 20 febr. 1871 wordt dit schip executoriaal geveild door de ingeschreven hypotheekhouders (de hiervoor vermelde crediteuren c.q. hun erfgenamen, waarbij Jurrien Jans van der Werf wordt vermeld als: vroeger scheepsbouwer, thans winkelier, wonende te Sappemeer) als onherroepelijk gevolmachtigde van Annegien Jans van Wijk, zonder beroep, wonende te Nieuwe Pekela, weduwe van Harm Jans Jonker; voor f. 5.000,-- wordt Boele Jacobs Scherpbier, kassier, wonende te Oude Pekela, de nieuwe eigenaar.
1877-03-07: 12 maart 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing
Gotenburg, 7 maart. Het Nederlandse schip REINT PIETER, kapt. J.E. Scherpbier, van Charlestown naar Halmstad, bij laatstgemelde plaats gezonken, is met assistentie zwaar beschadigd te Halmstad binnengebracht en bezig de lading te lossen.
1877-05-03: 10 mei 1877. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Halmstad, 3 mei. De Nederlandse kof REINT PIETER is gisteren voor 2.700 kronen verkocht. De uit steenkolen bestaande lading is insgelijks verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harm werd geboren op 30 juli 1827 te Oude Pekela als zoon van de schipper Jan Luitjes Jonker en Siberdina Harms Bok

Harm trouwde op 08 juni 1854 te Nieuwe Pekel als buitenvaarder met Annechien van Wijk, geborenop 15 oktober 1833 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipper Jan Hindriks van Wijk en Geertje Klaassens de Wijk. Annechien overleed op 12 oktober 1903 te Almelo, 70 jaar, weduwe

Harm Jans overleed 01 december 1870 te Oude Pekela, schipper, 43 jaar.

 

In de Burgerlijke Stand gegevens van de provincie Groningen wordt Harm Jonker vermeld als buitenvaarder in 1854, als schipper in 1855, 1858, 1860, 1862, 1864, 1866, 1869, 1870.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

H.J.Jonker was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 20 in de periode 1858 t/m 1870.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.J.Jonker als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1851 van de kof “Geziena Harmina”, gebouwd in 1830 te Veendam, 150 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam

*    1856 t/m 1871 van de galjoot “Annechiena”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip voer in 1872 voor B.J.Scherpbier te Pekela en was herdoopt in “Reint Pieter”;

*    1880 van de brik “Johanna Margaretha (Margrietha)” ex The Brothers, gebouwd in 1863 te Sunderland, 296 ton o.m., varend voor W.Sijpkens te Oostwold;

*    1881 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

12 februari 1853, schip “Albertina”, kapitein Harm K. Potjewijd, stuurman Harm J.Jonker, uit Nieuwe Pekela.

18 juni 1855, schoener “Annegine”, kapitein Harm Jans Jonker, 27 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

De Raad voor Tucht bij de koopvaardij deed een uitspraak op 25 juli 1874 inzake een klacht tegen kapitein Harmen Jansz Jonker, gezagvoerder/eigenaar van de galjoot “Annechiena”. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Jonker, Harmen Jansz
Overige informatie: eigenaar

Familiegegevens en opleiding

Harm Tap werd geboren te Oude Pekela 26 januari 1837 als zoon van schipper Harmannus Alberts Tap en Frouwe Harms Hesseling. Harm was de oudere broer van de kapitein en collegelid Albert (Hamannusz.) (1837).

Harm huwde op 04 februari 1864 als zeeman met Geertje Pott, geboren te Oude Pekela op 26 oktober 1838 als dochter van de zeemnan/schipper Hindriks Ulms Pott en Renske IJzebrands Klatter. Geertje overleed op 25 januari 1874 te Pernambuco.

In een overlijdensakte dd 28 februari 1874 te Oude Pekela staat de verklaring van Joannes Raimundo Pereira da Silva Med. Doc. bij de faculteit te Bahia dat mejuffrouw Geertje H.Pott, echtgenoot van kapitein H.H.Tap, van het Nederlandse schip “Reint Pieter”, de 25e van de vorige maand is overleden aan een typheuse koorts.

Pernambuco heden 11 Sept. 1873.

Harm Tap huwde voor de tweede keer te Oude Pekela op 17 september 1874 als schipper met Albertje Hesseling, geboren te Oude Pekela op 30 maart 1852 als dochter van de scheepsbouwer Derk Harms Hesseling en Lubbechien Drent. Albertje overleed te Onstwedde op 26 oktober 1931, 79 jaar, weduwe.

Harm Tap overleed op 12 april 1904 te Musselkanaal, 67 jaar, winkelier.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Gronongen vermelden Harm als zeeman in 1864, 1880, 1891, 1893, als schipper/scheepskapitein in 1864, 1874, 1875, 1876, als kastelein in 1903 en als winkelier in 1904.

 

 

“Aktenummer: 1875-81, 01-10-1875

Uittreksel uit het scheepsdagboek gehouden door Harm Harmannus Tap, als gezagvoerder van het Nederlands schoenerschip “Albertje Hesseling”, thuis behorende te Oude Pekela, liggende op dat moment in de haven van Riga en bestemd naar Termunterzijl.

In het jaar 1875, op woensdag 18 augustus, ’s morgens om twee uur, is bij ons aan boord overleden Harmannus Tap, zonder beroep, wonende te Oude Pekela, geboren te Termunterzijl op 12 juni 1875, oud ruim negen weken, zoon van Harm Harmannus Tap, van beroep scheepskapitein en van zijn echtgenote Albertje Hesselink, zonder beroep, wonende te Oude Pekela.

Was getekend: H.H.Tap, schipper, H.J.Duit, stuurman, G.Amerika, matroos.”115.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.H.Tap was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 13 in de periode 1868 t/m 1897.

 

H.H.Tap was effectiefl lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 95 in de periode 1865 t/m 1879.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Uit een fragmentgenealogie van de Pekelder familie Hesseling, op 31 januari 2004 per e-mail ontvangen van G.J.Mulder te Capelle aan de IJssel:

Harm was tweemaal schipper/eigenaar van de kof “Geertje Pott. Het eerste schip, in 1840 als “Afien Smit” in Hoogezand gebouwd, kocht hij in 1866. Dat schip strandde en brandde uit in vermoedelijk 1867. Zij tweede schip was in 1853 als “Jacobus” in Kiel-Windeweer gebouwd. Hij kocht het in 1868 en verkocht het in 1869 naar het buitenland.

In 1876 staat H.A.Tap (zie aldaar) als eigenaar genoteerd van de “Albertje Heseling”. Deze schoenerbrik was in 1861 als “Jeanette” in Muntendam gebouwd. In oktober 1876 werd de “Albertje Hesseling” mastloos en verlaten op zee aangetroffen en in Arendal, Noorwegen, binnengebracht. Vermoedelijk kwam de gehele bemanning bij deze ramp om het leven. Is dus H.H.Tap – zie hierna.

 

Bouma025 vermeldt H.H.Tap als gezagvoerder gedurende:

*   1866 van de kof “Geertje Pott”, ex Affien Smit, ex Jantina, ex Geertruida, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is gestrand en later verbrand;

            De naam van het schip is die van de eerste echtgenoot van de kapitein.

*   1868 t/m 1869 van de kof “Geertje Pott”, ex Jacobus, gebouwd in 1853 te Kiel-Windeweer, 77 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd in 1869 verkocht naar het buitenland;

*   1870 van de 2-mastschoener “Verwisseling” ex Neeltje Cornelia, ex Anna Elisabeth, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 125 ton o.m., varend voor N.Sikkens te Sappemeer;. Het schip is in 1870 gestrand bij Baltrum en wrak geraakt;

*   1872 t/m 1874 van de galjoot “Reint Pieter” ex Annegiena, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor B.J.Scherpbier te Pekela;

*   1876 t/m 1878 van de schoenerbrik “Oostwolde” ex Hercules, ex Johannes Hermanus, gebouwd in 1847 te Nieuwendam, 222 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Oostwold. Het schip is in 1878 bij Ostergarn gestrand en afgekeurd.

 

Bouma vermeldt H.A.Tap als gezagvoerder gedurende:

*   1876 van de schoenerbrik “Albertje Hesselink” ex Jeannette, ex Catharina, ex Jetskalina Everts, gebouwd in 1861 te Muntendam, 174 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar te Pekela. Het schip werd masteloos en verlaten te Arendal binnengebracht.

Uit: “Met man en muis. Pekelder scheepsrampen in de 19e eeuw” door Bram Camerlingh (schrijversnaam van Dick Kuil), 2010. Gedrukt bij Unibook, particuliere uitgave.

 “Aktenummer: 1875-81, 01-10-1875

Uittreksel uit het scheepsdagboek gehouden door Harm Harmannus Tap, als gezagvoerder van het Nederlands schoenerschip “Albertje Hesseling”, thuis behorende te Oude Pekela, liggende op dat moment in de haven van Riga en bestemd naar Termunterzijl.

In het jaar 1875, op woensdag 18 augustus, ’s morgens om twee uur, is bij ons aan boord overleden Harmannus Tap, zonder beroep, wonende te Oude Pekela, geboren te Termunterzijl op 12 juni 1875, oud ruim negen weken, zoon van Harm Harmannus Tap, van beroep scheepskapitein en van zijn echtgenote Albertje Hesselink, zonder beroep, wonende te Oude Pekela.

Was getekend: H.H.Tap, schipper, H.J.Duit, stuurman, G.Amerika, matroos.”115.

Uit deze mededeling in het scheepsjournaal blijkt dat de kapitein niet H.A. maar H.H. is geweest. Ook de naam van het schip refereert naar dee tweede echtgenoot van Harm Harmannuszoon

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1864-57, 28 mei 1864, kof “Hillechiena”, kapitein IJsbrand Pot, 28 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 27 jaar uit Oude Pekela, kok en een matroos;

Monsterrol 1865-4, 03 maart 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H.Tap, 28 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Albertus Meter, 36 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1865-50, 26 april 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H.Tap, 28 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Wibbe Kleindijk, 49 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1866-15, 27 februari 1866, kof “Geertje Pot”, kapitein Harm Harms Tap, 29 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harte Jacobs Kruizinga, 24 jaar uit Veendam, kok en een matroos;

Monsterrol 1870-1, 16 maart 1870, schoener “Verwisseling”, schipper Harm H.Tap, 33 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman H.Folkringa, 31 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-146, 19 september 1882, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jaccob Hendrik Middel, 52 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm H.Tap, 45 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen en een dekjongen

Monsterrol 1883-36, 29 maart 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, 63 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela, kok, 6 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1883-77, 25 juli 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hindriks Middel, 63 jaar te Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela, timmerman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1883-106, 24 september 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hindriks Middel, 54 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela, timmerman, kok, 4 matrozen en een dekjongen

Monsterrol 1884-72, 12 juli 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hendrik Middel, 54 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-81, 21 augustus 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob H.Middel, 54 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-19, 16 maart 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, 55 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman H.Tap, 48 jaar uit Oude Pekela, kok, 5 matrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1885-81, 08 juli 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, 55 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 48 jaar uit Oude Pekela, kok, 5 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-56, 11 september 1888, bark “Hindirk Onnes”, kapitein Jacob Middel, 58 jaar uit Oude Pekela. Voorts 1ste stuurman Harm Tap, 57 jaar uit Oude Pekela, 2de stuurman Harmannus Middel 21 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-82, 08 september 1888, bark “Hinderk Onnes”, kapitein Jacob Middel, 58 jaar uit Oude Pekela. Voorst 1ste stuurman Harm Tap, 51 jaar uit Oude Pekela, 2de stuurman Harmannus Middel, 21 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmattrozen.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. .De voornaam van Harm Harmannus Tap is in de monsterrollen ook vermeld als Harm, Harm Harms en Harm H.
  2. Er zijn in totaal 15 monsterrollen met de naam van Harm Tap op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearrchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1864 t/m 1888 met als leeftijden 27 t/m 51 jaar. De zeemanscarrriére heeft minstens 24 jaar geduurd. Vanwege het ontbreken van gegevens uit de periode voor zijn functie als stuurman zal de periode zeker langer zijn geweest.
  4. Als woonplaats is in alle gevallen Oude Pekela opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrrollen luidt:

     *   1864                     stuurman op de kof “Hillechiena”, kapt. IJsbrand Pot                                   27 jaar

     *   1865-1866          kapitein op de kof “Geertje Pott”                                                                      28-29 jaar

     *   1870                     schipper op de schoener “Verwisseling”                                                           33 jaar

     *   1882-1888          stuurman op de bark “Hendrik Onnes”kapt. Jacob H.Middel                      45-51 jaar

Opvallend is de grote onderbreking tussen 1870 en 1882. Gezien de opgave bij Bouma was hij in deze periode wel gezagvoerder, maar kennelijk niet varend vanuit Delfzijl

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

28 mei 1864, kof “Hillechina”, kapitein IJsbrand Pot, stuurman Harm Tap, 27 jaar uit Oude Pekela.

03 maart 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H. Pott, 28 jaar uit Oude Pekela.

26 april 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H. Pott, 28 jaar uit Oude Pekela.

27 februari 1866, kof “Geertje Pot, kapitein Harm Harms Tap, 19 jaar uit Oude Pekela.

16 maart 1870, schoener “Verwisseling”, schipper Harm H.Tap, 33 jaar uit Oude Pekela.

27 april 1880, schoener “Reiziger”, kapitein Willem Alberda, stuurman Harm Tap 44 jaar uit Pide Pekela.

01 maart 1882, bark “Hinderk Onnes”, kapitein Jaob H.Middel, stuurman Harm Tap, 45 jaar uit Oude Pekela.

19 september 1882, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hendriks Middel, stuurman Harm H.Tap, 45 jaar uit Oude Pekela.

29 maart 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela.

25 juli 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela.

24 september 1883“Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela.

29 februari 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob H.Middel, stuurman Harm Harms Tap, 47 jaar uit Oude Pekela.

12 juli 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Hendriks Middel, stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela.

21 augustus 1884, “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob H. Middel, stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela.

16 maart 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman H.Tap, 48 jaar uit Oude Pekela.

08 juli 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, stuurman H.Tap, 48 jaar uit Oude Pekela.

28 februari 1888, bark “Henderk Onnes”, kapitein J.J.Middel, 1ste stuurman H.Tap.

08 september 1888, bark “Hinderk Onnes”, kapitein Jakob Middel, 1ste stuurman Harm Tap, 51 jaar uit Oude Pekela.

 

Krantenartikelen

NRC 31 november 1866114

Amsterdam, 30 oktober. Het Nederlandse schip GEERTJE POTT, kapt. Tap, van Noorwegen met hout naar Termunterzijl, is volgens telegram uit Delfzijl, van heden, op de Wester-Eems gestrand en vermoedelijk wrak.

 

Provinciale Groninger Courant 01 november 1866114

Amsterdam, 30 oktober. Het schip GEERTJE POTT, kapt. Tap, van Noorwegen met hout naar Termunterzijl, is volgens telegram uit Delfzijl van heden, op de Wester-Eems gestrand en vermoedelijk wrak. (opm: dit schip is op 29 oktober 1866 gestrand en inderdaad wrak geworden ten zuid-oosten van Rottumeroog).

 

NRC 04 november 1866114

Rotterdam, 3 november. Aangaande het schip GEERTJE POTT, kapt. Tap, van Laurvig naar Termunterzijl, op de Meeuwenstaart tussen Rottum en Borkum gestrand, wordt van Delfzijl van de 1ste dezer gemeld, dat de vleet die dag aldaar was aangebracht; men was aangevangen zoveel mogelijk van schip en lading te bergen, doch werd daarin verhinderd, doordien beide in brand waren geraakt; de oorzaak hiervan was onbekend.

 

Provinciale Groninger Courant 06 november 1866114

Delfzijl, 4 november. Van het op de Eems gestrande schip GEERTJE POTT, gevoerd geweest door kapt. Tap, is de tuigage geborgen en daarna is het schip met de lading totaal afgebrand; de oorzaak is onbekend.

 

Provinciale Groninger Courant 10 november 1866114

Advertentie. Verkoop van Strandgoederen.

Mr. L. Wildervanck de Blécourt, notaris te Appingedam, zal op maandag de 19e november 1866, des voormiddags precies te elf uur, te Delfzijl, ten verzoeke van de scheepskapitein H.H. Tap, gevoerd hebbende het op de Balbakenwal (opm: op de Meeuwenstaart, tussen Borkum en Rottum) gestrande Nederlandse kofschip GEERTJE POTT, van de Pekela, publiek, à contant, verkopen:

  1. Het wrak van opgemeld schip, in die staat en stand hoe en alwaar het zich bevindt.
  2. Van de lading Noors hout zoveel als zich nog in het wrak zal bevinden; alsmede twee balken, een partij kolders en delen, van de lading geborgen.

III. Zeilen, staand en lopend touw- en ijzerwerk, ankerketting, een vlet, enz.; alles zoals het een en ander ten dage van verkoop, des voormiddags te negen uur in het pakhuis De Kleine Oost te bezien zal zijn, alwaar de verkoop in kavelingen zal plaats hebben.

Mr. L. Wildervanck de Blécourt.

 

NRC 18 november 1870114

Norden, 15 november. Het Nederlandse schip VERWISSELING, kapt. H. Tap, van Riga naar Schiedam, is bij Baltrum (opm: tussen Norderney en Langeoog) gestrand en wrak geworden, doch het volk gered. Een gedeelte der lading is alhier aangedreven.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Tap, Harm Harmannusz

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1855-06-18
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ANNEGINE
Schipper: Jonker, Harm Jans
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 883.2559.2800.442
DVD IX – 2797, 2798 – 604, 605

BIJLBRIEF

Naam schip ANNEGIENA

Plaats en datum acte Hoogezand, 25 mei 1855

Type schip schooner

Bouwwerf/verkoper Jurrien Jans van der Werff, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper H.J. Jonker

Te voeren door kapt. H.J. Jonker

Grootte 131 tonnen
(Meetbrief nr. 85 d.d. 19 mei 1855 afgegeven te Groningen)

Tuigage / aantal dekken

Afmetingen lang 25,20 m., breed 4,50 m., hol 2,59 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1855

Plaats / datum registratie Groningen, 26 mei 1855

Nummer van registratie deel 20, folio 183, recto, vak 2

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs



Bijzonderheden:


Researcher/datum research: JB / 300910

Naam ANNEGIENA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1855
Toegang 883
Inventaris 2139

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris mr. C. Hartman Busmann te Sappemeer, toegang 106, inv. nr. 74, aktenummer 24, 20 febr. 1871.