Inloggen
THEODORA MECHTELDA - ID 14793


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-10-07 / 1880-02-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jeremias Meyjes & Zoon, werf de Witte Olyphant, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-10-12
Launch Date: 1854-05-27
Delivery Date: 1854-10-07
Technical Data

Gross Tonnage: 267.00 lasts
Gross Tonnage 2: 505.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 36.10 Meters Registered
Beam: 6.03 Meters Registered
Depth: 5.22 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-11-11
Register nr: 18540875
Scheepsnaam: THEODORA MECHTALDA
Type: Bark
Lasten: 267
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Starkenborg van Straten, wed. B.W. van
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Boelhouwer, D.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-10-07 THEODORA MECHTELDA
Manager: Firma Wed. B. W. van Starckenborg van Straten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1866-02-10 GEESIENA MARIA
Manager: Firma Jeremias Meyjes & Zoon (ca.1830 Zoonen), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1877-06-11 GEESIENA MARIA
Manager: D. Held, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: D. Held, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 7 oktober 1854, van de THEODORA MECHTELDA:

T.M. ten Cate, weduwe B.W. van Starckenborg van Straten, Amsterdam (2/4e part),
G.H.E. ten Cate, weduwe J.J. Bonn, ’s-Gravenhage (1/4e part) en
H.G. van Starckenborg van Straten, Amsterdam (1/4e part)

Bijlage bij acte Amsterdam 1866-3, schip GEESIENA MARIA

Eigenaren:
Firma Jerems. Meijjes & Zoonen, Amsterdam, boekhouders en 5/32e part
H. Rolff, Amsterdam (4/32e part)
Firma Johnnes Meijjes & Zoon, en q.q. Amsterdam (2/32e part)
Firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/32e part)
B.W. van Starckenborg van Straten, Amsterdam (1/32e part)
D.A. van Heemskerck Veeckens, Amsterdam (1/32e part)
Firma Jan Schutte Hoyman & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
J.L. Kabel, Amsterdam (1/32e part)
Firma Wed. H.C. Feijmnt & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
J.C.W. Meijjes, Amsterdam (1/32e part)
Firma Reine & Oort, Amsterdam (1/32e part)
T.J. Anspach, Amsterdam (1/32e part)
Firma Trakranen & Co., Amsterdam (1/32e pert)
A. Alma, Amsterdam, (1/32e part)
L. Alma, Amsterdam (1/32e part)
L.D. Taunay, Amsterdam (1/32e part)
C.A. Schröder, Amsterdam (1/32e part)
C.L.W. van IJsendijk, Amsterdam (1/32e part)
H.J. Mickenhagen, Amsterdam (1/32e part)
Firma H. Höweler & Zonen, Amsterdam (1/32e part)
H. Brandt, Amsterdam (1/32e part)
H.G. van Munster, Amsterdam (1/32e part)
W.H. de Heus, Utrecht (1/32e part)

Ship Events Data

1868-09-10: Damaged
Amsterdam, 30 december. Volgens brief van kapt. J.C. Rolff, voerende het schip (opm: bark) GEESSIENA MARIA, d.d. Singapore 23 november, had hij op 10 september op 39º17’ ZB en 16º11’ OL. een hevige storm doorgestaan, en daarbij een stortzee overgekregen, die de gehele stuurboordsverschansing wegnam, en waarbij 16 stutten afbraken en het potdeksel opgescheurd werd; het schip was echter dicht gebleven, en de kapitein dacht met 14 dagen naar Java te vertrekken.
1872-01-02: Collision
Soerabaya, 2 januari. Het Nederlandse schip GEESINA MARIA, kapt. Ruardi Bek qq, heeft, doordien een van Batavia komende stoomboot tengevolge van de hevige wind niet voor haar anker bleef liggen, door aandrijving, enige averij bekomen.
1877-06-11: Sold at auction
C. S. Oolgaardt, J.F.L. Meyjes en A. Vinke makelaars, zullen als lasthebbende van hunne principalen op maandag de 11de juni 1877, des namiddags te 3 uur precies, te Amsterdam, in het lokaal De Brakke Grond in de Nes, ten overstaan van de notarissen J.L. Kabel en A. D.J.T. Meyjes, presenteren te verkopen een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd: GEESIENA MARIA, gevoerd door kapt. T.J. Ridder, volgens Nederlandse meetbrief lang 36,10 meter, wijd 6,03 meter en hol 5,22 meter, en alzo gemeten op 505 tonnen of 276 lasten.
En dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld.
Het voornoemde barkschip ligt aan de werf het Witte Kruis, in de Kleine Kattenburgerstraat alhier.
Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengenoemde makelaars.
1878-08-23: Collision
Kopenhagen, 23 augustus. De GEESSIENA MARIA, kapt. G. Wagenaar, van Sundswall met hout naar Amsterdam bestemd, is in aanvaring geweest met de Noorse bark XULLA. Eerstgenoemde is met verlies van boegspriet en andere lichte schade alhier binnengelopen om te repareren. De XULLA heeft de reis voortgezet, schade onbekend.
1880-02-16: Final Fate: Broken up

Advertentie. C. Ament, P. Reineke, E.C.A. Koli, A.D. Strumphler en J.W. Held, makelaars, zullen als lasthebbende voor hun principaal, op maandag 16 februari 1880, des namiddags te 3 uur, in het lokaal Frascati, in de Nes te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, in veiling brengen (aan de meestbiedende of hoogst mijnende):
- Het extra ordinair wel bezeild kopervast en gekoperd 3-mast schoenerschip, GEESIENA MARIA, laatst gevoerd door kapt. A. Mosterman, groot 439,09 ton nieuwe meting.
De schepen zijn ingericht voor de houtvaart en daartoe bijzonder geschikt en liggen aan de Oosterdoksdijk te Amsterdam. Nader onderricht bij bovengemelde makelaars.
(opm: het schip werd verkocht voor de sloop)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

David Boelhouwer werd geboren te Amsterdam op 11 mei 1813. Hij huwde met Cornelia Hendrina Joon, geboren te Amsterdam op 17 januari 1812. 003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Boelhouwer, adres Kleine Kattenburgerstraat, werd met nr.530 effectief lid van Zeemanshoop per 12 mei 1840 op voorspraak van J.J.Ynsen. Het schip was de “Alida Willemina”002. Ten tijde van de inschrijving waren Boelhouwer en zijn vrouw 27 resp. 28 jaar. Ingeschreven staan 6 kinderen nl. David ( 29 oktober 1833); Gerrit Hendrik (03 juni 1836), Johannes Jacobus (14 december 1838); Cornelia Maria (07 november 1841); Cornelis Hendrik (29 april 1845) en Maxim Theodore (30 juni 1847). Toegevoegd is “bedankt” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 05/12 mei 1840 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd David Boelhouwer, oud 27 jaar, voerend de brik “Alida Willemina”, wonend in de Kleine Kattenburgerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.J.IJnsen.023.

David Boelhouwer werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 23 januari 1849 en bedankte in 1860 023.

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1840 t/m 1860 met de vlagnummers 530 (1840 t/m 1854) en 220 (1854 t/m 1860).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 december 1852 staat een bericht van de Zuihollandsche Maatschappij tot redding van Schipbreukelingen te Rotterdam dat een zilveren medaille is toegekend aan kapitein Boelhouwer.042.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 oktober 1853 staat het volgende:

“De Voorzitter (reikt) met een hartelijke toespraak aan kapitein Boelhouwer, den Zilveren Medaille en het daarbij behoorende getuigschrift uit aan dezen door de ZuidHollandsche Maatschappij tot redden van Schipbreukelingen toegekend, als een blijk van erkentelijkheid wegens het door hem, als Gezagvoerder van het Nederlandsche Barkschip Java’s Welvaren op den 27ste Juny 1852 op ongeveer 48o36’ Z.Br. en 51o5’ W.L. redden der Equipagie, bestaande uit 24 personen van het in eenen zinkenden staat verkeerende Engelsche Barkschip Paramatta gevoerd door Kapitein W.Curran, komende van Callao en bestemd naar Delawara, en hen veilig te Valparaiso aan wal brengen.”023.

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was D.Boelhouwer van de bark “Theodora Mechtelda”.104.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

       530                   1840                 brik         Alida Willemina                 B.W.van Straten

                               1841-1844            fregat     Maximiliaan Theodoor      idem

                                  1845                 fregat     Maximiliaan Theodoor      B.W.van Starkenborgh van Straten

                               1846-1848            fregat     Maximiliaan Theodoor      Wed.B.W.van Starkenborgh van Straten

                               1849-1853            bark       Java’s Welvaren                 idem

       220                1854-1859            bark       Theodora Mechtelda          idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

D.Boelhouwer                      Theodora Machtelda         30 april 1860       01 maart 1861

                                               Theodora Machtilda          12 juni 1861         22 mei 1862

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam    `              Schip      `                              Periode  `              Aantal reizen        Diensttijd

D.Boelhouwer      Alida Willemina                 1840-1841           1

                               Maximiliaan Theodoor      1841-1848           7

                               Java’s Welvaren                 1849-1853           3

                               Theodora & Machtilda      1854-1862           5

                                                                                                             16                          22

 

Bouma025 vermeldt D.Boelhouwer als gezagvoerder gedurende:

*    1841 van de brik “Alida Willemina” ex Prins der Nederlanden, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 214 ton o.m., varend voor B.W.van Straten te Amsterdam;

*    1842 t/m 1845 van het 3/mschip “Maximiliaan Theodoor”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 394 ton o.m., varend voor B.W. van Straten;

*    1846 t/m 1847 van hetzelfde schip maar nu varend voor B.W. van Starckenborg van Straten te Amsterdam;

*    1848 t/m 1850 van hetzelfde schip maar nu varend voor de wed. van Starckenborg van Straten;

*    1850 t/m 1854 van de bark “Java’s Welvaren”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 470 ton o.m., varend voor B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*    1855 t/m 1862 van de bark “Theodora Machtilda”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor de wed. B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Jan Roelof Lusink werd per 27 maart 1852 vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de Java’s Welvaren onder kapitein Boelhouwer voor een reis van Amsterdam naar Californië. Hij meldde zich weer bij de school op 21 september 1853 004(533/2163).

 

De bark “Java’s Welvaren” vertrok op 29 april 1852 vanuit Cardiff en arriveerde via Kaap Hoorn op 31 augustus 1852 Valparaiso. Via San Francisco, vertrek 25 januari 1853 voer het schip over de Pacific naar Batavia en keerde ongetwijfeld via Kaap de Goede Hoop terug naar Europa.121

 

Bericht uit de Harlinger Courant dd 01 december 1852 onder de Scheepsberichten096:

“AMSTERDAM, 23 November. Volgens brief van kapt. Boelhouwer, voerende het schip Java’Welvaren, van hier naar Californie, in dato Valparaiso 29 September, had hij de geledene schade hersteld en dacht den 2 October, de reis naar San Francisco voort te zetten; aan boord alles wel.”.

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Boelhouwer, David
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Carel Anastatius Leopold van der Wijck werd per 02 september 1843 "ingenomen" als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Doesburg op 03 april 1830. Zijn ouders waren Jonkheer Pieter van der Wijck, zonder beroep te Vorden nr.185 bij Zutphen, en Christine Caroline Philippine Muller. "Het kostgeld is ontvangen bij G.F.Dijk op de Heerengracht over de Bergstraat te Amsterdam". De vorderingen werden in de periode 1844-46 middels drie-maandelijkse rapporten bijgehouden van de vakken zeevaartkunder, schoolonderwijs (nederlands, engels en frans) en scheepswerk. Voorts is gemeld:

" 24 Dec 1845 aangenomen tot Lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door Do Meijjes

7 Mei 1846 geplaatst als Jongen op het schip Amboina Capt.Laurens (moet zijn Louwerse025) naar Batavia voor Rotterdam ...

6 Maart 1847 terug van de reis

3 Mei 1847 geplaatst als Ligtmatr. op het Schip Sara Johanna Capt.Sweijs naar Batavia voor Amsterdam ...

25 Maart 1848 terug van de reis met goed attest

5 April 1848 eervol ontslagen"004(949-533/2012).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.A.L.van der Wijck werd met vlagnummer 796 per 29 juli 1862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein E.Sanders. Als zijn schip is vermeld de “Theodora Machtilda”. Toegevoegd is “Honorair Lid gew.” 002. Ten tijde van de inschrijving was van der Wijck 32 jaar001.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 22/29 juli 1862 staat vermeld dat als lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd C.A.L. van der Wijck, oud 32 jaar, voeren de bark “Theodora Machtilda”, voor rekening van de wed. B.W. van Starcvkenborg van Straten, op voordracht van kapitein E.Sanders.023

 

Carel A.L. van der Wijck was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1862 t/m 1866 met vlagnummer 796.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 maart 1866 krijgt C.A.L. van Wijk toestemming zijn effectieve lidmaatschap in een honorair lidmaatschap om te zetten.042.

 

In de notulen van 17 april 1866 van de Algemene Vergadering staat het verzoek van C.A.L.van der Wijk om van effectief lid over te gaan naar het honoraire lidmaatschap, hetgeen wordt toegestaan.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer       jaren      type                              scheepsnaam            naam reder/boekhouder

       796            1862-1864 bark    Theodora Machtilda                         Wed.B.W.van Starckenborgh van Straten

                              1865      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip            Vertrek                                                                   Terugkomst

C.A.L. van Wijck      Beatrix                                     14 november 1859                             12 oktober 1861

                                     Theodora Machtilda              28 juli 1862                                         27 januari 1863

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                          Schip                                      Periode            Aantal reizen           Diensttijd

C.A.L.van Wijck       Theodora Machtilda            1862-1865               2                                 3

 

Bouma025 vermeldt C.A.L. van der Wijck als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1861 van de bark “Beatrix”, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor Schloss & Hencke te Rotterdam. Het schip voer in 1862 voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam en was herdoopt in “China”;

*   1863 t/m 1865 van de bark “Theodora Machtilda”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor de wed. B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam en was omgedoopt tot “Geesiena Maria”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Wijck, Carel Anastatius Leopold van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Rolff werd met vlagnummer 831 per 13 maart 1866 benoemd tot effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van E.Sanders. Zijn schip was de "Geesina Maria"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 06/13 maart 1866 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd Jan Christoffel Rolff, geen leeftijd genoemd, voerend de bark “Geesina Maria”, op voordracht van kapitein H.Rolff. 023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 mei 1887 staat een brief vermeld van J.C.Rolff “dat zijn broeder H.J.Rolff aan het College Zeemanshoop eene som van f 500,- heeft gelegateerd.”042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop wordt een brief gemeld van J.C.Rolff dat zijn broer H.J.Rolff aan Zeemanshoop een bedrag heeft gelegateerd van f 500,-.023.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer   periode             type                    naam van het schip                      boekhouder/reder

       831          1866-1870          bark                   Geesina Maria                                     J.H.A.E.Meijjes

                          1871-1876          bark                   Jacob Roggeveen                         Jerem.Meijjes & Zn

                          1877-1879          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                             Naam schip                          vertrek                          aankomst

J.C.Rolff                                       Geesiena Maria                    02 april 1866           27 maart 1867

                                                         Geesiena Maria                   19 mei 1867               11 juni 1868

 

Bouma025 vermeldt J.C.Rolff als gezagvoerder gedurende:

*   1866 t/m 1871 van de bark “Geessiena Maria”, ex Theodora Machtilda, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam;

*   1872 op de bark “Jacob Roggeveen”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 700 ton o.m., varend voor Jeremias Meyes & Zn te Amsterdam;

*   1873 van de bark “Geessiena Maria”, ex Theodora Machtilda, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam;

*   1874 op de bark “Jacob Roggeveen”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 700 ton o.m., varend voor Jeremias Meyes & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Binnengekomen:

Batavia vóór 22 Oct. Jacob Roggeveen, J.C.Rolff, Amsterdam.”

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Rolff, Jan Christoffel

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Ruardi Bek (adres bij J.Meijjes & Zn) werd met vlagnummer 886 per 25 februari 1874 effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van J.Vos van Marken. Zijn schip was de “Geesina Maria”.002. De naam staat in het register als Bek,P.Ruardi).

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 17/24 februari 1874 staat vermeld dat ale effectief lid voor de vlag is voorgesteld/benoemd P.Ruardi Beck, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Gesiena Maria”, voor rekening van Jer. Meijjes & Zn, op voordracht van kapitein J.Vos van Marken.023

P.Ruardi Beck was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1874 t/m onbekend eindjaar maar wellicht 1875 met vlagnummer 886.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren                  type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

        886                  1874                  bark       Geesina Maria     Jerem.Meijjes & Zn.

 

Bouma025 vermeldt P.Ruardi Bek als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1868 van de bark “Clio”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 453 ton o.m., varend voor F.A.Jas te Amsterdam;

*    1872 van de bark “Geessiena Maria”, ex Theodora Machtilda, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam;

*    1874 t/m 1875 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

P.Ruardi Bek                                       Clio                        10 november 1866             31 juli 1868

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Bek, P. Ruardi

Familiegegevens en opleiding

Tjipke Ridder werd geboren te Hollum op Ameland op 25 mei 1833 als zoon van Jacob Jans Ridder en Tietje Dirks Kat.

Hij trouwde te Nes op Ameland met Gertje Ruijgh, geboren te Hollum op 07 september 1835 als dochter van Jan Pieters Ruijgh en Tietje Douwes de Beer. Zij overleed te Hollum op 28 december 1914.

Tjipke overleed eveneens te Hollum op 19 februari 1909. Hij was koopvaardijkapitein.

Ontleend aan een kwartierstaat in Gens Nostra 56(1), 2001, p.66.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                             Naam schip                          vertrek                          aankomst

T.J.Ridder                                     Fosca Helena                       27 september 1860     01 maart 1861

                                                       Fosca Helena                       03 mei 1861                 15 september 1861

                                                       Fosca Helena                       31 oktober 1861          05 juni 1862

                                                       Fosca Helena                       09 april 1862               27 februari 1863

                                                      

 

Bouma025 vermeldt T.J.Ridder als gezagvoerder gedurende:

*   1861 t/m 1865 van de schbrik/kof “Fosca Helena”, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 214 ton o.m., varend voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam;

*   1866 t/m 1875 van de 2/msch “Gezusters”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 213 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam;

*   1876 t/m 1877 van de bark “Geessiena Maria”, ex Theodora Machtilda, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam;

*   1879 van de bark “Jan van Brakel”, gebouwd in 1849 te Amsterdam, 327 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam;

*   1880 van het schroefstoomschip “Java”, gebouwd in 1873 te Middlesbro, 1551 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” dir. T.C.Schol te Amsterdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Frankrijk;

*   1880 t/m 1883 van de bark “Waalstroom”, gebouwd in 1853 op de werf Witte Kruis van Jerem. Meijjes te Amsterdam023, 412 ton o.m., varend voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam. Het schip was getuigd als een 3-mast schoener;

*   1884 t/m 1886 op de bark “Henriëtte”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 432 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam.

            Het schip werd op 28 april 1886 in publieke veiling verkocht voor f 3.700,- en gekocht door Kapt. J.Schuitema te Delfzijl, en door deze onder dezelfde naam bevaren.

 

Overige bijzonderheden

Uit: “Het Journaal van het Nederlandse barkschip “Henrietta”, door Jan Bleeker, brochure 2006, eigen beheer 24 pp.

  1. Vertrokken naar Riga onder bevel van Kapt. T.J.Ridder van IJmuiden den 25 April, aldaar aangekomen den 16 Mei, vertrokken den 31 Mei, IJmuiden aangekomen den 22 Juny.
  2. Vertrokken naar Riga 30 Juny, aldaar aangekomen den 12 July, vertrokken den 29de, IJmuiden aangekomen 20 Augustus.
  3. Vertrokken naar Riga den 27 Augustus, aldaar aangekomen 9 September, vertrokken 26de, Cuxhaven binnen geloopen 21de October, vertrokken den 29de, IJmuiden binnen 2 November.
  4. vertrokken naar Sundsvall den 27 April, aldaar aangekomen den 13 Mei, vertrokken naar Dordrecht 28de en te Brouwershaven aangekomen den 16 Juny.
  5. Vertrokken naar Sundsvall den 26 Juny, aldaar aangekomen 18 July, vertrokken den 29de, IJmuiden aangekomen 15 Augustus.
  6. Vertrokken naar Riga den 24 Mei, aldaar aangekomen 5 Juny, vertrokken 20de, IJmuiden aangekomen 12 July.
  7. Vertrokken naar Riga 1 Augustus, aldaar aangekomen 21 Augustus, vertrokken 6 September, IJmuiden aangekomen 1 October.

 

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Ridder, Tjipke Jacobs

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Wagenaar als gezagvoerder gedurende:

*   1878 van de bark “Geessiena Maria”, ex Theodora Machtilda, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Wagenaar, G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

A.Mosterman was in 1881 kapitein van het houten fregat “India Packet”, gebouwd in 1861 door J.Smit te Alblasserdam, 680/758 ton, varend voor D.Held te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt A.Mosterman als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1878  van de bark “Anna Lucretia” ex Suzanna Elisabeth”, gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 739 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip is te Nerva gestrand;

*    1879 t/m 1880 van de bark “Geessiena Maria”, ex Theodora Machtilda, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor D. Held te Amsterdam. Het schip werd in 1880 verkocht en gesloopt;

*    1881 op het 3/m schip “India Packet”, gebouwd in 1861 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip werd in 1882 verkocht aan J.& J.Vinke te Amsterdam en herdoopt in “Heemse”;

*    1883 op de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip is in 1883 bij Farø op de noordpunt van Gotland gestrand en wrak geraakt. Bouma vermeldt bij 1883 ook een kapitein C. Lodewijks. Het is niet duidelijk of de stranding in 1883 onder Mosterdman of Lodewijks heeft plaatsgevonden. Of dat Mosterdman tijdens deze laatste reis het commando heeft overgenomen.

*    1886 t/m 1887 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor de Wed. J.van Wesel & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1887 verkocht naar Engeland;

*    1887 van de bark “Merwede” ex Soerabaya, ex Emma, ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1852 te Middelburg, 739 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht. Het schip werd in 1887 te Bremerhaven verkocht wegens averij, daarna ging het naar Noorwegen als “Briljant”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Mosterman, A.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1854.64

DVD XII – 6597, 6598
BIJLBRIEF
Naam schip THEODORA MACHTILDA

Plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 7 oktober 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper Jerems.. Meiijes & Zoonen, scheepsbouwmeesters te Amsterdam, werf De Witte Olijphant, in de Kleine Kattenburgerstraat.

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper niet vermeld

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 505 tonnen (meetbrief Amsterdam, 20 september 1854)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 36,10 x 6,03 x 5,22 meter

kiellegging 12 oktober 1853

tewaterlating 27 mei 1854

plaats / datum registratie Amsterdam, 9 oktober 1854

nummer van registratie deel 67, folio 57, recto, vak 6.

notaris J. de Neufville Az., hoofdcommies thesaurie Amsterdam

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 030608

Naam THEODORA MACHTILDA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1854.64

DVD XLIV – 2499-2502
CEDULE

Naam schip THEODORA MECHTILDA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 1 oktober 1854

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar firma Wed. B.W. van Starckenborg van Straten, Amsterdam, uitsluitend boekhouders. Eigenaren: T.M. ten Cate, weduwe B.W. van Starckenborg van Straten, Amsterdam (2/4e part), G.H.E. ten Cate, weduwe J.J. Bonn, ’s-Gravenhage (1/4e part) en H.G. van Starckenborg van Straten, Amsterdam (1/4e part)

te voeren door kapt. D. Boelhouwer

grootte in tonnen 267 lasten of 505 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 3 oktober 1854

nummer van registratie deel 67, folio 51, verso, vak 1.

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 16 oktober 1854

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring stedelijk bestuur van Amsterdam worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de hierboven genoemde reders.
(opm: elders in de acte wordt naam schip geschreven THEODORA MECHTELDA)






researcher/datum research: ML / 010610

Naam THEODORA MACHTILDA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3172

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1866.3

DVD XI – 8813-8816

CEDULE

Naam schip voorheen THEODORA MECHTELDA, nu door kopers genaamd GEESIENA MARIA

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 10 februari 1866

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Jerems. Meijjes & Zoonen, Amsterdam, boekhouders en mede-reders (zie bijlage)

te voeren door kapt. J.C. Rolff

grootte in tonnen 267 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 februari 1866

nummer van registratie deel 79, folio 106, verso, vak 5.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: de laatste koopbrief werd getoond en het reçu van inlevering laatste zeebrief verleend 28 juli 1862 no. 572.
Schip lag bij deze transactie te Am,sterdam.

Bijlage bij acte Amsterdam 1866-3, schip GEESIENA MARIA

Eigenaren:
Firma Jerems. Meijjes & Zoonen, Amsterdam, boekhouders en 5/32e part
H. Rolff, Amsterdam (4/32e part)
Firma Johnnes Meijjes & Zoon, en q.q. Amsterdam (2/32e part)
Firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/32e part)
B.W. van Starckenborg van Straten, Amsterdam (1/32e part)
D.A. van Heemskerck Veeckens, Amsterdam (1/32e part)
Firma Jan Schutte Hoyman & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
J.L. Kabel, Amsterdam (1/32e part)
Firma Wed. H.C. Feijmnt & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
J.C.W. Meijjes, Amsterdam (1/32e part)
Firma Reine & Oort, Amsterdam (1/32e part)
T.J. Anspach, Amsterdam (1/32e part)
Firma Trakranen & Co., Amsterdam (1/32e pert)
A. Alma, Amsterdam, (1/32e part)
L. Alma, Amsterdam (1/32e part)
L.D. Taunay, Amsterdam (1/32e part)
C.A. Schröder, Amsterdam (1/32e part)
C.L.W. van IJsendijk, Amsterdam (1/32e part)
H.J. Mickenhagen, Amsterdam (1/32e part)
Firma H. Höweler & Zonen, Amsterdam (1/32e part)
H. Brandt, Amsterdam (1/32e part)
H.G. van Munster, Amsterdam (1/32e part)
W.H. de Heus, Utrecht (1/32e part)

ML / 080909

Naam GEESIENA MARIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1866
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1854
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst.198.3181-1854.64