Inloggen
CONSTANCE - ID 1472

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1968
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6810847
Nat. Official Number: 4218 Z GRON 1968
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Voorwaarts' v/h. E.J. Hijlkema, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 198
Launch Date: 1968-02-28
Delivery Date: 1968-04-24
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 560
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15307 Type 6GV-D (220x380) 350 rpm.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 317.00 Net tonnage
Deadweight: 820.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 39500 Cubic Feet
Bale: 36000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.68 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.82 Meters Registered
Beam: 8.98 Meters Registered
Depth: 3.48 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.25 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1968-04-24 CONSTANCE
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij ms 'Constance', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren N.V., Dr. Dirk Reinder Ubbens (KNO-arts Den Helder), Lucy Ballard van der Hoogt en Cornelis Jacob Ketel, Zutphen
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDLV
Additional info: Resp 15/32, 15/32 en 2/32 deel.

Date/Name Ship 1972-11-22 CONSTANCE
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij ms 'Constance', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren N.V., Dr. Dirk Reinder Ubbens (KNO-arts Den Helder), Lucy Ballard van der Hoogt en Cornelis Jacob Ketel, Zutphen
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDLV

Date/Name Ship 1977-09-20 ARKLOW BRIDGE
Manager: Vale Shipping Ltd, Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Vale Shipping Ltd, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIKT

Date/Name Ship 1981-00-00 MARK C
Manager: Carisbrooke Shipping Ltd., Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Eigenaar: Carisbrooke Shipping Ltd., Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIKT

Date/Name Ship 1985-12-00 COURTFIELD
Manager: Harris & Dixon (Shipbrokers) Ltd, Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Harris & Dixon (Shipbrokers) Ltd, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIKT

Date/Name Ship 1991-00-00 COURTFIELD
Manager: Ocean Research & Recovery Ltd., Turks Island, Turks & Caicos Islands
Eigenaar: Ocean Research & Recovery Ltd., Turks Island, Turks & Caicos Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Turks Island / Turks & Caicos Islands
Callsign: ZIAC

Date/Name Ship 1995-00-00 BRIANA
Manager: R.J. Guilo Properties, Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: R.J. Guilo Properties, Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3PX7

Date/Name Ship 1996-00-00 SOLUTION
Manager: Allround Shipping & Trading Inc., Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Allround Shipping & Trading Inc., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3PX7

Date/Name Ship 1996-12-00 SEA BOEKANIER
Manager: Allround Shipping & Trading Inc., Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Allround Shipping & Trading Inc., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3PX7

Ship Events Data

1968-02-29: NvhN 29-02-1968: CONSTANCE te water. Bij de NV Scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand is het m.s. Constance te water gelaten. Het schip wordt gebouwd voor rekening van Wynne en Barends' cargadoors en agentuurkantoor N.V. te Delfzijl. De Constance is de derde, 800 tonner van de maatschappij. De ervaringen, opgedaan met de reeds in de vaart zijnde Claudia en Clarissa hebben geleid tot enige ingrijpende veranderingen in het ontwerp. Een luik van 27,50 bij 5,50 meter, en een vrije hoogte onder de patentluiken van 4,22 meter maken het schip volgens de rederij voor transport van zeer grote stukken. De technische dienst van de rederij verklaart, dat stukken tot een lengte van 31 m. onder dek geladen kunnen worden, daar in het ruim geen enkel obstakel meer voorkomt. De Constance die wordt geverfd in de voor de rederij kenmerkende oranje kleur, heeft als belangrijkste afmetingen: lengte over alles 57,70 m., breedte op de spanten 8,95 m., holte 4,03 m. en diepgang tot het zomermerk 3,48 m. Het schip krijgt een 600 pk Bronsmotor. Het wordt gebouwd onder toezicht van Lloyds Register of Shipping 100A1 en van de Nederlandse scheepvaartinspectie-onbeperkte kustvaart met houtcertificaat voor dieper afladen.
1968-04-17: Op 17-04-1968 als CONSTANCE, zijnde een motorschip, metende 1415.06 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 02-04-1968 no. 14640, liggende te Martenshoek, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4218 Z GRON 1968 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 2.90 m. uit de hekplaat, 1.80 m. uit de lengteas, 1.40 m. uit dek.
1968-04-25: NvhN 25-04-1968: M.s. CONSTANCE maakte proefvaart en kreeg als eerste W & B-vlag. De heer N. Barends, directeur van Wijnne 'en Barends' Cargadoors- en Agenturenkantoren'N.V. te Delfzijl, heeft gistermiddag voor het eerst de nieuwe,'oranje' vlag van deze rederij gehesen.'Dat gebeurde op de Eems tijdens de proefvaart van het m.s. Constance, dat voor rekening van deze rederij bij de N.V. Scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand werd gebouwd. Het motorkustvaartuig Contance (gladdektype) meet.499 brt en heeft een draagvermogen van ca. 800, ton d.w. De belangrijkste afmetingen [zijn: lengte over alles 57,70 m, breedte 8,95 m en holte, 4,03. m. De hoofdmotor is een 600 pk Bronsmotor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid van 11 knopen werd gehaald. Een bijzonderheid van dit schip is het grote luik van 27,5 m lengte en 5,5 m breedte, waardoor het schip geschikt is voor het vervoer van allerlei lange materialen en constructies. De bouw van de Constance, die evenals de andere W. & B-schepen oranje geverfd werd, gebeurde onder, toezicht van Lloyd's Register 100 A-l onbeperkte vaart.
1993-08-10: LR class withdrawn 10/8/93
1997-03-08: Final Fate:
Ten gevolge van slagzij over stuurboord gezonken ongeveer 18 mijl ten noorden van Nuevitas (Cuba). De bemanning werd gered door de reddingsboot 'Duden' op aanwijzing van een reddingshelicopter.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Constance 1968
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: Constance 1968
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Arklow Bridge 1968 ex Constance.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Mark-C 1968 ex Arklow Bridge ex Constance

Omschrijving: Courtfield 1968 ex Mark-C ex Arklow Bridge ex Constance at Machinefabriek Olthof, Capelle a/d IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)