Inloggen
CONCURRENT II - ID 1456


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1904-02-08 / 1923-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Nat. Official Number: 726 APPING 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma B. Niestern & Zonen, Scheepswerf 'De Concurrent', Farmsum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 7
Launch Date: 1903-12-14
Delivery Date: 1904-02-15
Technical Data

Gross Tonnage: 44.41 Gross tonnage
Net Tonnage: 33.69 Net tonnage
Deadweight: 88.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 19.45 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.89 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-02-15 CONCURRENT II
Manager: Harm Wagenborg, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Wagenborg, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Date/Name Ship 1911-09-16 CONCURRENT II
Manager: Leendert Geertje Boere, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Leendert Geertje Boere, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1918-10-18 CATHARINA
Manager: Cornelis Zwaag, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Zwaag, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: fl. 7600

Date/Name Ship 1920-07-28 CATHARINA
Manager: Wilhelmina Lembeck, Watergraafsmeer, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wilhelmina Lembeck, Watergraafsmeer, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Watergraafsmeer / Netherlands

Date/Name Ship 1921-11-02 CATHARINA
Manager: Abraham Cornelis Möllers, Oude Wetering, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Abraham Cornelis Möllers, Oude Wetering, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Wetering / Netherlands

Ship Events Data

1903-12-00: EB 16.12.1903: Maandag 14 december is op de scheepswerf “Concurrent” van de firma Niestern & Zn. is hier met goed gevolg te water gelaten een stalen tjalkschip genaamd “CONCURRENT II”, gebouwd voor de heren Gebr. Wagenborg, scheepsmakelaars alhier. Het vaartuig zal bevaren worden door kapt. C. Middendorp. DS 19.12.1903: Te water van werf Niestern & Zn te Delfzijl de stalen 1 mast tjalk “Concurrent II” van 90 ton voor Gebr. Wagenborg te Delfzijl. De kiel is gelegd voor een stalen koftjalk voor F.Wildeman te Delfzijl.
1904-02-08: Dagregister deel 12 nummer 62, den achtsten Februari 1900 en vier. Ik ondergeteekende Harm Wagenborg, wonende te Veendam, verklaar dat het ijzeren tjalkschip genaamd “Concurrent II” hebbende een dek en een mast, gemeten op bruto een honderd vijf en twintig en vijf en tachtig honderdste (125.85) kubieke meter of vier en veertig en veertig honderdste tonnen (44.41) van 2. 83 kubieke meter en netto op vijf en negentig en zes en veertig honderdste (95.46) kubieke meter of drie en dertig en negen en zestig honderdste (33.69) tonnen van 2.83 kubieke meter, en gevoerd wordende door Jacobus Middendorp, alleen aan mij toebehoort, dat ik Nederlander ben, hier ten lande woonachtig, dat het bestuur over hetgeen tot het onderhoud van het schip, de uitrusting en het victualieeren of bevrachten van hetzelfde vereischt te Veendam wordt gevoerd en dat genoemd schip niet op voet van oorlog is uitgerust, noch door mijn toedoen of gedogen in strijd met de onzijdigheid van de staat op voet van oorlog zal worden uitgerust, welk schip nog niet aan eenig kantoor van scheepsbewijzen is ingeschreven. Geteekend Harm Wagenborg. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 726.)
1921-11-00: Final Fate:
In 11.1921 verkocht aan Abraham Cornelis Möllers, Oude Wetering. Koopprijs fl. 8000,-- Heeft bij de koop fl. 500,-- betaald, de rest moest met fl. 80,-- per maand worden betaald, verhoogd met jaarlijks 6 % rente. In als 1923 "Catharina" in de binnenvaart. Eigenaar Jan Ramaker, Groningen. In 1925 "Catharina". Verkocht naar Duitsland, thuishaven Westrhauderfehn. In 1925 “Sophie” ??, Westrhauderfehn, Duitsland. Verder (nog) onbekend.