Inloggen
WILLEM - ID 14525


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-02-09 / 1883-03-31 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. D. & L. Alta, werf 'Welgelegen', Harlingen, Friesland, Netherlands
Date Laid Down: 1852-00-00
Launch Date: 1852-11-26
Delivery Date: 1853-02-02
Technical Data

Gross Tonnage: 101.00 lasts
Gross Tonnage 2: 191.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 28.65 Meters Registered
Beam: 4.82 Meters Registered
Depth: 3.11 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-02-10
Register nr: 0
Scheepsnaam: WILLIAM
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Visser & Zoon, B.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Weerd, Jan H. de
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-02-02 WILLEM
Manager: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Date/Name Ship 1879-00-00 WILLEM
Manager: Firma Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: QCLS

Ship Events Data

1872-03-15: Additional info
Ondergeteekenden hebben de eer te be- U rigten, dat zij de Zaken, door wijlen hunnen Vader laatstelijk gedreven onder de firma RODENHUIS en ZOON, hebben overgenomen en die voor hunne rekening voortzetten van heden af onder de firma: BAREND VISSER en ZOON, zijnde die, waaronder dezelfde Zaken vroeger werden gedreven. °e nog loopende Zaken, ten name RODENa jEN . zullen worden geliquideerd door den eerst Ondergeteekende, die daartoe per procuratie zal blijven teekenen. Harlingen, 15 Maart 1872. P. RODENHUIS IJzn. W. H. RODENHUIS.
1879-05-19: 22 mei 1879. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Te Harlingen op 19 mei: Het schoenerbrikschip WILLEM, kapt. W. van der Meer. Kopers de heren Zeilmaker & Co., te Harlingen, voor NLG 5.018, en het schoenerschip ANNA, opgehouden voor NLG 3650.
1883-03-31: Final Fate: Sunk

Op reis met een lading steenkolen van Granton naar Memel is de schoenerbrik WILLEM, kapt. K.R. Visser, op 31 maart 1883 bij zware stom met orkaankracht uit het Noorden in positie 59º08' NB en 01º55' WL lek gesprongen en gezonken. Schip en lading gingen verloren, de 7 opvarenden werden gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan werd geboren te Nieuwe Pekela op 27 november/02 december 1810 als zoon van de schipper Harm Harms de Weerd en Jantje Alberts Hubers.

Jan trouwde te Oude Pekela op 15 maart 1830 met Martje Melles Pott, geboren op 22 december 1812 te Oude Pekela als dochter van de landgebruiker Melle Melles Pott en Lammechien Harms Spelde. Martje Pot overleed op 15 februari 1880, 67 jaar weduwe.

Jan Harms overleed te Triëst op 28 december 1856 aan boord van de “Willem”.070

“Aktenummer: 1857-sl, 20-01-1857

Doodakte van Jan Harms de Weerd, in leven gezagvoerder van het Nederlands schip “Willem”, overleden te Triëst op 28 dec. 1856 om drie uur ’s middags, oud 46 jaren, geboren te Nieuwe Pekela op 27 nov. 1810. Op de verklaring, afgelegd aan ons, D.P.Dutilh, consul-generaal van Zijne Majesteit de Koning der Nederlanden te Triëst, door Melle Jans de Weerd, zoon van de overledene, oud 21 jaren, eerste stuurman aan boord van genoemde bodem en door de heren H.P.Heikema en K.B.Gust die gezegd hebben vrienden van de overledene te zijn.115

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.de Weerd (adres Jan Corver & C0  te Amsterdam) werd met vlagnummer 576 per 23 maart 1841 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein H.D.van Wijk. Als zijn schip is vermeld de “Pieter”. Toegevoegd is overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren de Weerd en zijn vrouw 30 en 28 jaar. Ingeschreven staan 3 zonen uit 1836, 1838 en 1840 en 1 dochter uit 1832002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 16/23 maart 1841 werd als effectief lid voorgesteld/benoemd Jan Harms de Weerd, oud 31 jaar, voerend de kof “Pieter”, wonend te PekelA, met adres bij Jan Corver & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.D.van Wijk. Hij kreeg vlagnummer 576.023.

J.H. de Weerd was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 576 in de periode 1841 t/m 1854 en met vlagnummer 245 in de periode 1854 t/m 1856.

 

J.H. de Weerd was effectief lid van het naamloze zeemanscollege uit Pekel-A met vlagnummer 74 in de periode 1840 t/m 1850.

J.H. de Weerd was president van het naamloze college te Pekel-A in de periode 1840 t/m 1851, het eindjaar van het college.

H.H. de Weerd was van 1842 t/m 1847 als rustend kapitein en als burgemeester/president honorair lid van het naamloze college te Pekel-A.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 maart 1857 staat het verzoek om uitkering van M.M.Pott, de weduwe van kapitein J.H. de Weerd, welke haar in de vergadering dd 10 april 1857 wordt toegekend ingaande 01 februari 1857.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 maart 1873 is sprake van een brief van ene G.W.Pott die attendeert op een verzoek van de wed. J.H. de Weerd te Oude Pekela. Het verzoek wordt afgewezen.

Om welk verzoek het gaat weet ik niet. Wellicht heb ik die aanvraag in de notulen gemist.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 26 mei 1857 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein J.H. de Weerd per 01 februari 1857 een uitkering is toegekend.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

      576                       1841-1852    kof                  Pieter                                    B.Visser & Zn te Harlingen

                                     1852-1853    schoner           Willem                                 idem

      245                       1854-1856    schoner           Willem                                 idem

 

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer              jaren            type                 scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

    geen                          1852           sch.                  Willem                                 Barend Visser & Zn, Harlingen

                                       1856           sch.                  Willem                                 Barend Visser & Zn, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt J.H.de Weerd als gezagvoerder gedurende:

*   1837 t/m 1853 van de kof “Pieter”, gebouwd in 1837 te Pekela, 141 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;

*   1853 t/m 1856 van de brik “Willem”, gebouwd in 1853 te Harlingen, 191 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeld:

07 februari 1826, schip “Groot Lankum”, schipper Harm Harms de Weerd, koksmaat Jan Harms de Weerd uit Nieuwe Pekela.

19 februari 1840, schip “Pieter”, kapitein Jan H. de Weerd uit Oude Pekela.

20 februari 1841, schip “Pieter”, kapitein Jan Harms de Weerd uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Op een expositie in het Noordelijk Scheepvaartmuseum werd getoond een schilderij (schilder onbekend) van de schoenerbrik “Willem”, onder commando in 1852 - 1856 van Jan Harms de Weerd. Het schip werd gebouwd in 1852 te Harlingen, mat 191 ton. Het voerde de collegevlag 576 van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop”. De afbeelding toont het schip varende in de Golf van Napels.

Dit portret was afkomstig van het museum Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela. Een ansichtkaart met de afbeelding van dit schip is te koop in het Veenkoloniaal Museum te Veendam en het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela

 

Een reis van 'Willem': Vertrek 15-4-1853 uit Amsterdam, naar Napels via Portland, aankomst 27-4-1853, Napels, aankomst 20-05-53, terugreis via Licata (Sicilië), Hellevoetsluis, aankomst 19-8-53-

Een reis van 'Willem': Hellevoetsluis vertrek 12-10-1853, via Pireaus (Griekenland) naar Constantinopel, aankomst 24-12-1853, dan door naar Odessa Zwarte Zee, aankomst 27-2-1854, Constantinopel, aankomst 5-4-1854 via Malta, Smyrna, aankomst 22-4-1854 en Messina, aankomst 5-5-1854 terug naar Patria.

Ontleend aan http://www.hetverhaalvangroningen.nl/home.php

 

In de Kroniek van Pekela dd 06 januari 1843 wordt gemeld dat van boord van het kofschip “Pieter”, zeilend van Amsterdam naar Marseille op de hoogte van Mennorca een matroos overboord is geslagen.115

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Weerd, Jan Harms de

Familiegegevens en opleiding

Melle de Weerd werd geboren 11 maart 1836 te Oude Pekela als zoon van schipper Jan Harms de Weerd en Martha Melles Pott.

Melle trouwde op 06 mei 1864 te Rottedam met Elizabeth Huij, geboren op 26 oktober 1841 te Rotterdam als dochter van Johannes Huij en Hendrika Johanna den Boestert. Elizabeth overleed op 30 januari 1922 te Utrecht, 80 jaar, weduwe.

Melle overleed op 07 mei 1914 te Utrecht, 78 jaar.

 

In de Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt alleen de geboorte van Melle de Weerd vermeld.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een M.J. de Weerd was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 136 in de periode 1857 t/m 1886.112

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

vlagnummer     periode            type          naam van het schip                                boekhouder/reder

       136          1858-1869          sch.br.       Willem                                                     Barend Visser & Zn, Harlingen

                          1870-1871          sch.br        Willem                                                     Rodenhuis & Zn, Harlingen

                             1872               sch.br.       Willem                                                    Barend Visser & Zn, Harlingen

                          1875-1879          bark          Catharina Christina (ex Dolphin)         Barend Visser & Zn, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt M. de Weerd als gezagvoerder gedurende:

*   1859 t/m 1870 van de brik “Willem”, gebouwd in 1853 te Harlingen, 191 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;

*   1871 t/m 1873 van hetzelfde schip maar nu varend voor Rodenhuis & Zn te Harlingen;

*   1874 op de 2-mast schoener “Speculant”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 185 ton o.m., varend voor K.L.van Berkel te Rotterdam. Het schip ging in 1875 over naar H.H.Roelofs Heijrmans te Rotterdam en herdoopt in “Hendrik”;

*   1876 t/m 1880 van de bark “Catharina Christina” ex Dolphin, gebouwd in 1851, bouwlocatie niet vermeld, 376 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen. Het schip werd te Middelburg gesloopt.

*   1881 t/m 1882 van de schoenerkof “Concordia” ex Mathilda, ex Concordia, ex Maracaibo, ex Libau, gebouwd in 1839 te Joure, 165 ton o.m., varend voor D.P.Spierenburg te Rotterdam.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt geen Melle de Weerd.

 

Overige bijzonderheden

De schoenerbrik “Willem” onder kapitein M.J. de Weerd werd verneld van Hellevoetsluis op 14 februari 1863 en op 21 juli te Valparaiso, dus Kaap Hoorn werd gerond. Na Iquique (26 juli 1863) en Pisagua was de volgende melding op 05 maart 1864 te Elbe. Ook op deze terugreis werd Kaap Hoorn gepasseerd.121

 

“Aktenummer: 1857-sl, 20-01-1857

Doodakte van Jan Harms de Weerd, in leven gezagvoerder van het Nederlands schip “Willem”, overleden te Triëst op 28 dec. 1856 om drie uur ’s middags, oud 46 jaren, geboren te Nieuwe Pekela op 27 nov. 1810. Op de verklaring, afgelegd aan ons, D.P.Dutilh, consul-generaal van Zijne Majesteit de Koning der Nederlanden te Triëst, door Melle Jans de Weerd, zoon van de overledene, oud 21 jaren, eerste stuurman aan boord van genoemde bodem en door de heren H.P.Heikema en K.B.Gust die gezegd hebben vrienden van de overledene te zijn.115

 

Krantenberichten

NRC 18 januari 1864114

Falmouth, 15 januari. Het Nederlandse schip WILLEM, kapt. De Weerd, alhier van Pisagua gearriveerd, heeft stengen, boten, verschansingen, enz. verloren.

 

NRC 30 december 1864114

Vigos, 26 december. Het Nederlandse schip WILLEM, kapt. De Weerd, van Antwerpen naar Triëst, is hier lek binnengelopen.

 

NRC 11 januari 1865114

Vigo, 2 januari. Het Nederlandse schip (opm: schoener) WILLEM, kapitein M.J. de Weerd, van Antwerpen naar Triëst, alhier lek binnengelopen, lost de lading om te repareren.

 

NRC 06 februari 1874114

Buenos Ayres, 30 december. Alhier zijn bevracht de Nederlandse schepen, SPECULANT, kapt. De Weerd, naar Maroim en AVANT, kapt. Oosterhuis, naar Valparaiso.

 

NRC 03 juli 1874114

Rotterdam, 2 juli. Ter waarschuwing van reders of kapiteins, vracht sluitende van Maroim, rapporteert kapt. De Weerd, van het schip SPECULANT, dat tegenwoordig slechts schepen van 11 voet diepgang bij zeer gunstige gelegenheid de baar van Moroim kunnen passeren. Zelfs met deze diepgang moet men soms 2 à 3 maanden wachten, alvorens zonder gevaar te kunnen uitzeilen.

 

NRC 15 juli 1874114

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen, als lasthebbende van hun Meester, op dinsdag 28 juli 1874, des middags ten 12 ure, in de Zaal aan de Scheepmakershaven, No. 29, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands schoenerschip SPECULANT, laatst gevoerd door kapt. M. de Weerd, volgens Meetbrief lang 29 meters 50 centimeters, wijd 4 meters 87 centimeters, hol 2 meters 89 centimeters, en alzo groot 185 tonnen of 97 lasten, met al deszelfs staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende aan de Houtbrug, binnen deze gemeente.

Bovengemelde schoener is gekoperd in 1873, met koper van 22 à 24 ons en geclassificeerd bij Veritas 5/6 A. 1. 1. tot juli 1877 en bij de Germanischer Lloyd A II tot juli 1878.

Nog zullen afzonderlijk worden verkocht 2 chronometers.

Nadere informatie bij bovengemelde makelaars.

 

NRC 17 oktober 1879114

Elseneur, 14 oktober. Het Nederlandse schip CATHARINA CHRISTINA, kapt. M.J. de Weerd, van Hernösand met hout naar Middelburg, is lek alhier binnengesleept en zal door een duiker onderzocht worden.

 

NRC 22 oktober1879114

Elseneur, 17 oktober. Vermoedelijk zal het de duikers wel gelukken om de lekkage van de Nederlandse schepen GEBR. BUNGE, kapt. De Boer, en CATHARINA CHRISTINA, kapt. De Weerd, te voorzien, zodat zij de reizen

 

NRC 29 oktober 1879114

Elseneur, 25 oktober. De Nederlandse schepen GEBROEDERS BUNGE, kapt. De Boer, van Riga naar Delfzijl, en CATHARINA CHRISTINA, kapt. De Weerd, van Nyland naar Middelburg, hebben, nadat de lekkage door duikers is voorzien, de reis voortgezet.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Weerd, Melle Janz de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.van der Meer Wz, geboren 14 november 1842,  werd per 12 april 1876 met vlagnummer 7 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Willem", boekhouders Barend Visser & Zn. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Geertruida Hamstra, geboren 26 juni 1848028-fol.145.

 

Willem van der Meer werd per 05 februari 1872 met vlagnummer 7 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Harmonie", boekhouders Rodenhuis & Zn. Verdere gegevens ontbreken028-fol.132.

In het ledenregister 1895 van de AAKZ werd een foutieve nummering gegeven en kreeg van der Meer nr.6. Voorts werd in de registers van Sweijs in de jaren 1902 en 1903 geen nr.7 vermeld, terwijl in 1904 wederom W.van der Meer wordt opgeven. Ik neem aan dat het om dezelfde van der Meer gaat (er werd in 1902 géén "nieuwe" van der Meer ingeschreven) en dat dus de lidmaatschapsperiode liep van 1872-1907034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen

vlagnummer    periode      type           naam van het schip036                   boekhouder/reder

     H7           1872     bark           Delft (ex Wilhelmina Catharina)         Wed.Stadlander & Middelhoven, Zaandam

             1880-1882      bark           Maria Agnieta (ex Perseverence)                   Repko & Co, Harlingen

                                                gestrand op Terschelling en wrak. Zeetijdingen 24-12-1882

 

Bouma025 vermeldt W. v/d Meer als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1882 van de bark “Maria Agnieta” ex Perseverance, gebouwd in 1853 te Amble, 290 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen. Het schip is op Terschelling gestrand en wrak geraakt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Meer, W. Wz. van der

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Klaas Visser werd per 18 november 1857 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman (schip niet genoemd). Zijn contributie werd voldaan door zijn vrouw Grietje Huitema, geboren 22 april 1828. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 1 kind (naam niet genoemd, geb. 09 augustus 1857). Hij werd overgeschreven naar de eerste klasse met vlagnummer 005029-fol.023.

Klaas R.Visser werd per 16 maart 1871 met vlagnummer H5 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was "de Haan", boekhouder G.A.Kramer te Amsterdam. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Grietje Huitema, geboortedatum niet vermeld.

Klaas R.Visser, 67 jaar, wonende te Amsterdam, verzocht in de herfst van 1896 om een uitkering van ¦600,- uit te betalen in 8 halfjaarlijkse termijnen. Daartoe werd toestemming verleend028-fol.129.

Op 24 februari 1894 adresseerde het College een brief inzake contributiebetaling aan K.P.Visser, Groote Wittenburgerstraat 791 voor te Amsterdam. Brieven dd.09 maart en 29 juni 1896 waren gericht aan hetzelfde adres. De laatste brief betrof een vrijstelling van contributiebetaling033.

 

K.Visser was met vlagnummer H5 lid van het College in de periode 1871-1902034.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnr       periode   type          naam van het schip                                boekhouder/reder

      H5     1872-1876 2/m sch.   de Haan (ex Goeverneur van Ewijk)   G.A.Cramer, Amsterdam

                    1877    2/m sch.   de Haan (ex Goeverneur van Ewijk)   Cramer, Haighton & Co, Harlingen

                    1879    bark          Emma (ex Elisabeth, ex Helios)                    Jan Foekens, Harlingen

                  1880-1882 sch.br.       Willem                                                     Zeilmaker & Co, Harlingen

                  1885-1886 sch.           Maria                                                       J.van Oven, Amsterdam

                  1887-1891 brik           Nerva (ex Idelette)                                 Bouwmeester, Borsius & van der Leijé,

                                                                                                                            Middelburg

                  1901-1902 bark          Ems                                                          J.J.Wegener, Groningen

 

K.R.Visser was van 1881-1883 kapitein van de houten topzeilschoener “Willem”, gebouwd als schoenerbrik in 1853 door D.& L.Alta te Harlingen, 194 (171) ton, varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. 025.

 

Bouma025 vermeldt K.R.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1875 t/m 1876 van het 3/msch “De Haan”, ex Gouverneur van Ewijck, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor G.A.Cramer te Amsterdam;

*   1877 voor hetzelfde schip maar nu varend voor de erven G.A.Cramer te Amsterdam;

*   1878 voor hetzelfde schip maar nu varend voor voor Cramer, Haighton & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1878 te Dagerort afgekeurd;

*   1880 van de bark “Emma” ex Elisabeth” ex Helios, gebouwd in 1852, bouwlocatie niet vermeld, 285 ton o.m., varend voor J.Foekens te Harlingen. Het schip is bij Domesnaes gestrand;

*   1881 t/m 1883 van de brik “Willem”, gebouwd in 1853 te Harlingen, 191 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip is in 1883 op reis van Dundee naar Memel verlaten;

*   1886 t/m 1887 van de 2/msch “Maria”, gebouwd in 1860 te Veendam, 148 ton o.m., varend voor J. van Oven C.A.z te Amsterdam;

*   1888 t/m 1892 van de brik “Nerva” ex Idelette, gebouwd in 1866 te Prince Edward Island, 298 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v.d Leyer te Middelburg. Het schip werd in 1894 gesloopt.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

p.320         In een monsterrol te Harlingen dd 1861 (geen nadere datum vermeld) van de pink “Dirkje Adema” onder commandeur Hendrik Wildts wordt vermeld als “1st mate” Klaas Visser uit Harlingen , 32 jaar.

                    In een overeenkomstige rol uit 1862 staat hij als “1st mate” Klaas R.Visser, 33 jaar uit Harlingen

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Visser, Klaas R.

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1867-11-11
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: WILLEM
Schipper: Weerdt, de (Weerd, de), Melle Jans
Scheepstype: schoener
Grootte: 202

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: WILLEM, varende in de baai van Napels ca. 1855. gezagvoerder is J.H. de Weerd (vlagnummer 576)
Collectie: Kapiteinshuis Nieuwe Pekela
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: WILLEM, voor anker in de baai van Napels, kapitein J.H. de Weerd
Collectie: Noordelijk Scheepvaartmuseum, Groningen
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Tresoar, Leeuwarden Archiefnummer Harlingen, toeg.19-06, inv. 383, no.87

foto P1020882, 883
BIJLBRIEF

Naam schip WILLEM

plaats en datum akte bijlbrief, Harlingen, 2 februari 1853

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Gebr. Dirk & Lieuwe Alta, scheepsbouwmeesters, Harlingen, werf Welgelegen

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Barend Visser & Zoon, zeehandelaren te Harlingen

te voeren door kapt. Jan Harms de Vries, schipper te Harlingen

grootte in tonnen 101 lasten of 191 tonnen (meetbrief Harlingen no.6 van 1 februari 1853)

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen 28,65 x 4,82 x 3,11? meter

kiellegging in 1852 opgezet

tewaterlating 26 november 1852

plaats / datum registratie Harlingen, 2 februari 1853

nummer registratie deel 21, folio 144, verso, vak 4

notaris bevestigende verklaring gemeentebestuur van Harlingen

prijs

Bijzonderheden: Het schip ligt bij het tekenen van deze bijlbrief in de Zuiderhaven te Harlingen.

10.02.1853 eerste zeebrief voor de WILLIAM, aangevraagd door B. Visser & Zn voor kapt. Jan de Weerd. In de Lijst aan de Koning wordt het schip als WILLEM aangeduid


researcher/datum research: ML / 070617

Naam WILLEM
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1853
Toegang 19-06
Inventaris 383

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Tresoar - Leeuwarden
Omschrijving: Archiefnummer Harlingen toegang 19-06, invoer 383, no. 87