Inloggen
TJAKINA WIGERDINA - ID 14511


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-11-03 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjoot
Construction Data

Scheepsbouwer: Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1852-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 48.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-11-03
Register nr: 18520767
Scheepsnaam: TJAKINA WIGERDINA
Type: Galjoot
Lasten: 48
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stuit, J.W.
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Stuit, J.W.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1852-11-03 TJAKINA WIGERDINA
Manager: J.W. Stuit, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.W. Stuit, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Date/Name Ship 1856-02-06 CORNELIA
Manager: W.W. Pott, Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: W.W. Pott, Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Pekela / Netherlands
Additional info: kapt. H.H. Nieboer

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harm Harms Nieboer/Niebuur werd geb./ged. te Oude Pekela op 06/16 december 1792 als zoon van de marskramer Harm Arents Nieboer/Niebuur en Antje Harmens Stubben/Stobbe.

Harm trouwde te Nieuwe Pekela op 27 december 1821 als zeeman met Grietje Harms Bosscher/Bosker, geb./ged. te Nieuwe Pekela op 08/09 november 1800 als dochter van de schipper Harm Gerrits Bosscher/Bosker en Elsien Hendriks. Grietje overleed te Oude Pekela op 12 augustus 1850, 49 jaar

Harm Niebuur hertrouwde te Nieuwe Pekela op 28 december 1860 als oudschipper met Harmina Karsijns, geboren te Nieuwe Pekela op 29 september 1827 als dochter van de schipper Arent Harms Karsijns en Albertje Hindriks de Boer. Harmina overleed te Nieuwe Pekela op 05 februari 1885, 93 jaar, weduwnaar, zonder beroep

Harm Harms Niebuur overleed te Nieuwe Pekela op 23 mei 1886.

 

In Burgerlijke Standakten uit de provincie Groningen staat Harm Harmz Nieboer/Niebuur vermeld als zeeman in 1821, 1823, als schipper/koopvaardijkapitein 1827, 1829, 1830, 1831, 1832, 1834, 1838, 1840, 1845, 1850, 1851, 1854, 1856, 1860, 1861, als oudschipper in 1860 en zonder beroep in 1886.

 

In Gens Nostra Jg.61, nr.2, februari 2006 staat een portret van een Harm Harms Nieboer, ingezonden door de heer H.Scholtens te Zwolle

 

“Harm Harms Nieboer heeft een zeer bewogen leven gehad als schippersgezel/schipper in de zeevaart.”

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.H.Nieboer als gezagvoerder van/in:

*    1830 t/m 1842 van de smak “Margaretha”, geen vermelding van bouwgegevens, varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is 1 maal te Harlingen geregistreerd komend met hout van Danzig;

*    1834 t/m 1842 op de smak “Vrouw Margaretha”, gebouwd in 1834, bouwplaats niet vermeld, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

Zou de vaarperiode van de “Margaretha” van 1830 t/m 1833 geweest kunnen zijn”. De vaarperiode van de “Vrouw Margaretha” zal wel kloppen gezien het bouwjaar 1834.

*    1846 t/m 1855 van de kof “Vrouw Margaretha”, gebouwd in 1844 te Pekela, 76 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Van Memel naar Engeland, in juli in de mist op de Zweedse kust gestrand;

*    1856 t/m 1858 van de kof “Cornelia” ex Tjakkina Wicherdina, gebouwd in 1852 te Hoogezand, 96 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

*    1859 t/m 1864 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.W.Pott te Pekela.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 09 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

Palermo  4 Dec. Cornelia  H.H.Nieboer,  Cardiff.”

 

De “Vrouw Margaretha”, van Memel naar Engeland, onder gezag van kapitein Nieboer, is in juli bij dikke mist op de Zweedse kust verongelukt.078.

 

 

Ik benaderde de heer Scholtens met verzoek om meer inlichtingen omtrent de afgebeeld Harm Harms Nieoer en hij antwoordde mij  per e-mail dd 16 februari 2006 a.h.v.:

“Geachte Heer Parma,

In antwoord op uw e-mail deel ik U mede dat ikzelf niet beschik over gegevens omtrent de schepen waarop Harm Harms Nieboer gevaren heeft, maar ik heb getracht in het, onder Noten op bladz. 95 vermelde boekje, geschreven door Ds.Bennink over de levensgeschiedenis van Harm Harms Nieboer, gegevens te verzamelen die voor u nuttig zouden kunnen zijn. (slaat op Ds.B.J.Bennink, predikant te Mussel (gemeente Onstwedde“Gods zorg en liefde blijkbaar in ’t leven van H.H.Nieboer”, Delfzijl, uitg. Jan Haan, 1876).

Hij is getrouwd op 27 december 1821 en vermeld wordt dat hij daarna nog ongeveer 4 jaren voor een schipper gevaren heeft, maar daarna op een eigen schip is gaan varen; we kunnen er dus vanuit gaan dat hij omstreeks 1826 begonnen is; helaas worden steeds geen namen van de schepen genoemd; hij heeft dan eerst 2 jaren een oud schip gehad; dat is verwisseld waarna hij 8 jaren gevaren heeft op een groter schip, dat toen naar de sloper is gegaan.

Vervolgens een nieuw schip van dezelfde grootte waarop hij 9 jaren heeft gevaren en dat bij Denemarken is verloren gegaan.

Dan een nieuwe kof waarop hij 8 jaren heeft gevaren en waarmee daarna zijn oudste zoon, Harm, geboren in 1824, vanuit Amsterdam een reis naar St.Petersburg heeft gemaakt; hoe lang die reis heeft geduurd is niet goed duidelijk maar ik begrijp dat door ziekte die reis “lang” geduurd heeft. Na terugkeer heeft vader Harm, na een kleine pauze, nog vier jaar op dit schip gevaren en heeft het toen overgedragen aan zijn tweede zoon, aangezien z’n oudste zoon inmiddels een eigen schip bezat. Die tweede zoon heeft er nog 2 jaren mee gevaren en het schip is toen verloren gegaan in de Oostzee; deze tweede zoon heette Hendrik, geboren in 1832/1833, 7 januari 1856 getrouwd met Cornelia Vos. Jammer dat bij de schepen geen jaartallen worden genoemd en evenmin namen van de schepen.

Maar met een beetje fantasie kunt u misschien uit dit relaas gevolgtrekkingen maken die u verder brengen.

Vrouw Margaretha kan ik niet “thuisbrengen”; verwijst niet naar namen van moeder of vrouwen van Harm Harms Nieboer, maar wel zegt de naam van de vrouw van zoon Hendrik, “Cornelia” wellicht iets over schepen die door deze zoon bevaren zijn.

Zelf denk ik dat de door u genoemde kof “Vrouw Margaretha”, gebouwd in 1844 en waarbij u de jaartallen 1846-1855 geeft en de vermelding dat het schip op de Zweedse kust is gestrand, het schip zou kunnen zijn dat in het boekje vermeld wordt als “het nieuwe schip dat bij Denemarken verloren ging. En dat de galjoot “Cornelia” gebouwd in 1858 te Veendam een schip van zoon Hendrik geweest zou kunnen zijn.

Naar mijn indruk kunnen de door U genoemde, vanuit Groningen vertrokken schepen, niet in verband gebracht worden met de Harm Harms Nieboer van “het Portret”

Ik hoop dat U hier iets aan hebt; voor eventuele “nabeschouwingen” sta ik wel open.

Met vriendelijke groeten,,

H.Scholtens”

Commentaar S.Parma. Vooralsnog is de identiteit niet opgelost. Het lijkt erop dat de hiervoor vermelde lijst van schepen niet allemaal op de geportretteerde Harm Harms slaan, daat het laatste schip “Vertrouwen” tot 1889 in de vaart was en genoemde Harm in 1886 is overleden.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Nieboer, Harm Harmz

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1852-11-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: TJAKINA WIGERDINA
Schipper: Stuut, Jacob Willems
Scheepstype: galjoot
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen