zijn er twee personen met deze initialen?
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.R.Bok was met vlagnummer R156 in de periode 1838 t/m 1839 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
H.R.Bok was met vlagnummer R236 in de periode 1847/48 t/m 1864 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1839 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat hij in 1839 zijn effectief lidmaatschap heeft opgezegd058.
In het Jaarverslag 1864 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1864 heeft bedankt als effectief lid058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein H.R.Bok met vlagnummer R236 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
- 1849 bark “Christiaan Huygens” 284 last de Groot, Roelants & Co te Schiedam
- 1851 bark “Koning Willem III” 322 last de Groot, Roelants & Co te Schiedam
- 1855, 1858,
1859, 1862 fregat “Noord-Braband” 389 last P.Rademaker & Co te Delfshaven
- 1863 geen vermelding van schip en reder
Bouma025 vermeldt H.R.Bok als gezagvoerder gedurende:
- 1842 t/m 1845 van de kof “Adriaan”, gebouwd in 1840, bouwlocatie niet vermeld, 180 ton o.m., varend voor E.P.de Monchy te Rotterdam. Het schip werd in 1845 overvaren bij Texel door de “Kronprinz von Hannover”. De bemanning werd gered;
- 1848 t/m 1851 van de bark “Christiaan Huygens”, gebouwd in 1842 te Schiedam, 537 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
- 1852 van de bark “Koning Willem III”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 600 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;
- 1857 t/m 1863 van het 3/m schip “Noord Brabant”, gebouwd in 1856 te Delfshaven, 736 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven.
“Koning Willem III”, 1850, 600 ton: De “Koning Willem III” is in 1850 gebouwd in Dordrecht bij Gips & Zn, mat 609 ton, voer voor De Groot, Roelants & Co te Schiedam en werd in 1850 uitgehaald door kapitein H.R.Bok. Zijn opvolger in 1853 van kapitein C. van den Burg tot aan de stranding in 1859. Het schip is identiek aan de “Willem III” in Bouma, welke vermelding geschrapt kan worden. (Informatie Verhoeff, mei 2005)
Overige bijzonderheden
H.R.Bok vertrok op 09 april 1857 van Hellevoetsluis met de “Noordbrabant” en een contingent van 3 officieren en 200 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 16 juli 1857 na 98 dagen.
Op 03 oktober 1861 vertrok hij vanuit Brouwershaven met de “Noordbrabant” en een detachement van 5 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 13 januari 1862 na 102 dagen 065.
Familiegegevens en opleiding
Cornelis van der Burg werd geboren op 30 juli 1817 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Willem van der Burg , metselaar, en Jobina Vijl. Hij woonde te Rotterdam en vertrok op een onbekend moment uit deze stad. Daarna woonde hij te Schiedam en keerde op 15 september 1855 weer terug, waar hij o.a. woonde aan de Oostsingel Wijk 13 nr. 493.
Hij was getrouwd met Wilhelmina Vermooten en voor den 2e maal te Rotterdam op 26 juli 1848 met Henriëtte Adriana van der Heim Bosschaart, geboren op 22 september 1826 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Johannes Henricus van der Heim Bosschaart en Janna van Kralingen005.
Cornelis werd in februari 1872 vermist op zee.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
van der Burg was met vlagnummer R435 in de periode 1855 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
C.van der Burg was in 1871 afwisselend commissaris van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart.058.
-
van der Burg wonend te Rotterdam was van 03 februari 1854 t/m zijn royement in 1872 met vlagnummer 88 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Willem III” van rederij de Groot Roelands en Co te Schiedam. Toegevoegd is dat hij werd vermist sinds februari 1872. 064.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat C. van den Burg als gezagvoerder064:
-
1854 t/m 1859 bark “Willem III” boekhouders de Groot Roelands & Co te Schiedam
-
1861 fregat “Bato” boekhouder Maatschappij van Dordrechtse Scheepsreederij
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein C. van der Burg met vlagnummer R435 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
-
1855, 1858 bark “Koning Willem III” 322 last de Groot, Roelants & Co te Schiedam
-
1859 geen vermelding van schip en boekhouder
-
1862 fregat “Bato” 475 last v/d Dordtsche Scheepsreederij
-
1863 t/m 1867 bark “Albrecht Beijling” 268 last de Groot, Roelants & Co te Schiedam
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
-
van den Burg Bato 14 oktober 1861 21 oktober 1862
Bouma025 vermeldt C. van der Burg als kapitein gedurende:
-
1850 van de bark “Koning Willem III”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 600 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;
-
1853 t/m 1859 van de bark “Willem III”, gebouwd in 1850 te Dordrecht, 609 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip is in december 1859 gestrand bij Brouwershaven en wrak geraakt;
-
1861 t/m 1863 op het 3/m schip “Bato”, gebouwd in 1836 te Dordrecht, 898 ton o.m., varend voor J.S.Vriesendorp, J.de Voogd & F.C.Déking Dura te Dordrecht. Het schip werd in 1863 verkocht naar Engeland;
-
1864 t/m 1870 van de bark “Albrecht Beyling”, gebouwd in 1849 te Schiedam, 507 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duisland;
-
1872 op de bark “Samhiri” ex Patriarch Samhiri, gebouwd in 1858 te Schiedam, 726 ton o.m., varend voor J.H.van Gent te Schiedam. Het schip werd in 1872 vermist.
Overige bijzonderheden
“Koning Willem III”, 1850, 600 ton: De “Koning Willem III” is in 1850 gebouwd in Dordrecht bij Gips & Zn, mat 609 ton, voer voor De Groot, Roelants & Co te Schiedam en werd in 1850 uitgehaald door kapitein H.R.Bok. Zijn opvolger in 1853 van kapitein C. van den Burg tot aan de stranding in 1859. Het schip is identiek aan de “Willem III” in Bouma, welke vermelding geschrapt kan worden. (Informatie Verhoeff, mei 2005).
De bark “Willem III” onder kapitein C. van der Burg staat op 16 augustus 1852 geregistreerd te Cardiff en vervolgens met aankomst op 12 januari 1852 te San Francisco. De reis moet via Kaap Hoorn zijn gegaan. De volgende vermelding is Batavia, zonder datum en het schip zal dus via Kaap de Goede Hoop naar Europa zijn teruggezeild.121
|