1968-02-15: |
In de problemen geraakt toen het onderweg was met een lading staalconstructies van Middlesborough in Engeland naar het Noorse Haavik-Kärmoy. Op het dek stonden enkele stalen bakken waarin gaten waren geboord om regen en buiswater te kunnen laten weglopen. Toen er echter tijdens slecht weer door een stortzee vast water in de bakken kwam konden de loosgaten dit niet snel genoeg verwerken , hierdoor kreeg de “Con Brio” plotseling slagzij, waardoor de sjorrings van de deklast braken en de deklast over boord schoof. Dit was misschien wel de reddding voor het schip, maar helaas ging de stuurman mee overboord waarbij hij verdronk.
Het Parool 15-02-1967: Nederlandse kustvaarders in nood. Den Haag. woensdag (AP. ANP, Reuter). — Twee Nederlandse kustvaarders, de Con Brio en de Lucy, zijn gisteren op de Noordzee in moeilijkheden geraakt. Een opvarende, de stuurman van de Con Brio, wordt als vermist opgegeven. De Lucy liep gisteren vier mijl ten westen van Milfordhaven in het Kanaal op de rotsen. De zeven bemanningsleden en de scheepshond Ringen van boord en werden door de kustwacht naar Milford- haven gebracht. Het schip is met calciumcarbide geladen. Nadat de bemanning het had verlaten kwam het weer vlot. Het wordt door de Britse kustwacht een „drijvende bom" genoemd. Men overweegt de Lucy met raketten in de grond te boren als het schip naar de drukke scheepvaartroute drijft. Vliegtuigen blijven de kuslvaarder volgen. De Con Brio seinde vannacht om vier uur op ongeveer tachtig mijl ten noorden van Doggersbank dat men met motorstoring kampte en dat het schip zware slagzij maakte. Aan in de buurt varende schepen is gevraagd hulp te bieden. De Con Brio is het eigendom van de rederij Van der Laan te Groningen, de Lucy van Wijne en Barends te Delfzijl.
Het Vrije Volk 15-02-1967: Coaster Con Brio had motorstoring. (Van een onzer verslaggevers) Tachtig mijl ten noorden van de Doggersbank zond de 461 ton metende coaster Con Brio vannacht tegen vier uur noodseinen uit. Het schip had motorstoring en maakte slagzij. Afgeschoten vuurpijlen werden opgemerkt door een Noors en een Westduits schip, die daarop koers zetten naar de coaster. Later meldde de Con Brio dat de motorstoring was verholpen en dat men het schip weer in de hand had. De coaster was dinsdag uit Mlddlesborough vertrokken naar Noorwegen.
NvhN 15-02-1967: Stuurman Groninger kustvaarder overboord. De Groninger kustvaarder „Con Brio" van rederij F. van der Laan uit Appingedam bevond zich vanmorgen op ongeveer 80 mijl ten noorden van de Doggersbank in moeilijkheden. Omstreeks vier uur seinde het schip, dat het motorstoring had en zware slagzij maakte. Volgens berichten, die radio Scheveningen had opgevangen, was twee uur tevoren de — niet uit het Noorden afkomstige — stuurman overboord geslagen. Later op de ochtend meldde de „Con Brio", dat de motorstoring was verholpen en dat men het schip weer in de hand had. Nadat de „Con Brio" een noodsein had uitgezonden, hebben enkele schepen in de omgeving koers gezet naar de Groninger kustvaarder. Om 5 uur was het Noorse schip „Blenheim" de „Con Brio" zo dicht genaderd, dat het een door deze kustvaarder afgeschoten vuurpijl zag. Ook de Westduitse kustvaarder „Gerd Sibum" was in de buurt. Een in Schotland opgestegen vliegtuig cirkelde toen boven het in nood verkerende schip.
De „Con Brio" met een draagvermogen van 640 ton is in 1958 gebouwd. Het schip, was gisteren uit Middlesbrough vertrokken naar Noorwegen.
Trouw 17-02-1967: Overboord geslagen Stuurman van coaster vermist. (Van een onzer verslaggevers) Groningen — De stuurman A. J. P. Steenmeyer (27) uit Apeldoorn is gistermorgen op de noordzee overboord geslagen. Tot gisteravond had men nog geen spoor van hem terug kunnen vinden. Het ongeluk gebeurde toen zijn schip, de Groningse kustvaarder „Con Brio" van de rederij F. v. d. Laan te Appingedam motorstoring had en slagzij maakte. De storing is inmiddels verholpen en het schip vervolgd de reis naar zijn loshaven Karemij in Noorwegen.
De Waarheid 22-08-1968: Stuurman op raadselachtige wijze overboord. De Raad van de Scheepvaart in Amsterdam heeft een onderzoek ingesteld naar de ramp die het motorschip „Con Brio" in de vroege ochtend van 15 februari van het vorig jaar trof, waarbij de 27- jarige stuurman J. Steenmeijer overboord sloeg en verdronk. Geheel onverwacht werd het schip op de Noordzee getroffen door een zware stortzee met als gevolg dat de uit ijzerwaren bestaande deklast overboord sloeg, zowel hoofd- als hulpmotor uitvielen en bovendien de antenne brak. Kapitien F. van der Laan verklaarde gisteren voor de Raad dat hij om 1.40 uur de alarmschel had ingedrukt om de bemanning die was gaan slapen te waarschuwen. Stuurman Steenmeijer die tot twaalf uur de wacht had gehad, had eveneens zijn hut verlaten, waarbij hij vergeten had zijn reddingvest mee te nemen. Een matroos, die met hem aan dek was gekomen, had later meegedeeld dat de stuurman een poging had gedaan een reddingvlot te strijken en daarbij in zee was gevallen. Kapitein Van der Laan achtte, gezien het karakter van zijn stuurman, dit verhaal weinig geloofwaardig. Het had in de rede gelegen, zo meende de kapitein, dat de stuurman zich eerst op de brug had gemeld en niet zelf tot actie buiten zijn gezagvoerder om zou zijn overgegaan. Maar omdat behalve de matroos niemand getuige was geweest was het moeilijk een andere verklaring te geven voor het tragische ongeval. Nadat de motoren en de radio weer op gang waren gebracht is ook door andere schepen nog geruime tijd naar stuurman Steenmeijer gezocht, echter zonder succes. De raad zal later een oordeel over het gebeuren vellen. |