Inloggen
MAGDALENA - ID 14350


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1850-08-27 / 1863-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: wood, copper nailed
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: F. Haverkamp - Werf 'Het Wapen van Harlingen', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1849-00-00
Launch Date: 1850-08-10
Delivery Date: 1850-08-14
Technical Data

Gross Tonnage: 199.00 lasts
Gross Tonnage 2: 377.00 lasts
 
Length 1: 35.20 Meters Registered
Beam: 4.99 Meters Registered
Depth: 4.83 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1850
Datum agenda: 1850-08-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: MAGDALENA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hartsen, Gebr.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Klein, A.P.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-08-14 MAGDALENA
Manager: Firma Gebr. Hartsen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1862-08-28 ELIZABETH EN MARIA
Manager: Pieter Flens Johanneszn, Texel, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pieter Flens Johanneszn, Texel, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Texel / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 25.000,-.

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 24 van 1850, bark MAGDALENA
eigenaren per medio augustus 1850

firma Gebr. Hartsen, Amsterdam (boekhouders en 7/20e part)
J. de Haan Pzn., Amsterdam (2/20e part)
firma Van Vollenhoven & Co., Amsterdam (1/20e part)
E.A. van Vloten, Maastricht 4/20e part)
A. de Haan Pzn., Amsterdam (3/20e part)
J. van Eik, Amsterdam (2/20e part)
P. de Haan, Leiden (1/20e part)

Ship Events Data

1855-03-28: Collision
Texel, 19 maart. De schepen MAGDALENA, kapt. Klein, van Batavia, en A.R. FALCK, kapt. P. van Duivenbooden, van Passaroeang (opm: Pasuruan), beide alhier binnen, zijn bij het binnenkomen in aanvaring geweest en hebben beide daardoor vrij belangrijke schade bekomen.
1857-06-22: Damaged
De Nederlandse bark MAGDALENA, kapt. G. Greefkes, van Java naar Holland, welke mede als vroeger gemeld, de 22e juni in de Simonsbaai binnenliep (opm: zie NRC 160857), heeft de kluiverboom met enige rondhouten verloren en meer andere schade aan de romp bekomen.
1863-00-00: Sold at auction
De ELIZABET EN MARIA is te Soerabja aan een Chinees verkocht ; voorheen MAGDALENA, reders gebr. Hartink; kapt. J.Kooy

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Klein, Abraham Pieter
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Kooy werd geboren te Monnikendam op 31 december 1807.

Hij was getrouwd met Catharina Theresia Velthuis, geboren te Amsterdam op 15 januari 1806.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Kooy werd per 20 juni 1848 op voordracht van S.Veenstra en met vlagnummer 768 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Sara Maria". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Kooy en zijn vrouw 40 resp. 42 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1849 en 1 dochter uit 1844002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 13/20 juni 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Kooy, oud 40 jaar, voerend de bark “Sara Maria”, op voordracht van kapitein S.Veenstra.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 27 juni 1848. Bedankt in 1870003.

 

J.Kooy was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1848 t/m 1870 met de vlagnummers 768 (1848-1854) en 384 (1854-1870).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       768                             1848           bark                 Sara Maria                                            Gebr.Hartsen

                                           1849           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1850-1853     bark                 Pollux                                                     Gebr.Hartsen

       384                        1854-1857     bark                 Magdalena                                            idem

                                      1857-1861     bark                 Magdalena                                            idem

                                      1862-1863     bark                 Johannes Martinus                              Batenburg & Co, Rotterdam

                                      1864-1870     bark                 Sindbad                                                 Pfister, Wurfbain & Co

 

Bouma025 vermeldt J.Kooy als gezagvoerder gedurende:

*    1848 van de bark “Sara & Maria”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 374 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam. Het schip voer in 1849 voor C.F.Kopersmit te Amsterdam en was herdoopt in “Bantam”;

*    1851 t/m 1858 van de bark “Pollux”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt;

*    1858 t/m 1862 van de bark “Magdalena”, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 377 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam. Het schip voer in 1863 voor kapitein/eigenaar P.Flens Jz te Texel en was herdoopt in “Elisabeth & Maria”;

*    1863 t/m 1864 van de bark “Johannes Martinus” ex Per Aspera ad Astra, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 503 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam;

*    1865 t/m 1872 van de bark “Sindbad” ex Johannes Christiaam, gebouwd in 1858 te Zwolle, 482 ton o.m., varend voor Pfister, Wurfbain & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1873 voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam en was herdoopt in “Professor Simon Thomas”.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.Kooy                                                   Magdalena                    26 juli 1860                            02 juni 1861

                                                                Magdalena                    20 augustus 1861                  21 juli 1862

                                                                Magdalena                    22 september 1862               09 december 1862

                                                                Johannes Martinus       geen melding                          19 november 1863

                                                                Sindbad                         07 augustus 1864                  18 oktober 1865

                                                                Sindbad                         20 februari 1866                    21 november 1866

                                                                Sindbad                         03 juni 1867                           19 maart 1868

                                                                Sindbad                         01 juli 1868                            geen melding

 

Overige bijzonderheden

Marten Lucas werd door de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam 2 maal geplaats op de Pollux onder kapitein Kooij. De eerste keer als jongen per 04 april 1851 voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Terugkeer niet gemeld. De tweede keer als ligtmatroos per 10 januari 1852 voor een reis van Amsterdam naar Batavia, waarna hij zich weer bij de school meldde op 22 februari 1853004(533/2162).

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Kooy, Jan

Familiegegevens en opleiding

Pieter werd geboren te Texel 15 augustus 1826 te Oudeschild op Texel ca.1829 (volgens opgave in overlijdensakte, maar geen geboorteakte gevonden ) als zoon van Johannes Flens en Marretje Zunderdorp.

Hij trouwde op 30 juni 1853 te Texel als koopvaardijkapitein met Trijntje Koning, geboren ca. 1825 te Texel als dochter van de grondeigenaar Jan Koning en Elisabeth Boon. Trijntje overleed op 20 augustus 1904 te Texel, 79 jaat, weduwe.

Pieter overleed volgens een aangifte 08 december 1868 te Texel op 26 september 1868 te Batavia 39 jaar.

 

“Heden ontving ik het voor mij zo smartelijk berigt dat mijn geliefde Echtgenoot P.FLENS JOHANZ , op den 26sten September ll te BATAVIA is overleden, in den ouderdom van ruim 39 Jaren.

BURG OP TEXEL                                                             TRIJNTJE KONING

6 November 1865                                                               Wed. P.FLENS JOHZ”

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Flens Jz was met vlagnummer R301 in de periode 1851 t/m 1856 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.Flens Jz met vlagnummer R301als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                       van de bark “Otto”                                   ? last       varend voor M.Lels te Kinderdijk

*    1855                       van de bark “Johanna & Geertruida”    380 last  varend voor M.Lels te Kinderdijk

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.Flens                          Johanna & Geertruida            16 oktober 1857

 

In de annoncecollectie van het Centraal Bureau voor Genealogie bevindt zich een advertentie waarin wordt medegedeeld dat op 05 januari 1852 te Rotterdam in lading ligt de bark “Buitenzorg” onder kapitein P.Flens Joh. zn.. Adres ten kantore van M.Varkevisser.

 

Bouma025 vermeldt ene kapitein Flens (zonder initialen) als gezagvoerder in 1852 van de bark “Buitenzorg”, gebouwd in 1847 te Elshout, 389 ton o.m., varend voor P.Varkevisser te Scheveningen.

 

Bouma025 vermeldt P.Flensz Jz als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1854 op de bark “Otto”, gebouwd in 1852 te Kinderdijk, 706 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1856 t/m 1861 van de bark “Johanna & Geertruida”, gebouwd in 1855 te Kinderdijk, 690 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Het schip voer in 1862 voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam en was herdoopt in “Aeolus”;

*    1862 /m 1866 van de bark “Elisabeth Maria” ex Magdalena, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 377 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Texel. Het schip werd in 1866 afgekeurd te Soerabaya.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door P.Flens Joh.z  104.

 

NRC 02 april 1851

Rotterdam, 1 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 45 schepen als:

Voor Rotterdam: GERARDINA, kapt. M. J. Witch, BUITENZORG, kapt. P. Flens; HELENA CHRISTINA, ….

 

NRC 09 april 1852

Kinderdijk, 7 april. Heden is van de werf van de heren J. & K. Smit alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip OTTO, groot 373 gemeten lasten. Dit schip is bestemd voor de grote vaart en zal worden gevoerd door kapt. P. Flens Johz. onder boekhouderij van de heer M. Lels alhier.

 

NRC 19 juni 1852

Rotterdam, 18 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 30 schepen:

Voor Rotterdam: NOORD, kapt. H.R. Ruhaak; JAN DANIEL, kapt. J.H. Zeeman; CORTGENE, kapt. J.A. Scott; SARA LYDIA, kapt. B. van der Tak; MENADO, kapt. N.N.; GENERAAL VAN DEN BOSCH, kapt. F. Parlevliet; WENA, kapt. J.F. des Ruelles; JULIA, kapt. J. Teygeler; OTTO, kapt. P. Flens. …..

 

NRC 30 juni 1852

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia voor goederen en passagiers, waartoe hetzelve uitmuntend is ingericht, het nieuw, extra op de zeilage gebouwd en gekoperd barkschip OTTO, kapt. W. Flens Jr. Dit schip is voorzien van een toestel om zeewater drinkbaar te maken en voert een geëxamineerde scheepsdokter. Adres ten kantore van Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen. (opm: eerste reis)

 

Javasche Courant 27 oktober 1852

Batavia, 26 oktober. Alhier zijn aangekomen: …..

…..De 22e oktober het Nederlandse schip OTTO, kapt. P. Flens, vertrokken van Rotterdam de 23e juli……

 

NRC 26 augustus 1853

Rotterdam, 25 augustus. Volgens de Engelse bladen lagen l.l. zaterdag te London niet minder dan 17 Nederlandse bodems naar verschillende havens van Australië bevracht, als:…..

….. Naar Hobart Town: OTTO (379 ton), kapt. P. Flens; JACOB ROGGEVEEN (756 ton), kapt. J. Vos van Marken; en MACASSAR (437 ton), kapt, W. Timmermans……

 

NRC 16 maart 1855

Kinderdijk, 15 maart. Heden is van de scheepstimmerwerf van de heren J. en K. Smit alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip genaamd JOHANNA EN GEERTRUIDA, groot circa 400 gemeten lasten, bestemd voor de grote vaart, voor rekening ener rederij onder directie van de heer M. Lels, te Alblasserdam, zullende worden gevoerd door kapt. P. Flens…..

 

NRC 18 juli 1856

Door de Nederlandse Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende negen schepen, als: Voor Rotterdam: OLIVIER VAN NOORD, kapt. F. Guijt; JOHANNA EN GEERTRUIDA, kapt. P. Flens Jz. ….

 

NRC 08 mei 1860

Rotterdam, 7 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 38 schepen, als:

Voor Rotterdam: JOHANNA GEERTRUIDA, kapt. P. Flens Jzn; ….

 

NRC 02 april 1861

Alblasserdam, 1 april. Volgens bericht van kapt. P. Flens, Johzn, voerende het schip JOHANNA EN GEERTRUIDA, van Banjoewangie naar Rotterdam, had hij op de hoogte van de Kaap veel slecht weder doorgestaan. In de morgen van de 9e februari werd men weder door stormweder overvallen en had men tegen een hoge wilde zee te worstelen, zodat het schip herhaaldelijk met de boegspriet onder water stampte. De kluiverboom met twee zich daarop bevindende mannen, die bezig waren de losgewaaide kluivers beter vast te maken, sloegen weg en een derzelve verdween in de golven. Kort daarna brak de voorsteng en groot bramsteng en was men verplicht door de hoog lopende zee en het zware werken van het schip het gebrokene zo spoedig mogelijk weg te kappen. Het schip is dicht en liep de 15e februari de Tafelbaai binnen om de geleden schade te herstellen.

 

NRC 02 augustus 1861

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, zullen als last hebbende van hun meester, op dinsdag de 27e augustus 1861,des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen: het extra snelzeilend, tot het vervoer van passagiers bijzonder ingerichte, gekoperd en kopervast Nederlands campagne barkschip JOHANNA GEERTRUIDA, laatst gevoerd door kapt. P. Flens Jzn, volgens meetbrief lang 41 el 55 duim, wijd 7 el 17 duim, hol 5 el 21 duim, en alzo groot 690 ton of 364 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Haringvliet binnen deze stad.

 

Java Bode 23 oktober 1861

In Nederland geveilde schepen en scheepsparten.

Te Rotterdam de 27e augustus 1861:

-  Schip JOHANNA EN GEERTRUIDA, kapt. Flens (opm: de bark JOHANNA GEERTRUIDA, kapt. P. Flens Jzn), gebouwd in 1855, groot 364 lasten, voor NLG 62.500 verkocht aan de rederij A. van Hoboken & Zn te Rotterdam. (opm: herdoopt in AEOLUS)……

 

NRC 01 april 1865

Kaap de Goede Hoop, 23 februari. Het Nederlandse oorlogsschip ’t LOO vertrok op 15 januari uit Tafelbaai naar Nederland. Het enige Nederlandse schip dat sedert de vorige mail in deze haven aankwam, was de ELIZABETH EN MARIA (opm: bark), kapt. P. Flens, van Montevideo, vracht zoekende.

 

NRC 13 mei 1865

Rotterdam, 12 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de

navolgende 22 schepen, als:….

…..- Voor Amsterdam: JACOB EN ANNA, kapt. M.C. Bonger; ELISABETH EN MARIE; kapt. P. Flens Jzn; ….

 

NRC 05 januari 1866

Batavia, 29 november. Het Nederlandse schip ELISABETH EN MARIA, kapt. Flens, 9 november van hier naar Nederland vertrokken, is heden uit zee teruggekomen.

 

NRC 06 januari 1866

Batavia, 29 november. Het Nederlandse schip ELISABETH MARIA, kapt. Flens, de 19e dezer uit zee teruggekomen, is lek.

 

NRC 03 april 1866

Amsterdam, 2 april. Volgens brief uit Soerabaja, d.d. februari, is het Nederlandse schip MARIA ELISABETH, kapt. Flens, van Batavia herwaarts, lek uit zee terug gekomen (vroeger gemeld) aldaar afgekeurd; de lading zal in een ander schip worden overgescheept.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Flens Jz, Pieter

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1850.24

DVD XI – 760, 761
BIJLBRIEF

Naam schip MAGDALENA

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 13 augustus 1850

type schip bark, kopervast en gekoperd

bouwwerf/verkoper Frederik Haverkamp, scheepsbouwmeester, werf het Wapen van Harlingen, in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Gebr. Hartsen, Amsterdam

te voeren door kapt. Abraham Pieter Klein

grootte in tonnen 199 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang over stevens 35,20 meter, gemiddelde wijdte 4,99 meter, gemiddelde holte 4,83 meter

kiellegging 1849

tewaterlating 10 augustus 1850

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 augustus 1850

nummer van registratie deel 60, folio 76, recto, vak 1.

notaris verklaring voor burgemeester van Amsterdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:








researcher/datum research: ML / 100908

Naam MAGDALENA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1850
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1850.24
foto IMG 3254 - 3257

CEDULE

Naam schip MAGDALENA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 23 augustus 1850

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. A.P. Klein

grootte in tonnen 199 lasten of 377 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 augustus 1850

nummer registratie deel 50, folio 65, recto, vak 7

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Gerardus Hermanus Gallenkamp, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage vermelde eigenaren.



researcher/datum research: ML / 280916






Bijlage bij eigendomsbewijs 24 van 1850, bark MAGDALENA
eigenaren per medio augustus 1850

firma Gebr. Hartsen, Amsterdam (boekhouders en 7/20e part)
J. de Haan Pzn., Amsterdam (2/20e part)
firma Van Vollenhoven & Co., Amsterdam (1/20e part)
E.A. van Vloten, Maastricht 4/20e part)
A. de Haan Pzn., Amsterdam (3/20e part)
J. van Eik, Amsterdam (2/20e part)
P. de Haan, Leiden (1/20e part)

ML / 280916

Naam MAGDALENA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1850
Toegang 198
Inventaris 3171

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3174-1862.28

DVD XIII- 7664 en 7766 - 7768


ACTE KOOP/VERKOOP / CEDULE

Naam schip MAGDALENA, door koper genaamd ELIZABETH EN MARIA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 28 augustus 1862 en eigendomsverklaring Amsterdam, 4 september 1862

type schip bark

bouwwerf/verkoper Jhr. Pieter Hartsen voor zijn firma Gebr. Hartsen, Amsterdam

gevoerd door kapt. Jan Kooy

eigenaar/aankoper Pieter Flens Johanneszoon, scheepskapitein op Texel, enig eigenaar
te voeren door kapt. Pieter Flens Joh.zoon, in eigendom te bevaren

grootte in tonnen 377 tonnen of 199 lasten (meetbrief Amsterdam, 27 april 1855)

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen 35,20 x 4,99 x 4,83 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 28 augustus 1862

nummer van registratie deel

notaris Mr. Johannes Commelin Jr., notaris te Amsterdam

prijs NLG. 25.000,-

Bijzonderheden: het schip was gebouwd te Amsterdam en hoorde na aankoop thuis op Texel. Voor het schip was eerder, en wel op 26 juli 1860 een zeebrief onder nummer 679 afgegeven.



researcher/datum research: ML / 140209

Naam ELIZABETH EN MARIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1862
Toegang 198
Inventaris 3174

Bronnen

Jaar: 1850
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3180-1850.24

Jaar: 1850
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS.198.3171.1850.24

Jaar: 1862
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP/CEDULE Archiefnummer Amst.198.3174-1862.28