1850
NRC 300450
Joure, 24 april. Heden is van de werf der scheepsbouwmeesters S. Geerts & Zoon alhier met het beste gevolg te water gelaten het nieuw gebouwd en gekoperd schoenerschip (opm: schoenerbrik) WIJNANDA LUCRETIA, groot 130 lasten, gevoerd zullende worden door kapt. P.A. de Boer, voor rekening ener rederij onder directie van de heer A. Bruinier te Amsterdam
NRC 160850
Texel, 15 augustus. Vertrokken de WIJNANDA LUCRETIA, kapt. P.A. de Boer, naar Venetië. (opm: eerste reis van de schoenerbrik)
1851
NRC 220351
Triëst, 12 maart. Vertrokken, de WIJNANDA LUCRETIA, kapt. P.A. de Boer, naar Antwerpen.
1852
RC 040552
Brouwershaven, 30 april. Uit zee de WIJNANDA LUCRETIA, kapt. P.A. de Boer, van Nickerie, binnengeloodst door de kotter WILLEM VAN HOUTEN, naar Rotterdam.
1853
RC 190453
Hellevoetsluis, 18 april. Heden morgen zeilden de WIJNANDA LUCRETIA, kapt. P.A. de Boer, naar Triëst.
AH 221153
Hellevoetsluis, 20 november. Uitgezeild de WIJNANDA LUCRETIA, kapt. W.W. de Jong, naar Newcastle.
1854
NRC 240154
Amsterdam, 23 januari. Lijst van schepen op de onderstaande plaatsen liggende of ingevroren, alle herwaarts gedestineerd.
In het Nieuwe Diep: WIJNANDA LUCRETIA, NIESSINA, beiden van Newcastle.
(opm: de lijst omvatte 92 scheepsnamen)
1855
NRC 100655
Barbados, 3 mei. De Nederlandse brik WIJNANDA LUCRETIA, kapt. W.W. de Jong, van Suriname naar Amsterdam bestemd, is hier de 25e april lek binnengelopen.
PGC 140655
Het schip WIJNANDA LUCRETIA, kapt. de Jong van Suriname naar Amsterdam, lek te Barbados binnengelopen, moet lossen om te repareren.
SNL260955
Queenstown Shipping, woensdag 25 september. Aangekomen de WYNANDA LUCRETIA, van Barbados met suiker. (opm: Queenstown heet nu Cobh, Zuid Ierland)
NRC 250855
Liverpool, 22 augustus. Vertrokken WIJNANDA LUCRETIA, kapt. De Jong, naar Amsterdam.
1860
23 januari 1860 werd door de Ontv. te Amsterdam de zeebrief van de WIJNANDA LUCRETIA, kapt. W.W. de Jong, naar de Staatsraad te Den Haag geretourneerd, zonder vermelding van reden, waarna op 24 januari royement volgde.
RC 200860
Oud Calabar (opm: Zuid-Nigeria), 26 juni. Aangekomen de TRIJNTJE BOEDER, kapt. De Jong, van Amsterdam.
AH 271260
Amsterdam, 25 december. Den 25 dezer is in Texel binnengekomen de TRIJNTJE BOEDER, kapt. Mens, voor wijlen R.P. de Jong, van Oud Calabar.
1861
Op 19 februari 1861 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de TRIJNTJE BOEDER, aangevraagd door Lieneman, woonplaats en kapitein niet vermeld.
RC 120361
Nieuwe Diep. Zeilklaar de TRIJNTJE BOEDER, kapt. Lieneman, naar de Kust van Guinea.
1862
AH 150162
Advertentie. Carga lijsten Amsterdam.
Kust van Guinea, de TRIJNTJE BOEDER, kapt. Lieneman: 245 f. palmolie, 298 olifantstanden en crevellen (opm: kleine of stukken olifantstanden) Order.
1863
NRC 060963
Oude Schild (Texel), 3 september. Het schip (opm: schoenerbrik) TRIJNTJE BOEDER, kapt. Lieneman, van Amsterdam naar de kust van Guinea, is bij de rode ton alhier aan de grond geraakt. Het heeft assistentie bij zich.
1864
NRC 171264
Amsterdam, 16 december. Het schip (opm: schoenerbrik) TRIJNTJE BOEDER, kapt. Lieneman, van hier naar Suriname vertrokken, is 14 dezer in het Nieuwediep, bij het verhalen naar de Steenen Dam, door het schip NICOT, kapt. Amesz., aangevaren en heeft daardoor enige schade bekomen.
1865
AH 051065
Advertentie. C.S. Oolgaardt en W. Bakker, makelaars, zullen op maandag 23 oktober 1865, des avonds te 6 uur te Amsterdam in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris J.G. Pouw, presenteren te verkopen: het extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast schoener brikschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd TRIJNTJE BOEDER, gevoerd door kapitein H.J. Lieneman, volgens Nederlandse meetbrief lang 28 ellen, 50 duimen; wijd 4 ellen, 94 duimen; hol 3 ellen; en alzo gemeten op 188 tonnen of 99 lasten. Liggende aan de Oosterdoksdijk alhier.
Breder bij inventaris en bericht bij bovengenoemde makelaars of bij de cargadoors Oolgaardt & Bruinier.
NRC 251065
Publieke verkoping in de Nieuwe Stadsherberg te Amsterdam op maandag 23 oktober.
De schoener brikschepen:
- TEXEL (gebouwd in 1853), kapt. Hubert, NLG 11.100, in slag NLG 400. (opm: de scheepsnaam werd niet gewijzigd)
- TRIJNTJE BOEDER (als WIJNANDA LUCRETIA gebouwd in 1850), kapt. Lieneman, NLG 10.500, in slag NLG 1.000. G.J. Boelen. (opm: nieuwe naam ELISABETH EN CHRISTINA, kapt. G.K. Visser)
Op 9 november 1865 werd nieuwe zeebrief verstrekt voor de ELISABETH EN CHRISTINA, aanvrager O. van der Willige Duyvensz, Amsterdam, kapitein G.K. Visser.
AH 141165
Amsterdam, 13 november. Het schip (opm: brik) ELISABETH EN CHRISTINA, kapt. G.K. Visser, 10 dezer van hier naar Danzig vertrokken, is 12 dito met schade in het Ooster-Dok teruggekomen.
AH 161265
Danzig, 12 december. Het schip ELISABETH CHRISTINA, kapitein Visser (opm: ELISABETH EN CHRISTINA, schoenerbrik, kapt. G.K. Visser), van Amsterdam naar Leba bestemd, is hier wegens storm binnengelopen met verlies van zeilen en gebrek aan water.
1866
AH 110166
Kopenhagen, 8 januari. Het Nederlandse schip ELISABETH CATHARINA (opm: schoenerbrik ELISABETH EN CHRISTINA), kapt. G.K. Visser, van Danzig naar Waterford met slepers (opm: dwarsliggers), is op het Dragør-zand aan de grond geraakt.
NRC 170166
Kopenhagen, 13 januari. De Nederlandse schoener CATHARINA (opm: schoenerbrik) ELISABETH EN CHRISTINA, kapt. Visser, van Danzig naar Waterford, die (als vroeger gemeld) in de Drogden aan de grond gezeten heeft, is vlot en door een stoomboot op deze rede gesleept.
NRC 150266
Amsterdam, 13 februari. Het schip ELISABETH EN CHRISTINA, kapt. G.K. Visser, van Danzig naar Waterford, is lek te Mandahl binnengelopen.
1867
NRC 070467
Rotterdam, 6 april. De schepen WILLEM, kapt. Jansonius, en ELIZABETH EN CHRISTINA, kapt. Visser, van Amsterdam naar Leba (opm: posn 54º46 N 17º33’’ O), zijn, volgens telegrafisch bericht van daar van de 5e april, in de nabijheid dier plaats gestrand en wrak, doch de bemanningen gered (opm: zie NRC 130467).
NRC 130467
Leba, 7 april. De 5e dezer des morgens ten 8½ ure strandde geheel nabij Leba, bij een orkaanachtige storm uit het noorden, het op hier bestemde Nederlandse schoenerschip (opm: schoenerbrik) ELISABETH EN CHRISTINA, kapt. G.K. Visser, circa 114½ last groot en WILLEM, kapt. J.L. Jansonius, circa 70 lasten groot, in ballast van Amsterdam komende, als vroeger vermeld.
De equipages van beide schepen hebben zich met levensgevaar gered.
Het schip WILLEM is totaal en de ELISABETH EN CHRISTINA zal waarschijnlijk wrak worden. Tuig en inventarissen zijn gisteren geborgen.
(opm: in een brief van 17 april wordt vanuit Coeslin aan de Koninklijke Ober-Präsident der Provinz Pommern gemeld, dat beide schepen, thuishaven Amsterdam, zijn gestrand ten westen van de monding van de rivier Leba nabij de haven Leba. De 8 resp. 6 opvarenden hebben zich met hun boten gered. Beide schepen waren nog in ballast, maar hadden spoorweg dwarsliggers zullen laden.
De schoenerbrik ELISABETH EN CHRISTINA was in 1850 gebouwd.
De schoener WILLEM, gebouwd in 1851 als JULIA, kapt. E. Gust, strandde op 1 november 1853 op de Eierlandsche Gronden [zie NRC 051153]; het wrak werd aangekocht door Gebrs. Goedkoop c.s. Amsterdam, hersteld en ging in januari 1854 als POLLUX onder. kapt. Jan Molenaar weer aan de vaart; in augustus 1858 verkocht, nu WILLEM, onder dezelfde kapitein)
1869
In 1869 werd de zeebrief van de ELISABETH EN CHRISTINA, kapt. G.K. Visser, naar Den Haag geretourneerd, met vermelding ‘schip verongelukt’, waarna royement volgde.