Inloggen
REMBRANDT VAN RHIJN - ID 14342


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1850-07-15 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Fredrik Haverkamp - Werf 'Het Wapen van Amsterdam', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1849-00-00
Launch Date: 1850-05-25
Delivery Date: 1850-07-15
Technical Data

Gross Tonnage: 182.00 lasts
Gross Tonnage 2: 344.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 35.15 Meters Registered
Depth: 3.88 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1850
Datum agenda: 1850-0-7-31
Register nr: 18500546
Scheepsnaam: REMBRANDT VAN RHIJN
Type: Bark
Lasten: 182
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Toelaar & Co.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Grivel, R.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-07-15 REMBRANDT VAN RHIJN
Manager: Firma Toelaer & Co, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1858-03-31 ARARAT
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1860-02-23 SALAK
Manager: Liem Tjan Toan, Semarang, Netherlands East Indies
Eigenaar: Liem Tjan Toan, Semarang, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Semarang / Netherlands

Ship Events Data

1851-10-25: Collision
Batavia, 26 februari. In de nacht van 25 op 26 oktober 1851 is het Nederlands schip REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. Grivel, met donker weder in het Engels kanaal tegen een schoener aangezeild, waarvan men, niettegenstaande genoemd schip dadelijk is bijgedraaid, niets meer heeft gezien. De REMBRANDT VAN RHIJN had de kluiverboom verloren en enige andere mindere schade bekomen. Twee schepelingen van de schoener werden opgevist, slepende aan einden touw achter het schip. Volgens mededeling der geredde schepelingen was het aangezeilde vaartuig de Engelse schoener PROVIDENCE, kapt. Pirer, groot 80 ton, van Port à Port naar Londen bestemd, bemand met vijf man. De twee geredde Engelse matrozen zijn mede naar Batavia genomen.
1854-07-23: Sprang a leak
Liverpool, 9 september. Het Nederlandse barkschip REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. Van Wijngaarden, van deze plaats naar Sydney bestemd, is de 23e juli 1854 lek en met onklare pompen te Fernambucq (opm: Pernambuco, thans Recife) binnengelopen. Een gedeelte van de lading heeft men moeten lossen om het lek te kunnen stoppen.
1855-11-03: Collision
Portsmouth, 6 november 1855. Het schip (opm: bark) REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. J.H. van Wijngaarden, van Amsterdam naar Triëst, is alhier met schade wegens aanzeiling binnengelopen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Rutger Grivel werd geboren te Amsterdam op 17 april 1818 als zoon van Henry Grivel en Antje Coenradi. Hij is de broer van kapitein Henry Grivel. De familie is van Zwitserse oorsprong

Hij trouwde met Maria Dorothea Grim, geboren te Vreeland op 13 maart 1817 als dochter van de gezagvoerder Daniel Grim en Jannetje Loopeker. Zij overleed 20 februari 1857. Rutger was een zwager van de koopvaardijkapitein Jan Albertus Keeman (zie aldaar) die met dochter Jannetje van het echtpaar Grim/Loopker was getrouwd

Hij overleed op 14 oktober 1861 in het Kanaal van Formosa

Ontleend aan www.grivel.net

De lijn van Rutger loopt verder via Daniël Grivel en Johanna Petronella Akkenaar Emile Charles Grivel en Theodora Hendrika Muller Albert Grivel en Maria Margaretha van der Beemt Eric en Theo Grivel.

Maria Grivel-van der Beemt, Eric en Theo zijn de meest directe nazaten.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.Grivel werd met nr.813 lid van Zeemanshoop per 23 april 1850 op voorspraak van (zijn schoonvader) D.Grim. Zijn schip was de "Rembrandt van Rhijn"002. Ten tijde van de inschrijving was Grivel 32 jaar. Toegevoegd is “bedankt” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 16/23 april 1850 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Rutger Grivel, oud 32 jaar, “zullende voeren het Barkschip Rembrandt van Rhijn”, wonend op de Haarlemmerdijk bij de Wieringestraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.Grim.023.

 

R.Grivel werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 08 januari 1856 en bedankte in 1860003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                                jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

         813     1850-1853        bark                 Rembrandt van Rhijn                                  Toe Laer & Co te A’dam

         424     1854-1857        fregat               Nehalennia                                                   B.P.Boscher te A’dam

                      1858-1859        geen vermelding van schip en boekhouder

                           1860              3/m sch.          Cito                                                                H.J.E.Hekman te A’dam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

R.Grivel                        Cito                                                        20 september 1860                              09 april 1862

 

Bouma025 vermeldt R.Grivel als gezagvoerder gedurende:

*    1851 t/m 1854 van de bark “Rembrandt van Rhijn”, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 344 ton o.m., varend voor R.R.Toelaer & Co te Amsterdam;

*    1855 t/m 1858 van het 3/m schip “Nehalennia”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 800 ton o.m., varend voor B.D.Bosscher te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt;

*    1859 van het 3/m schip “Agneta”, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 691 ton o.m., varend voor C.F.Kopersmit & C.J.W.ter Meulen te Amsterdam;

*    1860 t/m 1861 van de 3-mastchoener “Cito”, ex Anna, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 327 ton o.m., varend voor H.J.E.Hekman te Amsterdam. Het schip werd in April 1862 vermist.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was R. Grivel, van het fregat “Nehallenia”.104

 

NRC 08 juli 1850

Advertentie. Te Amsterdam ligt in lading naar Batavia, Samarang en Sourabaya om ten spoedigste te vertrekken het nieuw gebouwd gekoperd barkschip REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. R. Grivel, te bevragen bij de cargadoors Hoyman & Schuurman te Amsterdam.

 

NRC 21 augustus 1851

Rotterdam, 20 augustus. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende drie schepen, als:

Voor Amsterdam: VIER GEBROEDERS, kapt. M. de Wijn, en REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. R. Grivel.

Voor Rotterdam: VLASHANDEL, kapt. N.T. Hoek.

 

NRC 16 april 1852

Batavia, 26 februari. In de nacht van 25 op 26 oktober 1851 is het Nederlands schip REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. Grivel, met donker weder in het Engels kanaal tegen een schoener aangezeild, waarvan men, niettegenstaande genoemd schip dadelijk is bijgedraaid, niets meer heeft gezien. De REMBRANDT VAN RHIJN had de kluiverboom verloren en enige andere mindere schade bekomen. Twee schepelingen van de schoener werden opgevist, slepende aan einden touw achter het schip. Volgens mededeling der geredde schepelingen was het aangezeilde vaartuig de Engelse schoener PROVIDENCE, kapt. Pirer, groot 80 ton, van Port à Port naar Londen bestemd, bemand met vijf man. De twee geredde Engelse matrozen zijn mede naar Batavia genomen.

 

NRC 24 januari 1854

Amsterdam, 23 januari. Lijst van schepen op de onderstaande plaatsen liggende of ingevroren, alle herwaarts gedestineerd.

In het Nieuwe Diep:…. NEHALENNIA, …. allen van Batavia; …

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Grivel, Rutger
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Johannes van Wijngaarden werd geboren op 23 september 1817 te Dordrecht als zoon van Adriaan Arnold van Wijngaarden en Anna van der Kloet.

Hij trouwde in 1870 met Maria Well, geboren in 1826 en weduwe van Edwin Potter.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.van Wijngaarden werd met vlagnummer 951 per 24 januari 1854 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein R.Grivel. Als zijn schip werd vermeld de “Rembrandt van Rhijn”. Toegevoegd is “bedankt” 002. (de inschrijving vond plaats juist tijdens de hernummering, zodat van Wijngaarden met het nieuwe nummer 557 in de Almanakken is opgenomen).

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 17/24 januari 1854 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd J.H.van Wijngaarden (alleen initialen), oud 35 jaar, voerend de bark “Rembrandt van Rhijn”, met als adres de heer J.Scheurleer Jz te Amsterdam, op voordracht van kapitein R.Grivel. Zijn vlagnummer werd 951 en per 01 mei 1854 nummer 557. Hij was alleen lid voor de vlag023.

 

J.H. van Wijngaarden was met vlagnummer R365 in de periode 1853 t/m 1855 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Johannes Hendrik van Wijngaarden, wonend te Dordrecht was in de periode 01 september 1859 t/m zijn overlijden op 18 januari 1889 met vlagnummer 104 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving had hij geen schip. 64a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1855 voor het lidmaatschap heeft bedankt058

 

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 22 oktober 1889 wordt het overlijden gemeld van J.H. van Wijngaarden.064a.

In het kasboek van het Dordtse College dd 02 februari 1889 staat de de boeking van de uitkering aan O.W.P. van Tussenbroek “als uitvoerder van de uitersten wil van wijlen kapitein J.H. van Wijngaarden” van de regelementair toegestane f 200,-.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J. van Wijngaarden als gezagvoerder064a:

*         1861; 1874    geen vermelding van een schip

 

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                               naam reder/boekhouder

       557                      1854-1857    bark                Rembrandt van Rhijn    toe Laer & Co

                                     1858-1860    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1861          bark                Zeeploeg                          F.Haverkamp

                                     1862-1863    brigt.                Presto                               J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht

                                     1864-1865    brik                  Henriëtte Susanna         J.S.Vriesendorp te Dordrecht

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                 Naam schip                                          Vertrek                              Terugkomst

J.H. van Wijngaarden    Henriëtte Susanna                             11 0ktober 1865              09 november 1865

 

Bouma025 vermeldt J.H.van Wijngaarden als gezagvoerder gedurende:

*   1852 t/m 1853 van de 2/msch. “Arnoldina Catharina”, gebouwd in 1850 te Pillau, 161 ton o.m., varend voor A.van Lier te Rotterdam

*   1855 t/m 1858 op de bark “Rembrandt van Rhijn”, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 344 ton o.m., varend voor R.R.Toelaer & Co te Amsterdam;

*   1862 op het fregat “Zeeploeg” ex Zuidholland, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht aan W.J.Hidde Bok te Den Helder en herdoopt in “Nieuwediep”;

*   1863 t/m 1864 op de schoenerbrik “Presto”, gebouwd in 1858 te Groningen, 219 ton o.m., varend voor Vriesendorp & Co te Dordrecht;

     Zeetijdingen: 04 mei 1864 “Verongel. in de Golf van Mexico”;

*   1864 t/m 1867 op de brik “Henriette Suzanna”, ex Maassluis ex Anna, gebouwd in 1850 te Schiedam, 325 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht. In 1867 verkocht naar Antwerpen;

*   1868 t/m 1871 op de bark “Bulgersteyn”, gebouwd in 1852 te Lekkerkerk, 577 ton o.m., varend voor A.Sandberg & J.van Herwaarden te Dordrecht.

     Zeetijdingen 20 mei 1871: “Gestooten en gezonken in Noorwegen”.

 

Overige bijzonderheden

In het dagboek van de Roever072 staat een verwijzing naar de “Bulgersteyn” van kapitein van Wijngaarden en wel:

   Voor de wal bij Söderham,. Zweden.

   “ … kwamen … voor de wal bij Sodeshamn (Söderhamn) nog steeds kruizende, bij Jungfrauland kwam een loods aan boord, werkten daarmede naar binnen tusschen ontelbare klippen en rotsen boven en onder water, waardoor het vaarwater op sommige plaatsen geen scheepslengte breed was en waar op een van die klippen nog de Ned. Bark Bulgersteijn zat, zijnde daarop kortelings verloren …”.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht

Op 09 november 1833 (MRD 652) monsterde Johannes Hendrik van Wijngaarden als lichtmatroos op het fregat “De Dordtenaar” en vertrok naar Batavia onder kapitein Hendrik Pieter Visser.

Op 11 juli 1836 (MRD 786) was hij lichtmatroos (op welk schip?) en vertrok naar Batavia.

Op 05 juli 1837 (MRD 827) was hij 4e stuurman op het fregat “Jacob Cats” onder kapitein Jacob van der Linden en vertrok naar Batavia.

Op 08 maart 1840 was hij 3e stuurman op hetzelfde schip maar dan onder kapitein Willem Derks.

Op 22 november 1859 was hij kapitein op de galjoot “Presto” te Dordrecht.

Op 14 september 1864 (MRD 2101)was hij gezagvoerder van de bark “Henriette Susanne” en vertrok met 11 man naar Frederikstad.

Op 21 mei 1867 (MRD 2261) was hij gezagvoerder van de bark “Bulgersteyn” en vertrok met 12 man naar Wyborg met als 1e stuurman Hendrik Derks Hazewinkel.

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Wijngaarden, Johannes Hendrik van

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1850.21

DVD XI – 754 - 756
BIJLBRIEF

Naam schip REMBRANDT VAN RHIJN

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 15 juli 1850

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Frederik Haverkamp, scheepsbouwmeester, werf Het Wapen van Amsterdam, in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma toe Laer & Co., kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt. Rutgert Greve

grootte in tonnen 182 lasten

tuigage / aantal dekken een dek

afmetingen lang over stevens 35,15 meter, wijd niet genoemd, gemiddelde holte 3,88 meter

kiellegging 1849

tewaterlating 25 mei 1850

plaats / datum registratie Amsterdam, 15 juli 1850

nummer van registratie deel 60, folio 48, verso, vak 7.

notaris verklaring voor burgemeester van Amsterdsm

prijs NLG.

Bijzonderheden: thans (omstreeks 15 juli 1850 dus), geheel afgebouwd








researcher/datum research: ML / 100908

Naam REMBRANDT VAN RHIJN
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1850
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1850.21
foto IMG 3243 - 3246

CEDULE

Naam schip REMBRANDT VAN RHIJN

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 15 juli 1850

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. R. Grivel

grootte in tonnen 182 lasten of 344 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 16 juli 1850

nummer registratie deel 60, folio 49, recto, vak 5

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaak Rietveld, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage geboemde eigenaren.


researcher/datum research: ML / 270916






Bijlage bij eigendomsbewijs 21 van 1850, bark REMBRANDT VAN RHIJN
eigenaren per medio juli 1850

firma Toe Laer & Co., boekhouders en 1/6e part)
Ab. Orobio de Castro Jr., Amsterdam (1/6e part)
Wed. A. Luden Jhz., geboren Toe Laer,Amsterdam (1/12e part)
Mr. R.I. toe Laer, Amsterdam (1/12e pat)
firma Gouda & Ter Meulen, Amsterdam (1/12e part)
F. Haverkamp, Amsterdam (1/12e part)
firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam 1/12e part)
P. Nuwendam, Amsterdam (1/24e part)
C.J.C. van Olmen, Amsterdam (1/24e part)
A. Verburgt, Arnhem (1/12e part)
firma Dirk van Voorst & Zoon, Zaandam (1/24e part)
firma D. van Leyden & Zoon, Krommenie 1/24e part)

ML / 270916

Naam REMBRANDT VAN RHIJN
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1850
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 1850
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3180-1850.21