Inloggen
COMMEWIJNE - ID 1432


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Well deck
Masten: Two masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: A/S Burmeister & Wain's Maskin-Og Skibsbyggeri , Copenhagen, Denmark
Werfnummer: 257
Launch Date: 1907-00-00
Delivery Date: 1907-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Burmeister & Wain's Maskin-Og Skibsbyggeri A/S, Copenhagen, Denmark
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (21 7/8 , 34 1/2 & 60 - 39)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2482.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1543.00 Net tonnage
Deadweight: 3165.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 147000 Cubic Feet
Bale: 140000 Cubic Feet
 
Length 1: 99.52 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 94.51 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.40 Meters Registered
Depth: 5.84 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
26 4 0 0 0 30
Ship History Data

Date/Name Ship 1907-07-00 ST. THOMAS
Manager: A/S Det Østasiatiske Kompagni (The East Asiatic Company Ltd), Copenhagen, Denmark
Eigenaar: A/S Det Østasiatiske Kompagni (The East Asiatic Company Ltd), Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: NQJS

Date/Name Ship 1913-00-00 COMMEWIJNE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Paramaribo / Netherlands
Callsign: TMER

Date/Name Ship 1916-00-00 COMMEWIJNE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NKQR

Date/Name Ship 1927-00-00 COMMEWIJNE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NKQR

Date/Name Ship 1932-00-00 PROGRESSO
Manager: Ignazio Messina & Co., Genoa, Italy
Eigenaar: Ignazio Messina & Co., Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1934-00-00 HAR CARMEL
Manager: Palestine Maritime Lloyd Ltd, Famagusta, Cyprus
Eigenaar: Palestine Maritime Lloyd Ltd, Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Haifa / Palestine
Callsign: VSQC

Ship Events Data

1927-02-08: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 330 Z AMST 1927
1937-00-00: Final Fate:
Op reis in ballast van Haifa naar Constanza is de ‘HAR CARMEL’, door brand zwaar beschadigd, bij Constanza aan de grond gezet op 5 januari 1938 en Total Loss geworden. Het wrak werd later voor sloop verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Gerardus Johan werd geboren op 27 april 1881 te Gorinchem als z.v. Laurens de Bruijn (loodgieter) en Elisabeth Sara de Jongh. 

G.J. trouwde op 23 mrt. 1934 te Baarn met Petronella Cornelia Formijne (33) – geb. 21.03.1899 te Wervershoof – d.v. Jan Formijne en Petronella Helana van Voorthuijsen. 

G.J. overleed op 02 jan. 1964 te Baarn (82).

 

Kinderen

??

 

Opleiding

Gerardus Johan werd op 24 aug. 1896 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij geplaatst als leerling op het s.s. PRINS WILLEM III naar Suriname. Gage 12 gulden/maand. Maakte 4 reizen met dit pass.schip onder kapt. Metus en kapt. Jutte. Gages later 16, 20 en 24 gulden. 

Op 10 nov. 1900 terug van deze reizen met zeer goed attest.

Trad op 28 juli 1899 in dienst bij de K.W.I.M. als stuurmansleerling op PRINS WILLEM III, gage 12 gulden/maand.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart met 3 talen op 22 februari 1901 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 11.11.1904 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 13.12.1907 te ’s-Gravenhage.

Na het doorlopen van de rangen werd G.J. de Bruijn op 24.10.1924 aangesteld als gezagvoerder van het s.s. COPPENAME. 

 

De schepen van de kapitein

 

*   10/1911 – 02/1912 van het s.s. COPPENAME – geb. in 1908

*   06/1912 – 11/1912 van het s.s. PRINS WILLEM V – geb. in 1897 

*   04/1915 – 07/1915 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913

*   07/1916 – 02/1917 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913

*   07/1917 – 04/1918 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901

*   02/1919 – 05/1920 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901

*   05/1920 – 08/1921 van het s.s. COMMEWIJNE – geb. in 1907

*   08/1921 – 10/1921 van het s.s. VENEZUELA – geb. in 1915

*   10/1921 – 01/1922 van het s.s. ORANJE NASSAU – geb. in 1911

*   01/1922 – 05/1922 van het s.s. MELISKERK – geb. in 1920

*   05/1922 – 08/1922 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   08/1922 – 03/1923 van het s.s.  BREDA – geb. in 1921

*   03/1923 – 06/1923 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919

*   07/1923 – 08/1923 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917

*   08/1923 – 08/1923 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   08/1923 – 12/1923 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   12/1923 – 02/1925 van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   02/1925 – 07/1925 van het s.s. ALMELO – geb. in 1918

*   07/1925 – 11/1925 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917

*   11/1925 – 12/1925 van het s.s. HELDER – geb. in 1920

*   12/1925 – 10/1926 van het s.s.  ORANJE NASSAU – geb. in 1911

*   10/1926 – 12/1926 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919

 

Van 26.12.1926 t/m 15.12.1927 ziek, waarvan 9 maanden in het Burgerziekenhuis.

Afgekeurd voor de zeedienst en op 16.12.1927 gepensioneerd met f 250,- per maand.

 

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.W.I.M. en de KNSM.

 

Datum vanaf: 1920
Kapitein: Bruijn, Gerardus Johan de

Familiegegevens

 

Hendrik werd geboren op 13.09.1888 te Groot-Ammers als z.v. Hendrik Voorspuij (veehandelaar) en Cornelia Mourik.

Hendrik trouwde op 05.01.1915 te Dordrecht met Anna Maria Vos – geb. 01.03.1890 te Hooge-en Lage-Zwaluwe – d.v. Johannes Adriaan Vos en Wilhelmina Jozina van Altena.

Hendrik (51) wordt vermist sinds 18 nov. 1939 na de ramp met het s.s. SIMON BOLIVAR. 

(Rouwadvertentie in Alg.H.blad van 21.11.1939)

 

 

Kinderen

-   Geen.

 

Opleiding

Werd op 25.08.1902 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd Hendrik op 18.08.1905 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINS WILLEM IV, kapt, De Roever, naar Suriname. Maakte drie reizen met dit schip, waarna hij op 09.08.1906 werd geplaatst op het s.s. PRINS WILLEM II, kapt. Haasnoot, naar Suriname. Op 15.11.1906 terug van de reizen met zeer goed attest.  

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 22.03.1907 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 18.03.1910 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 29.02.1912 te ’s-Gravenhage.

 

De schepen van de kapitein

 

*   07/1920 – 01/1921 van het s.s. DIDO

*   01/1921 – 04/1921 van het s.s. MARS

*   04/1921 – 09/1921 van het s.s. HELENA

*   09/1921 – 01/1922 van het s.s. JAN VAN NASSAU (tijd.)

*   01/1922 – 03/1922 van het s.s. EUTERPE (tijd.)

*   03/1922 – 05/1922 van het s.s. THESEUS

*   05/1922 – 01/1923 van het s.s. AMAZONE 

*   01/1923 – 11/1923 van het s.s. JASON (tijd.)

*   11/1923 – 09/1924 van het s.s. HAARLEM

*   11/1924 – 05/1925 van het s.s. FAUNA

*   05/1925 – 09/1925 van het s.s. COMMEWIJNE

*   09/1925 – 09/1925 van het s.s. CERES

*   09/1925 – 01/1926 van het s.s. JASON

*   04/1926 – 10/1927 van het pass.schip PRINS FREDRIK HENDRIK

*   10/1927 – 03/1928 van het pass.schip VAN RENSSELAER

*   03/1928 – 05/1928 van het pass.schip VENEZUELA

*   05/1928 – 06/1928 van het pass.schip VAN RENSSELAER  

*   08/1928 – 01/1930 van het pass.schip VAN RENSSELAER

*   02/1930 – 09/1930 van het pass.schip VAN RENSSELAER

*   09/1930 – 06/1938 van het pass.schip VENEZUELA

*   06/1938 – 07/1938 van het pass.schip COSTA RICA 

*   07/1938 – 09/1938 van het pass.schip CRIJNSSEN

*   09/1938 – 11/1939 van het pass.schip SIMON BOLIVAR

 

Overige bijzonderheden

Hendrik Voorspuij kwam in dienst bij de K.W.I.M. op 18.08.1905 als stuurmansleerling op het passagiersschip PRINS WILLEM IV. Hij werd op 13.07.1920 aangesteld als gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Passagiersschip SIMON BOLIVAR, op 17 november 1939 uit Amsterdam vertrokken richting West-Indië, met 265 passagiers en een bemanning van 132 koppen. Bij lichtschip Sunk loopt het op twee mijnen. 

Bij deze ramp verloren 59 passagiers en 21 bemanningsleden het leven waaronder de gezagvoerder kapitein H. Voorspuy. 

 

 

Datum vanaf: 1925
Kapitein: Voorspuij, Hendrik

Afbeeldingen


Omschrijving: ST. THOMAS
Collectie: M/S Museet for Søfarts billedarkiv
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: ST. THOMAS
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: COMMEWIJNE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: COMMEWIJNE vertrek uit Amsterdam
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: HAR CARMEL
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

AH 080119

Voor de vrijgelaten schepen.
Met de gisteravond van IJmuiden naar Swansea en Londen vertrokken stoomschepen COMMEWIJNE en MAASSTROOM vertrokken drie bemanningen naar Engeland om een gelijk aantal door de geallieerden vrijgelaten Nederlandsche stoomschepen in ontvangst te nemen en naar Nederland over te brengen.

NRC 20-01-1929

CARACAS. 19 Januari. (Wolff) Het Nederlandse stoomschip COMMEWIJNE van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam, is met een aantal mensen, die door de aardbeving te Cumana gewond werden, hier aangekomen. Ooggetuigen zeggen, dat de aardbeving 30 seconden duurde. Alle gebouwen in de stad zijn vernield. De mensen, die in de haven werkzaam waren, werden in het water geworpen. Een op de aardbeving volgende vloedgolf bracht grote schade toe aan tal van schepen. De COMMEWIJNE kon slechts door voorzichtig manoeuvreren in veiligheid komen.