Inloggen
KOMEET - ID 14253


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1849-10-11 / 1865-08-13 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Willem & Jan Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1848-00-00
Launch Date: 1849-08-18
Delivery Date: 1849-09-24
Technical Data

Net Tonnage: 182.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 96.00 lasts
 
Length 1: 27.20 Meters Registered
Beam: 4.79 Meters Registered
Depth: 3.15 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1849
Datum agenda: 1849-10-11
Register nr: 18490777
Scheepsnaam: KOMEET
Type: Brik
Lasten: 96
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Versluis, W.C.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Wisseman, F.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-09-11 KOMEET
Manager: Willem Cornelis Versluijs, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1857-07-30 IVOORKUST
Manager: Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 6.700,-

Date/Name Ship 1863-12-31 IVOORKUST
Manager: Firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Schip verkregen door scheiding van de firma's van H. Muller & Co. en H. van Rijckevorsel

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

eigenaar/aankoper KOMEET volgens bijlbrief d.d. 11 september 1849:   

W.C. Versluis, Rotterdam (5/32e part),

Cornelis Hoogendijk, Capelle op d’IJssel (5/32e part),

Weduwe Willem Anes, Rotterdam (4/32e part),

firma J. & J.M. Voorhoeven, Rotterdam (2/32e part),

P.F. van Os, Rotterdam (2/32e part),

H.H. Roelofs Heijermans, Rotterdam (4/32e part),

firma P.A. van Es & Co., Rotterdam (4/32e part),

Jan de Gruiter, Lekkerkerk (4/32e part) 

Frederik Wisseman, Rotterdam (2/32e part)

 

Ship Events Data

1851-08-21: Damaged
Rotterdam, 19 oktober. Volgens bericht van Hongkong, d.d. 21 augustus 1851, had de brik KOMEET, kapt. Wisseman, op de reis van San Francisco naar opgemelde plaats aanmerkelijke zeeschade bekomen en was dezelve, na gedane reparaties, dien datum wederom gereed om naar New York te vertrekken.
1853-01-26: Damaged
Falmouth, 2 februari 1853. Het alhier van Buenos Aires gearriveerde Nederlandse schip KOMEET, kapt. Ingerman, heeft 26 januari, op 46º NB 12º WL, een stortzee overgekregen, waardoor de luiken ingeslagen en twee man over boord gevoerd zijn; zomede heeft men de kombuis daarbij verloren.
1857-07-28: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. & W.H. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn. en B.C.D. Hanegraaf te Rotterdam zijn van mening, op last van hun meester, op dinsdag de 28e juli 1857, des middags ten 12 ure, in de zaal op de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek te verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands brikschip KOMEET, laatst gevoerd door kapt. H.H. Nijman, volgens meetbrief lang 27 el 20 duim, wijd 4 el 79 duim, hol 3 el 15 duim en alzo groot 182 tonnen, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, geschut en verdere scheepsgereed-schappen, zo als het zelve is liggende aan de scheepstimmerwerf van de heren J.& D. Visser, aan de Schiedamsche Dijk binnen deze stad.
No. 1. Een chronometer.
No. 2. Een barometer.
Naderen informatiën begerende spreke men bovengemelde makelaars
1865-08-13: Final Fate: Stranded

Rotterdam, 11 oktober. Volgens particulier, alhier ontvangen bericht, is de brik IVOORKUST, kapitein H. van Duyn, 13 augustus 1865 te Axim, in een hevige orkaan gestrand en verbrijzeld. Van de opvarenden zijn bij dit ongeval de 2e stuurman, kok en een matroos verdronken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Wisseman als gezagvoerder gedurende:

*   1850 t/m 1852 van de brik “Komeet”, gebouwd in 1849 aan de IJssel, 184 ton o.m., varend voor W.C.Versluys te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Wisseman, F.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Ingerman werd geboren op 05 december 1823 te Amsterdam als zoon van kapitein Jan Ingerman en Maria Andriessen. (zie aldaar)

Hij trouwde te Amsterdam op 24 november 1859 met Anna Clara Uckerman, geboren te Amsterdam op 25 oktober 1831 als dochter van Biedericus Franciscus Uckerman en Anna Barendina Batelt, Zij overleed te Amserrsfoort op 20 december 1827, 96 jaar oud. Uit het huwelijk werden 2 dochters geboren.

Cornelis overleed te Haarlem op 17 oktober 1878.

Ontleend aan Parenteel Ingerman via “familie Ingerman”, Google

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Ingerman werd met nr.888 effectief lid van Zeemanshoop per 06 juli 1852 op voorspraak van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Komeet". Heeft bedankt als lid002. Ten tijde van Ingerman 28 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 29 juni/06 juli 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Ingerman, oud 28 jaar, voerend de brik “De Komeet”, op voordracht van kapitein J.A.de Haas.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaaschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                naam reder/boekhouder

        888                            1852           brik                   de Komeet                    W.C.Versluijs te Rotterdam

                                           1853           bark                 Regina                           A.Ahlers Jr

        494                            1854           bark                 Regina                           idem

                                      1855-1857     bark                 Regina                           J.J.Marlof

                                           1858           geen opgave van schip en boekhouder

                                      1859-1861     bark                 Trijntje Fenna              G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam

                                           1862           geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.Ingerman                 Trijntje Fenna 22 maart 1860 08 november 1861

 

Bouma025 vermeldt C.Ingerman als gezagvoerder gedurende:

*    1853 van de brik “Komeet”, gebouwd in 1849 aan de IJssel, 184 ton o.m., varend voor W.C.Versluys te Rotterdam;

*    1854 van de bark “Regina”, gebouwd in 1846 te Maassluis, 473 ton o.m., varend voor A.Ahlers Jr te Amsterdam;

*    1855 t/m 1858 van hetzelfde schip maar nu varend voor Marlof & Zn te Amsterdam;

*    1860 t/m 1861 van de bark “Trijntje Fenna”, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor G.H.Stoltenberg & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant van half januari 1853 (exacte datum niet vermeld op de fotokopie) staat onder de rubriek SCHEEPSBERICHTEN het volgende096:

FALMOUTH 2 Februarij Het alhier van Buenos Ayres geariveerde Hollandsche schip Komeet, kapt. Ingerman, heeft den 26 Januarij, op 46oN.Br. en 42o W.L. eene stortzee overgekregen, waardoor de luiken ingeslagen en twee man over boord gevoerd zijn, zoo mede heeft men de kombuis daarmede verloren.”

 

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.Ingerman van de bark “Regina”104.

 

NRC 10februari 1853

Falmouth, 6 februari. De Nederlandse brik KOMEET, kapt. Ingerman (zie ons nummer van de 6e dezer) heeft behalve de reeds opgegeven schade ook nog de fokkemast gekraakt. Dezelve is heden in de haven gebracht.

 

NRC 26 augustus 1853

Rotterdam, 25 augustus. Volgens de Engelse bladen lagen l.l. zaterdag te London niet minder dan 17 Nederlandse bodems naar verschillende havens van Australië bevracht, als:… Naar Adelaïde:… REGINA (276 ton),  kapt. C. Ingerman…

 

NRC 06 november 1853

Falmouth, 2 november. De Nederlandse schepen REGINA, kapt. Ingerman, van Londen naar Adelaide, en SUMATRA, wijlen kapt. Keeman, van Dordrecht naar Liverpool bestemd, zijn hier beiden heden binnengelopen, eerstgenoemde heeft de zeilen verloren, en op de laatstgenoemde is de gezagvoerder overleden.

 

NRC 15 februari 1854

Advertentie. C. Ament, makelaar, zal op maandag de 27e februari 1854, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris J.A. Hoog verkopen een extraordinair welbezeild, kopervast en gekoperd schoenerschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd NEPTHUN, gevoerd door kapt. R.S. Molenaar, volgens Nederlandse meetbrief lang 19 ellen, wijd 4 ellen 30 duimen, hol 2 ellen 56 duimen (opm: 19,00 x 4,30 x 2,56 m.) , en alzo gemeten op 95 tonnen of 50 lasten. Breeder volgens inventaris.

Wijders twee aandelen, ieder groot 1/30 part in het gekoperd barkschip REGINA, kapt. C. Ingerman, groot 250 gemeten lasten, thans op reis van Londen naar Australië. Nader bericht bij bovengemelde makelaar.

 

NRC 29 juni 1854

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende … schepen, als:… Voor Amsterdam:… REGINA, kapt. C. Ingerman;…

 

NRC 02 december 1854

Hongkong 9 oktober. Het Nederlandse barkschip REGINA, kapt. Ingerman, hetwelk de 3e dezer van hier naar Amoy vertrok, is eergisteren met schade aan zeilen en tuig geretourneerd. De kapitein dacht binnen een paar dagen klaar te zijn om de reis opnieuw te aanvaarden.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Ingerman, Cornelis

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.H.Nijman als gezagvoerder gedurende:

*    1856 van de brik “Komeet”, gebouwd in 1849 aan de IJssel, 184 ton o.m., varend voor W.C.Versluys te Rotterdam;

*    1859 t/m 1865 van de sch.brik “Brazilië Packet”, gebouwd in 1858 te Martenshoek, 177 ton o.m., varend voor de gebr. Nijman te Hoogezand. Het schip is verongelukt bij Penzance.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Nijman, H.H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.W. v/d Velden als gezagvoerder van/in:

*   1858 van de kof “Riga”, gebouwd in 1838 te Delfzijl, 120 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1858 t/m 1859 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 in Capelle aan de IJssel, 182 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1860 t/m 1861 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Velden, H.W. v/d

Familiegegevens en opleiding

Andries Frederik Nidschelm werd geboren op 28 februari 1826 te Middelburg. Hij was Luthers. Hij vestigde zich op 13 november 1856 te Rotterdam en woonde aldaar o.a. aan de Westerkade Wijk 14 nr. 787. Hij vertrok op 17 november 1873 naar Den Helder.

Hij was gehuwd met Maria Christina Vermeulen, geboren 29 maart 1826 te Middelburg, Rooms-Katholiek005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.F.Niedschelm was met vlagnummer R156 in de periode 1858 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.F.Niedschelm met vlagnummer R156 als gezagvoerder in de ledenlijsten van-58:

1858, 1859           van de brik “Guinea”      146 last              varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

1862                      van de sch. “Goudkust” 77 last                varend voor H. van Ryckevorsel

1863, 1864           van de sch. ”President Benson”                77 last                varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

1865                      van de sch. “St George de la Mina”         77 last                varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

1866                      van de sch. “President Benson”                77 last                varend voor Hendirk Muller & Co te Rotterdam

1867                      van de brik “Elise Susanna”                      140 last              varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.F.Nidschelm als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1860 van de brik “Guinea”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 276 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1860 t/m 1861 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1862 t/m 1863 van de 2/msch. “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1864 voor H.Muller & Co te Rotterdam en was herdoopt in “President Benson”;

*    1864 t/m 1865 van de “President Benson” ex Goudkust, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

*    1865 t/m 1866 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

*    1867 t/m 1868 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder;

*    1868 t/m 1869 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Raad voor Tucht bij de koopvaardij deed op 01 augustus 1866 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Andries Frederik Nidschelm, gezagvoerder van de schoenen “President Benson”, varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Nidschelm, Andries Frederik

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.B.G.F.Biscamp/Biskamp als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1863 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1864 t/m 1865 van de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Biskamp, L.B.G.F.

Familiegegevens en opleiding

Karel Johannes Cornelis Logger werd geboren op 30 januari 1833 te Naarden. Hij woonde te Delft en vestigde zich daarna te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Goudsche Weg Wijk 13 Nr. 536 (nieuw nr. 106). Hij vertrok op 30 januari 1871 naar Kralingen en op 14 maart 1878 naar Gouda.

Hij was getrouwd met Wilhelmina Apolonia Visser, geboren 11 oktober 1829 te Utrecht005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.J.C.Logger was met vlagnummer R185 in de periode 1864 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein K.J.C.Logger met vlagnummer R185 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1863, 1864              van de brik “”Ivoorkust”                   98 last       varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

*    1865 t/m 1867        van het fregat “Vooruit”                    351 last     varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt K.J.C.Logger als gezagvoerder gedurende:

*    1864 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1866 t/m 1871 van het fregat “Vooruit”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 663 ton o.m., varend  voor H. Muller & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor Mees & Moens te Rotterdam en was herdoopt in “Hollander”;

*    1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Logger, Karel Johannes Cornelis

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein van Duyn (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:

*    1865 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip is in 1865 verongelukt op de kust van Guinea.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Duyn, X.X. van

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.175
DVD VIII – 403, 404
BIJLBRIEF
Naam schip KOMEET

plaats en datum acte Capelle aan den IJssel, 11 september 1849

type schip brik

bouwwerf/verkoper Willem & Jan Hoogendijk & Co., scheepsbouwmeesters
te Capelle aan den IJssel

gevoerd door kapt. Frederik Wisseman

eigenaar/aankoper W.C. Versluis, Rotterdam (5/32e part), Cornelis Hoogendijk, Capelle aan den IJssel (5/32e part), Weduwe Willem Anes, Rotterdam (4/32e part), firma J. & J.M. Voorhoeven, Rotterdam (2/32e part), P.F. van Os, Rotterdam (2/32e part), H.H. Roelofs Heijermans, Rotterdam (4/32e part), firma P.A. van Es & Co., Rotterdam (4/32e part), Jan de Gruiter, Lekkerkerk (4/32e part) en Frederik Wisseman, Rotterdam (2/32e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 182 tonnen of 96 lasten
(meetbrief Rotterdam 18 augustus 1849)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 27,20 m., breed 4,79 m., hol 3,15 m.

kiellegging 1848

tewaterlating 18 augustus 1849

plaats / datum registratie Rotterdam, 24 september 1849

nummer van registratie deel 37, folio 146, case 1

notaris Burgemeester en assesoren Capelle aan den IJssel

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 250208

Naam KOMEET
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1849
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.439
DVD VIII – 1039, 1044
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip COMEET, thans IVOORKUST

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Rotterdam, 28 juli 1857

type schip brik, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper W.C. Versluijs, boekhouder van het schip

gevoerd door kapt. H.H. Nijman

eigenaar/aankoper Huibert van Rijckevorsel, voor zijn firma Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam
te voeren door kapt.

grootte in tonnen 182 tonnen (meetbrief Rotterdam, 25 oktober 1855)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 27,20 m., breed 4,79 m., hol 3,15 m.

kiellegging

tewaterlating 1849

plaats / datum registratie Rotterdam, 30 juli 1857

nummer van registratie deel 25, folio 98, recto, vak 4

notaris Wilhelmus Joannes Rietstap, griffier Arrondissement rechtbank, Rotterdam

prijs NLG. 6.700.-

Bijzonderheden: verkoop door tussenkomst van de makelaars Montauban van Swijndregt en Van Dam en het schip ligt in de Zalmhaven aan de werf van de Gebr. Visser te Rotterdam.
De verkopers hadden het eigendom van het schip verkregen door aanbouw op de werf van de heren W. & J. Hoogendijk & Co te Capelle aan den IJssel volgens bijlbrief in dato 11 september 1849.







researcher/datum research: ML / 131008

Naam IVOORKUST
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1858
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.551
DVD VIII – 1603, 1618
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip 35/100e fregat BURGEMEESTER HOFFMAN
40/100e fregat TERNATE
Brik ST. GEORGE DE LA MINA
Schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS
Schoener PRESIDENT BENSON (ex-GOUDKUST)
Brik IVOORKUST (ex-COMEET)
Schoener HOLLANDSCH ACRA (ex-MARIA ANNA)
1/32e part bark GRONDWET
1/6e part bark CONCURRENT
1/8e part fregat VOORUIT

plaats en datum acte firma-scheiding (zie bijlage), Rotterdam, 30 december 1863

type schip diverse

bouwwerf/verkoper Abraham van Rijckevorsel, als bewindvoerder voor zijn zoon Huibert van Rijckevorsel, thans zonder beroep en verblijvende in het kanton Neuchatel in Zwitserland

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hendrik Muller Samuelszoon, van zijn firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, voorheen geassocieerd geweest met Huibert van Rijckevorsel onder de firma H. Van Rijckevorsel, Rotterdam, in welke firma H. Muller en H. van Rijckevorsel ieder voor de helft participeerden, welke firma reeds sedert 30 december 1862 was ontbonden

plaats / datum registratie Rotterdam, 31 december 1863

nummer van registratie deel 179, folio 137, recto, vak 1

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden

researcher/datum research: ML / 160209









Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.551

De scheiding heeft betrekking op de volgende schepen en scheepsparten, waarvan de beide firmanten van de firma H. van Rijckevorsel elk de helft bezaten:

- 35/100 parten in het fregat BURGEMEESTER HOFFMAN, gemeten 42,10 x 7,60 x 5,32 meter en groot 758 tonnen, thans liggende te Rotterdam, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Gebr. Visser, werf De Hoop, Rotterdam, bijlbrief 20 april 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 14.350,-
- 40/100e parten in het fregat TERNATE, groot 395 lasten, thans op reis naar Oost-Indië, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Fop Smit te Kinderdijk, bijlbrief 20 juli 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 22.000,-
- De brik ST GEORGE DE LA MINA, gemeten 31,00 x 7,50 x 2,00 meter, en groot circa 200 tonnen, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam bijlbrief 21 juli 1849, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 11.000,-
- De schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS, gemeten 27,90 x 4,71 x 2,75 meter en groot 85 lasten, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 31 oktober 1853, waarde van het schip volgens taxatie NLG 13.000,-
- De schoener vroeger genaamd geweest GOUDKUST, thans genaamd PRESIDENT BENSON, gemeten 26,10 x 4,58 x 2,74 meter en groot 77 lasten, zich thans bevindende op een reis naar West-Afrika, geheel voor rekening van de firma gebouwd door de Gebr. Visser, werf de Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 14 juli 1852, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 9.000,-
- De brik vroeger genaamd geweest COMEET, thans genaamd IVOORKUST, gemeten 27,20 x 4,79 x 3,15 meter en groot 182 tonnen, zich thans bevindende te Rotterdam, welk schip door de firma was aangekocht in openbare veiling op 28 juli 1857, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 7.400,-
- De schoener vroeger genaamd geweest MARIA ANNA, thans genaamd HOLLANDSCH ACRA, gemeten 28,40 x 4,60 x 3,00 meter en groot 174 tonnen, thans liggende te Rotterdam, door de firma onderhands gekocht bij acte Amsterdam, 18 juni 1855, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 6.800,-
- 1/32e part in het barkschip GRONDWET, groot 396 lasten of 749 tonnen, varende onder boekhouderschap van de firma M.V. de Crane & Zoon te Zierikzee, thans op reis naar Oost-Indië; het aandeel heeft volgens taxatie een waarde van NLG. 2.190,-
- 1/6e part in het barkschip CONCURRENT, gemeten 38,60 x 7,32 x 5,06 meter, en groot 635 tonnen, zich thans bevindende op een reis naar Oost-Indië, welk schip de firma voor zich en anderen nieuw heeft doen bouwen door de Gebr. Visser, werf de Hoop, Rotterdam, bijlbrief 26 februari 1857, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 6.500,-
- 1/8e part in het fregat VOORUIT, gemeten 39,40 x 7,22 x 5,24 meter en groot 643 tonnen of 350 lasten, zich thans bevindend op een reis naar Oost-Indië. Welk schip nieuw is gebouwd voor de firma en mede-reders door de Gebr. Visser op hun werf het Land van Belofte te Rotterdam, bijlbrief 14 mei 1856, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 5.000,-
Samen met contant geld van de firma zijnde NLG 102.760 wordt de waarde van de firma vastgesteld op NLG. 200.000,- , waarvan de beide deelgenoten elk NLG 100.000,- bezitten.

Opm: Huibert van Rijckevorsel was in staat van krankzinnigheid verklaard en verbleef tot zijn dood in een kliniek in Zwitserland.

ML / 160209

Naam IVOORKUST
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1849
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. – No. 175

Jaar: 1863
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: firmascheiding Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.551

Jaar: 1857
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE VAN KOOP/VERKOOP Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.439