Inloggen
VROUW JOHANNA - ID 14104


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1849-03-03 / 1860-12-04 | Reden uitgevlagd: Terug naar de visserij

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Hoeker
Masten: Two masts
Material Hull: wood, sheathed with zinc
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Ewoud van der Hoog - Werf 'Hollands Trouw', Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1849-02-27
Technical Data

Gross Tonnage: 38.00 lasts
Gross Tonnage 2: 72.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 21.10 Meters Registered
Beam: 4.12 Meters Registered
Depth: 2.69 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1849
Datum agenda: 1849-03-03
Register nr: 18490130
Scheepsnaam: VROUW JOHANNA
Type: Hoeker
Lasten: 38
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoog, E. van de
Plaats: Maassluis
Kapitein op moment van verzoek: Strijbos, J.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-02-27 VROUW JOHANNA
Manager: Ewoud van der Hoog, Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ewoud van der Hoog, Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Maassluis / Netherlands

Date/Name Ship 1851-07-22 FORTUNA
Manager: Gebrs. van Rossem, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gebrs. van Rossem, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1852-03-30: Sold at auction
Advertentie. De makelaars H. & F.N. en W.H. Montauban van Swijndregt en F. & W. van Dam, te Rotterdam, als last hebbende van hun meester, zijn van mening te veilen, dadelijk na de afloop van de veiling van het barkschip CELEBES, bepaald op dinsdag 30 maart 1852, des middags te 12 uur, in de zaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk 1 No. 499:
- Het Nederlands gezinkte hoekerschip genaamd DE VROUW JOHANNA, gevoerd door kapitein L. van der Borden, volgens meetbrief lang 21,10 el, wijd 4,12 el, hol 2,69 el (opm: el = meter), en alzo groot 104 tonnen of 55 lasten, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zo als hetzelve is liggende aan de Scheepstimmerwerf van de heer H. de Hoog, te Delfshaven.
1854-02-16: Damaged
Hellevoetsluis, 16 februari 1854. De hoeker FORTUNA, kapt. M.D. Noordhoek, gisteren morgen gemeld naar zee, is wederom alhier terug met een gebroken grote ra.
1860-11-27: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.H.zn, H.W. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, als lasthebbende van hun meesters, zijn van mening op dinsdag de 27e november 1860, des middags ten 12 ure in de zaal op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat, Wijk 1, no. 499, publiek te veilen: het snelzeilend Nederlands gekoperd hoekerschip FORTUNA, gevoerd door kapt. S. Warnaar, volgens meetbrief lang 20 el wijd 3 el 37 duim, hol 2 el 45 duim, en alzo groot 73 tonnen of 39 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zoals hetzelve is liggende in de Scheepmakershaven te Rotterdam.
Voorts zal nog afzonderlijk worden geveild een chronometer.
1860-12-04: Sold at auction
Op 04-12-1860 wordt de zeebrief van de FORTUNA, kapt. S. Warnaar naar Den Haag teruggezonden en geroyeerd, zonder vermelding van reden.
Na de verkoop van de FORTUNA op 27 november gaat het schip volgens zeggen terug in de visserij, kapt. S. Warnaar gaat varen op de HERTHA van Th. van Ommeren.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Strijbos, Jacob
Overige informatie: Maassluis

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

L.van den Borden was gezagvoerder op de:

  • hoeker “Vrouw Johanna” van 1851-1853 voor rederij T.van Holst te Delfshaven;
  • hoeker “Visscherij en Handel” van 1855-1857 voor rederij J.den Breems te Vlaardingen;
  • hoeker “Wilhelmina” van 1857-1858 voor rederij van Harwegen & den Breems te Vlaardingen;
  • schoener-brik “Pomona” in 1861 voor rederij L.v.d.Hilst & Co te Den Haag013.

 

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

  1. van der Borden 1847-1848 VERWISSELING

                                                          1848-1851                   TAAG

                                                          1855-1856                   VISSCHERIJ & HANDEL

                                                          1857-1858                   WILHELMINA

 

Bouma025 vermeldt L. v/d Borden als gezagvoerder gedurende:

  • 1850 t/m 1853 op de hoeker “Vrouw Johanna”, gebouwd in 1815 te Vlaardingen, 109 ton o.m., varend voor T. van Holst te Vlaardingen;
  • 1855 t/m 1857 van de hoeker, “Visscherij & Handel”, gebouwd in 1797 te Gravelines, 94 ton o.m., varend voor J. den Breems te Vlaardingen;
  • 1858 van de hoeker “Wilhelmina”, gebouwd in 1847 te Vlaardingen, 105 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen;
  • 1861 van de schbrik “Pomona”, gebouwd in 1845 te Elbing, 98 ton o.m., varend voor L. v/d Hilst & Co te ’sGravenhage.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Borden, L. van den

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.D.Noordhoek was met vlagnummer R356 in de periode 1852 t/m 1872 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M.D.Noordhoek met vlagnummer R356 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1855                      van de hoeker “Fortuna” 38 last                varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam

1858                      van de sch. “Levant”      70 last                varend voor L.Visser & van der Sande te Dordrecht

1859, 1862 t/m 1865                                                                  geen vermelding van schip en boekhouder

1866                      van de sch. “Laurens”    76 last                varend voor L.van der Hilst & Co te Den Haag

1867                                                                                                                           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

M.D.Noordhoek                                  1839-1847                                    FORTUNA

                                                                1847-1848                                    VRIENDSCHAP

                                                                1848-1851                                    TREKVOGEL

 

Bouma025 vermeldt M.D.Noordhoek als gezagvoerder gedurende:

*    1840 t/m 1848 van de hoeker “Fortuna”, gebouwd in 1802 te Vlaardingen, 98 ton o.m., varend voor S.van Gijn & Zn te Vlaardingen;

*    1847 van de hoeker “Fortuna”, gebouwd in 1841 te Vlaardingen, 98 ton o.m., varend voor S.van Gijn & Zn te Vlaardingen;(Bouma vermeldt hier kapitein Noordhoek zonder initialen, maar ik vermoed dat het om M.D.Noordhoek gaat, vanwege scheepstype, naam en reeder/thuishaven. Overigens klopt dan het jaartal niet met de vorige opgave.)

*    1849 t/m 1850 van de schbrik “Trekvogel”, gebouwd in 1836 te Vlaardingen, 155 ton o.m., varend voor S. van Gijn & Zn te Vlaardingen;

*    1852 van de hoeker “Vrouw Johanna”, gebouwd in 1848 te Maassluis, 72 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam. Het schip werd in hetzelfde jaar omgedoopt in “Fortuna”;

*    1852 t/m 1857 van de hoeker “Fortuna” ex Vrouw Johanna, gebouwd in 1848 te Maassluis, 72 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam;

*    1858 van de schkof “Kurkhandel”, ex Henriëtte Jeltina, ex Vrouw Henriëtte, ex Eersteling, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 89 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst te ’s Gravenhage;

*    1859 van de 2/msch “Levant”, gebouwd in 1851 te Groningen, 132 ton o.m., varend voor Visser & v/d Sande te Dordrecht. Het schip voer in 1860 voor den Breems te Vlaardingen en was herdoopt in “Vertrouwen”;

*    1861 van de 2/msch “Wilhelmina Adriana”, ex Josine Louise, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage;

*    1867 van de 2/msch “Laurens” ex Ida, gebouwd in 1854 te Hoogezand, 146 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst & Co te ’s Gravenhage.

 

Overige bijzonderheden

De schoener “Trekvogel” onder kapitein M.D.Noordhoek vertrok op 22 november 1849 uit Rotterdam en arriveerde via Kaap Hoorn op 07 maart 1850 Valparaiso. De terugreis ging wederom via Kaap Hoorn en op 14 april 1851 werd via Falmouth Lissabon bereikt.121

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Noordhoek, M.D.

Familiegegevens en opleiding

In een portretschets in Gens Nostra, 61, p.279 2006 wordt gesproken van een Simon Warnaar, touwslagersknecht te Maassluis, en van een zeeman Pieter Jacobs Warnaar, op zee overleden vóór 1748.

Niet nagegaan of dit familie is.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.Warnaar als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1860 van de hoeker “Fortuna” ex Vrouw Johanna, gebouwd in 1848 te Maassluis, 72 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam. Het schip werd in 1860 een visserijvaartuig;

*   1862 t/m 1865 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1866 van de brik “Petronella Johanna”, gebouwd in 1865, bouwplaats niet vermeld, 360 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren Jr te Rotterdam. Het schip is in 1866 gestrand op de Boompjes Eilanden en voor wrak verkocht;

*   1868 t/m 1871 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam;

*   1874 van de 2/msch “Maria Helena” ex Jantje, ex Aurora, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend voor K.L.van berkel te Rotterdam. Het schip voer in 1875 voor J.H.Henkes te Delfshaven en werd herdoopt in “Delfshaven”;

 

Overige bijzonderheden

De barkentijn “Hertha” onder kapitein S.Warnaar werd in 1869 vermeld van Conception, waarschijnlijk vanuit Europa. Het schip was op 09 september 1869 te Falmouth en Hazelhoff Roelfsema concludeert dat het schip twee maal Kaap Hoorn heeft gerond.121

Hetzelfde schip met dezelfde kapitein vertrok van Buenos Aires op 21 maart 1870 en kwam, via Kaap Hoorn, op 28 mei 1870 aan te Valparaiso. Op 24 juni gemeld te Iquique en op 02 augustus wederom te Valparaiso. Terug te Hellevoetsluis, weer rond Kaap Hoorn, op 22 november 1870.121

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Warnaar, S.

Kapitein hoeker "ZOUTHANDEL " Id 13829.

Periode 1860.

Varend voor Fa. S. van Gijn & zoon Vlaardingen

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Noordhoek, W.

Familiegegevens en opleiding

Martinus van der Hidde werd geboren te Maassluis in 1828 als zoon van Cornelis van der Hidde en Maartje Groot.

Hij trouwde met Johanne Boogaart. Na het overlijden van zijn eesrte vrouw hertrouwde Martinus te Schiedam met de zeilmakersdochter Magdalena Mak

Hij woonde o.a. aan de Singel nr. 169/5 te Maassluis.

Hidde overleed in 1874 op de terugreis met een stoomschip van uit Zuid-Afrika na de verkoop aldaar van de brik “Nijverheid”

(zie onder “Overige bijzonderheden”)

 

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.van der Hidde als gezagvoerder gedurende:

*    1860 t/m 1867 van de bark “Loopuit”, gebouwd in 1845 te Schiedam, 335 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam. Het schip werd afgekeurd te Manilla;

*    1868 van de brik “Antonette” ex Mary, gebouwd in 1860 te Whitby, 209 ton o.m., varend voor de gebr. van Beek te Waalwijk. Het schip is in 1868 uitgebrand;

*          1871 t/m 1873 op de brik “Nijverheid”, gebouwd in 1870 te Slikkerveer, 200 ton o.m., varend voor Joost Pot te Slikkerveer/Vlaardingen. Het schip werd in 1840 verkocht naarZuid-Afrika.

 

Overige bijzonderheden

De Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders bracht een rapportage uit onder de titel “De reizen van Kapitein M.van der Hidde met het Nederlandse Brikschip van 1870 t/m 1872” gebaseerd op een geschreven manuscript van L.Smit hetwelk is overgetypt door K.Suyk , gedateerd april 1997, 30 pp. Diverse brieven uit dit manuscript zijn eveneens terug te vinden in de publicatie van Willem van der Hidde. Dit typoscript van Suyk bevindt zich in de bibliotheek van de Stchting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn.

Aan het typoscript van Suyk ontleen ik het volgende:

Van der Hidde was kapitein op de brik “Nijverheid”, gebouwd in 1869/70 te Slikkerveer, 104 last/196 ton. In april 1870 was het schip geheel klaar en uitgerust voor de eerste reis. De bemanning werd op 22 april gemonsterd en op 25 vertrrok men vanuit Rotterdam naar Hellevoetsluis. Kapitein Hidde schreef op 27 april zijn eerste brief aan zijn patroon Jst. Pot in Slikkerveer.

“Mijn Heer

Daar is dienende U.Ed. mede te deelen dat wij Maandag avond te 7 uren goed en wel zonder eenige schade te Hellevoetsluis zijn aangekomen, Dinsdag een slechte gelegenheid en Veel wind, Woensdag nog slechter. Ja zelfs stormweer, de wind N.W. Wij mogen van geluk spreken, dat wij niet in zee zijn, want met zulk weer kan men niets doen, de boel afzakken anders niets, was de wind Z.W. dan kon men om de Noord zeilen, en als men dan twee - wachten - om de Noord gezeild had dan was ik klaar, maar nu kan ik niet van de wal komen. Frank en Jan (twee zoons van de patroon Pot) maken het best, - druk aan het timmeren – bij de eerste gelegenheid ga ik naar zee, het schip maakt nog een weinig water.

Met de meeste hoogachting U Ed, D.w. dienaar Kapitein M. v.d. Hidde.

De Equipage voeldoen mij zeer goed  beste Menschen.”

Ook in een brief van 30 april meldt de kapitein dat hij nog steeds niet kan uitzeilen. Maar op 6 mei 1870 schrijft hij vanuit de Noordzee

“ Mijn Heer

Deze is dienende U.Ed. mede te deelen, dat wij Vrijdag den 6 Mei – goed en wel in Zee zijn gezeild, met de wind van het Noorden en mooi weer, tamelijk van zee.  Tot heden voldoet het schip zeer goed.  De Jonge Heeren houden zich goed, wegens zeeziekte. Hier nevens de Rekening Courant, in haast.”

In een brief dd 08 mei in het Engelsche Kanaal, die te Falmouth werd gepost, schrift hij dat het samen met de “Triton” (kapitein M.G.Knijf) uit Dordrecht is uitgezeild, een schip dat als een ´gladde schoener”  bekend staat, maar die hij uit het zicht achter zich heeft gelaten.

Van der Hidde komt op 12 mei te Cardiff aan waar hij wordt bevracht voor Demerarij “ voor  20 a 21 shillings, hetgeen niet slecht is. Dat is nog het beste uit al het slechte. ik ben err spoedig bij. De rede daarvan is, dat ik met veel schepen hier binnegekomen, het eerst aan land was, om het schip in ’t boek te schrijven.”

Op deze berichten kreeg hij een reactie van zijn patroon J.Pot, “scheepsbouwmeester te Ridderkerrk bij Rotterdam” die zei verheugd te zijn over de reis tot nu toe. Pot vindt de vracht naar Demerarij niet slecht. Hij meldt de afsluiting van een Assurantiepolis gesteld op f 32.500,-

De vracht naar Demerarij blijkt een lading steenkolen te zijn vanaf Cardiff. Het betreft 252 ton. Hij schrift van daar:

Cardiff den 23 mei 1870

Wel Edele Patroon

Nog meld ik U Ed heden Maandag achtermiddag gaan wij naar zee met de wind van ’t N.Oost. alles in beste orde aan boord, van de equipagie is niemand weggeloopen, zij hebben hier aan contanten van mij gehad 22 shillings onder elkaar, dat breng ik niet in rekening, dat blijft altoos voor mij, bij het afmonsteren trek ik het natuurlijk van hun gagie af.

Het schip nog steeds hetzelfde - water maken – hoewel er geen bezwaar bij is, in geene deelen.

Hiermede de rekening Courant en de tweede wissel. De Consul zal U een brief schrijven in ’t Hollandsch om de kosten die ik hier gehad heb.

Met de meeste achting  U Ed. On. Dienaar  Kapt. M. v.d.Hidde.”

Op 23 mei vertrok van der Hidde uit Cardiff en schrijft de volgende dag dat alles naar wens gaat. Hij komt dan na 33 dagen, na 1100 mijl, op 15 juni 1870 in Demerara aan. Hij schrijft daarover dd 02 juli 1870 vanuit Demerara aan zijn patroon en vertelt vol trots dat er tegelijk nog 5 schepen zijn aangekomen waarvan de snelste er 45 dagen over had gedaan.

….“Ik ben Zondags bevracht naar Glascow a 2 pound per Ton suiker in vaten te laden. Tot hedeen ben ik gelukkig.  Andere schepen laden voor £1.9 en velen kunnen geen vracht krijgen. Dinsdag den 5 Julij denk ik leeg te komen, en die zelfde week nog vol, ten minste als ik geen oponthoud krijg.  Dus het gaat met gang en zo moet het ook gaan.

         Wat Demerara aangaat is wel goed, maar zeer warm en veel muskieten ziekten is hier niet…..”

Op 7 juli schrijft van der Hidde dat hij ontladen is en dat hij nu begint met het inladen van de suiker voor Glascow.

“… het is zeer wel mogelijkdat ik weer direct van Glascow  een vracht terug heb

En op 16 juli meldde hij dat ze beladen zijn met volle varen suiker. Al met al heeft alles slechts 18 dagen geduurd waar andere schepen minstens 60 dagen moesten wachten.

Wat de havenkosten aangaan, die is niet hoog, maar voor de rest is het peperduur.  Zoete aardappelen kosten 7 gulden het mud.  Wanneer ik in Holland kwam, dan moesten wij het riskeeren om een lading aardappelen en uien voor eigen rekeing hier naar toe te nemen.  Ik geloof dan zouden wij een goedde rekening maken

Hij vertrok op 16 juli van Demerara en kwam na 48 dagen op 2 september te Greenock binnen. Hij schreef aan patroon Joost Pot dat hij geddurende deze reis veel tegenspoed hda gehad met stilten en storm, maar andere schepen hadden er nog langer, en wel 60 dagen, ove gedaan. Voorts meldde hij enige financiele zaken. En tenslotte sprak hij over enige schade aan het schip

“…Mijn stuurrad was op de uitreis al aan stukken, de as was vermolmd. Het kajuitsdek heb ik op de uitreis moeten kalefaten, en het dek overgepikt. Nu zal ik hier moeten laten kalefaten. Het kan ook niet anders, alle dagen zoo gloeiend warm, en een nieuw schip…

…Ued schijnt ontevreden te zijn, over de rekening van de Concul te Cardiff, en ook te Demerara. Patroon, ik moet U zeggen, dat ik het niet vinden kan, waar het dubbele gerekend is, ik ben niet meer gerekend dan een ander schip

Op 09 september 1870 schrijft van der Hidde dat hij te Greenock wordt geladden met steenkool bestemd voor Rio Grando do Sul. Het is heel slecht weer. “…Het is mogelijk dat ik voor een paar dagen naar huis kom doch … kan ik nog niet zeggen…”

En op 11 september volgt weer een brief waarin hij antwoordt op een brief van Pot. Hij moppert over de oorlog (i.c. de Frans-Duitse oorlog van ‘70/’71).

“…De oorlog doet nooit geen goed maar wel kwaad en hoeveel menschen haar leven kwijt zijn, voor twee zulke keerels. Wie weet hoe lang het nog duurt, het is zeer gelukkig dat de Hollander nog varen kan….

Hij geeft uitgebreide informatie over zijn wensen ten aanzien van de bouw van een nieuwe gaffelschoener en over de kosten van de reparaties in Greenock. Over het geleverrde werk van ene C. van Hengel is hij zeer ontevreden.

Op 25 september meldt hij dat er moeilijkheden zijn met de betaling van de geleverde suiker. Het blijkt een nadelige vracht te zijn geweest. En van van “naar huis komen is geen denken aan”.

Op 28 september 1870 is hij beladen met 245 ton kolen en voorts heeft hij de vrachtgelden ontvangen.

Vervolgens bevat het verslag een overzicht van uitbetalingen o.a. aan afgezwaaide bemanningsleden en van verstuurde wissels.

Op 30 september vertrok de “Nijverheid” uit Grerenock met een sleepboot en kwam na 55 dagen reis in Rio Granda aan. De kapitein schreef op zee een brief, welke hij steeds vervolgde om zo spoedig mogelijk te verzenden. Deze brief is gedateerd 29 oktober 1870 op de Noord Atlantische Oceaan en waarin hij verslag doet van de omstandigheden van deze reis zoals stilten en zwaar weer. Hij vermeldt vooral de (langere) reistijd van enige binnengekomen schepen in vergelijk met zijn eigen 55 dagen en betoont zich zeer tevreden en trots.

In een brief dd 16 deccember 1870 meldt hij dat hij op 09 decmber is gelost, maar dat onder het lossen wat kleine averij is ontstaan. Hij krijgt een lading voor New York en noemt”

“…Het schip wordt hier verschrikkelijk geprezen en wordt gezegd: nu is er toch een Hollandsch schip die al de natie’s gebeten heeft….

Het verslag bevat daarna een overzicht van de lading die de “Nijverheid” werkelijk had ingenomen tegen een prijs van £ 798-10-3”.  Blijkens een brief dd 28 december betreft het:

“…5454 Horens, 17 Haarbalen, 58 Zakken Haarbalen, 1000 Gezoute Huiden, 1258 droge Huiden…

Ër wordt op 28 december 1870 vertrokken en na 68 dagen reis wordt New York bereikt, zonder schade maar met veel slechte weersomstandigheden onderweg. Op 29 maart 1871 schrijft van der Hidde dat de lading van Rio Grande in goede orde is afgeleverd en dat er een nieuwe lading wordt ingenomen bestemd voor Rotterdam. Hij klaagde over de zeer hoge onkosten in New York. De lading voor Rotterdam betreft;

“…200 balen Katoen, 425 vaten Vet, 15 zware vaten met Verfstof, 250 kistjes Extract, 6000 Duigen, 5 ijzere vaten met Loog…”

Terug in Rotterdam wordt het schip zeilklaar gemaakt voor Archangel. Hij vermeldt reparatie en levering van zeiln door L.J.Wijsman te Rottedam en Proviand e.d. door Plant de Visser te Schiedam. In een brief dd 07 juni 1871 vanuit Rotterdan beklaagt hij zich om de schandalig hoge prijzen die beide leveranciers hebben gerekend en raadt patroon Pot aan de rekeningen eerst goed na te zien voordat hij ze betaalt.

Op 09 juni 1871 komt hij in zee en gaat met nog 6 andere schepen naar Archangel. Aldaar blijkt dat patroon Pot het schip zou kunnen verhuren aan de firma Oppenheim en Hermann te Slikkerveer voor een trip naar NOI voor een periode van een maand of 4-10. Hoe dit afloopt wordt niet verder vermeld.

De “Nijverheid” is in september weer te Rotterdam en vertrekt in oktober 1871 naar Montevideo Er is een brief dd 30 december 1871 opgenomen van Le Bas Nuthall & Co te Montevideo die aan Pot bericht dat van der Hidde na een reis van 58 dagen ter plaatse is aangekomen en weer is vertrokken naar Buenos Aires.

De patroon krijgt dan verschillende brieven uit Antwerpen van cargadoors welke belangstelling tonen voor de “Nijverheid” en dat het schip vanuit Antwerpen bevracht zal worden naar West Indie. Uit Amsterdam wordt 14 mei 1872 aan Pot gevraagd of er een aandeel in de “Nijverheid” is over te nemen. Het schip komt op 27 mei te Antwerpen aan, na een lange reis. De vrouw van kapitein van der Hidde, Magdalena Mak, maakte zich al ongerust. Op  24 mei schreef zij:

“….In de vorige week las ik in de Courant, dat de “Concordia”, kapt. Wildeboer al in Antwerpen was en die is 29 Februari vertrokken. “De Graaf van Limburg” kapt. Mammes, die gelijk met de “Nijverheid” vertrokken is, maar wel dat hij gepraaid is den 17 April op 3oZ.Br en 31o W.L. Dat zal U Ed. ook wel gelezen hebben. Maar van de “Nijverheid” las ik nog niets. Maar zoo lang ik het schip nog niet lees, dat hij binnen is, hou ik maar moed…”

Öp 31 mei `1871 meldt  van der Hidde vanuit Brugge dat hij een vracht heeft aangenomen en dat het koper onder het schip moet worden nagezien.

Op 3 juni 1872 meldt C.Langejan uit Rottterdam dat hij het schip wil kopen. Vervolgens gaat het schip nog naar West Indië, zeilt vandaar naar Zuid-Afrika en wordt aldaar in 1874 verkocht. “De equipage komt met een passagierboot naar huis en op die reis is kapitein van der Hidde overleden.”

 

In de Spiegel der Zeilvaart uit 1986, 6:15-18 verscheen een artikel “De eerste reis van de Nijverheid gebouwd door Joost Pot in 1870, groot 200 ton, rederij Joost Pot en gezagvoerder Martinus van der Hidde”, geschreven door Willem A. van der Hidde te Numansdorp.

 

Hij maakte reizen naar Cardiff, Zuid-Amerika, Iquique, Demerara, New York, Archangelsk en Zuid-Afrika. Het schip werd in 1874 in Zuid-Afrika verkocht. De bemanning en kapitein van der Hidde keerden als passagier naar Nederland terug op welke reis van der Hidde in 1874 overleed.

 

Foto (nr.119) incl. levensbeschrijving van kapitein Martinus van der Hidde beschikbaar047.

 

Zierikzeesche Courant 27 februari 1864

Io 23 februari 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Loopuijt”, kapt. M. v.d.Hidde komend van Rotterdam en met bestemming Singapore.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Hidde, Martinus van der

Familiegegevens en opleiding

In een portretschets in Gens Nostra, 61, p.279 2006 wordt gesproken van een Simon Warnaar, touwslagersknecht te Maassluis, en van een zeeman Pieter Jacobs Warnaar, op zee overleden vóór 1748.

Niet nagegaan of dit familie is.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.Warnaar als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1860 van de hoeker “Fortuna” ex Vrouw Johanna, gebouwd in 1848 te Maassluis, 72 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam. Het schip werd in 1860 een visserijvaartuig;

*   1862 t/m 1865 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1866 van de brik “Petronella Johanna”, gebouwd in 1865, bouwplaats niet vermeld, 360 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren Jr te Rotterdam. Het schip is in 1866 gestrand op de Boompjes Eilanden en voor wrak verkocht;

*   1868 t/m 1871 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam;

*   1874 van de 2/msch “Maria Helena” ex Jantje, ex Aurora, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend voor K.L.van berkel te Rotterdam. Het schip voer in 1875 voor J.H.Henkes te Delfshaven en werd herdoopt in “Delfshaven”;

 

Overige bijzonderheden

De barkentijn “Hertha” onder kapitein S.Warnaar werd in 1869 vermeld van Conception, waarschijnlijk vanuit Europa. Het schip was op 09 september 1869 te Falmouth en Hazelhoff Roelfsema concludeert dat het schip twee maal Kaap Hoorn heeft gerond.121

Hetzelfde schip met dezelfde kapitein vertrok van Buenos Aires op 21 maart 1870 en kwam, via Kaap Hoorn, op 28 mei 1870 aan te Valparaiso. Op 24 juni gemeld te Iquique en op 02 augustus wederom te Valparaiso. Terug te Hellevoetsluis, weer rond Kaap Hoorn, op 22 november 1870.121

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Warnaar, S.

Algemene informatie

1860

Op 04-12-1860 wordt de zeebrief van de FORTUNA, kapt. S. Warnaar naar Den Haag teruggezonden en geroyeerd, zonder vermelding van reden.
Na de verkoop van de FORTUNA op 27 november gaat het schip volgens zeggen terug in de visserij, kapt. S. Warnaar gaat varen op de HERTHA van Th. van Ommeren.
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Nationaal Archief Den Haag Archiefnummer VLAA.3.03.70.37133.106

foto 0011 - 0018



Cedule

Naam schip DE VROUW JOHANNA

plaats en datum acte eigendomsbewijs: Vlaardingen, 1 maart 1849

type schip hoeker

bouwwerf gebouwd te Maassluis

eigenaar Ewoud van der Hoog, scheepsreder, Maassluis

zal worden gevoerd door: Jacob Strijbos, Maassluis

grootte 38 lasten

tuigage/aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Vlaardingen, 2 maart 1849

nummer van registratie deel 3, folio 57, recto vak 4

notaris Willem van Warmelo, kantonrechter te Vlaardingen

prijs

bijzonderheden: bijlbrief 27 februari 1849, te Maassluis, geregistreerd te Vlaardingen, deel 5 folio 7, verso vak 3

researcher/datum research: FM /21/01/2016




(ML: zeebrief 3 maart 1849)

Naam VROUW JOHANNA (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1849
Toegang 3.03.70
Inventaris

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.222
DVD VIII – 501,504
Acte van koop/verkoop

Naam schip: de VROUW JOHANNA, thans FORTUNA

Plaats en datum acte Maassluis, 22 juli 1851

Soort schip koopvaardij-hoekerschip

Bouwwerf / verkoper Ewoud van den Hoog, scheepsbouwmeester te Maassluis

Gevoerd door kapt. Jacob Strijbos

Eigenaar / aankoper Eliza Jacobus van Rossem, namens zijn firma Gebr. Van Rossem, kooplieden en reders te Rotterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief Maassluis 29 december 1848: 72 tonnen of 38 lasten

Tuigage en aantal dekken 2 masten

Afmetingen lang 19,95 m., breed 3,35 m., hol 2,42 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1848

Plaats en datum van registratie Schiedam, 23 juli 1851

Nummer van registratie deel 51, blad 86, verso, vak 6 en 7

Notaris Leendert Diedericus Johannes Reeser, notaris te Maassluis

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 6.000,-

Bijzonderheden: in 1848 op de werf van de comparant verkoper nieuw gebouwd.
Ewoud van der Hoog verklaart, dat het schip sedert de bouw steeds onder zijn directie heeft gevaren en hem in volle eigendom toebehoort.






Researcher/datum research ML/150807

Naam FORTUNA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1851
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675