1953-10-05: |
Final Fate: Uit de zeevaart en in de binnenvaart.
Op 07-10-1953 als CLASINA, zijnde een motorschip, metende 209.599 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Rotterdam No. R19332 d.d. 21-08-1953, liggende te Groningen, door J. Frik, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3053 B GRON 1953 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant roef, 0.75 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit lengteas en 0.90 m. uit dek. (Opm.: De door de bewaarder vermelde oude merken 541 Z GRON 1927 in S.B. zijde in achterkant roef zijn vernietigd.) Het schip is dan nog steeds van Anne Steenstra, schipper te Kampen. Het wordt dan omschreven als: een staalijzeren motorschip met 1 dek, 1 mast voor volkslogies, 1 laadruim een roef, een stuurhuis en een machinekamer waarin geplaatst een 80 Pk 2 cyl. verdieselde Bolnes ruwoliemotor montorno. onbekend. Op 27.01.1956 "Clasina" van Herre Tjerk Steenstra (zoon), Dordrecht. 28.05.1968 "Nomadisch" van Wiemer Hoekstra, schipper te Eernewoude. Het krijgt een nieuwe motor: 6 cyl. 135 PK Penta Volvo dieselmotor bouwjr. 1962 motornr. 1302 aangebracht rechterzijkant motorblok. 19?? verbouwd en wederom verlengd: LL 41,50 Br 5,40 en nu 266 ton laadvermogen. 08.08.1980 "Rehoboth" van Johannes Abram van Toren, schipper te Rotterdam. 1980 T hut geplaatst, om meer ruimte te krijgen. Op 13.09.1996 "Michaël" van Cornelis Hubertus Marie Sars. Het schip werd verbouwd voor bewoning en als werkplaats (Sars Houtbouw) Het wordt omschreven als: een staalijzeren motorschip genaamd “Rehoboth” (thans genaamd ”Michaël”) gebrandmerkt 3053 B GRON 1953, hebbende een dek, een mast, voor volkslogies, een laadruim, een roef een stuurhuis en een machinekamer, welk schip wordt voortbewogen door zes cylinder Penta-Volvo scheepsdieselmotor van 133 Pk (thans Penta Volvo scheepsdieselmotor van 106 kW (=144 Pk) type ND 100B, motor nummer 1302 aangebracht op de rechterzijkant van motorblok, (thans motonummer 66933-14907, aangebracht aan bakboorzijde van het motorblok), welk schip een verplaatsing heeft van 299,678 m3, welk schip is gebouwd in het jaar 1926 te Groningen. Het schip staat 11.2010 nog zo bij het Kadaster teboek.
(zie artikel “De Erfenis, deel 124 in Schuttevaer van 22 november 2003.) |