Inloggen
REINAUW ENGELKENS - ID 13633


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1844-07-10 / 1853-04-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1844
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Geboren in Muntendam op 26 mei 1803.
Overleden te Muntendam op 5 juni 1853.
Gehuwd te Veendam 26 juni 1830 met Jantje Harms Mulder (geb. Wildervank)
 

Scheepsbouwer: Ubel Harms Holthuis, Muntendam, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1844-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 56.00 lasts
Gross Tonnage 2: 89.00 tons (oude meting)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1854
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Groot 89 6-10 registertonnen, maar laadt naar de losplaatsen (opm: in Melbourne bij gebruik als lichter) 210 ton. Lang vanaf de binnenzijde van de voorsteven tot ter hoogte aan de voorzijde van de achtersteven 71 voet 4-10; de breedte midscheeps is 86 voet 3-19 (opm: de breedte is overgenomen uit een advertentie in Melbourne, maar kan niet juist zijn, mogelijk was dat 16 vt 3-19); de holte in het ruim is midscheeps 18 voet 10.
Het schip is schoener getuigd, met een vaste boegspriet, heeft een ronde achtersteven en is karveel gebouwd.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1844
Datum agenda: 1844-07-10
Register nr: 18440364
Scheepsnaam: REINAUW ENGELKENS
Type: Kof
Lasten: 56
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in land: Netherlands
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wilkens, K. & J.
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Muntendam, P.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1844-07-10 REINAUW ENGELKENS
Manager: Firma K. & J. Wilkens (houthandel en industrie), Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Date/Name Ship 1853-04-00 REINAUW ENGELKENS
Manager: William Perry (scheepsbouwer), Rotherhithe (Surrey), England
Eigenaar: William Perry (scheepsbouwer), Rotherhithe (Surrey), England
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotherhithe (Surrey) / England

Date/Name Ship 1854-00-00 REINAUW ENGELKENS
Manager: Charles Edmund Dean (hotelhouder en koopman), Melbourne (Vic.), Australia
Eigenaar: Charles Edmund Dean (hotelhouder en koopman), Melbourne (Vic.), Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Melbourne (Vic.) / Australia

Date/Name Ship 1856-00-00 REINAUW ENGELKENS
Manager: S.R. Groom, Melbourne (Vic.), Australia
Eigenaar: S.R. Groom, Melbourne (Vic.), Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Melbourne (Vic.) / Australia

Date/Name Ship 1872-00-00 REINAUW ENGELKENS
Manager: Walter Guthrie & Wm. Asher, Dunedin, New Zealand
Eigenaar: Walter Guthrie & Wm. Asher, Dunedin, New Zealand
Shareholder:
Homeport / Flag: Dunedin / New Zealand
Callsign: QVFR
Additional info: Mogelijk al eigenaar sinds 1861

Ship Events Data

1873-01-24: Final Fate: Stranded

Op 24 januari 1873 strandde de als lichter gesleepte REINAUW ENGELKENS nabij Dunedin, Nieuw Zeeland, waarna de kof zal zijn afgekeurd en gesloopt

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Muntendam, Pieter Jans
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Rozenbeek, Simon Cornelis
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Grange (Engeland)
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Kingswell, William (Australia)
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Hughes, J. (Australia)
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1844-07-17
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: REINOUW ENGELKENS
Schipper: Muntendam, Pieter Jans
Scheepstype:
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Afbeelding van een kof van P. le Comte uit 1831
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1844

Op 10 juli 1844 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de REINAUW ENGELKENS, aangevraagd door K. & J. Wilkens, Veendam, voor kapt. P. Muntendam (Pieter Jans Muntendam).

Monsterrol: 1844-38
Datum: 17-07-1844
Scheepsnaam: Reinouw Engelkens
Scheepstype: niet vermeld
Grootte: niet vermeld
Bewaarplaats: Groningen, Groninger Archieven (Groningen)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Jager Christiaan (K.) F. Lichtmatroos 11 Winschoten (NL) 17
Jonge, de Tobias Berends Kok 22 Groningen (NL) 37
Muntendam Pieter Jans Kapitein niet vermeld Veendam (NL) niet vermeld
Nipperus Berend Franssens Stuurman 30 Veendam (NL) 28
Oosterhof Jan Jakobs Matroos 20 Groningen (NL) 29

2 augustus. REINAUW ENGELKENS, kapt. P.J. Muntendam passeert de Sont in ballast, onderweg van Groningen  naar Dantzig.
24 augustus. Passeert de Sont, van Dantzig naar Amsterdam met 67 last tarwe en 47½ Schef. tarwe.

AH 051144
Schepen in lading naar:
Marseille: het Nederlandse kofschip REINAUW ENGELKENS, kapt. Pieter Jans Muntendam. Adres bij Jan Corver en Co.

1845

GRC 040445
Zeetijding.
Vertrokken van Amsterdam den 1 april REINAUW ENGELKENS (opm: kof), kapt. P.J. Muntendam, naar Marseille.
NRC 190545
Marseille, 12 mei. Aangekomen REINAUW ENGELKENS, kapt. Muntendam, van Amsterdam.
GRC 150745
Zeetijding.
Van Marseille vertrokken den 9 juli REINAUW ENGELKENS, kapt. Muntendam, naar Rotterdam.
GRC 141145
Zeetijding.
Vertrokken van Amsterdam de 10 november: De JONGE WICHER, kapt. Hazewinkel, naar Livorno; REINAUW ENGELKENS, kapt. P.J. Muntendam en SARA ANNA CORNELIA, kapt. P.P. Muntendam, beide naar Genua.
RC 161245
Uittreksel uit de Lloydslijsten van den 10, 11 en 12 december:
De schepen ZUIDERZEE, kapt. S. Hoekstra, van Harlingen naar Havanna, en REINAUW ENGELKENS, kapt. P.J.  Muntendam, naar Genua, te Portsmouth binnen, hebben den 10 dezer hunne reizen voortgezet.

1846

20 januari. REINAUW ENGELKENS, kapt. P.J. Muntendam, te Genua aangekomen van Amsterdam.
23 maart. Vertrokken van Genua naar Rotterdam, alwaar gearriveerd 25 mei.

RC 260546
Cargalijst REINAUW ENGELKENS, P.J. Muntendam, van Genua.
3 kooij., inh. 12 stoelen, 2 stoeltjes, 2 fauteuils, 1 kistje en 1 rotting, Smith en Co.; 302 zakken sumak, H. Braakman; 14 vaten voorloop, 100 kisten vermicelli, 2 koffers kleederen, 1 hoedendoos, 1 koker, inh. parapluie en stok, 1 pak boeken, 6 kooijen, inh. 30 stoelen, 2 fauteuils en 2 grote dito, 51 halve en 1 kwart stukk. olijfolie, 2 kisten albastwerk, 3.007 marmeren vloerstenen, 32 marmeren platen, 3 bladen en 14 kleine bladen marmer, 1 marmer bad, 10 kisten olie, 119 marmeren vijzels, 1 mandje met 28 stampers, 3 kisten, 2 marmeren vazen en 1 kistje marmer, Order buiten de stad.

5 juli Van Amsterdam op rede van Texel, met bestemming Venetië.
8 september. De Tijd: gepraaid op 39º NB 10º O.L.
24 september. Aangekomen te Venetië. 

1847

AH 150247
Texel, 13 februari. Binnengekomen REINAUW ENGELKENS (opm: kof), kapt. P.J. Muntendam, van Venetië.

Op 8 april 1847 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de REINAUW ENGELKENS, aangevraagd door P.J. Muntendam, Veendam, voor zichzelf als kapitein

23 april. REINAUW ENGELKENS, kapt. P.J. Muntendam, van Amsterdam op Vlie-rede, onderweg naar St. Petersburg.
2 mei. Passeert de Sont, beladen met 232.886 pond geraffineerde suiker.
26 juni. Aangekomen te Kroonstad
7 juli. Passeert de Sont, beladen met 1.031 tschertwerts (plm 2.300 hl) rogge, onderweg van St. Petersburg naar Amsterdam.

Op 17 juli 1847 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de REINAUW ENGELKENS, aangevraagd door P.J. Muntendam, Veendam, voor zichzelf als kapitein.
Deze zeebrief werd, zonder vermelding van reden, 24 januari 1850 door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten te Veendam, naar Den Haag geretourneerd, waarna op 26 januari royement volgde.

6 december. Van Amsterdam aangekomen te Livorno.

1848

31 januari. Ter rede van Algeciras, onderweg van Livorno naar Rouen.
11 mei. Passeert de Sont, onderweg van Rouen naar Helsingör, met 38.926 flessen wijn + 3.734 liter wijn voor Danzig / lost 600 flessen wijn in Helsingör.

NRC 130548
Elseneur, 4 mei. Het schip REINAUW ENGELKENS, kapt. P.J. Muntendam, van Rouaan met wijn naar Dantzig bestemd, heeft hier eergisteren enige champagne gelost en zal onder de tegenwoordige omstandigheden (opm: indachtig de oorlogssituatie) ook wel de rest der lading hier lossen.

15 mei. Te Dantzig aangekomen van Helsingör.
10 juni. Te Kroonstad aangekomen van Dantzig.
17 juli. Van Kroonstad vertrokken naar Koningsbergen

PGC 150848
De schepen JEZELINA, kapt. Legger, REINAUW ENGELKENS, kapt. Muntendam, en CATHARINA, kapt. De Groot Bakker, zijn de 3e augustus naar Koningsbergen gezeild om te laden.

18 augustus. Vertrokken van Pillau, onderweg Koningsbergen / Amsterdam.
23 augustus. Passeert de Sont met 4.026 chef. rogge.
15 december. Te Napels aangekomen van Amsterdam

1849

7 februari. REINAUW ENGELKENS te Messina aangekomen met onbekende lading van Napels; vandaar (waarschijnlijk in ballast) naar Alicante.
18 mei. Te Hellevoetsluis aangekomen van Alicante
Mogelijk heeft kapt. P.J. Muntendam enige maanden verlof en lost kapitein J.A. Lodewijks tijdelijk af.
16 augustus. REINAUW ENGELKENS, kapt. J.A. Lodewijks, Te Hellevoetsluis zeilklaar, komende van Rotterdam (voor onderhoud en reparatie?).
20 augustus. Onder kapt. P.J. Muntendam aangekomen te Hamburg.
7 september. Van Hamburg naar Noorwegen.
8 september. Van Cuxhaven.
00.00 Te Groningen aangekomen, van Noorwegen; lading vermoedelijk bestaande uit hout. De REINAUW ENGELKENS gaat in winterlaag.

1850

Op 21 februari 1850 werd de eerste (bedoeld is nieuwe) zeebrief voor de REINAUW ENGELKENS, aangevraagd door S.C. Rozenbeek, Termunterzijl, voor zichzelf als kapitein.

Monsterrol: 1850-19
Datum: 18-03-1850
Scheepsnaam: Reinouw Engelkens
Scheepstype: kof
Grootte: niet vermeld
Bewaarplaats: Delfzijl, Gemeentearchief (Delfzijl)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Borgerts Jan Arends Lichtmatroos 17 Termunten (NL) 21
Rozenbeek Berend Cornelius Stuurman 31 Termunterzijl (NL) 27
Rozenbeek Simon Cornelius Kapitein niet vermeld Termunterzijl (NL) 35
Schaaff Hindrik Hindriks Matroos 20 Groningen (NL) 25
Tulp Bruijt Kok 9 Groningen (NL) 18

16 april. REINAUW ENGELKENS, kapt. S.C. Rosenbeek, aangekomen te Dublin van Groningen; lading onbekend. Na lossing overgestoken naar Liverpool.
6 mei. Gereed maar eerst 13 mei van Liverpool vertrokken naar Pernau.
4 juni. Passeert de Sont met 160 ton zout, bestemd voor Pernau.
13 juli. Passeert de Sont, onderweg van Pernau naar Londen met 1399 tschertwerts (plm 3.130 hl) haver.
25 augustus. Passeert de Sont in ballast, onderweg van Londen naar Dantzig.
30 augustus. Aangekomen te Dantzig.
19 september. Passeert de Sont, beladen met 3.729 Scheffl. tarwe + 23 Skok Traskuffer van Dantzig met bestemming Amsterdam.
4 oktober. Aangekomen Vlierede, van Dantzig naar Amsterdam.
20 december. Van Amsterdam zeilklaar te Nieuwe Diep, met bestemming Messina.

1851

14 januari. Nog steeds te Nieuwe Diep, in afwachting van een goede gelegenheid om uit te zeilen.
24 januari. REINAUW ENGELKENS, kapt. S.C. Rosenbeek, vertrokken van Texel rede.
14 maart. Aangekomen te Messina. Hierna naar Palermo.
19 april. Te Messina van Palermo; lading onbekend.
28 april. Van Messina, volgens zeetijdingen naar Rotterdam, maar dat blijkt onjuist.
25 juni. Passeert de Sont, met bestemming Stettin, beladen met 200.000 pond sumak, 55.943 pond amandelen, 3.578 pond drop, 1.079 pond wijnsteen, 54 vaten olijfolie,1 - 1/4 sal. hazelnoten, 1 - 1/1 pijpen wijn, 1 - 1/2 pijpen wijn, koopmansgoederen.
27 juni. Te Swinemünde, onderweg naar Stettin. Na lossing aldaar beladen.
23 juli. Passeert de Sont beladen met 169 st. scheepshout, 36 st. eiken blokken, 22 st. grenen balken, van Stettin naar Termunterzijl (de woonplaats van kapt. Rosenbeek)
augustus. Verzeild van Termunterzijl naar Hamburg
8 september. Aangekomen te North Shields van Hamburg naar Newcastle.
September vertrokken naar St. Petersburg, lading waarschijnlijk bestaande uit steenkolen.
17 oktober. Aangekomen te Kroonstad, onderweg naar St. Petersburg.
Waarschijnlijk november. Vertrokken van St. Petersburg naar Amsterdam.
22 november. Passeert de Sont, beladen met 1.003 chetwerts (plm. 2.244 hl) lijnzaad.
29 november. Aangekomen op Vlierede, onderweg naar Amsterdam. 

Het patroon van eerdere jaren was dat tegen de winter naar de Middellandse Zee werd gevaren. Vermoedelijk heeft de kof te veel vertraging opgelopen waardoor de volgende reis naar Messina moest worden uitgesteld en de kof in Amsterdam in winterlaag werd gelegd.

1852

11 maart. REINAUW ENGELKENS, kapt. S.C. Rosenbeek, vertrokken van Amsterdam naar Messina.
16 maart. Vertrek van Texel.
20 april. Te Messina aangekomen van Amsterdam. Na lossing verzeild naar Girgenti (thans Porto Empedocle en eveneens op Sicilië).
7 augustus. Te Hellevoetsluis van Girgenti, met bestemming Rotterdam.
September. Van Rotterdam naar Londen.

AH 090952
Londen, 6 september. Binnengekomen REINAUW ENGELKENS (opm: kof), kapt. S.C. Rosenbeek, van Rotterdam.

21 oktober. Te Pillau, onderweg van Londen naar Koningsbergen.
November. Van Koningsbergen naar King’s Lynn (Wash Bay).
28 november. Passeert de Sont met een lading oliekoeken w. Spr. (onbekende afkorting)
21 december. Aangekomen te King’s Lynn

1853

10 januari. REINAUW ENGELKENS, kapt. S.C. Rosenbeek, aangekomen te North Shields van King’s Lynn.
januari ? Van North Shields naar Porto, ongetwijfeld met een lading steenkolen.
17 maart. Van Porto naar Londen, vermoedelijk geladen met stukgoed / wijn. 

April.Naar het buitenland verkocht en met behoud van scheepsnaam onder Britse vlag gebracht.

GRC 100553
Zeetijdingen. In lading te Londen 3 mei, kapt…, REINAUW ENGELKENS, naar Melbourne. (opm: de kof, bouwjaar 1844, was in april met behoud van naam naar Engeland verkocht, lag op 18 mei nog in lading, vertrok op 13 juni, en arriveerde onder capt. Grange op 28 oktober in Melbourne, zie OHC 030254; het schip vertrok in april 1859 naar Dunedin, Nieuw-Zeeland, en was aldaar tot 24 januari 1873 nog als lichter in de vaart, toen het na een stranding bij Otago Witness [nabij Dunedin] moet zijn afgekeurd)
MCR 140653
Deal, 13 juni. Van de rivier zijn afgekomen en naar zee gezeild BRIERLY HILL, naar Kaap de Goede Hoop, REINAUW ENGELKENS (opm: Engelse, voormalig Nederlandse kof), naar Melbourne.

1854

OHC 030254
Scheepstijdingen. Amsterdam, 2 februari. Den 28ste oktober (1853) te Melbourne binnengekomen: JAN PIETERSZ. KOEN, kapt. Verloop, van Liverpool; JOHANNA HENDRIKA, kapt. Hoek en REINAUW ENGELKENS, kapt. Grange (opm: kof, ex-Nederlandse vlag, zie GRC 100553), beiden van Londen.

The Argus, Melbourne, Vic., Monday 10 November 1854
The following lighters are this day discharging at consignees’:
REINAUW ENGELKENS, ex GEORGE MARSHALL
All goods not removed by four o’clock on the day of landing will be stored at risk and expense of consignees
The Age 131254
Advertentie.    VANDAAG     De Nederlandse kof REINAUW ENGELKENS
Aan scheepskapiteins, schippers van lichters, enz.
Stubbs en Zoon zullen in publieke veiling in hun zalen in Queen-street, op woensdag 13 a.s., om 12 uur, verkopen:
de bekende en zeer gewaardeerde Nederlandse kof REINAUW ENGELKENS,
groot 89 6-10 registertonnen, maar laadt naar de losplaatsen 210 ton. Lang vanaf de binnenzijde van de voorsteven tot ter hoogte aan de voorzijde van de achtersteven 71 voet 4-10; de breedte midscheeps is 86 voet 3-19 (opm: onjuist, mogelijk 16 voet 3-19); de holte in het ruim is midscheeps 18 voet 10.
Het schip is schoener getuigd, met een vaste boegspriet, heeft een ronde achtersteven en is karveel gebouwd.
Het schip behoeft geen commentaar van de veilinghouders, omdat het zeer bekend is en gewaardeerd door allen die bij het lichteren enz. betrokken zijn.
De voorwaarden voor de verkoop worden ter veiling bekendgemaakt.
(opm: de kof werd gekocht door hotelhouder en koopman Charles Edmund Dean, Melbourne)

1855

The Argus, Melbourne, Vic., Monday 16 April 1855
The following lighters are this day discharging at consignees’:
REINAUW ENGELKENS, ex GEORGE MARSHALL
All goods not removed by four o’clock on the day of landing will be stored at risk and expense of consignees
The Argus, Melbourne, Vic., Monday 9 July 1855
Dutch Galliott. – For Sale the REINAUW ENGELKENS, registering 89 tons, employed as a lighter, carrying upwards of 200 tons at draught of water 8 feet 6 inches, well found in ground tackle, sails and spars.
Apply to Balfour, Down & Co
The Argus 090755
Nederlandse kof. Te koop de REINAUW ENGELKENS, 89 registerton, in gebruik als lichter, kan meer dan 200 ton laden op een waterdiepte van 8 voet 6 inches, goed voorzien van ankers, zeilen en rondhouten.
Informatie wordt verstrekt door Balfour, Down & Co

1856

South Australian Register (Adelaide, S.A.), Friday 14 March 1856
(opm: arrived) The Dutch galliot REINAUW ENGELKENS. 90 tons, W. Kingswell, master, from Port Frederick, on the Mersey, V.D.L. (Van Diemen’s Land), March 5. No passengers.
Hunter, Stevenson & Co., agents.
South Australian Register (Adelaide, S.A.), Saturday 5 April 1856
For Victoria, by the REINAUW ENGELKENS, to Portland Bay,
for Van Diemen’s Land, by the REINAUW ENGELKENS,
for Robe, by the REINAUW ENGELKENS, to Guichen Bay,
(opm: sailed) this day, Saturday 5th April, at half-past 2.
The Argus, Melbourne, Vic., Saturday 16 August 1856
The GEM. For some time past some apprehension has been felt in regard to the safety of the schooner, which sailed from this port for Guichen Bay some time since, with a freight of Chinese passengers; but the arrival here of the REINAUW ENGELKENS has dispelled those fears. Captain Kingsmill (opm: Kingswell) reports the landing of the GEM’s passengers, and the fact of her being at anchor at the same time as the REINAUW ENGELKENS in Western Port. She has encountered some very severe weather, but has sustained no serious damage. The galliot has made a very protracted passage from Circular Head, on account of the very boisterous gales of wind which have been experienced. – Adelaide Times.
SAR 210856
Hierbij wordt bericht dat ik, Bryan Blundell, uit Port Adelaide, de echte en wettige advocaat ben van Charles Edmund Dean, uit de stad Melbourne in de provincie Victoria, eigenaar van de kof of schip REINAUW ENGELKENS, en dat de overleden kapitein, William Kingswell, over dit schip niets meer te zeggen heeft (sic !); en verder waarschuw ik een ieder tegen het vertrouwen stellen in bedoelde William Kingswell ten aanzien van welke aangelegenheid dan ook inzake het gemelde schip.
Charles Edmund Dean, door zijn advocaat Bryan Blundell.
Port Adelaide, 20 augustus 1856.
The Argus, Melbourne, Vic., September 27 1856
Entered outwards. September 26.- REINAUW ENGELKENS, W. Kingswell, for Circular Head. V.D.L. (opm: Van Diemen’s Land)
Cleared out. September 26.- REINAUW ENGELKENS, schooner, 90 tons.
Charles E. Dean, agent. (opm: tevens eigenaar)
Exports: 12 boxes candles, 12 boxes soap, 5 bags rice, 6 casks ale, 7 tins biscuits, 19 tins coffee, 1½ bags salt, 1 bundle shovels, 50 sheep.

1857

In The National Archives of Australia wordt onder nr. 032217 in 1857 voor het eerst gewag gemaakt van de REINAUW ENGELKENS, te Melbourne. In 1856 kreeg het schip Melbourne als thuishaven. 

The Argus, Melbourne, Vic., 29 september 1857:
Lost a Register of the ship RENAUD ENGELKENS.
Any one returning the same to the Royal Charter Hotel, 99 Bourke-street east, shall be rewarded.
Verlies van het Certificate of Registry, de zeebrief oftewel het paspoort van het schip.

1858

The Argus 22 June 1858
Hobsons Bay. Arrived June 21 REINAUW ENGELKENS, galliot, 93 tons, J. Hughes, from Western Point 18th inst. Three passengers. Broome, agent.

Op dinsdag 31 augustus 1858 stond de heer C.E. Dean, eigenaar van het Royal Charter Hotel, als beklaagde voor de rechtbank in Melbourne wegens een geschil over een onbetaalde factuur van £ 200 aan advocaatkosten van het kantoor Selwyn en Klingender. Beklaagde was eigenaar geweest van het schip REINAUW ENGELKENS. Bij het binnenlopen van Adelaide in 1856 had het schip schade opgelopen die werd hersteld. Na een onderzoek te hebben ingesteld en inlichtingen te hebben ingewonnen kwam de heer Dean tot de conclusie dat het geen zin had de schade bij de verzekering te verhalen, zodat de polis niet werd aangesproken.
Dean sprak over de schade met een zekere heer Gillott, een regelmatige gast in Deans hotel. Deze was werkzaam op klagers’ kantoor, maar dat was bij Dean niet bekend. Dean meende dan ook met Gillott als privépersoon te maken te hebben, die bij een Beckett werkte. Gillott nam op zich het schadedossier door te nemen en concludeerde dat Dean het recht had de schade bij assuradeuren te claimen. Dean stelde daarop voor dat Gillott de zaak aanhangig mocht maken; bij een positief resultaat zou hij de helft van de opbrengst krijgen, maar Dean wilde geen kosten voor zijn rekening nemen.
Gillott nam de papieren mee naar kantoor, dus dat van Selwyn en Klingender, en begon namens Dean aan de voorbereidingen voor een proces. Door getuigenverhoren werden aanzienlijke kosten gemaakt die door Gillotts werkgever werden betaald. Gillott zelf nam na enige tijd ontslag en vertrok. De advocaten vroegen Dean om de gemaakte kosten, circa £ 200, waarvan circa £ reparatiekosten, te vergoeden hetgeen deze weigerde. Daarop werd de procedure tegen assuradeuren gestaakt terwijl nu Dean werd gedagvaard. Dean was 18 jaar geleden vanuit Pruisen naar Australië gekomen, was inmiddels welvarend geworden maar kon lezen noch schrijven.
Na anderhalf uur beraad werd Dean veroordeeld tot betaling van de voorgeschoten gelden,  £ 130. Gillott was zijn boekje te buiten gegaan door een illegale deal te sluiten waarvoor Selwyn en Klingender verantwoordelijk bleven. (opm: verkort verslag van deze rechtszaak)

1859

The Argus, Melbourne, Vic., Tuesday 12 april 1859
For Otago (opm: bij Dunedin, Nieuw Zeeland). – The galliot REINAUW ENGELKENS will sail on Wednesday, April 13.
For rates of freight apply
S.R. Groom, Fulton’s-Chambers, Flinders-street West.
Otago Witness, 21 May 1859
Port Chalmers, 14 May. The REINAUW ENGELKENS, from Melbourne, anchored at 1.30 p.m.

1861

Otago Daily Times, 22 November 1861
For Sale. The Dutch Galliot REINAUW ENGELKENS, 96 tons register, 180 tons burdern; draws 7 feet of water when fully laden; suitable for, and now engaged in, the Lightering trade.
Otago Daily Times, 221161
Te koop, de Nederlandse kof REINAUW ENGELKENS, 96 registerton, 180 ton draagvermogen; Steekt volledig beladen 7 voet diep; geschikt voor en nu in gebruik als lichter.

1873

OTW 010273
Het spijt ons een ernstig ongeval te moeten melden over de lichter REINAUX ENGELKENS (opm: REINAUW ENGELKENS), beter bekend als de galjoot-lichter. Het schip had lading overgenomen van de ZEALANDIA uit Londen, en werd vrijdagavond (opm: 24 januari) rond 10 uur door het s.s. WALLABI naar Dunedin gesleept, waarbij het stoomschip naast haar had vastgemaakt.
Na het ronden van Observation Point raakten beide schepen de steile bank in de buurt van de batterij. Pogingen werden ondernomen om ze vrij te krijgen, maar zonder succes, en gedurende de nacht lagen beide schepen aan de grond. De galjoot bleek water te maken, waarbij het achterschip in diep water zonk, terwijl de boeg stevig op de bank geboeid bleef. Toen de vloed weer opkwam spoelde het water door de patrijspoorten in de achtersteven naar het ruim. Gedurende de dag waren arbeiders druk bezig om zo veel mogelijk lading uit het ruim te halen, welke lading bestond uit cognac, laarzen en schoenen, papier, kaarsen, enz. Het belangrijkste product dat nu nog aanboord is, is gegalvaniseerd ijzer. Om dat te kunnen bergen moet het schip worden gelicht, of een duiker aangenomen om stroppen te leggen. De WALLABI is zaterdag tegen de middag vrij gekomen en naar Dunedin gevaren. Naar de toedracht zal een onderzoek worden ingesteld.
(opm: de kof REINAUW ENGELKENS, bouwjaar 1844, was in mei 1853 met behoud van naam naar Engeland verkocht, waarna het schip op 28 oktober 1853 in Melbourne aankwam; na in zuidelijk Australië te hebben gevaren, voornamelijk als lichter, vertrok de kof in april 1859 naar Dunedin, Nieuw-Zeeland, waar hij ook als lichter werd gebruikt; bovenvermeld ongeval betekende ongetwijfeld het einde van de kof, die voor dit scheepstype uitzonderlijk ver verwijderd van de bouwplaats Muntendam zijn einde vond)

In een ongedateerd overzicht (http://www.koekejunction.hnpl.net/Pages/Wrecks.htm) van met name genoemde hulks (onttakelde schepen) in de haven van Dunedin staat de REINAUW ENGELKENS vermeld als galjoot, voortgestuwd door zeilen of roeiriemen.



 

 

 

 

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: G.A. Gerechtelijke archieven Zuidbroek, TGN 157 INV 695. 1844 - 224
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, zeebrieven, diverse bestanddelen
Sont Tolls www.dietrich.soundtoll.nl/public/names.php?id=1545918
Axel Kühn, Karlsruhe
Herbert Karting, Itzehoe
Mr. Bob Kerr, Melbourne, Vic., Australië
AH = Algemeen Handelsblad
GRC = Groninger Courant
MCR =Morning Chronical, Londen, Engeland
MNL = Mercantile Navy List
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemmer Courant
OTW = Otago Witness, Dunedin, Nieuw-Zeeland
RC = Rotterdamsche Courant
The Age, Melbourne, Vic, Australië
The Argus, Melbourne, Vic, Australia
The Sydney Morning Herald, Sydney, NSW, Australië