Inloggen
TROPICUS - ID 13592


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1843-09-28 / 1857-12-07 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1843
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: wood, sheathed with zinc
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wed E. Visser, Werf 'De Nootenboom', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1841-11-30
Launch Date: 1843-05-13
Delivery Date: 1843-09-22
Technical Data

Gross Tonnage: 59.00 lasts
Gross Tonnage 2: 112.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 22.30 Meters Registered
Beam: 4.17 Meters Registered
Depth: 2.72 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1843
Datum agenda: 1843-09-28
Register nr: 18430555
Scheepsnaam: TROPICUS
Type: Schooner
Lasten: 59
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hudig, J.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Popken, F.J.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1843-09-28 TROPICUS
Manager: Jan Hudig, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Hudig, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Wed. E. Visser, Rotterdam, was voor 1/4e part mede-eigenaresse

Date/Name Ship 1853-08-30 AFRIKAAN
Manager: Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1853-09-12 AFRIKAAN
Manager: Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Het schip was op 30 augustus 1853 voor NLG 10.000 onderhands gekocht.

Ship Events Data

1857-12-07: Final Fate:
10 december 1857.NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 9 december. Volgens een op heden alhier ontvangen particulier schrijven van Zierikzee d.d. gisteren morgen 8 ure, is het op 7 dezer op de Banjaard gestrande schip, de alhier te huis behorende schoener AFRIKAAN, kapt. J. Quispel, met een lading palmolie van St. George d'Elmina, laatst van Dartmouth, naar Rotterdam bestemd. Het schip zit schuins van de vuurtoren van Schouwen en dus op een gevaarlijke plaats. Er bestaat echter nog enige hoop om het af te brengen en daartoe was al het mogelijke in het werk gesteld. Van Zierikzee en Bruinisse waren onmiddellijk vaartuigen afgezonden om te lichten, doch door stilte en mist van gisterenmorgen konden deze, wanneer de gelegenheid zo bleef, de strandingsplaats niet bereiken. De reddingskotter, die op het vernemen van het ongeluk dadelijk naar de plaats vertrok, lag op een kwartier afstands van het schip en de boot van de kotter op zijde ervan. De equipage bevond zich nog aan boord. Kapt. Quispel had zich in het Kanaal van een loods voorzien.
N.B. Volgens een later ontvangen bericht uit Brouwershaven (2 uur, 45 minuten namiddag) is de equipage door de reddingschokker aldaar geland, zomede waren er 29 fusten palmolie, 12 olifantstanden, 3 trossen en enige zeilen aangebracht. Het schip was gebroken, doch zat nog in zijn geheel. Men ging voort met lossen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Fransz Hermann Popken werd gedoopt te Bockhorn (Oldenburg) op 03 september 1787 als zoon van Herman Popken en Itje Dorothea Schuller.

Hij trouwde op 19 juli 1818 te Rotterdam met Jacoba Schmol, gedoopt op 25 oktober 1789 te Rotterdam als dochter van Oswald Schmol en Cornelia van der Bie.

Hij overleed te Rotterdam aan de Oostmolenstraat Wijk 12 nr. 103 op 20 april 1854005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.H.Popken werd met vlagnummer 688 effectief lid van Zeemanshoop per 06 augustus 1844 op voordracht van B.J.Martens. Zijn schip was de "Tropicus". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Popken en zijn vrouw 25 en 20. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1842002a.

In de Algemene Vergaderingen van 23/30 juli 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Franz Hermann Popken, oud 25 jaar, voerend de schoner “Tropicus”, wonend te Rotterdam, op voordracht van kapitein B.J.Martens.023.

 

F.H.Popken was met vlagnummer R14 in de periode 1840 t/m 1854 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

F.H.Popken was in 1859 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        688                       1844-1850     schoner            Tropicus                                                J.Hudig te Rotterdam

                                           1851           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1852-1853     bark                 Maria Magdalena                                W.Bunge & Co te Rotterdam

        322                            1854           bark                 Maria Magdalena                                idem

 

      In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein F.H.Popken als gezagvoerder in de ledenlijsten vermeld van058:

*    1849            op de schoener “Tropicus                   60 last        varend voor Hudig & Blokhuyzen te Rotterdam

*    1851            op de bark “Maria Magdalena”         213 last      varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt F.H.Popken als gezagvoerder gedurende:

*    Er wordt geen kapitein Popken als gezagvoerder van een schip de “Amphitrite” genoemd;

*    1844 t/m 1851 op de 2/m schoener “Tropicus”, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor J.Hudig te Rotterdam;

*    1851 t/m 1854 op de bark “Maria Magdalena”, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 403 ton o.m., varend voor W.Bunge & Co te Rotterdam.

Van Sluijs013 vermeldt wèl de “ Amphitrite” in 1840 onder kapitein F.H.Popcken, varend voor J.Hudig teRotterdam op weg naar Suriname. Hij noemt dit schip een schooner galjoot, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 77 ton.

 

Overige bijzonderheden

“Kapt. den Breems passeerde op …. 24-05-1842 ter hoogte van Duinkerken kapt. F.H.Popken “Amphitrite” naar Suriname”005.

Bouma025 vermeldt geen kapitein F.H.Popken op een schip de “Amphitrite”.

 

Franz Hermann Popken maakte de volgende reizen005:

*    Amphitrite                  1840          Hellevoetsluis - Suriname                   geen lading vermeld

*    1840/41                      Hellevoetsluis - Suriname - Hellevoetsluis          geen lading vermeld

*    1841/42                      Hellevoetsluis - Nickerie - Rotterdam                  terug: suiker

*    1842                            Hellevoetsluis - Suriname

*    Kapt. H.den Breems rapporteert op 24-05-1842 ter hoogte van Duinkerken te hebben gepasseerd

                                            de schoener “Amphitrite”, kapt. F.H.Popken, naar Suriname

*    1842                            Nickerie - Rotterdam       suiker

*    1843                            Nickerie - Rotterdam       suiker

*    1843                            Suriname - Rotterdam      suiker

*    Tropicus                      1844          Nickerie - Rotterdam                          geen lading vermeld

*    1844                            Nickerie - Rotterdam       suiker

*    1849                            Rotterdam - Boston          stukgoederen

*    1849                            Rotterdam - Boston          stukgoederen

*    1850                            Rotterdam - Boston          stukgoederen

*    Maria Magdalena      1852          New York - Rotterdam                       diversen

*    1852                            Rotterdam - New York - Rotterdam                     heen: passagiers; terug; diversen

*    1852/53                      Rotterdam - Soerabaja - Rotterdam                      heen; diversen; terug; suiker, tabak

*    1854                            Java - Rotterdam               diversen

 

 

Datum vanaf: 1843
Kapitein: Popken, Franz Hermann
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 55
Overige informatie: *ca. 1819

Familiegegevens en opleiding

Jan Klaasz Klok werd gedoopt op 24 mei 1807 te Katwijk als zoon van Klaas Klok en Maartje Pronk.

Hij huwde te Katwijk in 1836 met Annetje Cornelisd. Hoek.

Hij overleed in 1858 te Lipopo aan de Z.W.Goudkust als kapitein van de brik “Gouverneur Schoumerus” (moet zijn Schomerus). De publicatie bevat een afbeelding van de schoenerbrik Gouverneur Schomerus uit ca. 1853 door J.Spin054-075.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Klok als gezagvoerder gedurende:

*    1853 (zonder vóórletter) op de kof “Riga”, gebouwd in 1838 te Delfzijl, 138 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1854 t/m 1855 van de 2/m sch. “Afrikaan” ex Tropicus, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1858 op de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Zie ook; " GOUVERNEUR VAN DER EB " Id 8024.

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Klok, Jan Klaasz
Overige informatie: *Katwijk, mei 1807, †Goudkust (Ghana) 1858

Deze naam wordt  met twee vlagnummers vermeld als lid van het Rotterdamse zeemanscollege. Het is vooralsnog onduidelijk of dit twee personen zijn.

 

Familiegegevens en opleiding

Jan Mulder Drenth werd geboren op 17 maart 1823 te Elde. Hij woonde te Amsterdam en vestigde zich op 01 juni 1855 te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Botersloot Wijk 9 nr. 538 (nieuw nr. 169). Hij vertrok op 11 november 1875 naar Delft.

Hij was getrouwd met Henriëtta Johanna van Vliet, geboren 13 augustus 1830 te Rotterdam, Nederlands Hervormd005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Mulder Drenth werd met vlagnummer 612 effectief lid van Zeemanshoop per 09 januari 1855 op voorspraak van G.Rotgans. Zijn schip was de "Riga"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 januari 1855 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd Jan Mulder Drenth, oud 31, voerend de kof “Riga”, voor rekening van H.van Rijckevorsel te Rotterdam, op voordracht van kapitein G.Rotgans.023.

Bouma025 vermeldt geen kapitein Mulder Drenth als gezagvoerder van de “Riga” die in 1855 voor van Rijckevorsel voer.

 

J.Mulder Drenth was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1855 t/m (vermoedelijk) 1880 met vlagnummer 612.

 

J.Mulder Drenth was met vlagnummer R31 in de periode 1861 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

J.Mulder Drenth was in 1869 secretaris van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Er is ook sprake van een J.Mulder/Muller Drenth, J. die met vlagnummer R431in de periode 1855 t/m 1866(?) effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de ledenlijsten uit Sweijs021 staat deze kapitein t/m 1866, maar in de beschikbare ledenlijsten uit de Jaarverslagen van de Maatschappij is de laatste vermelding in 1859 en niet meer in de zestiger jaren058.

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat deze kapitein J.Mulder Drenth met vlagnummer R431 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                                      van de sch. “Africaan”                                   60 last    varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam

*    1858, 1859                           van het fregat “Geertruida Maria” 475 last  varend voor Klerk & de Voogd te Dordrecht

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1883 vraagt kapitein J.Mulder Drenth of hij met bijbetaling effectief lid mag worden. Maar dit wordt afgewezen.042

 

In een Bijlage bij de Bestuursvergadering dd 27 december 1883 (Stadsarchief Amsterdam, 491-39) is een brief dd Vlissingen 24 december 1883 van kapitein J.Mulder Drenth. Hij verzoekt weer terug te mogen keren als effectief lid  “Ik wil natuurlijk Alle achterstallige contributiën aanzuiveren daar ik thans in staat ben zulks te kunnen doen”. In de kantlijn van de brief staat vermeld dat op dit verzoek afwijzend is beschikt.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                       naam reder/boekhouder

        612                           1855           sch.bark          Afrikaan                              H.van Rijckevorsel te Rotterdam

                                      1856-1857     schoner            Benin                                    idem

                                      1858-1860     geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1861-1868     bark                 Jacob                                    Ebeling & Co te Rotterdam

                                          1869           sch.brik            Kiu-Siú                                 geen opgave

                                          1870           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1871-1876     stoomb.           Maasstroom                        Ned.Stoomb.Maatschappij te Rotterdam

                                      1876-1877     stoomb.           Stad Middelburg                 Maatsch.Zeeland

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat deze kapitein J.Mulder Drenth met vlagnummer R31 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1862 t/m 1867      van de bark “Jacob”                                  312 last            voor A.F.Ebeling & Co te Rotterdam

*    1874                       van het ss. “Holland”                                381 last            voor de Ned. Stoomb. Mij. Te Rotterdam

*    1877                       van het ss. “Stad Midelburg”                   ? last                 voor de Stoomv.-Mij te Middelburg

*    1878                       van het ss. “Stad Vlissingen”                   1300 last           voor de Stoomv. Mij. te Middelburg

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.Mulder Drenth                                   Geertruida Maria                             23 november 1858                17 oktober 1860

                                                                Jacob                                                 29 augustus 1861    04 augustus 1862

                                                                Jacob                                                 11 september 1862                27 juni 1863

                                                                Jacob                                                 30 september 1863                01 september 1864

                                                                Jacob                                                 geen melding                          10 april 1866

                                                                Jacob                                                 geen melding                          17 juli 1867

                                                                Jacob                                                 11 oktober 1867                     geen melding

 

Bouma025 vermeldt J.M.Drenth als gezagvoerder gedurende:

*    1856 van de 2/m sch. “Afrikaan” ex Tropicus, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1857 t/m 1858 van de sch.brik “Benin” ex Pio Nono, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 243 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1859 t/m 1860 op het 3/m schip “Geertruida Maria”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 899 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;

*    1862 t/m 1869 op de bark “Jacob”, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 593 lton o.m., varend voor A.F.Ebeling & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1870 voor Batenburg & Co te Rotterdam en werd herdoopt in “Anna & Johanna”;

*    1870 van de schbrik “Kiu Siu”, gebouwd in 1869 te Dordrecht, 285 ton o.m., varend voor de Nederl. Handel-Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1870 verkocht naar Japan;

*    1872 t/m 1874 van het ijzeren schroefsstoomschip “Maasstroom”, gebouwd in 1869 te Rotterdam, 396 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomb. Maatschappij, dir D.L.Wolfson;

*    1875 van het schr.ss “Holland”, gebouwd in 1874 te Rotterdam, 720 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomb. Mij. Dir. D.L.Wolfson te Rotterdam;

*    1879 van het rader ss “Stad Vlissingen” ex Northern, gebouwd in 1865 te Liverpool, 1816 ton o.m., varend voor de Stoomv. Mij. Zeeland te Vlissingen.

             Het ss. “Stad Vlissingen werd gebouwd in 1865 bij Jones, Quiggin & Co te Liverpool, mat 1816 Brt. en voer voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen072.

             Bij Nieuwersluis op een berm gevaren en gebroken;

 

Overige bijzonderheden

J.Mulder Drenth verzorgde per 30 september 1863 vanuit Brouwershaven met de “Jacob” een troepentransport van 4 officieren en 25 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 maart 1864 na een reis van 155 dagen. In St.Georg d’Elmina bleven 2 manschappen achter en werden 3 Europesche militairen en 100 Afrikaanse recruten aan boord genomen065.

 

Op 14 december 1879, op weg van Vlissingen naar Queensbro, liep tijdens dikke mist het ss. “Stad Vlissingen” bij Nieuwe Sluis op een berm. Het schip brak op 15 december. Er vielen geen slachtoffers.

 

Geertruida MariaCSR 439/103:  899 tons.  31 crew.  Captain = T. Mulder Departed Sunderland, England on 6 January 1859 with a cargo of coals and arrived at Albany on 28 April 1859.  Where intended bound – Batavia. 110

 

Van Blokland-Visser064 vermeldt  dat volgens monsterrol 1851 dd 23 november 1858 Dirk Jans Mulder Drenth samen met Cornelis Spiegelberg gezagvoerder wass op het fregat “Geertruida Maria” en met 32 man uitvoer via Sunderland naar George Town.

Volgens monsterrol 2284 dd 19 september 1867 was Dirk Jans Mulder Drenth gezagvoerdxer van de brik “Zeevaart”  146 last, varend voor reder Abraham Sandberg & Co te Dordreccht met als mede-eigenaar Jan Mulder kapitein uit Veendam. Het schip voer uit met 10 man naar Brazilië via Cardiff.

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Mulder Drenth, Jan

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.A.Quispel was met vlagnummer R441 in de periode 1856 t/m 1859 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1858 van het College  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding van f, 50,- heeft gekregen, vermoedelijk vanwege een ongeluk met zijn schip058.

      In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1859 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat zijn weduwe voor 4 maanden een uitkering heeft gekregen van f 46,47 voor haar en haar kind. Hieruit is te concluderen dat kapitein Quispel is overleden in augustus/september 1859058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1858 van het College staat kapitein J.A.Quispel met vlagnummer R441 in de ledenlijst als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.

 

Bouma025 vermeldt kapitein Quispel (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:

*    1857 van de 2/m sch “Afrikaan” ex Tropicus, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Van St.George d’ Elmina naar Rotterdam met palmolie gestrand op de Banjaard;

*    1860 van de 2/msch. “Handel”, gebouwd in 1855 in Rusland, 96 ton o.m., varend Herklots & Bouman. Het schip is in september op de kust van Guinee verongelukt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Quispel, J.A.
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 441
Overige informatie: †augustus/september 1859

Afbeeldingen


Omschrijving: Dit olieverfschilderij was voorjaar 2018 te koop bij Veilinghuis De Eland te Diemen. Ofschoon bij dat veilinghuis bekend als AFRICA van Huibert van Rijckevorsel - Afrikaanse Handelsmaatschappij, nemen wij voorlopig aan, dat het de AFRIKAAN van 1843 is. De schilder is onbekend en het doek ongesigneerd.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.90
DVD VIII – 195,196
BIJLBRIEF

Naam schip TROPICUS

plaats en datum acte bijlbrief, Rotterdam, 22 september 1843

type schip schoenerbrik

bouwwerf/verkoper Wed. E. Visser, scheepsmaakster te Rotterdam, werf de Nootenboom aan de Schiedamschedijk

gevoerd door kapt. J.H. Popken

eigenaar/aankoper J. Hudig (3/4e part) en Wed. E. Visser (1/4e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 59 lasten

tuigage / aantal dekken 1 dek

afmetingen lang 22,30 m., breed 4,17 m., hol 2,72 m.

kiellegging 30 november 1841

tewaterlating 13 mei 1843, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 25 september 1843

nummer van registratie deel 31, folio 194, case 5 en 6

notaris C. Bichon van IJsselmonde, burgemeester van Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 271207

Naam TROPICUS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1843
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.271
DVD VIII – 632, 634
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip TROPICUS, thans AFRIKAAN

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 30 augustus 1853

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Jan Hudig Sr., scheepsreder te Rotterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Huibert van Rijckevorsel, voor zijn firma Huibert van Rijckevorsel, kooplieden en scheepsreders te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 59 lasten of 112 tonnen (meetbrief Rotterdam, 28 juli 1852)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 22,50 m., breed 4,16 m., hol 2,69 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 1 september 1853

nummer van registratie deel 42, folio 19, recto, vak 2

notaris Fredrik en Willem van Dam, makelaars te Rotterdam

prijs NLG 10.000,-

bijzonderheden: schip ligt bij deze transactie in de Wijnhaven te Rotterdam.






researcher/datum research: ML / 040408

Naam AFRIKAAN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1853
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-90