Inloggen
ALBATROS - ID 135


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-07-01 / 1900-01-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5133 GRON 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1896-00-00
Delivery Date: 1896-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 136.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 120.00 Net tonnage
Deadweight: 178.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.54 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 28.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.83 Meters Depth, moulded
Draught: 2.70 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1918
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 1918 verbouwd nu: Brt 162, Nrt 130, Dwt 275. L 34.00/30.28 x 7.00 x 2.80 m. (sd 3.00 m) In 1922 hermeten Brt 174, Nrt 113, 34 M en gemotoriseerd 60 rpk. In 1930 80 rpk. In 1937 verbouwd nu: 204 Brt, 107 Nrt en 250 Dwt. hout 85 standard. In 1949 88 rpk 6,5 knoop.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-08-24
Register nr: 0
Scheepsnaam: ALBATROS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Buisman, J.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1896-08-24, uitreiking68-

Ship History Data

Date/Name Ship 1896-07-01 ALBATROS
Manager: Jan Buisman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Buisman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NDVM

Date/Name Ship 1899-02-02 ALBATROS
Manager: Berend Niestern, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berend Niestern, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Martenshoek / Netherlands
Callsign: NDVM
Additional info: Aankoopprijs HFl. 100,--

Date/Name Ship 1900-01-00 ALBATROS
Manager: Bengt Göransson, Rää, Sweden
Eigenaar: partenrederij, Rää, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Rää / Sweden
Callsign: JLGT
Additional info: Kapt. H.P. Israellsson

Date/Name Ship 1912-06-00 LOOTUS II
Manager: I. Ennis, Tallinn (Reval), Russia
Eigenaar: I. Ennis, Tallinn (Reval), Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / Russia

Date/Name Ship 1916-12-03 KARIN
Manager: K. Lundberg & C0., Vyborg, Russia
Eigenaar: K. Lundberg & C0., Vyborg, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Vyborg / Russia
Callsign: TGSJ

Date/Name Ship 1921-00-00 KARIN
Manager: J.A. Malen, Uusikaupunki/Nystad, Finland
Eigenaar: Uudenkaupungin Laiva O/Y, Uusikaupunki/Nystad, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Uusikaupunki/Nystad / Finland
Callsign: TGSJ

Date/Name Ship 1926-04-15 KARIN
Manager: Feliks Kotiranta, Rymättylä, Finland
Eigenaar: Feliks Kotiranta, Rymättylä, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Rymättylä / Finland
Callsign: TGSJ

Date/Name Ship 1928-12-03 KARIN
Manager: P/R Elias Karlsson, Porvoo, Finland
Eigenaar: P/R Elias Karlsson, Porvoo, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Porvoo / Finland
Callsign: TGSJ
Additional info: roepsein sinds 1934: OHNU

Date/Name Ship 1942-00-00 KARIN
Manager: L.G.W. Boxberg, Helsinki, Finland
Eigenaar: O/Y Ylva A/B, Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland

Date/Name Ship 1947-00-00 KARIN
Manager: Johannes Nymark, Kaskö, Finland
Eigenaar: O/Y Ylva A/B, Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Kaskinen (Kasko) / Finland
Callsign: OHNU

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bij het faillissement van Berend Niestern werd het schip op 8 januari 1900 te Hoogedand executoriaal verkocht en gekocht door E.S. de Jonge te Rotterdam. Deze verkocht het schip een maand later aan Bengt Göransson. Het schip werd nog in 1900 door Bengt Göransson te Råå (Zweden) ingebracht in een partenrederij van 42/42e part, verdeeld over 18 deelhebbers. 

Ship Events Data

1896-07-01: Dagregister deel 12 nummer 683 den tweeden Juli 1800 zes en negentig. Ik ondergeteekende Jan Buisman, gedomicilieerd te Groningen verklare bij deze te zijn de eenige eigenaar van het stalen schoenerschip genaamd “Albatros”, gebouwd te Martenshoek, hebbende een dek en twee masten zijnde groot ongeveer vijf honderd en vijf en zeventig kubieke meter, thans liggende te Martenshoek en gevoerd wordende door mij schipper. Geteekend te Sappemeer, den 1sten Juli 1800 zes en negentig. J. Buisman. (In de kantlijn staat bijgeschreven 5133)
1896-10-01: PGC 06.10.1896: Londen, 1 oktober. Het Nederlandse schoenerschip ALBATROS, kapt. Buisman, van Hamburg naar Porto Allegro, is naar Hamburg teruggekeerd met verlies van kluiverboom en boegspriet, zijnde in aanvaring geweest met een lichter.
1899-12-00: NRC 23.12.1899: Advertentie. Openbare verkoping. J. Piccardt, notaris te Hoogezand, zal op maandag de 8e januari 1900, ’s avonds 6 uur, ten verzoeke van de heren curators in het faillissement van de heer B. Niestern, scheepsbouwer te Martenshoek, ten huize van de logementhouder J.H. Roelfsema te Hoogezand, publiek à contant verkopen het in den jare 1896 te Martenshoek nieuw gebouwd Nederlands stalen schoenerschip ALBATROS, groot 165,72 tonnen van 2,83 m³, met complete inventaris, invoege ligt in de haven te Altona bij Hamburg, en tot nu toe is bevaren door kapt. J.J. Buisman.
1900-01-00: DS 30.01.1900: Het zeilschip ALBATROS van kapitein J. Buisman, gebouwd in 1895 en 166 ton groot is op 29 januari verkocht te Altona voor NLG. 18.600,=. Het schip was op 8 december 1899 aangekomen te Altona van Rio Grande.
1911-10-31: Abandoned
Op reis met een lading hout van Lappvik naar Mariager is de ALBATROS op 31 oktober 1911 lek geworden en door de opvarenden bij Dagö verlaten. Het geabandonneerde schip bleef drijven en liep bij Dagö aan land. Daar werd het geborgen en naar Tallinn gebracht. Nadat het aan de reders was teruggegeven werd ze in juni 1912 "as lies" te Dagö verkocht aan J. Ennis te Reval, hersteld en als LOOTUS II weer in de vaart gebracht.
1944-03-00: De KARIN werd in maart 1944 door de Duitsers in beslag genomen voor inzet in Noorwegen (Transportflotte Speer). In 1945 weer aan de Finse eigenaar teruggegeven.
1960-11-18: Final Fate:
Op 18-11-1960 geladen met zand bestemd voor Helsinki gezonken in de buurt van Ryssänkari (eilandje) voor Helsinki.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Buisman werd geboren te Groningen op 18 november 1864 als zoon van Jan Jans Buisman en Jantien Warnders

Hij trouwde op 22 maart 1891  met Jantien Huttenga, geboren op 16 oktober te Kloosterveen als dochter van Jan Huttenga en Jantien de Zwaan. Zij overleed in het kraambed op 12 november 1895 te Stavoren op de koftjalk “Drie Broeders”.

Jan hertrouwde op 03 februari 1898 te Muntendam als schipper met Trientje Burema, geboren te Zuidbroek als dochter van de commissionair Johannes Burema en Jantje Meijer. Trientje overleed op 26 maart 1941 te Haren, weduwe

Jan Jansz Buisman overleed op 31 augustus 1936, 71 jaar

 

Bij huwelijk van een zoon in 1923 wordt vader Jan vermeld als scheepskapitein. Bij het overlijden van een zoon in 1830 staat vader Jan vermeld als “zonder beroep”. Bij het huwelijk van een dochter in 1932 als “oud zeeman”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Buisman Jr was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlagnummer 2 in de periode 1891 t/m1920 (en wellicht later).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Buisman Jz als gezagvoerder gedurende:

  • 1889 t/m 1891 van de koftjalk “Drie Broeders”, gebouwd in 1868 te Martenshoek, 75 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
  • 1892 t/m 1895 van de koftjalk “Drie Broeders”, gebouwd in 1868 te Martenshoek, 75 ton o.m., varend voor S.J.van der Goot te Groningen;

*    1899 van de stalen 2/msch. “Albatros”, gebouwd in 1896 bij Niestern & te Velde te Martenshoek, 166 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1899 verkocht naar Zweden.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Buisman Jr, Jan Janz

Afbeeldingen


Omschrijving: KARIN
Gemaakt door: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen


Jaar: 2022
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Bijna alle gegevens over de historie onder Zweedse, Russische en Finse vlag zijn afkomstig van T. Hagneus (Zweden)