Inloggen
CERAM - ID 1347


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Napier & Miller, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 131
Launch Date: 1904-00-00
Delivery Date: 1904-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Dunsmuir & Jackson Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (27 , 43 & 72 - 48)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4348.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2708.00 Net tonnage
Deadweight: 7120.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 318000 Cubic Feet
Bale: 305000 Cubic Feet
 
Length 1: 117.50 Meters Registered
Beam: 14.87 Meters Registered
Depth: 8.26 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-03-00 SCOTTISH MONARCH
Manager: Raeburn & Verel, Glasgow, Great Britain
Eigenaar: Monarch Steamship Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain

Date/Name Ship 1905-06-00 CERAM
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NJSR

Ship Events Data

1926-02-18: Final Fate:
De ‘CERAM’ is op 18 februari 1926 voor NLG. 80.000,- voor sloop verkocht aan Frank Rijsdijk’s Industrieele Ondernemingen N.V., Hendrik-Ido-ambacht. Zij arriveerde op 22 februari 1926 op haar laatste reis te Rotterdam, waar zij aan de slopers werd overgedragen.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Hendrik Ferdinand werd geboren op 09.09.1874 te Rotterdam als z.v. Andries Kret en Jannetje van der Torren.

Hendrik F. (23) trouwde op 23.06.1898 te Rotterdam met Elisabeth Nauman (25) – geb. 13.03.1873 te Schiedam – d.v. Johaanes Petrus Nauman en Johanna Francina Wevelaar.  

Elisabeth Nauman overleed op 10.09.1920 te Bussum (47).

Hendrik F. (46) (kapitein) trouwde op 02.08.1921 te Bussum met Theodora Alphonsa Maria ten Haaf (32) – geb. 29.04.1889 te Asten – d.v. Antonius Fraciscus ten Haaf en Grada Gesina Winterink. 

Theodora Alphonsa Maria ten Haaf overleed op 01.06.1956 te Mierlo (67).

Hendrik Ferdinand overleed op 16.12.1946 te Breda (72). (Overlijdensadvertentie in de Bredasche Courant van 09-01-1947)

Kinderen

Twee.

 

Opleiding

Hendrik Ferdinand werd op 06.08.1888 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 06.08.1891 geplaatst als lichtmatroos op het barkschip MELATI, kapt. v.d. Bos, naar Java, gage 10 gulden/maand.  Kwam op 19.12.1892 terug van de reis met zeer goed attest. 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeilvaart op 16.02.1893 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Zeilvaart in september 1895 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart in november 1899 te Amsterdam. 

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart in november 1901 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1909 – 1911 van het s.s. CERAM – geb. 1904 

 

 

Overige bijzonderheden

 

H.N.v.d.Dag 01-11-1911

Vertrek s.s. PRINSES JULIANA op 02.11.1911 van Batavia naar Nederland.

A/b. – H.F. Kret en echtgenote.

 

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Kret, Hendrik Ferdinand

Familiegegevens

 

Cornelis Lambertus werd geboren op 27.08.1880 te Alkmaar als z.v. Nicolaas Julsing en Anna Barbara Bouman. 

Cornelis Lambertus (26) (stuurman) trouwde op 15.02.1907 te Alkmaar met Petronella Hermina de Haan (21) – geb. 04.09.1885 te Alkmaar – d.v. Pieter Johannes de Haan (winkelier) en Johanna Josina van Zijderveldt.

Cornelis Lambertus overleed op 12.12.1957 te Bussum (77).

Kinderen

-    Johanna Josina Wilhelmina – geb. 17.06. 1909 te Alkmaar

-    Nicolaas – geb. 03.03.1915 te Voorburg

-    Cornelis Lambertus – geb. 28.09.1917 te Voorburg (1935 – Kweekschool v.d. Zeevaart)

-    Nelly Hermina Elisabeth Cornelie – geb. 28.05.1920 te Voorburg

 

Opleiding

Cornelis Lambertus werd op 06.08.1894 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 30.08.1897 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES SOPHIE, kapt. F.W. Soomer, naar Java. Maakte twee reizen met dit schip. Werd op 21.04.1898 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. LOMBOK, kapt. Schol, naar Java. Kwam op 02.01.1899 terug van de reis met zeer goed attest.  https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/103410965

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 24.03.1899 te Rotterdam

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart in mei 1902 te Rotterdam

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 11.10.1905 te Rotterdam

 

De schepen van de kapitein

 

*   1913 – 19.. van het s.s. CERAM

*   1914 – 19.. van het s.s. BOETON

*   1915 – 19.. van het s.s. KARIMATA

*   1920 – 1920 van het s.s. LOMBOK – geb.  

*   1922 – 19.. van het s.s. SALAWATI 

*   1923 – 19.. van het s.s. RADJA

*   1925 – 19.. van het s.s. SEMBILAN

*   1925 – 19.. van het s.s. RONDO

*   1925 – 19..  van het pass.schip VONDEL – geb. in 19

*   19.. van het pass.schip GROTIUS

*   1927 van het pass.schip KONINGIN DER NEDERLANDEN 

*   1929 van het pass.schip PRINS DER NEDERLANDEN

*   1931 - 1934 van het pass.schip JOHAN VAN OLDEBARNEVELT

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

Zie Verslag van de RvdS 1921 – Nr. 44 – Aan de grond lopen van s.s. LOMBOK op 03.05.1921.

Zie Verslag van de RvdS 1926 – Nr. 5 – Stranding van pass.schip VONDEL op 16.09.1925.

VCO 130434

Meteorologische journalen.

Als bewijs van waardering voor het bijhouden en inzenden van meteorologische journalen ten dienste van het Koninklijk Nederlandsch Instituut zijn bij Kon. Besluit van 9 maart de volgende onderscheidingen toegekend: De gouden medaille aan de gezagvoerder C.L. Julsing, van de Stoomvaart Mij. Nederland

 

Bataviaasch Nieuwsblad 05-09-1934

Commodore C.L. Julsing vertrok heden voor de laatste maal van Batavia.

Commodore Julsing, misschien wel de populairste kapitein van de Nederland-vloot, heeft vandaag, staande op de commandobrug van de JOHAN VAN OIDENBARNEVELT, afscheid van Indië genomen.

Dit is de laatste reis, die hij als de oudste gezagvoerder en commodore van de maatschappij, maakt.

En daarna gaat hij, zoals hij het zelf zei, eens lekker in Bussum waar hij zijn tampat opslaat, uitluieren.

Wij hadden een gesprek met de commodore, waarvan wij morgen een verslag zullen plaatsen.

 

Bataviaasch Nieuwsblad 06-09-1934

Commodore Julsing Een onderhoud met den kapitein van de „Johan”.

Even voor de grote drukte, welke het vertrek van een mailboot gewoonlijk met zich meebrengt, hebben wij commodore Julsing in zijn hut opgezocht. Kort na ons gesprek vertrok hij, op zijn laatste reis als gezagvoerder, met de JOHAN VAN OLDENBARNEVELT onder zijn hoede het zeegat uit! Een joviale zeeman, met gulle lach, waarmee hij ieder voor zich inneemt, inviteerde ons om plaats te nemen bij de andere gasten, die zich in de kapiteinshut verzameld hadden. Het onderhoud met kapitein Julsing, dien wij van vroegere reizen kenden, was weer even amusant als altijd. ,,Hoe lang ik nu al gevaren heb ?" Gisteren, toen de heren van de Nederland mij uitfuifden, was het precies 37 jaren geleden, dat ik als stuurmansleerling op de PRINSES SOPHIE bij de Maatschappij in dienst trad en mijn eerste reis naar Jan Oost maakte". ~En steeds bij de Nederland gebleven?" „Geen dag overgeslagen mijnheer en altijd met het grootste plezier mijn werk gedaan. Voor mij is dit zeemansleven werkelijk een ideaal gebleven.

Ik heb geloof ik op alle boten van de Nederland gevaren.

Als 4e op de PRINS ALEXANDER, als 3e op de SOEMBAWA en als je die schuiten eens vergelijkt met de prachtschepen, die de Maatschappij nu in de vaart brengt, wat een verschil!

Mijn eerste schip d.w.z. als kapitein, was de CERAM in 1913. Mijn eerste passagiersschip was de VONDEL in het jaar 1925, als ik het wel heb, de ‘good old’ VONDEL, een prachttijd, die ik daarop doorgebracht heb.

Daarna heb ik de GROTIUS, de KONINGIN DER NEDERLANDEN en nu eindelijk van 1931 af de JOHAN VAN OLDEBARNEVELT gecommandeerd. Nee, schipbreuk of grote ongelukken heb ik nooit gehad.

Over oorlogsschepen gesproken, U vroeg mij zoeven, waaraan ik het Legioen van Eer te danken had.

Dat was in 1922 met de SALAWATI, toen ik in de Rode Zee een Franse kruiser, de COLMAR, langszij kwam die een of ander malheurtje aan de ketels had en ronddreef. Ik heb het schip toen naar Djibouti gesleept en daarvoor heeft de Franse regering mij het ridderkruis en de medaille de sauvetage verleend.

Hij moest de „Johan van Oldenbarnevelt" nog even voor de laatste maal afduwen. Met deze ronde, joviale commodore, altijd bereid tot een grapje, verliest de Nederland een van haar kundigste gezagvoerders, een man die zich zowel bij zijn officieren en bemanning als bij de passagiers dadelijk bemind wist te maken.

 

 

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Julsing, Cornelis Lambertus

Afbeeldingen


Omschrijving: CERAM
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: CERAM
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: CERAM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade