Inloggen
CEMILE - ID 1345


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1991
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 8822612
Nat. Official Number: 5771 Z G 1990
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 265
Launch Date: 1991-03-23
Delivery Date: 1991-04-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä Finland Oy, Turku, Finland
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 2298
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Wärtsilä Type 8V25 (250x300)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2370.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1434.00 Net tonnage
Deadweight: 4270.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 88.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 84.31 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.17 Meters Depth, moulded
Depth: 7.00 Meters Depth, moulded
Draught: 5.74 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1991-04-22 CEMILE
Manager: Sandfirden B.V., Haren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Carib Bird N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder: Otto A. Müller
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJLI

Date/Name Ship 1993-11-00 CEMILE
Manager: Heinrich Hanno & Co B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Cemile B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDJN
Additional info: Brandmerk: 5972 Z G 1994

Date/Name Ship 1994-00-00 CEMILE
Manager: Hanno-OAM B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Cemile B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDJN

Date/Name Ship 1998-00-00 CEMILE
Manager: Heinrich Hanno & Co B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Cemile B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDJN

Date/Name Ship 1999-00-00 CEMILE
Manager: Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Cemile B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDJN

Date/Name Ship 2004-06-30 CEMI
Manager: Misje Offshore Marine A.S., Nassau, Bahamas
Eigenaar: Misje Offshore Marine A.S., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6TT4

Date/Name Ship 2022-08-06 CEMILE
Manager: Kamer Marine Denizcilik Ic ve Dis Ticaret Ltd Sti, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Unsalen Marine S.A., Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Vanuatu
Callsign: YJWS9

Ship Events Data

1991-00-00: Aanv. SANDFIRDEN
1992-07-01: Tijdens de reis van Gdansk (Polen) naar Bilbao (Spanje), met machineschade door een supply-vessel te Cherbourg binnen gesleept. 28.07.1992 na voltooiing van de reparatie de reis voortgezet.
1994-02-16: Liggende te Antwerpen van een nieuw brandmerk voorzien: 5972 Z G 1994
1996-11-15: Kapitein A. Happel (49) mag vier weken niet varen. De Raad voor de Scheepvaart gaf hem die straf vanwege zijn misdragingen aan boord van het m.s “CEMILE “ van de gelijknamige rederij op 15 november 1996. Doordat Happel is ontslagen, heeft hij zijn straf nog niet ondergaan. Tevens loopt nog een onderzoek naar zijn geschiktheid om zijn beroepsplichten te vervullen. Het vijf jaar oude Nederlandse m.s. “CEMILE “ (2370gt - 84.90 mtr.) arriveerde 13 november in de Rotterdamse Brittaniёhaven. De volgende ochtend nam Happel het schip over. Na het lossen moest het schip verhalen naar de St. Laurenshaven. Dit gebeurde aan het begin van de avond en eerste stuurman Verplanken merkte dat de kapitein naar alcohol rook. Ook tweede stuurman Wolterman merkte dit op, maar geen van beiden vond dat Hapel zijn taken niet kon uitvoeren. De loods nam echter al snel het roer over van de kapitein. De eerste en tweede stuurman vermoedde dat het te maken had met alcoholgebruik. In de St. Laurenshaven meerde de Cemile af langszij het zeeschip “Wijszkow “ (3127brt), een op de Marshall Islands geregistreerd vrachtschip en eigendom van Goplo Shipping. De kapitein en de loods verdwenen hierna in de hut van de kapitein, waar ze volgens getuigen een alcoholvrij drankje nuttigden. Volgens de eerste stuurman was echter nog niet goed afgemeerd. Na het afmeren ging de loods van boord. De eerste en tweede stuurman namen daarna in de hut van de kapitein nog een drankje. De tweede stuurman schonk volgens zijn zeggen de kapitein twee grote glazen whisky in, hoewel hij wist dat om middernacht opnieuw verhaald moest worden. Rond middernacht wilde de "Wijszkow" weg en begaf Happel zich naar de brug. De tweede stuurman Wolterman en een matroos gooiden los. De eerste stuurman Verplanken volgde de kapitein naar de brug, omdat hij vond dat Happel niet in staat was te manoeuvreren. De kapitein was onvast ter been en sprak onduidelijk. Ingrijpen was echter voor de eerste stuurman niet mogelijk, omdat hij zichzelf niet in staat achtte met de "Cemile" te manoeuvreren. Volgens hem, doordat kapiteins te weinig tijd nemen om dit hun stuurman goed te leren. In plaats dat Happel het achterschip vrij voer om de "Wijszkow" ruimte te geven, drukte hij het achterschip herhaaldelijk, meestal met hoge snelheid naar de "Wijszkov". De "Wijszkov" liep schade op aan de verf, op de "Cemile" werd het hekwerk ingedrukt. De kapitein verklaarde later, dat hij niet alcoholafhankelijk was op dat moment en verwees naar zijn laatste keuring in mei 1996 door de Arbodienst in Leiden. De ongecontroleerde bewegingen waren volgens hem het gevolg van de van de drukte op de brug, waardoor hij overstuur raakte. De loods op de "Wijszkow" nam echter contact op met de havendienst en het politievaartuig "AP5" ging poolshoogte nemen. Toen twee agenten op de brug arriveerden, zagen zij dat de kapitein moeite had te blijven staan en roken zij een sterke alcohollucht. De agenten vroegen de eerste stuurman het schip op de vrijgekomen plaats af te meren. Dit weigerde hij, omdat hij zich daartoe niet in staat achtte. De agenten bestelden daarop een loods. Ondertussen bleef de kapitein manoeuvreren. Op een verzoek van de agenten het schip langzaam achteruit te draaien, gaf hij vermogen vooruit. Na nog een aanvaring met de "Wijszkow" en de kade, kwam de loods aan boord en meerde binnen vijf minuten af. De politie arresteerde de kapitein. Een ademtest leverde een alcoholpromil-lage van 1,8 op, genoeg voor een vaarverbod van negen uur. Omdat niemand de kapitein tussen de aanvang van de manoeuvres rond half een en zijn arrestatie rond half drie had zien drinken, leek het de raad aannemelijk dat hij begon te manoeuvreren met een promillage van circa 2,2. Personen met zo'n promillage zijn onbekwaam en hebben hulp nodig bij het lopen. Aangezien de kapitein weigerde een verklaring af te leggen, werd hij heengezonden. Happel werd onmiddellijk ontslagen. Op de zitting zei hij spijt te hebben van zijn daden. ‘Had ik maar een loods besteld.
1997-08-16: Tijdens de reis van Hamburg (Duitsland) naar Esbjerg (Denemarken) op de Elbe bij boei 18/19 machineschade opgelopen. Ten anker gegaan, doch na het breken van de ankerketting, door een sleepboot naar Cuxhaven gesleept. 19.08.1997 na voltooiing van de reparatie de reis voortgezet.

Afbeeldingen


Omschrijving: CEMILE te water op 23-03-1991.
Gemaakt door: Strojenga, M. (Martin)
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: CEMILE op proeftocht op 23-04-1991.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: CEMILE op 23-04-1991 tijdens de proefvaart.
Gemaakt door: Tuil, J. (Jan)
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: CEMILE op de Eems op 26 September 2002.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: CEMILE op de Eems op 26 September 2002.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: CEMILE Sluiskil 20.6.2004
Gemaakt door: Guddee, Henk
Onderwerp: Kade

Omschrijving: CEMILE
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: CEMI op 30-07-2014 op het Noordzeekanaal.
Gemaakt door: Coster, Marcel

Omschrijving: CEMI op 06-02-2015 te IJmuiden.
Gemaakt door: Coster, Marcel

Omschrijving: CEMI op 29-11-2012 uitgaand de Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Jungerius, Henk

Omschrijving: CEMI op 27-01-2014 aan de Lloydkade, Rotterdam.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: CEMI op 27-01-2014 aan de Lloydkade, Rotterdam.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: CEMI te Delfzijl op 14-05-2015.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: CEMI
Gemaakt door: Maat, Ria
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: CEMI
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: CEMI 4.4.2021
Gemaakt door: Capt. Johan
Onderwerp: Havenopname