Familiegegevens
Hendrik Arend Gjalt werd geboren op 30.04.1873 te Harlingen als z.v. Jacobus Wilhelmus Schippers en Catharina Margaretha van der Meer.
Hendrik Arend Gjalt (27) trouwde op 26.06.1900 te Harlingen met Trijntje Akkerboom (22) – geb. 19.07.1877 te Harlingen – d.v. Cornelis Akkerboom en Jacoba Bleeker.
Trijntje Akkerboom overleed op 09.11.1958 te Bussum.
Hendrik Arend Gjalt (51) trouwde op 24.03.1925 te ‘s-Gravenhage met Elisabeth Anna Geertruida Parker (47) – geb. 03.12.1877 te Amsterdam – d.v. John Williams Parker en Maria ter Haar Romenij.
Elisabeth Anna Geertruida Parker overleed op 30.08.1963 te ’s-Gravenhage (86).
Hendrik Arend Gjalt overleed op 23.04.1960 te ’s-Gravenhage (86).
Kinderen
- Jacobus Wilhelmus – geb. 16.09.1901 te A’dam.
- Cornelis - geb. 13-05-1907 te Haarlem
Opleiding
Hendrik Arend Gjalt werd op 06.08.1888 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.
Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 16.07.1891 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES WILHELMINA, kapt. Turfboer, naar Java en maakte 2 reizen met dit schip. Hij werd op 23.03.1892 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES MARIE, kapt. Hubert, naar Java. Op 15.07.1892 terug van de reis.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart op 20 september 1892 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in november 1892 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in april 1895 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in november 1898 te Amsterdam.
De schepen van de kapitein
Kwam in dienst bij de S.M.N. als stuurmansleerling in juli 1891 a/b van het s.s. PRINSES WILHELMINA.
* 1913 – van het s.s. RADJA
* 1915 – van het s.s. SUMATRA
* 1915 – van het s.s. RADJA
* 1917 – van het s.s. CELEBES
* 1917 – van het s.s. ROEPAT
* 1920 – van het s.s. BATJAN
* 1920 – van het s.s. KARIMOEN
* 1921 – van het s.s. RONDO
* 1922 – van het pass.schip GROTIUS
* 1925 – van het s.s. PRINSES JULIANA
* 1927 – van het s.s. P.C. HOOFT
Ging in juli 1928 met pensioen.
Overige bijzonderheden
1896 – Lid van het Zeemanscollege Zeemans-Voorzorg te Harlingen – vlagnummer 979.
Gezagvoerder bij de S.M.N.
NRC 180124
Gezagvoerder s.s. GROTIUS – H.A.G. Schippers – 19 jan. Amsterdam – Batavia
Zie verslag van de RvdS 1914 – nr. 50 – Machine schade van het ss RADJA op 01/06.12.1913.
Alg. Handelsblad 20-06-1928
De laatste reis. Kapitein Schippers van de P.C. Hooft.
Volgens de afvaartlijst moet het motorschip van de Stoomvaart-Maatschappij „Nederland" „P. C. Hooft" Vrijdag a.s. te Genua aankomen, om dan een week later hier ter stede te arriveren. Wij zouden van dit feit niet op deze wijze melding maken, ware het niet dat dit de laatste reis is welke de kapitein, de heer H. A. G. Schippers, maakt in dienst van zijn maatschappij, in dienst der zee eigenlijk, want als hij in Nederland zal zijn teruggekeerd, trekt hij zich terug uit de kamp tegen wind en golven en zoekt een rustiger bestaan aan de wal. De volgende maand zal het 37 jaren geleden zijn, dat de heer Schippers zijn loopbaan als zeeman begon. Achtereenvolgens heeft de heer Schippers in die jaren op bijna alle schepen van de „Nederland" gevaren. Wij memoreren de „Prinses Wilhelmina", de „Prinses Marie", de „Prinses Sophie", de „Burgemeester den Tex", de „Prins van Oranje", de „Voorwaarts", de „Madoera", de „Prins Hendrik", en uit de nieuwere tijd de „Koning Willem III", de „Rembrandt", van dit schip werd de heer Schippers tijdelijk als gezagvoerder overgeplaatst op de „Ambon", en daarna eerste officier op de „Vondel". Hierna volgde zijn benoeming tot kapitein van de „Koningin Regentes". Waarna hij later gezagvoerder werd van vrachtschepen als de „Sumatra", de „Radja", de „Roepat", de „Rondo", de „Batjan", en mailschepen als de „Grotius", de „Prinses Juliana", en ten slotte de „P. C. Hooft". Kapitein Schippers is een der weinigen die altijd gelukkig heeft gevaren, zoals dit onder zeelui heet. Zelfs in oorlogstijd bleven de schepen, die onder zijn commando stonden, bewaard voor ernstige rampen, al heeft hij uiteraard wel menig hachelijk en onaangenaam ogenblik medegemaakt. Het „Soer. Hdlsbl." had een langdurig onderhoud met de ronde zeeman en wij sluiten ons aan bij de wens, dat de heer Schippers „nog vele jaren aan den wal moge genieten van een welverdiende rust".
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:
Familiegegevens en opleiding
In het tijdschrift “De Zee” Jg. 1892, p. 458 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden in de vergadering van september 1892 het diploma 3e stuurman Groote Stoomvaart A heeft toegekend aan H.A.G.Schippers. En de kwalificatie B werd toegekend in de zitting van november 1892.
In het tijdschrift De Zee Jg. 1895, p.235 staan uitslagen van de examens van stuurlieden ter koopvaardij. Het diploma 2e stuurman Groote Zeilvaart A werd uitgereikt aan H.A.G.Schippers.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “ Zeemanshoop” met vlagnummer 979.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
979 1914-1915 stoomsch. Radja Stoomb.Maatsch.Nederland
1916 geen vermelding van schip en boekhouder
1917 stoomsch. Roepat Stoomb.Maatsch.Nederland
1918 geen vermelding van schip en boekhouder
Overige bijzonderheden
Geen