Inloggen
SIEKE VAN DER WEST - ID 13387


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1841-04-15 / 1856-07-30 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Rusland

Identification Data

Bouwjaar: 1841
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerkof
Material Hull: wood, sheathed with zinc
Construction Data

Scheepsbouwer: F.G. (Frederikus Gerrits) Wortelboer, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1841-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 167.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 88.00 lasts
 
Length 1: 27.32 Meters Registered
Beam: 4.99 Meters Registered
Depth: 2.75 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1841
Datum agenda: 1841-04-15
Register nr: 18410236
Scheepsnaam: SIECKE VAN DER WEST
Type: Schooner Kof
Lasten: 88
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Heeren, J.G.
Plaats: Oude Pekela
Kapitein op moment van verzoek: Emmen, N.T. van
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1841-04-15 SIEKE VAN DER WEST
Manager: J.G. Heeres, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Oude Pekela, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1857-00-00 ANNA MARIA
Manager: A. Tschernetzsky, Cronstadt Island, Russia
Eigenaar: A. Tschernetzsky, Cronstadt Island, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Cronstadt Island / Russia

Ship Events Data

1844-02-08: Damaged
Amsterdam, 8 februari. Het schip SIEKE VAN DER WEST, kapt. Van Emmen, van Rio Janeiro naar Hamburg, als bijlegger in Texel binnen, heeft aanhoudend tegenwind en stormweer doorgestaan, en daardoor veel schade aan tuigage en zeilen bekomen en een gedeelte der verschansingen verloren.
1856-07-00: In de ochtend van 30 juni 1856 bij zware Noorderstorm werd de SIEKE VAN DER WEST, kapt. W.H. Steen, te Nerva aangekomen van Liverpool en voor anker liggende, om aanvaring door de op drift geraakte Nederlandse bark HOOP, kapt. J. Hansens, genoodzaakt de ankers te kappen. De SIEKE VAN DER WEST geraakte op drift en strandde. Zij werd later (in 1857?) verkocht en kwam als ANNA MARIA weer onder Russische vlag in de vaart (zie BV 1859, blz. 120)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Mello Hinderikus van Emmen werd geboren te Oude Pekela op 21 maart 1815 als zoon van de koopman Hinderikus van Emmen en Trijntje M. Pot.

Mello trouwde op 07 januari 1840 te Oude Pekela als schipper met Geessien Koerts Middel, geboren 23 maart 1819 te Oude Pekela als dochter van schuitenvoerder Koert Jans Middel en Trijntje Berends Smit. Geessien overleed  te Oude Pekela op 15 maart 1843, 23 jaar.

Mello hertrouwde op 31 juli 1846 te Oude Pekela als schipper met Imke Bennema, geboren te Winschoten op 14 april 1816 als dochter van de goud- en zilversmid Berend Bennema en Pieterke Julles Lesterhuis. Geen overlijdensakte van Imke Bennema gevonden.

 

In Burgerlijke Stand gegevens in de provincie Groningen werd Mello van Emmen vermeld als schipper in 1840, 1846, 1847 en 1848.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.H.van Emmen was effectief lid van het naamloze zeemanscollege  uit Pekel-A met vlagnummer 77 in de periode 1840 t/m 1850.

 

M.van Emmen was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 61 in de periode 1849 t/m 1851.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M. van Emmen als gezagvoerder gedurende:

*    1841 t/m 1844 van de schkof “Sieke v/d West”, gebouwd in 1840 te Pekela, 167 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar.

*    1847 t/m 1848 van de schoenerkof “Wiea Geziena”, gebouwd in 1847 te Pekela, 189 ton o.m., varend voor E.J.Zelling te Eexta. Het schip voer in 1849 voor W.W.Pott te Pekela en was herdoopt in “Jantina”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijkscheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

17 juni 1847, schoenerkof ”Wiea Gesina”, kapitein Mello Hendrikus van Emmen, 31 jaar uit Oude Pekela.

19 februari 1839, schip “Drie Zusters”, kapitein Derk Tjebbes de Jonge, stuurman Melle H. van Emmen uit Oude Pekela

13 maart 1841, schip “Sieke van der West”, kapitein Melle van Emmen uit Oude Pekela.

 

Krantenberichten

Algemeen Handelsblad 13 december1848114

Advertentie Op 3 januari 1849 zal te Wildervank openbaar worden verkocht het schoenerkofschip, genaamd WIEA GEZIENA, onder Nederlandse vlag gevoerd geweest door kapt. A.H. van Emmen, thans liggende te Amsterdam, groot 100 lasten of 189 zeetonnen, in 1847 gebouwd te Oude Pekela.

 

 

Datum vanaf: 1841
Kapitein: Emmen, Mello HInderikus van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.W.Lukens als gezagvoerder gedurende:

*    1845 t/m 1849 van de schkof “Sieke v/d West”, gebouwd in 1840 te Pekela, 167 ton o.m., varend voor J.G.Heeres te Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Lukens, R.W.

Familiegegevens en opleiding

Willem Haarsema Steen werd geboren te Oude Pekela op 11 december 1817 als zoon van de arbeider Boele Adolfs Steen en Aaltje W.Haarsema

Het schip van Willem Steen werd vermist in 1860

Provinciale Groninger Courant 1 juni 1862

Groningen, 18 juli. Aangaande het te Pekela te huis behorende schoenerschip ALLIANTIE, kapt. Steen, de 6 november l.l. van Pernau vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H.Steen was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 15 in de periode 1851 t/m 1862.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H.Steen was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 15 in de periode 1851 t/m 1862.112.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.H.Steen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1850 t/m 1856 van de schoenerkof “Sieke v/d West”, gebouwd in 1840 te Pekela, 167 ton o.m., varend voor J.G.Heeres te Pekela. Het schip werd in 1856 na een stranding verkocht naar Kroonstad en voer verder onder de naam “Anna Maria”;
  • * 1859 t/m 1862 van de 2-mastschoener “Alliantie” ex Ayolt & Thomas, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 159 ton o.m., varend voor J.G.Heeres te Pekela. Het schip werd in juni 1862 vermist.

 

De monsterrollencollectie op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

20 juni 1837, schip “Hoop”, kapitein Berend Hendriks Gust, kok Willem Haarsma Steen, 19 jaar.

11 februari 1847, schip “Johanna Gesina”, kapitein Berend J. van der Veen, stuurman Willem Haarsema Steen uit Oude Pekela.

10 februari 1849, schip “Johana Gesina”, kapitein Berend J. van der Veen, stuurman Willem H.Steen uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Een scheepsportret van de schoener “Alliantie” hangt in de permanente collectie van het Veenkoloniaal Museum te Veendam., kapitein W.H.Steen, gebouwd in 1855 te Hoogezand voor J.M. de Jonge uit Veendam als “Ayolt & Thomas” en in 1858 verkocht aan J.G.Heeres uit Nieuwe Pekela. Het schip voert vlagnummer 15 van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela. Het schip werd in 1862 vermist. Het schip werd geportretteerd in 1861 door de Kieler havenloods H.Riemers De schilder van het portret was havenloods te Kiel.

Zie ook Internet: www.veenkoloniaalmuseum.nl/journalen.html en p.142 in het boekje “Met de groeten uit Riga” van H.Hachmer, In Boekvorm Uitgevers, Assen, 2007.

 

Kranenberichten

NRC 06 juli 1856114

St. Petersburg, 2 juli. De schepen de HOOP, kapt. Hansens, van Amsterdam, ROBERT PEEL, kapt. Christensen, van Terschelling, en SIEKE VAN DER WEST (opm: kof), kapt. W.H. Steen, van Liverpool, allen naar Nerva bestemd, zijn bij laatstgemelde haven gestrand.

 

NRC 10 juli 1856114

Nerva, 1 juli. Gisteren morgen werd onze rede door een storm uit het noorden die later naar het westen uitschoot, geteisterd, zo als zich de oudste strandbewoners niet herinneren. Onder de vele schade, die aan de ter rede liggende schepen is toegebracht, vermelden wij het volgende: De Nederlandse bark HOOP, kapt. J. Hansens, welke hier ledig ter rede lag, om een lading balken in te nemen, werd van de ankers geslagen en dreef op het ook reeds drijvende Engelse schip ISABELLA, waarop dit schip genoodzaakt werd op strand te lopen. Daarna dreef de HOOP het mede alhier op lading wachtende Nederlandse kofschip SIEKE VAN DER WEST, kapt. W.H. Steen, voor de boeg en noodzaakte ook dit schip te slippen en te stranden. De HOOP had wel enig zeil gezet, doch lag te licht om te sturen, viel geheel op zijde en alleen aan het kappen van de masten had men te danken, dat het niet geheel omgeslagen is. Ook dit schip dreef op het strand.

Enige uren later (op de middag) werd het Noorweegse barkschip SIR ROBERT PEEL, welke de halve lading balken voor Nederland reeds aan boord had, van de ankers geslagen en op strand gedreven, waar het spoedig begon op te breken. Om 4 uur in de namiddag, kwam reeds het halfdek aan wal drijven en slechts aan de onverschrokken moed en het goede beleid van de loods (Ober-loodsen) Kock (opm: waarschijnlijk Ober-Lotse, d.w.z. loods 1e klas, of senior loods), mocht het gelukken de bemanning 's avonds om 9 uur behouden aan wal te brengen. Tot drie maal toe had hij, met een hemelhoge zee worstelende, vergeefse pogingen aangewend en slechts met veel moeite kon hij zijn volk bewegen een vierde proef te wagen. Aan diezelfde man heeft ook de equipage van de HOOP haar behoud te danken, want ook deze heeft hij met zijn boot uit haar hachelijke toestand gered. Tegen de avond bedaarde de wind een weinig, doch verhief zich tegen middernacht met verdubbelde kracht. De ROBERT PEEL is dientengevolge geheel uit elkander geslagen en de lading drijft aan strand. Behalve de bovengenoemde schepen zijn nog op strand gedreven de Engelse brik ACCORD en de schoener JANE en LORD LOVAT, de Noorse brik HALFDAN en Mecklenburger brik META. De bemanningen van de META, ISABELLA, JANE en LORD LOVAT, kwamen in hun eigen boten aan land; op de overige drie bodems, waaronder de SIEKE VAN DER WEST, was het volk heden middag nog aan boord. Met uitzondering van de HOOP en SIR ROBERT PEEL hebben de gestrande schepen ogenschijnlijk weinig geleden en zitten niet gevaarlijk. Het is evenwel zeer twijfelachtig of zij vlot zullen gebracht worden. ( N.B. Reeds in ons nommer van 6 dezer hebben wij u van het bovenstaande bereids kortelijks melding gemaakt.)

 

NRC 19 juli 1856114

Nerva, 8 juli. In de toestand der 30 juni alhier gestrande schepen, waaronder de Nederlandse vaartuigen HOOP en SIEKE VAN DER WEST – men zie NRC van 10 juli – is geen verandering gekomen.Men twijfelt echter of de bovengenoemden wel afgebracht zullen kunnen worden.

 

NRC 07 januari 1857114

Rotterdam, 6 januari. De Zeepost bevat de volgende lijst van Nederlandse schepen, welke in het jaar 1856 verongelukt, verbrand, afgekeurd, gesloopt of vermist zijn:

Scheepsnaam:                                                                                               Gezagvoerder….

…..SIEKE VAN DER WEST                                                        W.H. Steen….

 

Provinciale Groninger Courant 19 juni 1862114

Groningen, 18 juli. Aangaande het te Pekela te huis behorende schoenerschip ALLIANTIE, kapt. Steen, de 6 november l.l. van Pernau vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Steen, Willem Haarsema

Monsterrollen

Opgemaakt Oude Pekela
Datum: 1841-03-13
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: SIEKE VAN DER WEST
Schipper: Emmen, Melle van
Scheepstype:
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten