2017-02-09: |
Op 09-02-2017 is de m.t. CORAL PATULA in aanvaring gekomen met m.s. TRUEBORN, beideschepen liepen lichte schade op. Derde stuurman Coral Patula had aanvaring kunnen zien aankomen. Derde stuurman K.M. van de gastanker Coral Patula is er bij het Tuchtcollege voor de Scheepvaart met een waarschuwing af gekomen, nadat in zijn wacht een zeeschip met krabbend anker voor een forse aanvaring
zorgde. Dat radars waren uitgezet is volgens Tuchtcollege geen excuus
Op 9 februari 2017 raakten op een ankerplaats bij het Koreaanse Yeosu de Nederlandse gastanker Coral Patula (115 x 18,9 x 8,67 meter, 7.251 BRT) en het onder de vlag van Belize varende zeeschip Trueborn (170 x 27 x 7,20 meter, 18.036 BRT) elkaar hard. Beide schepen liepen flinke schade op. Volgens de ILT-inspecteur had de derde stuurman gehandeld in strijd met het goede zeemanschap door de
beperkte beschikbaarheid van noodzakelijke hulpmiddelen te accepteren. Ook had hij geaccepteerd dat hij, in harde wind, met drie meter zeegang en bij nacht, alleen de brugwacht moest lopen. Hij had wel geprotesteerd bij de eerste stuurman, maar niet bij de kapitein. Daarnaast had hij niet om aanvullende instructies en/of middelen (extra uitkijk) gevraagd. Los daarvan hield hij niet goed uitkijk. Ook met de wel beschikbare hulpmiddelen, hoewel daar niet voor bedoeld, hadden andere schepen goed in
de gaten gehouden kunnen worden. Als hij had gezien dat de Trueborn gedurende zijn wacht snel naderde, waren eerder en ruim bijtijds maatregelen mogelijk geweest, vond ILT. Kapiteinsrol. Het Tuchtcollege ging daar grotendeels in mee, maar vond dat de kapitein meer leidend had moeten zijn bij het al dan niet uitzetten van de radars tijdens het ontgassen en bij de brugbezetting onder dergelijke omstandigheden (nacht, geen radar, aanmerkelijk verslechterend weer). (Bron: Uitspraken Tuchtcollege
voor de Scheepvaart.) |