Familiegegevens en opleiding
Harm Meijering werd geboren op 10 januari 1837 te Nieuwe Pekela als zoon van de timmerman Roelf Derks Meijering en Grietje Luppes Noorman. Uit http://dutchgenie.net/family/family-d-o/p8631.htm
In de Groninger archieven heb ik alleen een geboorte gevonden van Harm Roelfz. Meijering op 08 oktober 1834 te Nieuwe Pekela.Maar deze Harm Roelfz overleed op 02 juni 1837 te Nieuwe Pekela.
Volgens de overlijdensgegevens zou Harm geboren zijn ca.1837, hetgeen ook klopt met de vaargegevens uit de monsterrollen.
Harm trouwde te Nieuwe Pekela op 23 januari 1862 als buitenvaarder met Lummegien Nieboer, geboren op 29 augustus 1842 te Nieuwe Pekela als dochter van de zeeman Klaas Willems Nieboer en Hinderkien Jans Goosens. Lummechien overleed op 07 februari 1929 te Ede, 86 jaar, weduwe.
“Op 26 jan. 1884 is bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela ingekomen een brief van de ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente Middelburg, waarbij een uittreksel is gevoegd uit het register van overledenen van die gemeente, inhoudende dat op 22 jan. 1884 binnen deze gemeente is overleden Harm Meijering, oud 47 jaren, gezagvoerder van beroep, geboren en wonende te Nieuwe Pekela, echtgenoot van Lummegien Nieboer, zonder beroep, wonende te Nieuwe Pekela, zoon van timmerman Roelf Meijering en Grietje Noorman, zonder beroep, beide wonende te Nieuwe Pekela.”115
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Harm als buitenvaarder/zeeman in 1862, 1863, 1866, 1871 en als schipper in 1873, 1875. 1876, 1879, 1881, 1884.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
H.R.Meijering was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 85 in de periode 1873 t/m 1884.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.R.Meyering als gezagvoerder gedurende:
* 1875 t/m 1877 van de galjoot “Jantina”, gebouwd in 1846 te Pekela, 177 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela. Het schip werd in 1877 in zinkende toestand verlaten.
* 1881 t/m 1884 van de tjalk “Jantina”, gebouwd in 1879(?), bouwlocatie niet vermeld, 64 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
09 februari 1859, galjoot “Enjetta”, kapitein Harm Jurjens de Boer, stuurman Harm R.Meijering, 21 jaar uit Nieuwe Pekela.
21 februari 1862, kof “Jantina”, kapitein Evert Pauwels Vos, stuurman Harm Roelofs Meijering, 24 jaar uit Nieuwe Pekela.
09 februari 1866, schoener “Amicitia”, kapitein Eertwijn H. de Groot, stuurman H.R.Meijering 38 jaar uit Nieuwe Pekela.
14 februari 1868, kof “Albion”, kapitein Lukke Meijering, stuurman Harm Meijering, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.
20 januari 1871, schoener “Gezina”, kapitein Hendrik Jans de Jonge, stuurman Harm R. Meijering, 32 jaar uit Nieuwe Pekela
18 april 1877, kof “Jeantine”, kapitein Harm Meijering, 38 jaar uit Nieuwe Pekela.
20 februari 1878, bark “Udo Frederik”, kapitein L.Meijering, stuurman Harm Meijering, 40 jaar uit Nieuwe Pekela.
19 april 1882, bark “Udo Frederik”, kapitein Harm Meijering, 45 jaar uit Nieuwe Pekela.
17 april 1883, bark “Udo Frederik”, kapitein Harm Meijering, 46 jaar uit Nieuwe Pekela.
11 juli 1883, bark “Udo Frederik”, kapitein Harm Meijering, 49 jaar uit Nieuwe Pekela.
06 oktober 1883, bark “Udo Frederik”, kapitein Harm Meijering, 49 jaar uit Nieuwe Pekela.
10 november 1883, bark “Udo Frederik”, kapitein Harm Meijering, uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Beck als gezagvoerder gedurende:
* 1882 t/m 1885 van de tjalk “Margaretha”, gebouwd in 1874, bouwlocatie niet vermeld, 66 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1885 t/m 1895 van de tjalk “Jantina”, gebouwd in 1879(?), bouwlocatie niet vermeld, 64 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1897 en later van de tjalk “Dolfijn”, gebouwd in 1897 bouwlocatie niet vermeld, 82 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.
Overige bijzonderheden
In “Het water dun” van Frits.R.Loomeijer uit 1985, handelend over het compact “De Onderlinge Vrienschap”1835-1985 staat het volgende citaat:
“Tot één van de laatste belangrijke veranderingen die onder het boekhouderschap van J.G.Kramer tot stand kwamen, behoort de uitbreiding van het district met het Kaiser Wilhelmkanaal en de Kielerfjord tot aan Laboe. De beslissing die hierover in 1904 genomen werd volgde op een langdurige discussie waarin de emoties hoog opliepen. De tegenstanders wilden niet dat op hun kosten zover gevaren kon worden terwijl de voorstanders, met name P.Balk en P.Beck, het overdreven vonden de vaart voorbij Brunsbüttel als zo riskant voor te stellen. Directeur Kramer probeerde de vergadering in rustige banen te leiden en hield zich afzijdig. Secretaris Koning verklaarde zich ronduit tegen. Hiermee haalde hij zich de woede van de voorstanders van het plan op de hals die hem verweten uit eigenbelang te handelen. Hij ving immers van iedere reis voorbij Brunsbüttel provisie als assurantiemakelaar?”095-p.23.