2015-11-03: |
Op 03-11-2015 van Waterhuizen naar Delfzijl. 12-11-2015 proefvaart. 16-11-2015 opgeleverd.
‘De kleintjes varen wel door’. Kapitein en mede-eigenaar Raymond Godlieb is voor het eerst naar zee vertrokken met de 16 november opgeleverde Sea River Liner 3700 Lady Ariane. Hij stapte met zijn vriendin in dit bekende serie-project van rederij Wijnne Barends, omdat de tijd rijp is om te investeren. ‘Als je wilt instappen, moet je het nu doen.’ De Lady Ariane (88, 13,35 x 7,05 meter, 3000 dwt) is de negende ‘Lady’ die in de vaart is gebracht. Ze zijn uitgerust met een 746 kW Caterpillar 3508C SS hoofdmotor, die een snelheid levert van 10 knopen bij een brandstofverbruik van drie ton per etmaal. De boegschroef heeft een vermogen van 265 kW. Om te kunnen voldoen aan de zwavelnorm in SECA-gebieden zijn de schepen uitgerust met scrubber. Raymond Godlieb (32) ziet voor dit scheepstype een goede toekomst. ‘In je eigen omgeving hoor en zie je dat de tonnageklasse tussen 5000 en 8000 ton veel stilligt. Op zee zie je de “kleintjes” altijd wel doorvaren. Vaar ik de Steenbank voorbij, dan valt op dat het merendeel van de stilliggende schepen volgens AIS allemaal op orders ligt te wachten. En dat zijn deze jongetjes niet’, duidt hij breedzwaaiend vanuit het onderkomen van zijn nieuwe schip, er toch maar aan toevoegend dat er ook af en toe wel ‘een kleintje’ tussen ligt. Desalniettemin ziet Godlieb de vrachtenmarkt aantrekken. Hij heeft vertrouwen in de toekomst. ‘Althans, de hoop is er. Terugkeer van de markt zoals die in 2007-2008 was, daar geloof ik niet in. Maar slechter dan het in de achter ons liggende lange jaren was, kan het nooit worden; we zitten in een opgaande spiraal.’ Op de vraag of de serie Sea River Liner-3700 invloed heeft op de shortsea-markt, zegt de jonge ondernemer dat dit type de markt alleen maar heeft verbreed. ‘Ze kunnen de rivier op, kunnen ver het binnenland in, via het Trolhättankanaal kunnen ze de Zweedse meren op, lopen Britse tijhavens aan. Ze hebben de shortsea in feite verlengd door daadwerkelijk bij de klant voor de deur te komen. Dát is de kracht van deze schepen. De andere schepen van deze serie doen het ook goed.’ Loopbaankeuze. Godlieb komt uit Farmsum, onder de rook van Delfzijl. Hij is telg uit een bekend internationaal transportbedrijf en verwacht mocht worden dat ook hij en zijn twee jaar oudere broer Eric op de bok van een vrachtwagen zouden kruipen. Maar geheel tegen de familietraditie in kozen beiden voor de zeevaart. ‘Ik kwam als 15-jarige van de LTS en wist niet wat ik wilde. Verwacht werd dat ik de familietraditie zou volgen en net als mijn grootvader, vader en ooms, chauffeur werd. Maar ik moest nog drie jaar wachten voordat ik aan mijn groot rijbewijs toe was’, zegt hij.Net zoals zijn broer Eric eerder deed, zocht Raymond contact met Rederij Flinter. Hij mocht in 1999 als passagier op de bemanningslijst mee op de 4000-tonner Flintermar. Na dit avontuur schreef de intussen 16 jaar oude Raymond zich in op zeevaartschool Abel Tasman in Delfzijl. In 2004 was hij klaar en werd tweede stuurman bij Rederij Flinter. Hij monsterde aan op de Flinterstar, die als UAL Africa een vaste dienst onderhield op de Afrikaanse westkust. ‘Na drie jaar voornamelijk op deze dienst te hebben gezeten, werd ik in 2007 eerste stuurman. Op de in januari 2008 opgeleverde 4500-tonner Flinter Fortune, het eerste schip van mijn broer Eric, voer ik, onder Eric, aanvankelijk als eerste stuurman.’ Met zijn broer als leermeester, werd Raymond Godlieb in december van dat jaar kapitein op dit bijna 90 meter lange schip. Wijnne Barends. In 2010 hangt de dan 27-jarige zeeman de kapiteinspet vanwege zijn thuissituatie aan de wilgen en treedt in dienst bij de Bootlieden Vereniging Delfzijl. Maar als zijn huwelijk alsnog strandt, besluit hij in 2012 terug te keren naar zee en monstert aan op de 6000-tonner Amber (ex Flinterborg) van het in Rotterdam gevestigde River Maas, die in vaste bevrachting vaart bij Vertom Rotterdam. Dit schip wordt gemanaged door broer Eric Godlieb.
Vanaf die tijd dateert ook Raymonds contact met Wijnne Barends. Hij wist van de succesvolle Sea River Liners 3700-serie, waarvan er toen vier in de vaart waren. Het leek hem wel wat om ‘in zo’n schip te stappen’ en in april dit jaar kwam het tot een akkoord. Godlieb, op dat moment in dienst als kapitein op het containerschip Eemsdijk van de Groningse rederij Navigia, nam ontslag en kwam in dienst bij Wijnne Barends. ‘Ik monsterde aan op het derde schip van de eerste serie Sea River Liners, de Lady Alexandra en zelf heb ik nu de derde uit de tweede serie.’ Godlieb is de rederij erkentelijk voor het vertrouwen en de samenwerking. ‘Ik heb een hoop te danken aan Wijnne Barends. Ik kan ze op elk tijdstip van de dag en de nacht bellen. Het is een goed kantoor.’ Kindvriendelijk. Goed ondernemerschap gaat niet zonder goede achterban. Vriendin Lieke Geertsema staat, net als zijn moeder Yvonne en vader Meindert, vierkant achter de jonge ondernemer. ‘Ik was eerder getrouwd en ging min of meer gedwongen weer aan de wal, waarna mijn huwelijk toch nog op de klippen liep’, zegt Godlieb. Het leven met Lieke omschrijft hij als stabiel en ondersteunend. ‘Het project Lady Ariane kwam op onze weg. We hebben er heel veel over gesproken, moesten er echt wel lang over nadenken. Goed en intensief contact met de mensen van Wijnne Barends trok ons over de streep. Lieke en ik zeiden tegen elkaar: als we het doen, doen we het samen. Samen gaan we een schitterende tijd tegemoet’, zegt hij vol overtuiging. Raymond en Lieke, die werkzaam was in de verslavingszorg, verwachten in januari hun eerste kind. Uit zijn eerste huwelijk heeft hij een achtjarig zoontje en dochtertje van vijf. Als alles goed gaat zullen Lieke en de kleine vanaf april/mei deel uitmaken van de vaste bemanning van de Lady Ariane. Zowel voor de boreling als de twee kinderen zijn in de kapiteinsaccommodatie aanpassingen aangebracht. Er werd een extra slaaphut (met stapelbed) achter een extra deur gecreëerd. Op het achterschip zal, als de kinderen de vakanties aan boord doorbrengen, een beschermende omheining worden gemaakt, waar zij onder toezicht kunnen spelen. (Bron: Schuttevaer, door Henk Zuur).
|