Inloggen
EXCELSIOR - ID 13222


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1906-09-21 / 1926-04-09 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Nat. Official Number: 6716 GRON 1906
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebroeders Bos, Groningen, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1906-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 69.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 54.00 Net tonnage
Deadweight: 122.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.50 Meters ***Unknown***
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.02 Meters Depth, moulded
Draught: 1.81 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1926
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1926 verbouwd en gemotoriseerd met een 1 cil 30 PK Hanseatische gloeikop.

Datum 00-00-1936
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1936 gehermotoriseerd met een 2tew 2 cil 55 PK Hanseatische gloeikop.

Ship History Data

Date/Name Ship 1906-09-21 EXCELSIOR
Manager: Harm Eppinga, Oldehove, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Eppinga, Oldehove, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oldehove / Netherlands

Date/Name Ship 1926-04-09 EXCELSIOR
Manager: Hermann Steenblock, Holte, Germany
Eigenaar: Hermann Steenblock, Holte, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Holte / Germany
Callsign: KQTP

Date/Name Ship 1934-00-00 EXCELSIOR
Manager: Hermann Steenblock, Holte, Germany
Eigenaar: Hermann Steenblock, Holte, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rhaudermoor / Germany
Callsign: DFZZ

Date/Name Ship 1955-00-00 EXCELSIOR
Manager: Lenz Bau AG & K.G. Prien, Hamburg, Germany
Eigenaar: Lenz Bau AG & K.G. Prien, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DCFR

Date/Name Ship 1966-00-00 SANGWIN
Manager: Günther Lage, Hamburg, Germany
Eigenaar: Günther Lage, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DHRQ

Ship Events Data

1906-09-19: Op 19-09-1906 eerste meting te Groningen. Meetnummer: G956N. Lengte: 22 m 86 cm, breedte: 4 m 94 cm, waterverplaatsing: 122,584 ton. Eigenaar: H. Eppinga, domicilie: Oldehove.
1906-09-21: Dagregister deel 17 nummer 338, den vijf en twintigsten September 1900 en zes. Eigendomsverklaring. Ik, ondergeteekende, Harm Eppinga, schipper gedomicilieerd te Oldehove verklaar eigenaar te zijn van het tjalkschip genaamd “Excelsior”, groot 122.584 tonnen van duizend kilogram, gebouwd te Groningen door de firma Gebroeders Bos en daar liggende aan de werf, welk schip in het Koninkrijk der Nederlanden thuis behoorende nog nimmer aan eenig hypotheekkantoor is te boek gesteld. Groningen. 21 September 1906. H. Eppinga. In de kantlijn staat bijgeschreven en 6716 en Blijkens verklaring alhier overgeschreven deel 46, nummer 11219 is nevensvermeld vaartuig buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve dientengevolge voor zooveel nodig hier uitgeboekt. Groningen, 9 April 1925. De Bewaarder.
1909-00-00: In 1909 in de Wad- en Sontvaart? (Er bestaat twijfel of dit schip wel een zeebrief en/of roepsein heeft gehad.)
1913-00-00: In 1913 uit de Wad- en Sontvaart.
1918-07-12: Op 12-07-1918 wordt het schip openbaar ter veiling aangeboden omdat de eigenaar (Harm Eppinga) en zijn vrouw (Hinderkien Beuker) zijn overleden op resp. 19-06-1909 te Terneuzen en 28-01-1918 te Groningen. De erfgenamen zijn hun twee zonen t.w. Luitjen Eppinga en de minderjarige Harm Eppinga. Het schip wordt gekocht door Jacobus Gerhardus Bijlholt, scheepsbouwer te Foxhol, voor Hfl. 11.325,--. Op 03-09-1918 verkoopt Bijlholt het schip aan Willem Eppinga, winkelier, wonende te Hoogezand, voor Hfl. 13.000,--. Op 09-04-1925 verkoopt Willem Eppinga de "Excelsior" voor Hfl. 6.500,-- aan de N.V. Noord Nederlandsche Scheepswerven, gevestigd te Groningen die het schip op dezelfde dag naar Duitsland verkoopt.
1969-00-00: In 1968 opgelegd voor de sloop en in 1969 gesloopt.