2021-04-05: |
Nederlands vrachtschip dreigt te kapseizen, bemanning gedeeltelijk geëvacueerd. Het Nederlandse schip EEMSLIFT HENDRIKA gaf 's ochtends 5 april 2021 een noodsignaal
in de Noorse zee op 60 mijl ten westen van Ålesund, Noorwegen. Naar verluidt heeft het zeeschip een zware slagzij momenteel door schuivende deklast. Het weer ter plaatse is slecht, met golfhoogtes tot tien meter. Volgens lokale media waren 8 van de 12 bemanningsleden al geëvacueerd per helikopter. Bergingsschepen en sleepboten zijn onderweg, het schip was onderweg van Bremerhaven naar Kolvereid in Noorwegen
4 bemanningsleden bleven aan boord om te proberen het schip te stabiliseren
Huidige positie 62° 51' 43.452" N, 3° 57' 48.852" E. Update: Inmiddels zou de hellingshoek zijn teruggebracht tot 15 graden en zou er geen gevaar meer zijn dat het schip kapseist
Oorspronkelijk werd gerapporteerd dat het schip 30 graden slagzij maakte. Latere update: 's Avonds zijn de overige vier bemanningsleden door de Noorse kustwacht van boord gehaald en het schip is op de automatische pilot gezet, maar verliest vermogen en lijkt daardoor stuurloos te zijn. Bron: Fleetmon.com / 06-04-2021 Boskalis gaat een poging doen om het op drift geraakt vrachtschip Eemslift Hendrika voor kust Noorwegen te bergen.
07-04-2021: Berging Nederlands zeeschip zonder bemanning bij Noorwegen gaat van start. De berging van het Nederlandse vrachtschip EEMSLIFT HENDRIKA dat stuurloos
en zonder werkende hoofdmotor drijft voor de kust van Noorwegen, gaat van start
Dat zei Hans Petter Mortensholm van de Noorse kustwacht woensdagochtend 7 april 2021. Personeel van het bergingsbedrijf wordt op dit moment met een helikopter op het schip gezet. De komende uren wordt de bergingsoperatie uitgevoerd. De berging wordt uitgevoerd door het Nederlandse Boskalis. De bedoeling is dat de medewerkers op het schip de noodsleep voorbereiden,onder meer door de sleeptouwen te bevestigen. Bron: Schuttevaer.nl
07-04-2021: Het bergingsteam van Smit Salvage (Boskalis) heeft het stuurloze Nederlandse vrachtschip EEMSLIFT HENDRIKA onder controle gekregen. Er is een sleeplijn gelegd met de zware sleepboot 'Normand Drott' aan de voorkant en de "BB Ocean" aan de achterkant. waardoor het schip kan worden weggehouden van de Noorse kust, meldt het moederbedrijf Boskalis. Het stuurloze zeeschip was op 12 kilometer afstand van de Noorse kust toen de sleepverbinding woensdagavond tot stand kwam. Smit Salvage kreeg het bergingsteam woensdagavond aan bood van het vrachtschip. Bron: Schuttevaer.
Het schip werd donderdagmiddag (08-04-2021) Alesund binnengesleept en om 18.30 uur daar afgemeerd.
Noodsituatie na schuivende lading. Lessen uit het voorval met de EEMSLIFT HENDRIKA. Het Nederlandse vrachtschip Eemslift Hendrika kwam op 5 april 2021 voor de kust van Noorwegen in de problemen in een noordwesterstorm. In het ruim stonden onder meer roerpropellers geladen. Een aantal van deze roerpropellers was gaan schuiven en veroorzaakte daardoor lekkage in verschillende tanks van het schip. Het water uit de tanks liep vervolgens het ruim in. Door het schuiven van de roerpropellers en het lekkende water maakte het schip slagzij. Alle bemanningsleden werden geëvacueerd. Het schip bleef op de automatische piloot onbemand doorvaren. De volgende ochtend bleek dat de voortstuwing was uitgevallen. Het schip ging door de wind langzaam terug in de richting van de Noorse kust. In de nacht verloor het schip een gedeelte van de deklading die de kraanarm van de scheepskraan meenam
en schade aan de romp veroorzaakte. Op 7 april kon het schip veilig naar de haven van Ålesund worden gesleept. Sjorsysteem kon weersomstandigheden niet aan
Uit onderzoek van de Onderzoeksraad is naar voren gekomen dat de roerpropellers losraakten door een sjorsysteem dat de omstandigheden tijdens de zeereis niet aankon. Met de keuze voor een reis over open zee met de voorspelde, slechte weersomstandigheden en tegen het advies van de eigenaar in, werden de marges van een veilige vaart opgezocht. Doordat de weersomstandigheden verslechterden werd het onmogelijk koers en vaart te behouden en moest het schip de storm uitrijden. Er werd door de rederij en eigenaar op geen enkel moment een verbod om uit te varen opgelegd of opdracht gegeven om een veiligere, alternatieve route te nemen. Het sjorsysteem kon deze omstandigheden niet aan en begaf het. In theorie was de houdkracht van het sjorsysteem voldoende. De roerpropellers waren door de bemanning niet overeenkomstig het plan in het ruim gesjord waardoor er andere krachten op de sjorringen kwamen dan vooraf berekend. De rederij zorgde niet voor een controlemechanisme dat zorgt dat de roerpropellers in de praktijk hetzelfde gesjord werden als het plan was. Binnen de rederij was ruime kennis en ervaring aanwezig op het gebied van laden en sjorren van stuklading en roerpropellers. Deze kennis en ervaring werd niet (pro)actief gedeeld met de bemanning, waardoor de kennis niet volledig werd benut. (Publicatiedatum rapport 28-7-2022, Noorse Maritieme Autoriteit. Bergens Tidende re Alesund-Flatholmen/LK).
Uitspraak Tuchtcollege: De kapitein van het transportschip 'Eemslift Hendrika' heeft verkeerde keuzes gemaakt, waardoor zijn schip in zwaar weer voor de Noorse kust in groot gevaar kwam. Dat is het oordeel van het Tuchtcollege voor de Scheepvaart,
dat hem 8 weken schorsing van de vaarbevoegdheid oplegde, waarvan 2 voorwaardelijk
Het Tuchtcollege deed vrijdag 23 december uitspraak in de zaak die afgelopen maart
werd ingebracht door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) Een klein jaar eerder was het met de onder Nederlandse vlag varende 'Eemslift Hendrika' goed misgegaan voor de kust van Noorwegen. Aan dek stonden twee catamarans, een jacht, een zeiljacht en een viskotter In het onderruim bestond de lading uit een catamaran en zes azipod thrusters. Van het slechte weer ging het schip stampen en slingeren,
waardoor drie thrusters van hun plek schoven en schade aanrichtten
Diverse ballastwatertanks raakten lek, waarna er tussen de 120 en 300 kubieke meter
water het onderruim inliep. Het schip raakte instabiel, 12-koppige bemanning moest de 'Eemslift Hendrika' verlaten. Bron: Schuttevaer.nl
Uitspraak van het Tuchtcollege voor de Scheepvaart van 23 december 2022 (nr. 6 van 2022) in de zaak 2022.V1-EEMSLIFT HENDRIKA
2. De aanleiding: Het verzoek tot tuchtrechtelijke behandeling is ingediend naar aanleiding van het volgende ongeval: Op maandag 5 april 2021 was de EEMSLIFT HENDRIKA tijdens stormweer op weg van Bremerhaven naar Kolvereid (Noorwegen). Zij voer langs de Noorse westkust ter hoogte van Ålesund. Aan dek stonden 2 catamarans, een jacht, een zeiljacht en een grote vissersboot. In het onderruim bestond de lading uit een catamaran en 6 Azipod thrusters. Door het slechte weer is het schip zwaar gaan stampen en slingeren, met als gevolg grote versnellingskrachten op de lading. Van de 6 azipod thrusters zijn er 3 gaan schuiven. Hierdoor zijn uiteindelijk een paar gevulde ballastwatertanks vanuit het ruim lek geraakt. Een grote hoeveelheid ballastwater (120 - 300 m3) is toen het onderruim ingestroomd en bewoog zich hier als een vrij vloeistofoppervlak. Ook de catamaran in het onderruim bewoog. Door het vrij vloeistofoppervlak en de schuivende lading nam de stabiliteit drastisch af en werd er besloten om het schip te verlaten. De bemanning heeft het schip onder zware weersomstandigheden moeten verlaten. Acht van de twaalf bemanningsleden zijn rond 12.00 uur vanaf het achterdek geëvacueerd met een SAR-helikopter van de Noorse kustwacht. De kapitein, eerste stuurman, HWTK en CSI (Cargo Super Intendent) bleven aan boord om te proberen de situatie te stabiliseren. Om ca. 18.30 uur is besloten dat ook zij geëvacueerd zouden worden. Vanwege het slechte weer lukte het niet om deze bemanningsleden vanaf het achterdek op te pikken. Zij moesten in zee springen en werden daar opgepikt door de SAR-helikopter. Later is ook nog de grote vissersboot uit zijn sjorringen gebroken en van dek in zee geschoven, waarbij onder meer één van de boordkranen zwaar werd beschadigd. De EEMSLIFT HENDRIKA is een paar dagen later door bergers op sleeptouw genomen. Daarmee is een milieuramp voorkomen. De EEMSLIFT HENDRIKA (IMO nummer 9671486) is een Nederlands general cargo schip, varend voor Amasus Shipping te Delfzijl. Het schip is in het jaar 2015 gebouwd, is 111,6 meter lang en 16,8 meter breed en het heeft een laadvermogen van 4200 ton. Ten tijde van het ongeval bestond de bemanning in totaal uit twaalf personen.
Overwegingen. Het Tuchtcollege acht het eerste bezwaar (Met de wetenschap van het verwachte stormweer onderweg is de betrokkene met projectlading vertrokken uit Bremerhaven in plaats van tijdelijk te blijven liggen in de haven totdat het weer op de route beter werd) ongegrond. Dat betrokkene besloot te vertrekken uit Bremerhaven was niet onlogisch, het weer voor de eerste dagen was redelijk goed. Hij had wel zijn voyageplanning moeten aanpassen. Hij had een andere route moeten nemen of een schuilplaats in Jutland of Zuid Noorwegen moeten zoeken, wetende dat ze over 2 dagen zeer slecht weer in zouden gaan. Op grond van de inhoud van de hiervoor weergegeven bewijsmiddelen is in deze zaak (met een voldoende mate van zekerheid) het navolgende gebleken. De EEMSLIFT HENDRIKA kwam in steeds slechter weer terecht. NAVTEX gaf voor de relevante gebieden aan: GALE 9 en STORM 10. Betrokkene heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de route en de scheepsgegevens in een SPOS-programma te zetten. Hij weet evenmin of hij de golfhoogte kaarten heeft aangeklikt. Het was hem bekend dat de weersomstandigheden dicht bij de Noorse kust zo zijn dat de golven daar sterker worden. Desondanks heeft hij er zonder overleg met de eerste stuurman en superintendant voor gekozen om niet binnendoor in de fjorden te varen. Hij was nota bene onderweg met project- en deklading waarvan hij zich onvoldoende had vergewist hoe de sjorring daarvan was. Het Tuchtcollege acht het onbegrijpelijk dat hij ondanks de Navtex berichten toch nog dacht voor de storm uit in Kolvereid te kunnen zijn. Betrokkene had verschillende mogelijkheden om een oppertje te zoeken, ook nog op een later moment. Dat betrokkene druk vanuit de rederij voelde is niet te begrijpen. Hij bevestigde ter zitting immers dat de mede-eigenaar hem had geadviseerd om vanwege de zeer slechte weersvoorspelling binnendoor te gaan. Dit alles heeft niet alleen geleid tot aanzienlijke materiële schade maar ook de bemanningsleden (die het schip in de storm met een helikopter hebben moeten verlaten) zijn aan grote risico’s blootgesteld. De gedragingen van betrokkene leveren overtreding op van het voorschrift van artikel 55a van de Wet zeevarenden in verbinding met artikel 4 lid 4 van die wet: het als kapitein handelen of nalaten aan boord in strijd met de zorg die hij als een goed zeeman in acht behoort te nemen ten opzichte van de opvarenden, het schip, de lading, het milieu en het scheepvaartverkeer.
De tuchtmaatregel. Het Tuchtcollege is van oordeel dat betrokkene zeer ernstig is tekort geschoten in zijn verantwoordelijk-heden als kapitein. Hoewel het eerste bezwaar ongegrond is kan niet volstaan worden met de door de Inspecteur gevorderde maatregel. Zoals hiervoor overwogen heeft betrokkene immers volstrekt onnodig grote risico’s genomen. Bovendien heeft hij maar beperkt lering uit het voorval getrokken. Weliswaar verklaart hij voortaan voorzichtiger te zullen handelen maar hij ziet niet in dat hij als kapitein niet volledig op eigen kompas moet varen maar ook actief naar de mening van andere officieren dient te vragen. In dit geval had de rederij hem zelfs geadviseerd om een veilige route te nemen. Gezien de ernst van de gebleken gedragingen is een schorsing van de vaarbevoegdheid van na te noemen duur op zijn plaats. In de omstandigheid dat betrokkene ook zelf letsel heeft opgelopen en hij lange tijd niet heeft kunnen varen ziet het Tuchtcollege aanleiding te bepalen dat de schorsing van de vaarbevoegdheid gedeeltelijk voorwaardelijk wordt opgelegd.
6. Aanbevelingen voor de praktijk
Het Tuchtcollege verwijst naar het door de Onderzoeksraad voor Veiligheid uitgebrachte rapport van 5 april 2021: “Noodsituatie na schuivende lading. Lessen uit het voorval met de Eemslift Hendrika”.
7. De beslissing: Het Tuchtcollege,
- verklaart het tegen betrokkene aangevoerde eerste bezwaar ongegrond;
- verklaart de overige tegen betrokkene aangevoerde bezwaren gegrond;
- legt betrokkene een schorsing van de vaarbevoegdheid op voor een periode van 8 (acht) weken;
- bepaalt dat van deze schorsing 2 (twee) weken niet ten uitvoer zullen worden gelegd, tenzij het Tuchtcollege bij een latere beslissing anders zal bepalen op grond van het feit dat betrokkene zich voor het einde van een proeftijd, die het Tuchtcollege bepaalt op twee jaar, zich weer heeft gedragen in strijd met de zorg die hij als goed zeeman in acht behoort te nemen ten opzichte van de opvarenden, het schip, de lading, het milieu of het scheepvaartverkeer;
- bepaalt dat de proeftijd van de schorsing ingaat na zes weken, gerekend vanaf de dag van verzending van deze uitspraak.
Aldus gewezen door mr. P.C. Santema, voorzitter, T.W. Kanders, A. Aalewijnse, J.J. Spaan en S.W. Postma leden, in aanwezigheid van mr. V. Bouchla als secretaris en uitgesproken door mr. P.C. Santema ter openbare zitting van 23 december 2022. (Tuchtcollege voor de scheepvaart). |