Inloggen
CASPAR DE ROBLES - ID 13206


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1877-08-00 / 1898-09-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Brake, Germany
Delivery Date: 1864-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 310.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-02-20
Register nr: 0
Scheepsnaam: CASPAR DE ROBLES
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Fontein, J.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1882-02-20 gunst. beschik.uitreiking zb105-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-00-00 MARIA EN HELENA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1877-08-00 CASPAR DE ROBLES
Manager: Firma Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NHRW

Date/Name Ship 1893-02-15 FELICITAS
Manager: Roelof Oosting, Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelof Oosting, Farmsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Farmsum / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 3.618.-

Ship Events Data

1879-01-29: Damaged
Lissabon, 3 februari 1879. Het Nederlandse schip CASPAR DE ROBLES, kapt. Van Slooten, van Amsterdam naar Suriname bestemd, is 29 januari alhier met schade aan zeilen en boten binnengelopen. Het schip is nagezien en lost een gedeelte der lading.
1881-03-00: Damaged
IJmuiden, 18 maart 1881. Kapt. Bos, gezagvoerder van het schip CASPAR DE ROBLES, van Suriname heden hier aangekomen, rapporteert op 28º NB 59º WL zwaar stormweer van het NNW gehad te hebben, waardoor de verschansing ingeslagen, het grootwant, de stengen, pardoens en puttingijzers gebroken werden, en meer andere schade veroorzaakt.
1882-11-18: Grounded
Harlingen, 19 november 1882. De Nederlandse barkschepen MARGUERITE LOUISE REGINE en CASPAR DE ROBLES, in de afgelopen nacht gedeeltelijk op en tegen de stroomleidende dam geraakt, zijn met adsistentie van de sleepboten VOORWAARTS en NIEUWE MAASMOND 1 en 2 af- en alhier binnengesleept. Beide schepen zijn dicht gebleven.
De sleepboot ONRUST, ter adsistentie uitgegaan naar de beide barkschepen, is aldaar gezonken. Uitgezonderd de schoorsteen zit de ONRUST geheel onder water.
1886-11-22: Collision
Harlingen, 23 november 1886. Het stoomschip HARTSIDE is gisteren buiten de haven door het geven van een verkeerd sein in aanvaring geweest met het Nederlandse schip CASPAR DE ROBLES, waarbij laatst genoemde enige lichte schade aan steven en verschansing bekwam.
1893-02-15: Sold at auction
Advertentie. Publieke verkoping van een Barkschip.
De notaris W. Sijpkens Kijlstra te Harlingen, zal op woensdag den 15 februari 1893, ‘s avonds te 7 uur precies, ten huize van H.J. Kremer aldaar, provisioneel veilen:
1: Het snelzeilend Nederlands barkschip CASPAR DE ROBLES, groot 299,96 tonnen van 2,83 m³, bevaren door kapt. P. Bos, thans liggende in de Zuiderhaven te Harlingen, met deszelfs complete inventaris, welke in het brede is omschreven bij biljetten, die ten kantore van de notaris zijn te bekomen, en
2: Een chronometer met zeekaarten, op gemeld schip aanwezig.
Inmiddels uit de hand te koop.
Informatie zijn te bekomen bij I. & S. Wiarda, cargadoors te Harlingen.
1898-03-01: Sale/Verkoop
Delfzijl, 1 maart 1898. Heden is uit de hand verkocht het Nederlandse barkschip FELICITAS, kapt. tevens reder R. Oosting, in winterlaag liggende alhier, aan de heer A. van Dijk, scheepsmakelaar alhier, en zal bevaren worden door kapt. J. Nieboer.
1898-09-01: Final Fate: Wrecked

Delfzijl, 8 september 1898. Volgens alhier ontvangen bericht is het Nederlandse schip (opm: bark) FELICITAS, kapitein J. Nieboer, van Rafsö naar Delfzijl bestemd, de 1e september bij Harbooëre (opm: Harboør, Limfjord, noordwest van Lemvig) verongelukt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

THOMAS van Slooten, geboren 02 oktober 1832, namiddags 01.00 uur te Harlingen. Zoon van Hielke Thomas van Slooten, 30 jaar, van beroep buitenschipper en Ida Klazen Parma, 22 jaar, zonder beroep,beiden wonende te Harlingen. Aangifte door de vader.

Getuigen van de aangifte waren:

Bote Louwrens Tuininga, 51 jaar, 1ste kommiies ter secretarie, wonende te Harlingen;

Jacob van Slooten, 66 jaar, stadsbode, wonende te Harlingen.

Gegevens ontleend aan geboorteacte 1832 91 te Harlingen. RAF.

 

Hij huwde te Harlingen op 08 april 1858 met Antje Blijstra, geboren te Harlingen op 28 september 1833 als dochter van Anna Reinders Blijstra en Sjieuwke Sipkes Westerbaan. Antje overleed op 07 maart 1912.118

Thomas overleed 06 december 1881 te Harlingen.

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

In Appendix 5, p.323 staat een “Overview of Pupils of the Nautical College in Harlingen (1842-1864) en kennelijk degenen die aan de walvisvaart hebben deelgenomen waaronder:

Th. van Slooten uit Harlingen , in 1850 ca. 17 jaar, ingeschreven op i december 1849 en uitgeschreven op 16 februari 1850 , daarna een reis naar Groenland. In het vorderingsregister staat bij “gedrag”, bescheiden, en bij “begrip” redelijk vatbaar, i.c. een 3 op een schaal van 5. Voorts is vermeld “Calculate the rhumb-line tracks”

Idem op 19 november 1850 een inschrijving voor 5 winters, met ook weer een reis naar Groenland.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.H.van Slooten werd per 01 januari 1859 met vlagnummer H1 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Caspar de Robles”, boekhouders Zeilmaker & Co. Wijze van contributiebetaling niet vermeld. Zijn vrouw was Antje Blijstra, geboren 20 september 1833

Hij was met vlagnummer H1 lid van het College in de periode 1859-1881034.

T.H.van Sloten (met één o) werd met vlagnummer 727 per 08 september 1857 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein D.D.Borchers. Als zijn schip is vermeld de “Caspar de Robles” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd -1/08 september 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Thomas Hielke van Slooten, oud 24 jaar, voerend de schooner “Caspar de Robles”, wonende te Harlingen, adres Kranenborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.D.Borchers.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

De weduwe van Slooten-Blijstra had recht op een uitkering uit het fonds van “Zeemansvoorzorg” van ¦1050,- uit te betalen in 14 halfjaarlijkse termijnen. Zijn zoon Reinder Thomas (31 maart 1873) kreeg een uitkering ineens van ¦10,-028-fol.077.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 juli 1876 vraagt T.H. van Slooten om vrijstelling van contributie voor 1876 en tevens om een tegemoetkoming wegens schipbreuk. De vrijstelling wordt afgewezen, maar vanwege de schipbreuk krijgt hij een maand gage.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 december 1881 wordt door J.Fontein te Harlingen het overlijden gemeld van kapitein T.H. van Slooten. Tevens vraagt de wed. T.H. van Slooten geb. Blijstra om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering dd 23 februari 1882 werd toegekend ingaande 01 januari 1882 voor haar en 2 kinderen, onder de conditie dat eerst de achterstallige contributie wordt betaald.042.

In de bijlagen bij een Bestuursvergadering van Zeemanshoop van 29 december 1881 (Stadsarchief Amsterdam, 491-38) zijn stukken die ingaan op de uitkeringsaanvrage door de wed. van Slooten. O.a een verklaring dd. 19 januari 1882 van de dokter J.F.Selworst te Harlingen, die verklaart dat kap. T.H. van Slooten is overleden aan nephritis (i.c. een nieraandoening).

Ook een verklaring door G.Broerse, Mr Scheepmaker te Amsterdam dd 28 oktober 1881 dat van Slooten met de Caspar de Robles in febr. 1880 van Suriname ziek is terug gekomen. Daarna werd de stuurman als kapitein aangesteld.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 15 augustus 1876 staat vermeld dat aan kapitein T.H. van Slooten een maand gage is toegekend vanwege een schipbreuk.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 21 maart 1882 staat vermeld dat per 01 januari 1882 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de weduwe T.H. van Slooten.023.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer   periode     type          naam van het schip                                boekhouder/reder

H1/A727     1858        sch.           Caspar de Robles                                   Zeilmaker & Co, Harlingen

                          1859-1875 sch.           Caspar de Robles                                   Zeilmaker & Co, Harlingen

                                                                  gezonken in het ijs bij Cross Island

                          1877-1880 bark          Caspar de Robles (ex Maria Helena)  Jan Fontein, Harlingen

 

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                           naam reder/boekhouder

        727                     1857-1875    schoner           Caspar de Robles                    Zeilmaker & Co te Harlingen

                                     1876-1877    geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1878-1879    bark                Caspar de Robles                    Jan Fontein te Harlingen

                                        1880          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                     Naam schip                              Vertrek                                       Terugkomst

T.H. van Slooten                Caspar de Robles                     16 maart 1860                          03 september 1860

                                              Caspar de Robles                     28 maart 1861                          29 juli 1861

                                              Caspar de Robles                     04 oktober 1861                      06 maart 1862

                                              Caspar de Robles                     17 april 1862                            07 september 1862

                                              Caspar de Robles                     19 maart 1863                          04 augustus 1863

                                              Caspar de Robles                     27 november 1863                  20 december 1864

                                              Caspar de Robles                     18 mei 1865                             06 augustus 1867

                                              Caspar de Robles                     22 mei 1868                             geen melding

 

Bouma025 vermeldt Th.van Slooten als gezagvoerder gedurende:

  • * 1867 t/m 1875 op de bark “Caspar de Robles”, ex Maria Helena, gebouwd in 1864 te Brake, 340 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen;
  • * 1876 op dezelfde bark maar nu varend voor J.Fontein te Harlingen;1859 t/m 1876 op de 2/m schoener “Caspar de Robles”, gebouwd in 1851 te Harlingen, 162 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip is in 1876 gezonken in het ijs bij Cross Island.

Deze opgaven kloppen in het geheel niet met die uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart en die uit Sweijs. Bouma heeft hier zaken door elkaar gehaald.

 

Overige bijzonderheden

Uit Handelsblad 18 februari 1870:

“A’dam 17 febr. Het Nederl.schip CASPAR DE ROBLES. kapt.v.Slooten van Suriname herwaarts is volgens brief uit Harl. d.d. gister, de 15de dezer, wegens tegenwind te Wight binnengel., na reeds 6 dagen in de Noordzee te hebben vertoefd, aan boord alles wel”038.

Uit Handelsblad 1 oktober 1871:

“Naar Suriname zal binnen enige dagen vertrekken het snelzeilende schoenerschip CASPAR DE ROBLES Kapt. T.H.van Slooten. adres bij van Tubergen & Daam en de Wed.Jan van Wessel & Zoon”038.

Uit Handelsblad 31 oktober 1872:

“Harlingen 29 Oct. Volgens heden ontvangen telegram uit Riga is het Nederlandse schip CASPAR DE ROBLES, Kapt. van Slooten van daar met hout herwaarts door een Engelse stoomboot op de rivier aangevaren moet lossen om te repareren.”038

Uit Handelsblad 13 juni 1876:

“Harlingen 11 juni. Volgens heden ontvangen telegram uit Archangel is het Nederlandsche schip CASPAR DE ROBLES, Kapt.van Slooten, van Hamburg naar Archangel, de 4de dezer van het ijs doorsneden en bij Cross eiland gezonken. Het volk was gered en 9 dezer te Archangel aangebracht”38.

In de Stortingsregisters van het college “Zeemanshoop”044 komen gegevens voor omtrent T.H.van Slooten varend op de “Caspar de Robles”:

  referentie                 rang                   begindatum                einddatum                        opgegeven periode

491-316/fol.22          1ste stuurman vanaf nov.1855                geen opgave                     geen opgave

491-316/fol.118        kapitein                09 juli 1856                21 augustus 1857            13 maamden/12 dagen

491-316/fol.160        kapitein                07 september 1857    24 maart 1858                 06 maanden/03 dagen

491-316/fol.205        kapitein                28 mei 1858                11 december 1858          06 maanden/13 dagen

491-317/fol.040        kapitein                21 maart 1859            02 november 1859          07 maanden/11 dagen

491-317/fol.096        kapitein                16 maart 1860            11 september 1860         05 maanden/25 dagen

491-317/fol.143        kapitein                22 februari 1861        06 augustus 1861            05 maanden/15 dagen

491-317/fol.170        kapitein                28 september 1861    11 maart 1862                 05 maanden/13 dagen

491-317/fol.194        kapitein                17 april 1862             13 september 1862         04 maanden/26 dagen

491-317/fol.223        kapitein                11 maart 1863            12 augustus 1863            05 maanden/01 dag

491-317/fol.268        kapitein                oktober 1863             geen opgave                     13 maanden/22 dagen

491-318/fol.014        kapitein                08 mei 1865                geen opgave                     geen opgave

491-318/fol.045        kapitein                mei 1865                     september 1867               geen opgave

491-318/fol.060        kapitein                22 november 1867    18 april 1868                  04 maanden/26 dagen

491-318/fol.072        kapitein                16 mei 1868                21 augustus 1868            03 maanden/05 dagen

491-318/fol.093        kapitein                19 december 1868     16 juni 1869                     05 maanden/27 dagen

491-318/fol.122        kapitein                04 juni 1870               23 oktober 1870              04 maanden/19 dagen

491-318/fol.132        kapitein                14 december 1870     10 juni 1871                     05 maanden/26 dagen

491-318/fol.148        kapitein                15 oktober 1871         10 maart 1872                 14 maanden/25 dagen

491-318/fol.162        kapitein                15 april 1872             24 december 1872          08 maanden/10 dagen

491-318/fol.179        kapitein                28 juni 1873               20 december 1873          05 maanden/22 dagen

491-318/fol.188        kapitein                03 februari 1874        16 juli 1874                      05 maanden/13 dagen

491-318/fol.198        kapitein                17 september 1874    06 mei 1875                     07 maanden/19 dagen

491-318/fol.202        kapitein                15 juni 1875               23 augustus 1875            02 maanden/18 dagen

491-318/fol.213        kapitein                10 oktober 1875         04 juni 1876                     07 maanden/24 dagen

491-318/fol.219        kapitein                05 september 1877    03 november 1877          01 maand/23 dagen

491-318/fol.222        kapitein                19 januari 1878          06 juli 1878                      05 maanden/17 dagen

491-318/fol.224        kapitein                24 december 1878     07 augustus 1879            07 maanden/14 dagen

491-318/fol.226        kapitein                08 oktober 1879         28 februari 1880              04 maanden/20 dagen

 

In het Register van Schepen in het Oosterdok te Amsterdam045 komt o.a. het volgende gegeven voor

schoener Caspar de Robles onder kapitein T.H.van Slooten:

  bron                                  aankomst                            vertrek                                 reisdoel

GAA-502/290                    02 september 1860            maart 1861                         Coronie

 

19 oktober 1861 (Noord Atlantische Oceaan op weg naar het Nieuwe Diep te Den Helder op 42046’NB en 18048”WL): “… passeerden verscheidene om de west koersende schepen alsmede het Nedl.Schip Caspar de Robles van Amst. Naar Suriname …”053 (reis Amsterdam-Paramaribo-Amsterdam. Mei-november 1861).

De voorganger als gezagvoerder op de “Capar de Robles” was kapitein Oepke Sikkes Parma, die dus op 19 oktober 1861 zijn eigen voorgaande schip waarnam. Th.H.van Slooten was toen eerste stuurman op de “Caspar de Robles”. Het Register van Schepen in het Oosterdok045 vermeldt het vertrek van de “Caspar de Robles” op 02 oktober 1861 met bestemming Suriname

1876: Gezonken in het ijs bij Cross Island. Onderweg van Hamburg naar Archangel op 4 juni 1876 als gevolg van ijsschade bij Cross Island gezonken. De bemanning is 9 juni te Archangel geland BRON?

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Slooten, Thomas Hielkes van
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 1
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Bos was met vlagnummer 1 van 1882-1894 gezagvoerder/lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Hij werd niet ingeschreven in de Inschrijfregisters, maar zijn lidmaatschap en vlagnummer blijken uit de vermelding in “Sweys”034.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Lid van het Harlinger college Zeemansvoorzorg036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                                                   boekhouder/reder

    H1                1881-1892 bark                     Caspar de Robles (ex Maria & Helena)      Jan Fontein, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt P.Bos als gezagvoerder gedurende:

  • 1881 t/m 1892 van de bark “Caspar de Robles” ex Maria Helena, gebouwd in 1864 te Brake, 340 ton o.m., varend voor J.Fontein te Harlingen. Het schip voer in 1893 voor kapitein/eigenaar R.Oosting te Farmsum en was herdoopt in “Felicitas”;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Bos, P.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Roelof Oosting werd geboren te Groningen op 05 februari 1843 als zoon van de commissionair Heijo Klaassens Oosting en Annechiena Roelfs Taaij.

Hij trouwde te Delfzijl op 09 december 1881 als scheepskapitein met Jacoba Wilhelmina Keun, geboren op 15 april 1852 te Delfzijl als dochter van Berend Bruins Keun en Willemtje Alberts Drenth. Overlijdensgegevens niet gevonden te Groningen

Roelof overleed te Farmsum/Delfzijl op 31 januari 1905, 61 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.Oosting was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 89 in de periode 1879 t/m 1880 en met vlagnummer 57 in de periode 1880 t/m 1905zijn overlijden in 1905.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

     geen             1884-1888 brik            Johannes (ex Jeremia, ex Peter, ex Mary)            C.Kuhlman Jz, Harlingen

                           1889-1890 brik            Regalia                                                                      C.Kuhlman Jz, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt R.Oosting als gezagvoerder gedurende:

*    1875 van de ijzeren 3-mastschoener met stoom “Phenix” ex Twenthe, ex West Friesland, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 331 ton o.m., varend voor D.Brodie te Amsterdam. Het schip werd te Petchora geabandoneerd;

*    1879 t/m 1883 van de 3-mastschoener “Felicitas” ex Marius, gebouwd in 1853 te La Nouville, 137 ton o.m., varend voor H.Mensinga te Delfzijl. Het schip werd in 1884, (toen met als eigenaar K.B.Kuiper te Farmsum, maar met een onbekende kapitein) verkocht naar Noorwegen met als nieuwe eigenaar G.Stokke te Jaroberg;

*    1885 t/m 1889 van de brik “Johannes” ex Jeremias, ex Peter, ex Mary, gebouwd in 1857 te Nova Scotia, 256 ton o.m., varend voor C.Kuhlman Jz te Harlingen;

*    1891 van de brik “Regalia”, gebouwd in 1863 te Sunderland, 322 ton o.m., varend voor C.Kuhlman Jz te Harlingen. Het schip werd afgekeurd te Götenborg;

*    1896 van de bark “Felicitas” ex Caspar de Robles, ex Maria Helena, gebouwd in 1864 te Brake, 300 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1857-18, 27 februari 1857, kof “Wiea Geziena”, kapitein  Jurrien R.Bossinga, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman G.L.Sok, 49 jaar uit Veendam, kok, matroos, lichtmatroos en de scheepsjongen Roelof Oosting, 14 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1858-35, 27 maart 1858, kof “Wiea Geziena”, kapitein J.R.Bossinga, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman G.L.Sok, 50 jaar uit Veendam, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter R.Oosting, 15 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1859-31, 16 maart 1859, schoenerkof “Helena”, kapitein Harmannus J.Schreuder, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman R.B.B.Hazelhof, 33 jaar uit Nieuwolda, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en de scheepsjongen Roelof Oosting, 16 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1860-9, 11 februari 1860, galjoot “Prudence”, kapitein Albert Hazewinkel, 31 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Johannes Walvius, 34 jaar uit Wildervank, kok, matroos, lichtmatroos Roelof Oosting, 17 jaar uit Groningen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1864-28, 07 maart 1864, kof “Hillechiena”, kapitein Hindrik Brakke, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Adolf Heeres, 28 jaar uit Oude Pekela, kok en 2 matrozen, waaronder Roelof Oosting, 21 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1867-45, 17 mei 1867, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein Geert Geerts Albers, 46 jaar uit Farmsum. Voorts matroos Roelf Oosting, 24 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1876-159, 25 augustus 1876, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Dijkstra, 41 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Roelof Oosting, 33 jaar uit Groningen, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-24, 08 maart 1877, galjoot “Bouwina”, kapitein Thomas Jans Middel, 58 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Roelof Oosting, 34 jaar uit Groningen, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-10, 26 februari 1878, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 35 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Berend Visser, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1878-92, 22 juni 1878, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 35 jaar uit Groningen. Voorts kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-121, 09 augustus 1878, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-19, 21 maart 1879, schoener “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lubbertus Zandhuis, 41 jaar uit Groningen, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1879-95, 23 juli 1879, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lubbertus Harmannus Zandhuis, 41 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-133, 29 september 1879, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 26 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1880-25, 22 maart 1880, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 35 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1880-82, 10 juli 1880, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1880-112, 30 augustus 1880, schoener “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1880-144, 23 oktober 1880, schoener “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 37 jaar uit Groningen. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1881-46, 21 april 1881, schoener “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt van Lingen, 37 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1882-25, 10 maart 1882, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman H.Jonker, 33 jaar uit Veendam, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1882-60, 25 april 1882, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 39 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1882-105, 07 juli 1882, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Smit, 50 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1883-40, 03 april 1883, schoener “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Smit, 52 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1883-49, 05 mei 1883, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Smit, 52 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1887-30, geen datum vermeld, brik “Johannes”, kapitein Roelf Oosting, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 27 jaar uit Appingedam, matroos-zeilmaker, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1887-95, 19 september 1887, brik “Johannes”, kapitein Roelf Oosting, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 27 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-70, 24 juli 1888, brik “Johannes”, kapitein Roelf Oosting, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Geert Hutting, 46 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-48, 15 april 1890, brik “Regalia”, kapitein Roelof Oosting, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk Brouwer, 25 jaar uit Delfzijl, kok, matroos-zeilmaker; matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-38, 27 maart 1894, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 51 jaar uit Farmsum. Voorts de kapiteinsvrouw Jacoba Kuen, 41 jaar uit Farmsum, stuurman Derk Brouwer, 29 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman;2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-72, 19 juli 1894, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk Brouwer, 29 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-58, 24 mei 1895, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 52 jaar uit Farmsum. Voorts kapiteinsvrouw Jacoba Wilhelmina Keun, 43 jaar uit Farmsum, 1ste stuurman Jan de Vries, 40 jaar uit Schildwolde, 2de stuurman Siefko Wijngaard, 20 jaar uit Siddeburen, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-92, 05 september 1895, bark “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan de Vries, 34 jaar uit Schildwolde, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-52, 13 april 1896, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 53 uit Farmsum. Voorts  kapiteinsvrouw, Jacob Kuen, 44 jaar uit Farmsum, stuurman Hiddo Oosterhuis, 53 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-72, 06 juli 1896, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 53 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 54 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-42, 20 april 1897, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 54 jaar uit Farmsum. Voorts kapiteinsvrouw Jacoba Kuen, 45 jaar uit Farmsum, stuurman Berend Bijholt, 53 jaar uit Nieuwe Pekela, bootsman, 2 koks, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-56, 02 juli 1897, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1901-65b, 17 oktober 1901, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

 

Samenvatting van de monsterrollen
  1. Roelof is in de monsterrollen ook aangeduid als Roelf en met de initiaal R
  2. Er zijn in totaal 37 monsterrollen met de naam van Roelof Oosting op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1857 t/m 1901, met als leeftijden 14 t/m 58 jaar. Zijn zeemanscarriére heeft derhalve ca. 42 jaar geduurd, een respectabele periode.
  4. Als woonplaats is in de subalterne periode steeds Groningen genoemd, zijn geboorteplaats. Rond zijn huwelijksjaar verhuisde het gezin naar Delfzijl/Farmsum. Hoewel hij in de tachtiger jaren voor een Harlinger reder voer, is hij kennelijk steeds in NO-Groningen blijven wonen.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
  • 1857 scheepsjongen op de kof “Wiea Geziena”, kapt. Jurrien R.Bossinga                                     14 jaar
  • 1858 kajuitwachter op de kof “Wiea Geziena”, kapt. Jurrien R.Bossinga                        15 jaar
  • 1859 scheepsjongen op de schoenerkof “Helena”, kapt. Harmannus J.Schreuder         16 jaar
  • 1860 lichtmatroos op de galjoot “Prudence”, kapt. Albert Hazewinkel                           17 jaar
  • 1864 matroos op de kof “Hillechiena”, kapt. Hindrik Brakke                                           21 jaar
  • 1867 matroos op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. Geert G.Albers                     24 jaar
  • 1876 stuurman op de schoener “Catharina”, kapt Pieter Dijkstra                                      33 jaar
  • 1877 stuurman op de galjoot “Bouwina”, kapt. Thomas J.Middel                                    34 jaar
  • 1878-1883 kapitein op de schoener “Felicitas”                                                35-40 jaar
  • 1887-1888 kapitein op de brik “Johannes” 44-45 jaar
  • 1890 kapitein op de brik “Regalia”                                                                                         47 jaar
  • 1894-1901 kapitein op de bark “Felicitas” 51-58 jaar
  1. Er zitten in de reeks van monsterrollen uit Delfzijl een aantal onderbrekingen bv. 1860-1864, 1867-1876 en 1883-1887. Roelof zal in deze perioden vanuit een andere haven hebben gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn nagezien.

         Hij heeft de hele zeemansloopbaan van scheepsjongen t/m gezagvoerder doorlopen en ervaring opgedaan op kleinere schepen t/m de grotere twee- en driemaster.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein Oosting was van 1883 t/m 1889 (zal 1884-1888 zijn) gezagvoerder van de brik “Johannes” (ex-Jeremias, ex-Peter, ex-Mary), gebouwd in 1857 te Nova Scotia, Canada, groot 256 ton n.m. Hij voer toen voor rederij C.Kuhlman Jz te Harlingen. In 1885 monsterde Derk Brouwer als matroos aan. Vertrekhaven en reisdoel niet vermeld. In de Bijlage op zijn “Herinneringen” zijn kopieën van getuigschriften voor Brouwer, waaronder de handtekening van R.Oosting, gedateerd 31 oktober 1885, 10 december 1890 resp. 20 oktober 1894048.

Kapitein Oosting was  in 1890 en 1891 gezagvoerder op de brik “Regalia”, gebouwd in 1863 te Sunderland, Engeland, groot 223 ton o.m. varend voor C.Kuhlman Jz te Harlingen. Het schip werd in 1891 “ten gevolge van zware averij afgekeurd en op 9 November te Gothenburg, Zweden, voor 2100 kronen verkocht.”

Derk Brouwer monsterde op 15 april 1890 als stuurman aan voor een reis naar Engeland. Een getuigschrift meldt dat hij gedurende 9 maanden als stuurman onder kapitein Oosting op de “Regalia” voer, maar in zijn “Herinneringen “ maakt hij geen melding van deze reis048.

Kapitein R.Oosting was van 1893 t/m 1896 kapitein/reder van de bark “Caspar de Robles” (ex-Maria Helena), gebouwd in 1864 te Brake, Duitsland, groot 300 ton o.m. Het schip werd in 1893 geveild te Harlingen door reder J.Fontein te Harlingen en op 15 februari voor ¦ 3618 verkocht aan R.Oosting te Farmsum. Oosting verkocht het schip weer op 03 maart 1897 te Delfzijl aan A.van Dijk te Delfzijl. De prijs was geheim.

Derk Brouwer monsterde op 27 maart 1894 te Delfzijl aan als stuurman voor een reis naar Engeland en op 19 juli 1894 wederom te Delfzijl als stuurman voor een reis naar de Oostzee. Van de eerste reis deed hij uitgebreid verslag in zijn “Herinneringen”. Uit dit verslag blijkt dat ook de vrouw van de kapitein de reis meemaakte. In Engeland werd steenkool geladen voor (vermoedelijk) de Noord-Noorse plaats Skjervö. In deze plaats stond een traankokerij voor de verwerking van walvisvlees. “De Kapt., zijn vrouw en ik hebben in het laatst van Juni elkaar met sneeuw gegooid”. Hierna ging de reis naar Archangel aan de Witte Zee. Hier ontstond een kleine muiterij aan boord onder leiding van de zeilmaker, waaraan een aantal matrozen deelnamen. De oorzaak was ongenoegen over het verstrekte voedsel en de direkte aanleidng was overmatig drankgebruik (aangeduid als “wodkie”). Dat de kapitein niet met zich liet sollen blijkt uit het volgende citaat: “... maar ze (de matrozen) zeiden dat ze ook eten wilden hebben, want de Kapitein had het vleesch en aardapplen in de kajuit laten brengen; want zeide hij, die niet werkt, zal ook niet eten”. De kapitein en zijn vrouw werden met de dood bedreigt, maar door o.a. het optreden van Derk Brouwer kon een drama worden voorkomen. De zeilmaker werd een paar weken aan de wal in het cachot opgeborgen met als resultaat dat hij de rest van zijn verblijf aan boord rustig bleef. Terug in Schotland moest nog een tripje naar Riga worden gemaakt en vandaar met hout terug naar Delfzijl048.

 

Provinciale Groninger Courant 25 februari 1893114

Harlingen, 22 februari Het Nederlandse barkschip CASPAR DE ROBLES, groot 300 register ton, is verkocht aan R. Oosting te Farmsum voor NLG 3618 (opm: nieuwe naam FELICITAS).

ZEETIJDINGEN in het Nieuwsblad: 097-p.20

“DELFZIJL 22 Sept. (1896) Als bewijs dat de reederij met slechte tijden heeft te kampen, kan dienen dat de hier liggende schepen ‘Felicitas’, kapt. Oosting, ‘San Francisco’ kapt. Leeuw en ‘G.T.Ray’, kapt. Smit, na lossing der lading, waarmee zij thans bezig zijn, in de winterlaag zullen worden gelegd wegens niet te bekomen retourvrachten. Vele andere schepen zullen dit voorbeeld volgen. Hoewel de toestand ook in voorgaande jaren niet rooskleurig was, is er toch in de laatste jaren geen sprake geweest van een dergelijk vroeg opleggen der schepen.”

 

Provinciale Groninger Courant 02 maart 1898114

Delfzijl, 1 maart. Heden is uit de hand verkocht het Nederlandse barkschip FELICITAS, kapt. tevens reder R. Oosting, in winterlaag liggende alhier; aan de heer A. van Dijk, scheepsmakelaar alhier, en zal bevaren worden door kapt. J. Nieboer.

 

 

 

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Oosting, Roelof

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Nieboer als gezagvoerder gedurende:

*    1897 t/m 1898 van de bark “Felicitas” ex Caspar de Robles, ex Maria Helena, gebouwd in 1864 te Brake, 300 ton o.m., varend voor A. van Dijk te Delfzijl. Het schip is in 1898 bij Harboror verongelukt.

 

Overige bijzonderheden

Monsterrol 1890 nr. 25 meldt dd 19 maart 1890 uit het Gemeentearchief van Delfzijl de bark “Catharina Helena”, kapt. Hemmo Leeuw, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts zijn vermeldt 1e stuurman Jan Nieboer, 34 jaar uit Farmsum, 2e stuurman Jan Leeuw, 19 jaar uit Delfzijl, kok, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos, kajuitwachter en dekjongen.

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Nieboer, Jan

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1877-08-13
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CASPAR DE ROBLES
Schipper: Slooten, T.H. van
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten