Inloggen
JULIE - ID 13159


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1817-00-00 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 1807
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1820
Datum agenda: 1820-01-03
Register nr: 18170172
Scheepsnaam: JULIE (LA)
Type: Brik
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Sinave, Pierre en Antoine
Plaats: Brugge
Kapitein op moment van verzoek: Meulenbroeck, F.
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief
ZB 105ZN van 1 mei 1817 geexpireerd

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1814-00-00 ZEPHYR
Manager: Pierre en Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Netherlands
Eigenaar: Pierre en Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Netherlands

Date/Name Ship 1817-00-00 JULIE
Manager: Pierre en Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Netherlands
Eigenaar: Pierre en Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Netherlands

Date/Name Ship 1828-00-00 JULIE
Manager: Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Netherlands
Eigenaar: Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Netherlands

Date/Name Ship 1830-00-00 JULIE
Manager: Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Belgium
Eigenaar: Antoine Sinave, Bruges (Brugge), Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Belgium

Ship Events Data

1838-11-28: Final Fate: Wrecked

De JULIE, kapt. Carolus Blankeman, is op 28 november 1838 bij Douglas (eiland Man) vergaan

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Meulenbroek was met vlagnummer 18 in de periode 1827-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd”108.

F.Meulenbroek was met vlagnummer 22 in de periode 1826-1830 lid van het zeemanscollege in Oostende.108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Meulenbroek als gezagvoerder gedurende:

*    1823 t/m 1825 van de bark “Nathalie”, gebouwd in 1816 te Amsterdam, 346 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar;

*    1826 t/m 1829 op het 3/m schip “Diana”, gebouwd in 1810, plaats niet vermeld, 55 ton o.m., reder niet vermeld;

*    1835 t/m 1843 op het 3/m schip “President Schimmelpenninck”, gebouwd in 1830, plaats niet vermeld, 1100 ton o.m., varend voor A.Sinave te Amsterdam. Ingevoegd staat dat in 1837 kapitein A.Nannings de gezagvoerder was.

 

Overige bijzonderheden

F.Meulenbroek verzorgde per 12 september 1825 vanuit Oostende met de “Diana” een troepentransport van 4 officieren en 75 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 26 januari 1826 na een reis van 136 dagen, waarbij onderweg 2 militairen waren overleden.

Op 06 april 1827 voer hij met hetzelfde schip uit van Vlissingen met de troep van 6 officieren en 153 militairen. Hij arriveerde te Batavia op 06 augustus 1827 na 122 dagen met het complete detachement.

Tenslotte vertrok kapitein Meulenbroek op 09 april 1834 vanuit Vlissingen met de “President Schimmelpenninck” en een detachement van 4 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 juli 1834 na 109 dagen. Een militair ontbrak, zonder opgave van reden065.

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Meulenbroek, F.
Overige informatie: Van 1814-1817 op de ZEPHYR, daarna werd de scheepsnaam JULIE

Datum vanaf: 1822
Kapitein: Meulenbroeck, Jacob
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1838
Kapitein: Blankeman, Carolus
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1814

Over de geschiedenis van de ZEPHYR / JULIE vóór 1814-1815 heeft Marhisdata niets kunnen vinden dat met enige betrouwbaarheid aan deze brik kan worden gerelateerd.
Onze Belgische co-onderzoeker André Delporte (overleden) noemt in zijn notities het bouwjaar 1800; waarop dit jaartal is gestoeld is echter onbekend. Een bijlbrief en/of koopbrief ontbreekt eveneens. LR 1826 noemt Zweden als land waar het schip is gebouwd; een jaartal wordt niet gegeven. 
Ons Zweedse contact Håkan Nihlman, Bålsta, ontdekte een Zweedse brik ZEPHYRUS, waarvoor slechts één zeebrief is uitgegeven, namelijk nr. 1088 d.d. 18 november 1814. De waterverplaatsing was 82 21/110 Zweedse last. De brik was in Karlshamn herbouwd van eikenhout. Dit gegeven zou verwarring kunnen hebben kunnen geven, waardoor men kan menen dat het schip ook in Zweden is gebouwd, hetgeen niet het geval behoeft te zijn. Eigenaar was C.F./ Duwell, hoofd van een afdeling van de Raad voor de Handel; de kapitein was H. Mülenberg.
Van de ZEPHYR hebben we echter een slecht leesbaar bericht d.d. 1 november 1814 van internet afgehaald van Lloyd’s Register, waar het schip onder kapt. Muleubrook (opm: dat moet kapitein Meulenbroeck zijn) werd gerapporteerd als (in Londen) te zijn aangekomen vanuit Brugge. Deze positie en kapitein vallen niet te rijmen met de eerste zeebrief die enkele weken later in Zweden werd afgegeven. De ZEPHYRUS is dus niet de ZEPHYR. Welk schip dat wel is geweest kon helaas niet worden achterhaald.
Lloyd’s Register noemt de JULIE voor het eerst in 1826 en geeft Zweden aan als land waar de brik zou zijn gebouwd, maar zonder bouwjaar.
In het register van Bureau Veritas van 1838 wordt voor het eerst een bouwjaar ingevuld,  namelijk 1807, ofschoon aangevuld met een vraagteken. Sluitend bewijs ontbreekt.
Bij gebrek aan beter moeten we 1807 als bouwjaar aanhouden, met alle voorbehoud.
LL 011114
Londen. Aangekomen ZEPHYR, Muleubroek (opm: brik ZEPHYR, kapt. Frans Meulenbroeck), van Brugge.

1815

LCEG 070215
Londen. Vertrokken ZEPHYR, Meulenbroek (opm: brik, kapt. Frans Meulenbroeck), naar Oostende.
RC 020315
Amsterdam, 28 februari. Te Gravesend is aangekomen Meulenbroek (opm: kof ZEPHYR) naar Londen.
LL 280415
Harlingen. Aangekomen ZEPHYR Molenbrook (opm: brik, kapt. F. Meulenbroeck), van Amsterdam.

1817

Op 1 mei 1817 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de JULIE, aangevraagd door de Frères Sinave, Brugge, voor Frans Meulenbroeck als kapitein.

1819

OHC 260119
Amsterdam, 23 januari. Te Oostende is gearriveerd het schip JULIE (opm: brik, kapt. Frans Meulenbroeck), van Londen.

1820

Op 3 januari 1820 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de JULIE, aangevraagd door de Frères Sinave, Brugge, voor Frans Meulenbroeck als kapitein.

1822

Op 2 juli 1822 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de  (LA) JULIE, aangevraagd door de Pierre en Antoine  Sinave, Brugge, voor Jacob Meulenbroeck als kapitein. Vorige kapitein was Frans Meulenbroeck.

RC 311022
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 25 oktober.
Den 23 dezer is te Ramsgate binnengelopen het schip JULIE, kapt. J. Meulenbroeck, van Liverpool naar Oostende; zijnde er geen water genoeg aan den wal geweest, om in de haven van Oostende binnen te komen.

1824

Op 1 juli 1824 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de JULIE, aangevraagd door de Pierre en Antoine  Sinave, Brugge, voor Jacob Meulenbroeck als kapitein.

1825

RC 280525
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 24 mei:
Te Liverpool is gearriveerd de JULIE (opm: brik, kapt. Jacob Meulenbroeck), van Oostende..

1826

RC 040426
Amsterdam, 2 april. Scheepvaartberichten:
- De schepen LOUISA (opm: brik LOUISE, thuishaven Antwerpen), kapt. P.J. Colas, van Rio de Janeiro naar Antwerpen en JULIE, kapt.  Meulenbroek (opm: brik, thuishaven Brugge, kapt. Jacob Meulenbroeck), van Liverpool naar Oostende, zijn den 22 maart te Plymouth binnen gelopen.
RC 060426
Amsterdam, 4 april. Scheepvaartberichten:
- Het schip JULIE, kapt. J. Meulenbroeck, van Liverpool naar Oostende, te Plymouth binnen, heeft den 29 maart de reis voortgezet.

Op 31 juli 1826 werd via de gouverneur van West-Vlaanderen een nieuwe zeebrief verstrekt voor de JULIE, aangevraagd door Antoine  Sinave, Brugge, voor Jacob Meulenbroeck als kapitein.

1827

RC 260727
Rotterdam, 25 juli. Te Antwerpen is aangekomen JULIE, kapt. Meulenbroeck, van Marennes.
RC 280827
Rotterdam, 27 augustus. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild REINA, kapt. H. Koops, naar St. Martin; MARIA, kapt. P.E. de Boer, naar Lissabon; PAULINE, kapt. J. Joossens, naar Rio-Janeiro; DE JOSEPHUS, kapt. M. Bakker, naar Marennes; HENRIETTE, kapt. J.S. Slerper, naar Petersburg; JOHANNA, kapt. H. Claussen; JOHANNA ELISABETH, kapt. M. Mesdagh, naar Batavia; DE JONGE PIETER, kapt. E.P. de Boer, naar de Oostzee; DE VRIENDSCHAP, kapt. H.J. Ketelaar, naar …..; JULIE, kapt. J. Meulenbroeck, naar Noorwegen.

1828

Op 2 september 1828 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de JULIE, aangevraagd door Antoine  Sinave, Brugge, voor Jacob Meulenbroeck als kapitein.

1829

LL 181229
Binnengekomen. Oostende, 15 december. JULIE, kapt. J. Meulenbroeck, van Liverpool.

1830

Op 4 september 1830 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de JULIE, aangevraagd door Antoine  Sinave, Brugge, voor Jacob Meulenbroeck als kapitein.

België
Gedurende 25-27 augustus 1830 waren er in Brussel onlusten geweest welke de opmaat vormden tot de revolutie die resulteerde in de afscheiding van België. Op 4 oktober 1830 werd eenzijdig de onafhankelijkheid van België geproclameerd. In reactie hierop decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoorden de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof 196 schepen, waaronder de JULIE, kapt. Jacob Meulenbroeck, eigendom van A. Sinave, Brugge. De JULIE werd Belg.

1834

MOA 031034
Oostende, 27 september. Binnengekomen.de JULIE (opm: Belgische ex-Zuid-Nederlandse brik), kapt. J. Meulenbroeck, van Liverpool.

1835

MOA 290835
Oostende, 24 augustus. Binnengekomen de JULIE (opm: Belgische, ex-Zuid Nederlandse brik), kapt. J. Meulenbroeck van Liverpool en de EGIDE, kapt. Denduyts, beide van Liverpool.

1836

AH 300436
Liverpool, 21 april. Binnengekomen de JULIE, kapt. J. Meulenbroeck, van Antwerpen.

1838

LCO 250438
Te Liverpool hebben den 14 april een aanvang gemaakt met laden, de schepen de DRIE GEZUSTERS, kapt. P.P. Dijkstra, voor Amsterdam, en JULIE, kapt. J. Meulenbroeck, voor Bremen.
Delporte:
Per 3 november 1838 werd de brik gevoerd door kapt. Carolus Blankeman.
Bij de aanmonstering werd als bestemming Londen aangegeven.
Het schip is evenwel vertrokken naar Dublin, en op 28 november 1838 bij het eiland Man vergaan.
ZP 071238
Het schip JULIE, kapt. N.N. (opm: brik, bouwjaar mogelijk 1807, Belgische [ex-Zuid-Nederlandse] vlag, kapt. Carolus Blankeman), van Brugge, is volgens brief van Liverpool in dato 1 december, den 28 november bij Douglas (eiland Man) totaal verongelukt en de equipage daarbij omgekomen.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
De heer A. Delporte, Luik
De heer Håkan Nihlman, Bålsta
AH = Algemeen Handelsblad
LCEG = London Courier and Evening Gazette - London
LCO = Leydsche Courant
LL = Lloyd’s List
MOA = Morning Advertiser
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeepost