Inloggen
STAD APPINGEDAM - ID 13150


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-07-13 / 1871-02-15 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: H.H. van der Werf - Werf 'Molly', Appingedam, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1855-05-18
Delivery Date: 1855-07-00
Technical Data

Gross Tonnage: 86.00 lasts
Gross Tonnage 2: 165.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1855
Datum agenda: 1855-07-13
Register nr: 18550636
Scheepsnaam: STAD APPINGADAM
Type: Schooner
Lasten: 86
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rottinghuis, J.H.
Plaats: Delfzijl
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-07-13 STAD APPINGEDAM
Manager: Johannes Harmannus Rottinghuis, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1866-03-23 STAD APPINGEDAM
Manager: Heinrich Friedrich Georg Kaiser (Hendrik Frederik Georg Keiser/Keizer), Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Heinrich Friedrich Georg Kaiser (Hendrik Frederik Georg Keiser/Keizer), Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Ship Events Data

1855-00-00: NRC 13-06-1854: Rotterdam, 12 juni. De 8e dezer is te Appingedam met goed gevolg van stapel gelopen bij de scheepsbouwmeester H.H. van der Werf aldaar, de nieuw gebouwde kopervaste schoenerbrik NIJVERHEID, groot ruim 100 lasten, zullende gevoerd worden door kapt. A. Metus, van Termunten, voor rekening ener rederij onder het boekhouderschap van de heer J.H. Rottinghuis te Delfzijl. Dadelijk daarna werd de kiel gelegd voor een te bouwen kopervast schoenerschip, groot 110 lasten, genaamd de STAD APPINGEDAM, zullende gevoerd worden als gezagvoerder door Johannes Bebingh, van Appingedam, mede voor rekening ener rederij onder dezelfde directie.

AH 19-05-1855
Amsterdam, 18 mei. Uit Appingedam schrijft men, dat van de werf van de scheepsbouw- meester H.H. van der Werf aldaar te water is gebracht het nieuw gebouwd schoener-brikschip STAD APPINGEDAM, groot 110 lasten, voor rekening ener rederij onder boekhouderschap van de heer J.H. Rottinghuis te Delfzijl, zullende gevoerd worden door kapt. Johannes Bebingh.

1857-04-08: NRC 23-04-1857: Halifax, 8 april. De Nederlandse brigantijn STAD APPINGADAM (opm: STAD APPINGEDAM), kapt. E.H. Rubing, 58 dagen reis van Mexico naar Liverpool, is hier de 31e maart wegens gebrek aan proviand, verlies van zeilen enz. binnengelopen.
1861-05-16: PGC 16-05-1861: Het schip STAD APPINGEDAM, kapitein G.S. Prange, zou volgens bericht van Santos van 4 april van daar in ballast naar Maroim verzeilen.
1862-00-00: NRC 02-04-1862: Schepen in lading: te Rotterdam: Naar Montevideo en Buenos-Aires. Nederlandse schoener STAD APPINGEDAM, kapt. G.S. Prange. Adres: Kuyper, van Dam & Smeer.
NRC 05-12-1862: Gibraltar, 30 november. De Nederlandse schoener STAD APPINGEDAM, kapt. Prange, van Buenos-Ayres naar Cadix, is alhier in de baai gestrand. (opm: schip blijft tot 1871 in de vaart)
NRC 14-12-1862:
Southampton, 12 december. Het Nederlandse schip STAD APPINGEDAM, kapt. Prange, van Buenos-Ayres naar Cadix, 30 november in de baai van Gibraltar gestrand - als vroeger gemeld - is na verloop van een paar tijen vlot geraakt.
1866-00-00: PGC 11-01-1866: Advertentie. Mr. H.J. Offerhaus, notaris te Delfzijl, zal als lasthebbende van zijn principalen, op woensdag de 24e januari 1866, des avonds te 6 uur, in het logement van Wessel Houwing te Appingedam bij openbare veiling ter verkoop aanbieden het extra wel bezeild kopervast schoener-brikschip, genaamd STAD APPINGEDAM, varende onder Nederlandse vlag, gevoerd door kapt. H. Ohlsen, in het jaar 1855 nieuw uitgehaald en geclassificeerd bij Veritas 5.6.G.1.1, groot volgens meetbrief 163 zeetonnen, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsbehoeften, zoals hetzelve thans te Harlingen is liggende.
De inventarissen zullen bijtijds op de gewone plaatsen ter inzage liggen, terwijl nadere informaties te bekomen zijn ten kantore van de scheepsmakelaars P. Stratingh & Co. te Delfzijl, alsmede ten kantore van bovengenoemde notaris, en zal men zich ter bezichtiging van het schip kunnen vervoegen bij de logementhouder H. van der Wal aan de Noorderhaven te Harlingen. (opm: blijft onder NL vlag).
AH 14-05-1866: Amsterdam, 13 mei. Voor Russische rekening is door de firma Felten en Guillaume te Keulen, onlangs een telegraafkabel vervaardigd, bestemd voor de zee-engte van Kertsch. Deze kabel, lang 20 werst of circa 3 Duitse mijlen en 3.000 centenaars zwaar, is met de keulenaar TITANIA herwaarts vervoerd, ten einde met de STAD APPINGEDAM naar Rusland te worden verscheept. Op laatstgenoemd vaartuig zijn, naar wij vernemen, de machinerieën tot overlading reeds gesteld en morgen (maandag ochtend) zullen de
werkzaamheden beginnen. Men denkt daarmede vrijdag gereed te zijn en zal dan zaterdag een proef nemen met de machine bestemd om de kabel te leggen. Enige honderden ellen van de kabel zullen worden uitgevierd. Daar dit ongewone schouwspel stellig veel belangstelling wekken zal delen wij mede, dat de beide schepen liggen in het Oosterdok bij de zogenaamde Everhoek.
De kabel is dikker en naar evenredigheid zwaarder dan de trans-Atlantische. De kern, of eigenlijke geleider bestaat uit 7 koperdraden welke gevat zijn in een driedubbele huid van gutta pertsja. Deze is beschermd door 10 vertinde ijzerdraden van 3/8 duim diameter.
De gehele kabel is 1 5/8 duim dik en heeft een draagvermogen van 1500 centenaars.
De STAD APPINGEDAM, kapt. Keizer, zal vergezeld worden door een stoomboot, om bij het leggen behulpzaam te zijn. De kabel wordt vastgehecht te Enikola (Jenikaleh), beoosten Kertsch, op de kust van de Krim en gaat van daar naar Taman aan de Kaukasische kust,
zodat het Russische telegraafnet met de Perzische lijn in verbinding wordt gebracht.
Dezelfde firma is belast met de vervaardiging van een kabel door de Zuiderzee van Harlingen naar Terschelling.
1867-00-00: NRC 17-10-1867: Kopenhagen, 14 oktober. De navolgende alhier van St. Petersburg aangekomen schepen hebben order bekomen, als: NEPTUNUS, kapt. Schumann, naar de Maas; TALINE, kapt. Sterenberg, naar Rotterdam; OTTO, kapt. Sap, naar de Maas; HOOP, kapt. Lukkien, naar Gothenburg; HENDRIKA, kapt. Schmidt, naar Amsterdam; JOHANNA, kapt. Jansen, naar de Weser; STAD APPINGEDAM, kapt. Kaiser, naar Londen; TWEE GEBROEDERS, kapt. Hitman, naar de Maas.
1871-00-00: NRC 16-02-1871: Plymouth, 12 februari. Het Nederlandse schip STAD APPINGEDAM, kapt. Svendson, komende van Londen, is den 25e december (1870 !) bij Graytown (opm: Greytown, thans San Juan del Norte [Nicaragua; positie 10º57’ NB 83º43’ WL) verongelukt. Het grootste gedeelte van de lading is beschadigd en geborgen.
NRC 17-02-1871: Greytown, 15 januari. Het Nederlandse schip STAD APPINGEDAM, kapt. Svendsen, de 21e december alhier aangekomen, is in een zware storm van de ankers geslagen, op strand gedreven, afgekeurd en verkocht. (opm. zie ook NRC 160271 en PGC 180271)
PGC 18-02-1871: Amsterdam, 15 februari. Het schip STAD APPINGEDAM, kapt. J.E. Svendsen, van Londen te Colon aangekomen, is de 25e december bij Greytown verongelukt. Het grootste deel der lading was beschadigd geborgen.
PGC 18-02-1871: Amsterdam, 16 februari. Omtrent het bij Greytown verongelukte schip STAD APPINGEDAM, kapt. Svendsen, wordt van daar van de 15e januari nog gemeld, dat het in eene hevige bui van zijn ankers geslagen, op strand gedreven, afgekeurd en verkocht was.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Bebingh, Johannes
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1860-06-02
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: STAD APPINGEDAM
Schipper: Prange, G.S.
Scheepstype: schoener
Grootte: 170

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen