Inloggen
VOORWAARTS VOORWAARTS - ID 13116


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1899-03-02 / 1912-02-00
Onder Nederlandse Vlag tussen:1976-05-11 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5516 GRON 1899
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1898-07-18
Delivery Date: 1899-03-14
Technical Data

Gross Tonnage: 106.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 92.00 Net tonnage
Deadweight: 170.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 26.91 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.38 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.34 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1922
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 02-1922 te Stade verbouwd tot motorzeilschip, nu 95 brt, 92 nrt, 163 dwt en gemotoriseerd met een Bergedorf Hanseatic Mot. Ges. 2 x 2 Cyl explosie motoren samen 50 rpk (twee schroeven. L.o.a. nu 25.63m.

Datum 00-00-1936
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1936 in Harburg bij J.J. Sietas verbouwd en voorzien van een 100 PK 4 tact 4 cyl Deutsche Werke dieselmotor, type 4M32, nummer 269012693, aangebracht aan de rechterzijde op het cylinderblok, bouwjaar 1936.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1899
Datum agenda: 1899-03-02
Register nr: 0
Scheepsnaam: VOORWAARTS VOORWAARTS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Puister, H.J.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1899-03-02, uitreiking73-

Ship History Data

Date/Name Ship 1899-02-00 VOORWAARTS VOORWAARTS
Manager: Hendrik Jacob Puister, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Jacob Puister, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWTC

Date/Name Ship 1912-02-12 VORWÄRTS
Manager: Fokko Weerts, Rhaudermoor, Germany
Eigenaar: Fokko Weerts, Rhaudermoor, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rhaudermoor / Germany
Callsign: KQBR

Date/Name Ship 1919-03-27 VORWÄRTS
Manager: Heinrich Diedrich Butendeich , Wedel, Germany
Eigenaar: Heinrich Diedrich Butendeich , Wedel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: KQBR

Date/Name Ship 1925-06-02 OSTE
Manager: Georg Nicolaus Tiedemann, Neuhaus an der Oste, Germany
Eigenaar: Georg Nicolaus Tiedemann, Neuhaus an der Oste, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: KQBR
Additional info: Call sign 1934: DIZH

Date/Name Ship 1946-02-08 OSTE
Manager: Otto Tiedemann und Wwe. Maria Tiedeman, Neuhaus an der Oste, German Federal Republic
Eigenaar: Otto Tiedemann und Wwe. Maria Tiedeman, Neuhaus an der Oste, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DIZH
Additional info: IN 1950 call sign: DGYZ

Date/Name Ship 1953-00-00 OSTE
Manager: Otto Tiedemann, Neuhaus an der Oste, German Federal Republic
Eigenaar: Otto Tiedemann, Neuhaus an der Oste, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DGYZ

Date/Name Ship 1961-06-12 SAHLENBURG
Manager: Karl-Heinz Eick, Sahlenburg, German Federal Republic
Eigenaar: Karl-Heinz Eick, Sahlenburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Cuxhaven / German Federal Republic
Callsign: DGYZ

Date/Name Ship 1966-00-00 SÜDFALL
Manager: Walter Fieland, Pellworm, German Federal Republic
Eigenaar: Walter Fieland, Pellworm, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Pellworm / German Federal Republic
Callsign: DGYZ

Date/Name Ship 1970-00-00 SÜDFALL I
Manager: Walter Fieland, Pellworm, German Federal Republic
Eigenaar: Walter Fieland, Pellworm, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Pellworm / German Federal Republic
Callsign: DGYZ

Date/Name Ship 1976-07-20 VOORWAARTS VOORWAARTS
Manager: Walter Haentjes, Enkhuizen, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Walter Haentjes, Enkhuizen, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Enkhuizen / Netherlands

Date/Name Ship 1984-12-28 VOORWAARTS VOORWAARTS
Manager: Stichting tot Behoud van de Tweemastkoftjalk Voorwaarts Voorwaarts,, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Stichting tot Behoud van de Tweemastkoftjalk Voorwaarts Voorwaarts,, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Ship Events Data

1899-02-18: Dagregister deel 14, numero 600. Den twintigsten Februari 1800 negen en negentig. Ik, ondergetekende Hendrik Jacob Puister, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaar bij deze de eenige eigenaar te zijn van het ijzeren zeilkofschip genaamd “VOORWAARTS VOORWAARTS”, gebouwd te Martenshoek, gemeente Hoogezand, hebbende een dek en twee masten, zijnde groot 100 87/100 tonnen van 2 83/100 kubieke meter, thans liggende te Martenshoek en gevoerd wordende door mij als schipper. Sappemeer, 18 februari 1899. H.J. Puister. (Opm. : In de kantlijn staat bijgeschreven: 5516)
1899-03-22: Op 22-03-1899 vertrekt ze voor haar 1e reis. (Naar Göteborg.)
1911-09-28: NvhN 28-09-1911: Desertie. Ernst E., niet verschenen, was 30 Aug. 1910 te Hamburg, aangemonsterd als matroos op het Ned. zeilschip „Voorwaarts", kapt. H. J. Puister, voor een reis op avontuur. Afmonstering zou eerst geschieden bij aankomst in een Nederl. haven. Bekl. heeft zich niet aan de monsterrol gehouden en is op 25 Maart in een buitenl'. haven van boord geloopen. De behandeling der zaak wordt geschorst om nog een getuige te hooren.
1921-10-21: Op 21-10-1921 gekapseisd door een windhoos ter hoogte van Bützfleth. (Elbe) 5 weken later gelicht naar Stade gesleept alwaar de verbouwing plaatsvond. In 02-1922 te Stade verbouwd tot motorzeilschip, nu 95 brt 92nrt 163dwt en gemotoriseerd met een Bergedorf Hanseatic Mot. Ges. 2 x 2 Cyl explosie motoren samen 50 rpk (twee schroeven. L.o.a. nu 25.63m. In 06-1922 weer in de vaart
1965-00-00: In 1965 gestrand bij Sjøllands Odde in Denemarken.
1972-00-00: Op 15-08-1972 liggend aan de douanesteiger te Hamburg na een aanvaring gezonken, gelicht en verkocht voor de sloop. Echter van de sloop gered en gekocht door Walter Haentjes, journalist te Enkhuizen. Hij laat het schip opknappen zodat het de reis naar Nederland kan maken. Op 05-11-1976 opnieuw bij het Kadaster teboekgesteld als VOORWAARTS VOORWAARTS, zijnde een motorvrachtschip, metende 308,82 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te ´s Gravenhage no. 17621 d.d. 16-06-1976, liggende te Enkhuizen, door C.M.M.G. Bongers, ambtenaar bij de Scheepsmetingdienst te Amsterdam van brandmerk 4773 Z GRON 1976 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan SB zijde in zijwand dekhuis, 5,25 m. uit hekplaat, 1,80 m. uit lengteas en 1,37 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken Flensburg SSR 1743 zijn niet gevonden.) Het schip wordt dan omschreven als: Motorvrachtschip, type koftjalk, hebbende een vooronder, een laaadruim, met twee luikhoofden, paviljoen, dekhuis en een machinekamer met een 100 PK 4 tact 4 cyl Deutsche Werke dieselmotor, type 4M32, nummer 269012693, aangebracht aan de rechterzijde op het cylinderblok, bouwjaar 1936. Het schip is gebouwd in 1899 te Martenshoek.
Haentjes werkt aan het schip tot begin tachtiger jaren, maar dan wordt het duidelijk dat de restauratie veel geld gaat kosten.
1984-00-00: Het schip wordt in 1984 door de Stichting tot behoud van de tweemastkoftjalk Voorwaarts Voorwaarts Anno 1899 overgenomen en word daarna, o.a. door bijdragen van de Provincie en de Stad Groningen en het Groninger bedrijfsleven, in oude glorie hersteld (gereed 1987) en staat thans te boek als: Motorvrachtschip, type koftjalk, hebbende een vooronder, achteronder, roef, verblijfsaccomodartie, 2 luikenhoofden en een machinekamer, voortbewogen door zeilen en door een 6 cyl 4 tact Scania dieselmotor van 113 kW (153 pk), type D11/R80, bouwjaar 1968, motornummer 103046, aangebracht aan sb zijde van het motorblok bij de voorste cylinderkop. Het is het vlaggeschip van de provincie Groningen.
1984-03-24: De Telegraaf 24-03-1984: Oude vrachtschuit wordt statenschip door Geertje Richards. Groningen, zaterdag. De provincie Groningen krijgt evenals Friesland een eigen statenjacht. Het wordt de tweemast koftjalk „VOORWAARTS VOORWAARTS", het oudste zeilende vrachtschip dat in het zeeschepenregister staat ingeschreven. Het idee voor een eigen Groninger vlaggeschip ontstond in augustus 1980, toen in de haven van Groningen tal van historische zeilschepen lagen afgemeerd. Ook de koftjalk was toen van de partij. Hij bleek één van de klapstukken voor het publiek. Conservator J. Damminga van het Scheepvaartmuseum in Groningen: „Veel Groningers hebben herinneringen aan zo'n schip. Uiteindelijk is Groningen altijd een zeevarende provincie geweest. Ook nu nog worden hier veel coasters gebouwd. Daarom ontstond het idee om de oudste zeilende kustvaarder aan te kopen en te proberen voor de provincie te behouden. Cursussen. Na restauratie kan het schip op verschillende manieren dienst doen. De officiële colleges binnen de provincies kunnen er gebruik van maken. Er kan met groepen van ongeveer 15 man op de Waddenzee en het IJsselmeer gezeild worden. In de winter willen we de „Voorwaarts, Voorwaarts" bij het scheepvaartmuseum in Groningen leggen en gebruiken bij het geven van cursussen op zeilen zeevaartgebied." De „Voorwaarts, Voorwaarts" werd in 1899 op de werf van de gebroeders J. en G. Verstockt in Martenshoek te water gelaten. De lengte was 35 meter, breedte 5 meter 41, hoogte 2 meter 35, laadvermogen 160 ton, zeiloppervlak 350 vierkante meter. Kapitein H. J. Puister maakte er verre reizen mee, tot Marokko toe. Voor het begin van de Eerste Wereldoorlog vond verkoop naar Duitsland plaats. Sindsdien heeft de koftjalk vele omzwervingen gemaakt en gedaantewisselingen ondergaan. Het werd uiteindelijk een motorschip en na een aanvaring in 1975 total-loss verklaard. Dank zij particulier initiatief is de tjalk weer naar Nederland gekomen, vaarklaar gemaakt en met een vereenvoudigde tuigage onder zeil gebracht. Wil het vrachtschip als statenjacht voor Groningen dienst doen, dan zal er echter nog het nodige moeten gebeuren. Zo zal de niet zo fraaie boeg moeten worden vervangen. Certificaten. Bauke Kats, lid van een commissie die restauratiegeld bi] elkaar probeert te schrapen: „Er komen certificaten van ƒ 100, ƒ 500 en ƒ 1.000 die men kan kopen. Men wordt dan mede-eigenaar van het schip en bovendien geeft de deelname recht op meevaren. Hoe meer je betaalt, hoe langer je mee mag zeilen, variërend van een paar uur tot een week. De tijdelijke bemanningsleden krijgen er een monsterboekje bij geleverd. Verder willen we vrijwilligers aan boord, die op basis van een betaalde vakantie het schip willen opkalefateren. Op die manier krijgen de mensen ook binding met het schip." Professionele hulp zal bij de restauratie ook niet ontbreken. Scheepsbouwer H. Bodewes, directeur van de werf Bodewes-Gruno in Foxhol, heeft de „Voorwaarts, Voorwaarts" gratis ligplaats aangeboden. Bovendien verleent de werf in deze aanloopperiode technische ondersteuning. Waardig. Bodewes: „Dit is de oudste Groninger coaster. Dus ik vond dat-ie ook weer in Groningen moet worden gerepareerd." Als alles volgens plan verloopt, is de „Voorwaarts, Voorwaarts" tijdens Sail Amsterdam in 1985 zeilklaar. Bauke Kats: „Wij willen proberen dat het dan vlaggeschip wordt tijdens het admiraalzeilen. Dat lijkt ons een waardige inwijding voor dit unieke schip."
2015-08-20: Leeuwarder Courant: Schip even vast in Noorderbrug. Even voor tien uur donderdagmorgen is een schip vast komen te zitten in de Noorderbrug in de Noorderstadsgracht in Leeuwarden. Het schip 'Voorwaarts Voorwaarts' bleef met de zogeheten de verstaging, een deel van de mast, achter de het opgehaalde burgdek zitten. De masten braken af. Volgens getuigen zijn daarbij mensen op de boot of bij de brug gewond geraakt. Na ruim een kwartier was het schip los. De tweemaster ligt inmiddels afgemeerd aan de Eebuurt.
2017-07-00: In 07-2017 verkocht aan Lex Tichelaar te Harlingen. Persbericht van de Stichting Voorwaarts Voorwaarts d.d. 13-07-2017: De nieuwe eigenaar heeft een scheepswerf in Harlingen, waar de Voorwaarts Voorwaarts al eerder bekend was. In het verleden werd daar ook de nieuwe motor ingebouwd. De eigenaar van deze werf zal allereerst de grote en noodzakelijke reparaties gaan uitvoeren. Vervolgens zal een boegschroef worden ingebouwd en zal het historische luikenhoofd worden hersteld. Waar nodig zullen verdere restauraties plaatsvinden. Beide partijen hebben separaat een onafhankelijke taxatie laten uitvoeren, waarna uiteindelijk tot instemming met de verkoop/aankoop kon worden overgegaan. Uitgangspunt van de nieuwe eigenaar is en blijft, om het schip een derde leven te kunnen geven, waarmee het behoud ook op de langere termijn kan worden veilig gesteld. Na restauratie zal het schip volgend jaar opnieuw in de vaart worden genomen en kan zij weer per dag worden gehuurd, net als in de afgelopen 30 jaar. In overleg zal zij ook vanuit Groningen of Lauwersoog kunnen varen. Het bestuur van de Voorwaarts Voorwaarts is verheugd, dat hiermee het behoud gerealiseerd kan blijven, als één van de belangrijkste doelstellingen in de statuten van de stichting.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1903-08-20
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VOORWAARTS
Schipper: Puister, H.
Scheepstype: koftjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Südfall 1899 ex Sahlenburg ex Oste ex Vorwärts ex Voorwaarts Voorwaarts.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Nyström, G.G. (Helsingborg)

Omschrijving: Voorwaarts Voorwaarts on 11-06-2013
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Voorwaarts Voorwaarts on 11-06-2013
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Voorwaarts Voorwaarts on River Eems inward bound for the Eemshaven the 29th June 2016.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Voorwaarts Voorwaarts on River Eems inbound Delfzijl the 30th June 2016.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Overige afbeeldingen


Omschrijving: Restauratiecertificaat 1983 t.n.v. R.J. van Bolhuis van de "Voorwaarts Voorwaarts".
Vervaardiger: Bolhuis, Riemer J. van
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten