Inloggen
SEFARINA - ID 13115


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2015
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 9715701
Nat. Official Number: 23750 Z 2014
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, LPG
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw (SCHN), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 14
Launch Date: 2014-12-18
Delivery Date: 2015-07-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä Finland Oy, Vaasa/Vasa, Finland
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1836
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 1408
Eng. additional info: Wärtsilä Type 8L20DF (240x )1200 rpm.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2938.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 881.00 Net tonnage
Deadweight: 2380.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 87.18 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 83.27 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.80 Meters Breadth, moulded
Depth: 7.00 Meters Depth, moulded
Draught: 4.85 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 2015-07-10 SEFARINA
Manager: Chemgas Shipping B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Chemgas Shipping B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCYZ

Ship Events Data

2014-12-18: Schuttevaer 18-12-2014: Tewaterlating SEFARINA met enorme plons. Bij Shippyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw in Foxhol werd donderdag 18 december met goed gevolg de Sefarina te water gelaten. Deze gastanker is, na de Bayamo (oplevering 14 juni 2013) en Brisote (13 maart 2014) de derde op rij die de aan het Winschoterdiep gevestigde SCHN voor Chemgas Shipping te Rotterdam bouwt.
2015-01-00: 29-01-2015: Wagenborg heeft onlangs het transport en het hijsen van 2 grote drukvaten (190 en 360 ton) uitgevoerd in opdracht van Chemgas Shipping uit Rotterdam. Deze klant laat een nieuwe coaster bouwen bij een werf aan het Groningse Winschoterdiep. Het hart van deze coaster, de 2 drukvaten voor het vervoer van onder druk vloeibaar gemaakte gassen, werden echter in Willebroek (België) gebouwd. Om deze vanaf daar in de coaster in het Winschoterdiep te krijgen is een uitgelezen klus voor Wagenborg. In Delfzijl werd de Wagenborg Barge 1 geprepareerd om de vaten op te kunnen rijden in Willebroek. Nadat het ponton daar aankwam met de binnenvaartslepers Waterpoort en Waterlelie, werden de vaten in een dag op het ponton gereden. Hierna kon het zeevasten beginnen, door de hoogte van de vaten konden deze namelijk niet via binnenwater tot op het Winschoterdiep komen. Toen de drukvaten vast stonden op het ponton, werd deze tot aan Rotterdam gesleept met de Waterpoort en Waterlelie. Vanaf hier kon de zeesleper Waterman het transport verder brengen over zee naar Delfzijl. Hier werd hij op de Westereems opgevangen door de Watergeus waarna zij hem samen over konden geven aan weer de Waterpoort samen met de Waterstad. Deze brachten hem gelijk door over het Eemskanaal naar Groningen. Daar stond al een 700ton mobiele kraan op te bouwen om de drukvaten later samen met de bok Triton in de coaster te kunnen hijsen. De nieuwbouw coaster, SEFERINA, werd daarop van de werf in Foxhol naar Groningen gesleept. Hier was de Triton inmiddels ook aangekomen en kon gelijk het kleine vat (190 ton) in de Seferina hijsen. De volgende ochtend werd begonnen met het inpikken van het grote vat (360 ton) door de 700ton mobiele kraan en de Triton. Gezien het grote gewicht kon deze niet alleen met de Triton gehesen worden en werd dit gedaan door middel van een tandemhijs. De afstemming tussen kraan en bok liep gesmeerd en in niet al te lange tijd kwam het vat los van zijn zadels op de Wagenborg Barge 1. Het ponton werd vervolgens vooruit gesleept door de Waterpoort waarna de Waterstad de Seferina onder het vat kon leggen. Gecontroleerd werd het drukvat weer naar beneden gelaten en in de coaster geplaatst. Daarna werd de coaster weer naar de werf gebracht om afgebouwd te worden.
2015-06-30: Vier technische proeftochten van 30-06-2015 t/m 03-07-2015. Het schip is een LPG tanker, net als haar eerder opgeleverde semi zusjes Bayamo en Brisote.
LNG wordt gebruikt om de hoofdmotor en twee van de vier hulpmotoren van brandstof te voorzien, en wordt meegevoerd in de twee aan dek liggende witte vacuum geisoleerde tanks. LPG wordt als lading meegenomen in twee druktanks die onderdeks liggen, 1 x 900 m3 en 1 x 2100 m3. De hoofdmotor is van het type 8L20DF. Waarbij 'DF' uiteraard voor Dual Fuel staat, de motor kan ook gewoon op diesel draaien, zou er geen LNG beschikbaar zijn. (Daartoe is de motor uitgerust met het normale hoge druk brandstof inspuit systeem)

Afbeeldingen


Omschrijving: SEFARINA in aanbouw op 25-11-2014 te Foxhol.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: SEFARINA voor de tewaterlating op 18-12-2014.
Gemaakt door: Strojenga, M. (Martin)

Omschrijving: SEFARINA tijdens de tewaterlating op 18-12-2014.
Gemaakt door: Strojenga, M. (Martin)

Omschrijving: SEFARINA tijdens de afbouw op 29-01-2015 te Foxhol.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: SEDARINA verlaat Delfzijl voor de proefvaart op de Eems op 30-06-2015.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: SEFARINA verlaat Derlfzijl voor de preofvaart op de Eems op 30-06-2015.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: SEFARINA passeert Vlissingen.
Gemaakt door: Lievense, Huib

Omschrijving: SEFARINA op 29-09-2020 op het Noordzeekanaal.
Gemaakt door: Coster, Marcel

Omschrijving: SEFARINA op 03-06-2021 op de Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: SEFARINA in het Manchester Ship Canal 05-07-2021
Gemaakt door: Teachers
Onderwerp: Luchtfoto