Inloggen
SPECULATION - ID 13055


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-04-14 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 1784
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Pink (grote vaart)
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Three masts
Material Hull: wood, oak
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Erik Skutnabb (Grote Scheepswerf), Västervik, Sweden
Delivery Date: 1784-00-00
Technical Data

 
Length 1: 28.20 Meters Registered
Beam: 7.75 Meters Registered
Depth: 3.70 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1816
Datum agenda: 1816-12-03
Register nr: 18160862
Scheepsnaam: SPECULATION
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bordes & Stijger
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Pietersz, Thomas
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief
W.Indische zeebrief vervallen door het niet maken van W.-Indische zeereis
1814-04-14

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1784-00-00 SOL-ROSEN
Manager: Christan Hermansson Dichman, Västervik, Sweden
Eigenaar: Christan Hermansson Dichman, Västervik, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Västervik / Sweden

Date/Name Ship 1791-00-00 SPECULATION
Manager: C.C. Dassaus Söner, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1800-00-00 SPECULATION
Manager: J.G. Wennerqvist, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1812-00-00 SPECULATION
Manager: Firma Emmery & van Hee, Dunkirk (Dunkerque), France
Eigenaar: Firma Emmery & van Hee, Dunkirk (Dunkerque), France
Shareholder:
Homeport / Flag: Dunkirk (Dunkerque) / France

Date/Name Ship 1814-05-10 SPECULATION
Manager: Firma De Bordes & Stijger (Arnoud Jacob de Bordes), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma De Bordes & Stijger (Arnoud Jacob de Bordes), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Aangekocht door Johannes Lohman, te Amsterdam, voor de firma De Bordes & Stijger voor NLG 20.000,-

Date/Name Ship 1821-03-00 SPECULATION
Manager: Firma De Bordes & Stijger (Arnoud Jacob de Bordes), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1826-01-30 JOHANNA JACOBA
Manager: Firma Buys, De Bordes & Jordan, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Aangekocht door David Bonske, Amsterdam, voor zijn firma Buys de Bordes & Jordan voor NLG 12.500,-

Date/Name Ship 1828-01-26 JOHANNA JACOBA
Manager: Jan Kroon, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Pieter Spilliard, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands
Additional info: Beiden voor 50% eigenaar. Aankoopprijs NLG 4.000,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

In 1791 waren de volgende partners eigenaar van de SPECULATION:
C.C. Dassaus Söner, handelshuis Stockholm
Wennerqvist & Co, handelshuis Stockholm
P. Hagberg & Co, handelshuis Stockholm
G.F. Didrichsson, Stockholm
Axel Lundholm, Stockholm
Lundgren & Godeke, suikerfabrikanten, Stockholm
Hans Wester, zeilmaker, Stockholm
J.L. Forsberg, kapitein  (tot 1796)

In 1800 waren de volgende partners eigenaar van de SPECULATION:
J.G. Wennerqvist, groothandel, Stockholm
G.F. Didrichsson, Stockholm  (tot 1803)
J. Schmidt & Co., handelshuis Stockholm
Axel Lundholm, Stockholm
Lorents Groth Lorentsson, groothandelaar, Stockholm  (sinds 1796)
P. Lundgren Jzn & Jacob Godeke, suikerfabrikanten, Stockholm
Erfgenamen Hans Wester († 1793), zeilmaker, Stockholm
Mårten Roospigg, kapitein, Stockholm  (sinds 1797)
Lars Broberg, kapitein, Stockholm

In september 1810 waren de volgende partners eigenaar van de SPECULATION:
J. G. Wennerqvist, groothandel, Stockholm
J.C. Müller & Co, handelshuis Stockholm  (sinds 1803)
J. Schmidt & Co., handelshuis Stockholm
Axel Lundholm, Stockholm
P. Lundgren Jzn & Jacob Godeke, suikerfabrikanten, Stockholm
Erfgenamen Hans Wester, zeilmaker, Stockholm
Mårten Roospigg, kapitein, Stockholm
Lars Broberg, kapitein, Stockholm

eigenaren per medio maart 1821: van de pink SPECULATION
firma De Bordes & Stijger, Amsterdam (boekhouders en 7/20e part
firma Buys, De Bordes & Jordan, Amsterdam (1/20e part)
Jacob H. Luden, Amsterdam (1/20e part)
P. Craandijk, Amsterdam (1/20e part)
P, van der Mersel, Amsterdam (1/20e part)
firma Van Vollenhoven & Co., Amsterdam (1/20e part
Jacob van Beek Fredzn., Amsterdam (1/20e part)
firma Ketwich & Voomberg, Amsterdam (1/20e part)
M. Broen Mzn., Amsterdam (1/20e part
Cornelis Hartzen, Amsterdam (1/20e part)
firma Lersé & Co., Amsterdam (1/20e part)
P.S. Dedel, Amsterdam (1/20e part)
Marcus Jacobus van der Steege, Amsterdam (1/20e part)
G. van der Steege, Amsterdam (1/20e part).

 

Ship Events Data

1784-00-00: Building History
Gebouwd van eikenhout op de Grote Scheepswerf in Västervik Zweden van Christan Hermansson Dichman (voor eigen rekening); de scheepsbouwer was Erik Skutnabb.
1810-12-00: Declared a good prize
Op 1 december 1810 is de SPECULATION opgebracht door de Franse kaper LE POURVOYEUR en te Vlie binnengebracht.
1812-03-27: Francisatie
Het schip is gefranciseerd bij acte Duinkerken 27 maart 1812, waarbij de firma Emmery & Van Hee te Duinkerken verklaarden enig eigenaar te zijn.
1816-01-00: Damaged
In januari 1816 heeft de SPECULATION, op terugreis van Suriname naar Amsterdam, tijdens zware storm de grote en bezaan mast verspeeld en was genoodzaakt naar Cuxhaven te varen. Voor reparatie werd besloten om naar Glückstad te varen. Echter voor de haven liep de SPECULATION vast op een zandplaat. Na lossing van een gedeelte der lading gelukte het om los te komen. Na reparatie kon de reis voortgezet worden.
1821-11-00: Damaged
RC 101121
Amsterdam, 8 november. Het schip SPECULATION, kapt. Th. Pietersz, van Surinamen naar Amsterdam, volgens de laatstvoorgaande van de Zuidwal van Texel in vlot water gekomen, is den 5 november door geweldige storm andermaal aan de grond geraakt, heeft zwaar gestoten en daardoor het roer verloren, doch is vrij digt gebleven; hetzelve is den 7 dito echter weder in vlot water, en in het Nieuwe Diep gebragt.
1830-09-08: Final Fate: Broken up

Op 8 september 1830 werd het hol van de JOHANNA JACOBA verkocht voor de sloop.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1784
Kapitein: Meyer, Conrad
Overige informatie: Wonend te Västervik. SOL-ROSEN (zonnebloem)

Datum vanaf: 1791
Kapitein: Forsberg, J.L.
Overige informatie: Wonend te Stockholm.

Datum vanaf: 1796
Kapitein: Gerdes, Carl Gustaf
Overige informatie: Wonend te Stockholm.

Datum vanaf: 1797
Kapitein: Helweg, Herman
Overige informatie: Wonend te Stockholm.

Datum vanaf: 1800
Kapitein: Broberg, Lars
Overige informatie: Wonend te Stockholm.

Familiegegevens en opleiding

Thomas Pietersz werd geboren in Amsterdam op 17 september 1762

Hij huwde met Margaretha Schultz, geboren te Amsterdam op 17 mei 1773. Zij overleed op 15 augustus 1843.

Thomas overleed in 1839.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Th.Pietersz werd met vlagnummer 37 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop. Verdere bijzonderheden zijn niet vermeld. Toegevoegd is "overleden"002.

In de Algmene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop" op 17 januari 1823 werd Thomas Pietersz als effectief lid aangenomen op voordracht van J.Theunisse. Er is geen schip of vlagnummer vermeld023.

T.Pietersz was van 1823-1825 en 1826-1830 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 februari 1826003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 juni 1826 is vermeldt dat het Bestuur machtiging tot aanwinning van buitenlandse honoraire leden in de “koloniën Suriname, Demerarij, Curacao & Batavia” heeft verstrekt aan Th.Pietersz, J.J.Bart, P.S.Matzen en L.F.Heyde.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 april 1839 staat een aanvraag om uitkering door de wed. van kapitein Th.Pietersz.. Deze wordt op 30 mei 1839 toegekend, ingaande 01 mei 1839.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 september 1842 wordt het overlijden gemeld van de wed. Th.Pietersz.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 11 juni 1839 staat een aanvrage om onderstand van de wed. kapitein Th. van Vliet, geb. M.Schultz, hetgeen werd toegestaan. In de notulen van Zeemanshoop dd 11 oktober 1842 wordt medegedeeld dat M.Schultz, de weduwe van kapitein Th. Pietersz is overleden.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

          37                            1825           pink                  Speculation                                           de Bordes & Stijger

                                      1826-1835     geen vermelding van schip en boekhouder

          17                       1836-1838     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt Th.Pietersz als gezagvoerder gedurende:

*    1814 t/m 1826 van de pink “Speculation”, geen bouwjaar en –plaats, 236 ton o.m., varend voor de Bordes en Stijger te Amsterdam. Het schip kwam in 1826 in veiling.

 

Het Archief van de Amsterdamsche Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Thomas Piters op de:

“Anna Christina”, dd29 september 1788;

“Vr. Constantia”, dd 01 mei 1802;

“Speculation”, dd 11 mei 1815; 01 november 1816; 02 december 1817; 16 november 1818; 24 februari 1820; 08 maart 1821; 06 april 1822 en 27 november 1824.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 20 januari 1816114

Amsterdam, 18 januari. Kaptein Thomas Pietersz, voerende het schip SPECULATION, van Surinamen naar Amsterdam gedestineerd, meldt van Cuxhaven van den 7 januari, dat hij, den 7 september laatstleden uit de rivier van Surinamen gezeild zijnde met veel orkaan, buijen en veranderlijke wind, zeven weken daarna tot op de hoogte van Hysand (opm: Ouessant) genaderd was, van waar hij door stormen tot op 53 graden gedreven werd; op die hoogte 19 dagen stormen doorgestaan hebbende, waarin het schip veel leedt, kwam hij in het kanaal (opm: Het Kanaal) en den 16 december voor Katwijk, en zeilde met zware storm zo lang het mooglijk was, om boven de Haaks te komen; kwam vervolgens agter de Koog op Texel ten anker, doch gene lootsen uitkomende, moest hij een anker en nieuw touw kappen, en kwam, na drie dagen, op 54 graden 30 min, konde niet langer zee houden, waarom hij besloot ene Noordse haven te zoeken; raakte weder terug en zag den 29 dito Helgoland, waar hij de volgende dag een loods kreeg; bekwam den 31 dito meerder volk tot adsistentie, met wier hulp hij eindelijk te Cuxhaven ten anker kwam. Het schip had veel geleden, doch was van onder digt en had op de gehele reis geen water gemaakt.

 

Rotterdamshe Courant 25 januari 1816114

Amsterdam, 23 januari. Volgens brief van kapt. T. Pietersz, voerende het schip SPECULATION, van Surinamen naar Amsterdam gedestineerd, geschreven aan boord den 16 januari, was hij, op ingekomen berigt, dat de Elve (opm: Elbe) open was, in den nagt van den 11 dito, met een loods aan boord, van Cuxhaven naar Glückstadt gezeild om te repareren; doch voor die haven komende, was dezelve en het strand vol ijs, hetgeen hem noodzaakte naar Hamburg te zeilen; dan, op een en een halve mijl van daar genaderd zijnde, was het schip door de loods, bij hoog water, op een Plaat gezet, alwaar het, bij laag water, voor geheel droog en zo scheef zat, dat men er naauwlijks op staan kon; hetzelve was echter digt, en, daar het op een kleigrond zat, zoude het, zo hij dagt, bij hoog water en westelijke wind, afgebragt kunnen worden; men was bezig de lading te lossen en naar Hamburg te brengen. En in een brief van Hamburg, van dezelfde datum, meldt men, dat er twee ligters met goederen uit het gezegde schip waren aangekomen, waarvan reeds een gelost en de goederen in een daartoe gehuurd pakhuis waren opgeslagen; de lading werd, tot dus verre, weinig of niets beschadigd bevonden.

 

Rotterdamsche  Courant 03 februari 1816114

Amsterdam, 1 februari. Volgens nadere brief van kaptein Thomas Pietersz (opm: SPECULATION, zie RC 200116), van Surinamen naar Amsterdam gedestineerd, in dato 26 januari, was zijn schip in vlot water gekomen en lag op de hoogte van Muhleberg (opm: Mühlenberg), een en een halve mijl van Hamburg, wordende door contrariewind belet die stad te bereiken; hij had een vijfde ligter gelost, en de lading genoegzaam onbeschadigd bevonden.

 

Rotterdamsche Courant 09 maart 1816114

Amsterdam, 7 maart. Het schip SPECULATION, kapt. T. Pietersz, van Surinamen naar Amsterdam gedestineerd, is te Cuxhaven met averij binnengelopen en vervolgens op de Elve (opm: Elbe) door de loods op een plaat gezet, doch weder vlot geworden, en, na sedert bij Blankenese aan het strand gelegen te hebben, in de haven van Hamburg gekomen.

 

Rotterdamsche Courant 09 seeptember 1817114

Amsterdam, 7 september. Kapt. Jacob Vully, den 3 september in Texel binnen van Surinamen, is den 19 juli van daar gezeild; twee of drie dagen later zouden volgen de schepen SPECULATION, kaptein Thomas Pietersz, en CATHARINA ANNA HELENA, kapt. F. Machielsen, en in het laatst van die maand het schip de VEREENIGING, kapt. A. Roos, allen naar Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 17 september 1818114

Amsterdam, 15 september. De schepen CONSTANTIA, kapt. M. Spreeuw, en DE HARMONIE, kapt. H.J. de Bloom, den 12 september in Texel binnengekomen van Surinamen, zijn beide den 31 juli van daar vertrokken, tegelijk met de schepen SPECULATION, kapt. Thomas Pietersz; de VRYHEID, kapt. Rinse Sjeerd Rinses; JOHANNA PHILIPPINA, kapt. Willem de Boer; AURORA, kapt. Albert Ahlers; IGNATIA EN JENNY, kapt. Jan Nobel; en CATHARINA ANNA HELENA, kapt. Freerk Machielsen; naar Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 24 juli 1819114

Amsterdam, 22 juli. Kapitein Thomas Pietersz, voerende het schip SPECULATION, den 19 juli van Surinamen binnen gekomen, heeft 43 dagen reis en breng berigt, dat acht dagen na hem uit die kolonie zouden vertrekken de schepen AURORA, kapt. A. Ahlers, en ATHALANTE, kapt. J. Stoffers, beide mede naar Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 15 april  1820114

Amsterdam 13 april. Volgens brief van kapt. Thomas Pietersz, voerende het schip (opm: pink) SPECULATION, den 3 april uit Texel gezeild naar Surinamen, geschreven den 5 dito, des namidags te half vier uren, had hij toen Zuid-Voorland (opm: South Foreland) W.t.Z. van zich, met flaauwe koelte uit het O.Z.O; het schip was in goede staat en het volk benevens de passagiers gezond.

 

Rotterdamsche Cpirant 03 mei 1821114

Amsterdam, 1 mei. Kapt. Th. Pietersz, voerende het schip SPECULATION, den 16 april uit Texel gezeild naar Surinamen, meldt, in een brief van den 20 dito, dat hij met zijn schip en equipagie in goede welstand, uit hoofde van stilte, ten anker lag; hebbende Z. Voorland (opm: South Foreland) W.Z.W.

 

Rotterdamsche Courant 08 november 1821114

Amsterdam, 6 november. Het schip SPECULATION, kapt. T. Pietersz, van Surinamen in Texel binnen, en op de Zuidwal geraakt, is den 4 november in vlot water gekomen.

 

Rotterdamsche Courant 10 november 1821114

Amsterdam, 8 november. Het schip SPECULATION, kapt. Th. Pietersz, van Surinamen naar Amsterdam, volgens de laatstvoorgaande van de Zuidwal van Texel in vlot water gekomen, is den 5 november door geweldige storm andermaal aan de grond geraakt, heeft zwaar gestoten en daardoor het roer verloren, doch is vrij digt gebleven; hetzelve is den 7 dito echter weder in vlot water, en in het Nieuwe Diep gebragt.

 

Rotterdamsche Courant 16 mei 1822114

Rotterdam, 13 mei. Uittreksel uit de Lloyd’s List van 7 mei: …

Het schip SPECULATION, Pieters (opm: pink, kapt. Thomas Pietersz), is den 1 dezer van Amsterdam te Falmouth gearriveerd, om de lading in te nemen van het Hollands schip de VRIJHEID (opm: driemast hoeker, kapt. Rinse Tjeerds Rinses), naar Surinamen bestemd, hetwelk aldaar, enige tijd geleden, afgekeurd was (opm: zie o.a. RC 090322).

 

Rotterdamsche Courant 01 juni 1822114

Rotterdam, 31 mei. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 28 mei:

Den 24 is te Portsmouth, met verlies van een anker en kabel, binnengelopen het schip de GOEDE HOOP, Vink (opm: galjas, kapt. Cornelis de Vink), van Cette (opm: Sète) naar Rotterdam, hebbende acht weken reis.

Van Falmouth is den 23 dezer (opm: mei) vertrokken het aldaar binnengelopen schip SPECULATION, Pieters (opm: pink, kapt. Thomas Pietersz), van Amsterdam, naar Surinamen.

 

Rotterdamsche Courant 12 september 1822114

Amsterdam, 10 september. Te Surinamen is gearriveerd Th. Pietersz van Falmouth, met de lading van het aldaar afgekeurde hoekerschip de VRIJHEID, kapt. R.T. Rinses.

 

Rotterdamsche Courant 17 september 1822114

Amsterdam, 15 september. Volgens brief van Paramaribo, van den 25 juli, zouden, behalve de reeds als vertrokken opgegeven, den 31 juli van daar vertrekken de schepen l’AUGUSTE, kapt. J. Hulsen Jr; HARLINGEN, kapt. L.L. Buisman, en SOFIA MARIA, kapt. G.L. Röperhoff, naar Amsterdam, en de HARMONIE kapt. F. Petersen, naar Middelburg; en 15 augustus de schepen de KOLONIST, L. Wildschut, en SPECULATION, Th. Pietersz, beide met suiker; PAULINA, H.J. Strijk, de SURINAAMSCHE VRIEND, T.C. Claus en HUIS TE SPIJK, D.G. Doeksen, met koffij, allen naar Amsterdam, en de VROUW GERARDA, C. Schultz, met koffij naar Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 15 oktober 1822114

Amsterdam, 13 oktober. Het schip de SURINAAMSCHE VRIEND, kapt. T.C. Claus, in Texel binnen van Surinamen, is den 15 augustus van daar gezeild, tegelijk met de schepen SPECULATION, kapt. T. Pietersz, het HUIS TE SPIJK, kapt. D.G. Doeksen, en PAULINA, kapt. A.J. Struijk, en zou den 1 september gevolgd worden door het schip de KOLONIST, L. Wildschut, allen naar Amsterdam.

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Pietersz, Thomas
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Schipper Jan Cornelis Kat, 56 jaar uit Maarssen, gaf op 05 juni 1825 te Amsterdam de geboorte aan van Jacob de Jong, geboren op 04 juni 1825 als zoon van de koopvaardijkapitein Jacob Kersjes de Jong en Janke Jans Kat

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Kat werd per 06 juni 1826 met vlagnummer 168 en op voordracht van J.J.Bart ingeschreven als lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Toegevoegd is "Overleden"002.

Jan Cornelis Kat, oud 56 jaar, wonende op de Bikkersgracht 52 en met postadres Buys de Bordes Jordan werd in de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop per 30 mei/06 juni 1826 voorgedragen/benoemd als effectief lid op voordracht van J.J.Bart en met vlagnummer 168023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 mei 1862 staat vermeld een: “Brief van J.C.Kat verzoekende de voor hem bij het fonds te goed zijnde uitkeering te mogen ontvangen.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam

vlagnummer001              jaren             type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        168                       1826-1829     pink                  Johanna Jacoba                                    Buys, de Bordes & Jordan

                                         1830             geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.C.Kat als gezagvoerder gedurende:

*    1827 t/m 1832 van de pink “Johanna Jacoba”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 23 september 1819114

Amsterdam, 21 september. Kapitein Wigle Swart, in Texel binnen van Surinamen, is den 31 juli van daar vertrokken, hebbende de uit- en thuisreis in drie maanden en 27 dagen volbracht, rapporteert dat zo voor als op den 31 juli van daar gezeild zijn HENRIETTA, P.C. Staghouwer; PARAMARIBO, J.G. Geertsema Jullens; INDUSTRIE, A. Brons; ZAANDAM, R. Krins; SANDRINA CORNELIA, Frederik Groen; JOHANNA PHILIPPINA, Willem de Boer; de VRIENDSCHAP, Jacob Kersjes de Jong; SUSANNA MARIA, C. Doets; de HERSTELLING, R. Maalsteed, en de EENDRAGT, F. Mathielse.  …

 

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Kat, Jan Cornelis
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pierre Jean Spilliard werd geboren te Duinkerken op 14 december 1788.

Hij was getrouwd met Marie Catherine van Camp, geboren te Capellen op 14 september 1789/ Het echtpaar had 1 zoon.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J.Spilliard werd met vlagnummer 153 per 28 februari 1826 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein H.G.Bergveld. Toegevoegd is “geroyeerd” 002.

Peter Jan Spilliard, oud 39 jaar, wonende te Antwerpen en met adres H.H.van Straalen op het Kamperhoofd te Amsterdam, werd per 21/28 februari 1826 voorgedragen/benoemd als effectief lid van het zeemanscollege Zeemanshoop te Amsterdam. Hij werd voorgesteld door kapitein H.G.Bergveld en zijn vlagnummer werd 153023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 02 december 1826. “vervallen verklaard 1831”003

.

P.Spilliard was met vlagnummer 37 in de periode 1826 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd108

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 23 februari 1832 staat de volgende melding:

Bij Hoofdelijke omvrage verzoekt de President Penningmeester of de Heeren Effectieve Leden

     A.van den Abeele                         J.J.Lausen      Fr.P.Hoed

     N.Hensken                                                              O.Olferts                                               J.A.Zeylinga

     J.B.Frerichs                                                             P.J.Spilliard                                          J.Tholen

     P.Bostijn                                                                  P.Rolff                                                  F.A.Bunnemeijer

     J.Boelen Jz                                                               J.E.Beckman                                       O.R.Engelman

     J.Stoffers                                                                 J.Hartwijk                                            J.G.Bart

     H.H.Zeijlstra                                                           J.Y v.d.Zweep                                     W.H.Boon

hebbende hunne contributie nog niet voldaan daartoe volgens de Wet door het Bestuur zoude worden aangemaand.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 17 mei 1832 staat dat het bestuur concludeert dat kapitein P.J.Spilliard van het lidmaatschap vervallen is “als varende onder vreemde vlag.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 juni 1832 wordt gemeld het bedanken voor het lidmaatschap van kapitein P.J.Spilliard, vlagnummer 153.042.

In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 29 mei 1832 wordt vermeld dat de kapiteins J.J.Lausen en P.J.Spilliard “niet verder als leden van dit College zijn aantemerken als onder vreemde vlag varende”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       153                      1826-1827    brik                  Actief                                                    P.J.Spilliard

                                        1828          pink                 Johanna Jacoba                                   geen opgave

                                        1829          pink                 Johanna Jacoba                                   J.Kroon

                                     1830-1831    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt P.J.Spilliard als gezagvoerder gedurende:

*     1832 van de pink “Johanna Jacoba”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam.

Er is een groot verschil met de opgaven uit de Amsterdamse Almanak voor Koophandel en Zeevaart.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Pieter Jan Spaljard (sic) op de:

“Najade”, dd 03 oktober 1815; 05 maart 1817; 27 november 1817; 08 december 1818; 05 juli 1819;

“L‘ Actif”, dd 19 september 1822; 16 april 1823; 06 juli 1825; 31 maart 1826; 18 december 1826;

“Johanna Jacoba”, dd 27 februari 1828;

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 22 augustus 1818114

Amsterdam, 20 augustus. Volgens brief van kaptein J. Spilliard, voerende het schip NAJADE, van Antwerpen naar Sandwich gedestineerd, in dato 14 augustus, was zijn schip door weigeren van wenden bij Pierl op strand geraakt; de voorsteven was gebroken en het schip zeer lek, zodat de lading moest gelost worden.

 

Rotterdamsche Courant 03 april 1821114

Rotterdam, 2 april. Uittreksel uit de Lloyd’s List van den 30 maart 1821:

Den 28 dezer (opm: maart) is te Cowes binnengelopen het schip (opm: bark) WILLEM DE EERSTE, J. Precht, van Amsterdam naar Surinamen (opm: zie RC 100421 en 290621).

Het schip VOLHARDING, Bakker, van Rotterdam naar Newry, is den 26 dezer te Plymouth binnengelopen.

Op de rivier (opm: Theems) is gearriveerd Frost; te Leith Watson en Hosie; te New Caste Wood en Scott; te Hull Cruddis en Pincher van Rotterdam en TWEE GEBROEDERS van Amsterdam: te Harwich Wilson; St. Ubes (opm: Setubal) Mickle van Antwerpen, Arnett en Kock van Rotterdam, Schilperoord, Storm en van Noordt van Vlaardingen; te Barcelona Spilliard van Antwerpen, laatst van Alicanten.

 

Rotterdamsche Courant 29 november 1821114

Rotterdam, 28 november. Van Vlissingen wordt van den 24 gemeld:

Sedert onze laatste zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de schepen KAREL DE XIV, J.J. Lindberg, van Gothenburg; de BROEDERLIEFDE, H.J. Carst, van Christiaansand; l’ACTIF, P.J. Spilliard, van Dartmouth; de VENUS, J. Bartels, en l’ECLAIR, J.A. Schoneveld, van Lissabon, en de JONGE JAN, P. Friesema, van Nantes.

 

Rotterdamsche Courant 02 februari 1822114

Rotterdam, 1 februari. Van Vlissingen meldt men den 29 januari: sedert onze laatste zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen (opm: o.a.) les TROIS AMIS, D. Theel, van Havre-de-Grace, COROMANDEL, J.B. Osgood, van Batavia, de VROUW MARIA, J.K. Schut, van Liverpool, en naar zee gezeild l’ACTIF, L.J. Spilliard (opm: P.J. Spilliaerdt), naar Leith.

 

Rotterdamsche Courant 16 april 1822114

Rotterdam, 15 april. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijsten van den 9 en 12 april:

Het schip the ACTIF, Spillard (opm: brik ACTIF, thuishaven Antwerpen, kapt. Pierre Jean Spilliaerdt), van Antwerpen naar Aberdeen, is den 11 maart bij Bergen gestrand; men hoopte de lading te bergen. ….

 

Rotterdamsche Courant 16 mei 1822114

Rotterdam, 13 mei. Uittreksel uit de Lloyd’s List van 7 mei:

Het schip the ACTIF, Spilliard (opm: brik, thuishaven Antwerpen, kapt. Pierre Jean Spilliaerdt), van Antwerpen naar Aberdeen, hetwelk den 11 maart te Aakre Haven op strand gedreven was, is er afgebragt en den 22 april te Bergen aangekomen; de lading vlas, welke beschadigd was, is te Aakre Haven verkocht….

 

 

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Spilliard, Pierre Jean
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1815-04-11
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: SPECULATION
Schipper: Pitersz, Thomas
Scheepstype: pink
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Pinkschip liggende ten anker. Gravure van G. Groenewegen uit 1789
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1791 - 1830

Dit verhaal begint op 22 april 2015 met een ’s nachts op onze website binnengekomen vraag van Roger Müller uit Brazilië:

LOOKING FOR MORE INFORMATION ON A SHIP OR Gale SANDEEL THAT LEFT OF Rotherham ON +-04/29/1828 WITH DESTINATION TO RIO DE JANEIRO BRAZIL. THE NAME OF THE SHIP IS JOHANNA JACOBUS. MASTER Peter (Peter John Johann Speliar (PS Spelleard).

THANK YOU.

De JOHANNA JACOBA, kapt. Pieter Jan Spilliard, was bij Marhisdata als pink bekend en stond in onze database vermeld, maar zonder nadere gegevens, welke nog moesten worden uitgezocht en ingevoerd. De typeringen fregat en pink worden vaak doorelkaar gebruikt, maar bij dit schip vermelden alle beschikbare Nederlandse notariële stukken pink.
Reeds dezelfde ochtend konden we de heer Müller een aantal gegevens over schip en kapitein geven, beginnend in 1814 met een koopakte. Na enkele dagen reageerde de vragensteller met voor ons interessante informatie over immigranten, waarop werd besloten het onderzoek naar dit schip bij voorrang te behandelen. De resultaten vindt u hieronder. 

Het fregat SOL-ROSEN (Zonnebloem) werd in 1784 gebouwd door scheepsbouwer Erik Skutnabb op de Grote Scheepswerf in Västervik, Zweden, sinds 1760 eigendom van de lokale entrepreneur en opdrachtgever Christan Hermansson Dichman († 1787).
Het schip mat bij oplevering 119 Zweedse lest (á 2,60 ton). In 1809 werd de tonnage vergroot tot 134½ lest, mogelijk na een verbouwing. De afmetingen waren lengte tussen de loodlijnen 90¾ Zweedse voet (á 29,69 cm, grootste breedte midscheeps 26-1/6e voet, diepgang bij de achtersteven 8-7/12e voet leeg resp. 14 voet beladen. In 1814 zou het schip een Nederlandse meetbrief krijgen waarin: lang over steven 99 voet, wijd bij eerste balk voor grootluik binnen zijn huid 26 voet 10 duim, hol in het ruim bij eerste balk voor grootluik op uitwatering 11 voet 8 duim, het verdek bij eerste balk voor grootluik hoog aan boord 5 voet 7 duim. In 1826 toonde een koopakte 28,20 m. lang x 7,75 m. breed x 3,70 m. hol.
In 1791 werd het schip verkocht aan een Partnerrederij uit Stockholm en kreeg het de naam SPECULATION. Onder verschillende kapiteins maakte het tot 1810 een aantal reizen naar Portugal en de Middellandse Zee. Op haar laatste reis onder Zweedse vlag was het schip onder kapitein en mede-eigenaar Lars Broberg van Stockholm onderweg naar Plymouth toen het in november 1810 in de Noordzee door de Duinkerker kaper LE POURVOYEUR werd gekaapt. Op 1 december liep de Prijs het Vlie binnen, om naar Amsterdam te worden opgebracht. De meeste bemanningsleden waren begin april 1811 terug in Stockholm.
Volgens onze Zweedse informant, de heer Håkan Nihlman, zou de SPECULATION op 29 april 1811 in Kristiansand, Noorwegen, als prijs zijn verkocht. Dat stemt echter niet overeen met onze gegevens.
De kaping moet in 1811 door de rechtbank in Amsterdam zijn gesanctioneerd waarbij toestemming werd verleend de Prijs te veilen, maar de uitspraak is niet gevonden. Op 4 juni 1811 werd de lading van dit schip – en die van de door dezelfde kaper genomen CHARLOTTE – in een openbare veiling in Den Brakken Grond verkocht. De lading vanuit Zweden bestond uit 6092 zware delen (planken), 4904 staven Zweeds ijzer, plat en vierkant, 15 tonnen teer en 1 ton pek; die van de CHARLOTTE uit 5 á 600 St. Ubes zout (uit Setubal) en 24 kisten citroenen. Hierna werd de SPECULATION geveild.
Eigenaars werden de heren Emmery en Van Hee uit Duinkerken, niet geheel toevallig ook de eigenaars van de POURVOYEUR. Bij akte d.d. Duinkerken 27 maart 1812 werd het schip vervolgens gefranciseerd, d.w.z. officieel onder Franse vlag gebracht, waarbij de firma Emmery & Van Hee verklaarde enig eigenaar te zijn. Vanwege de Engelse blokkade van de kusten welke onder gezag van keizer Napoleon stonden, die zich uitstrekte vanaf de Spaanse grens tot de Eems en later tot Helgoland is het zeer onwaarschijnlijk dat het schip onder Franse vlag daadwerkelijk is uitgezeild. Reeds op 30 maart 1812 werd de Amsterdamse koopman Arnaud Jacob de Bordes door Emmery en Van Hee gemachtigd de Prijs namens hen te verkopen wanneer de mogelijkheid zich zou voordoen.
Na het vertrek der Fransen liet gemachtigde De Bordes er geen gras over groeien en verkocht de SPECULATION op 10 mei 1814 voor 20.000 gulden aan koopman Johannes Lohman te Amsterdam. Het schip – inmiddels niet als fregat maar als een pink aangeduid – lag bij deze transactie aan de werf van de Wed. Jacob van Swieten & Zoon, op Kattenburg te Amsterdam. Op 31 maart 1815 verklaarde Cornelis van Swieten, scheepstimmerman van de werf De Swarte Raaf, het schip SPECULATION op zijn werf ‘voor meer dan 2/3e te hebben vertimmerd’. Omdat het een in het buitenland gebouwd schip betrof was deze verklaring vereist voordat een Nederlandse zeebrief kon worden aangevraagd. Ongetwijfeld zal met de feitelijke reparatiewerkzaamheden de hand zijn gelicht, temeer daar die 2/3e vertimmering de gemaakte kosten betrof op basis van de totale waarde van het schip na restauratie.
Met deze verklaring van Van Swieten in uitzicht bestond er geen risico meer dat het schip geen Nederlandse zeebrief zou krijgen. De Bordes toonde nu zijn ware gezicht door op 17 maart 1815 het schip namens zijn firma De Bordes & Stijger van Lohman te kopen. Lohman verklaarde toen dat hij het schip in 1814 ten behoeve van kopers had gekocht en was dus slechts als stroman opgetreden in een handeltje dat vermoedelijk al in maart 1812 was opgezet.

Een aantal reizen van de SPECULATION onder Zweedse vlag kon worden achterhaald aan de hand van de ‘Algeriska sjöpass’, het Zweedse equivalent van onze Turkse Pas. Een afgegeven pas moest na afloop van de (rond)reis, die langs verscheidene havens kon voeren, weer worden ingeleverd:

Uitgegeven  Ingeleverd Bestemming
1791.06.27 1792.11.17 Middellandse Zee
1793.07.29 1794.05.07 Middellandse Zee
1794.07.02 1796.06.11 Napels
1796.09.08 1797.10.09 Algerije
1797.10.19 1798.07.04 Tunis
1800.10.15 1802.07.08 Lissabon
1802.08.24 1803.07.14 via Riga en Golf van Biscaye naar Frankrijk, Portugal of Spanje
1803.09.26 1805.06.14 Lissabon
1805.08.20 1806.06.11 Lissabon
1809.07.08 1810.05.28 Engeland
1810.09.07   Engeland; vanwege de kaping in 1810 niet geretourneerd

1793

AC 261093
Amsterdam, 25 oktober.Te Livorno is gearriveerd J.L. Forsberg (opm: pink SPECULATION), van Stokholom.

1794

OHC 181294
Amsterdam, 15 december. Te Napels is gearriveerd Forsberg, van Stockholm. (opm: pink SPECULATION, kapt. J.L. Forsberg).

1800

OHC 140800
Amsterdam, 15 augustus. Te Lissabon is gearriveerd L. Broberg, van Stockholm. (opm: pink SPECULATION, kapt. Lars Broberg)

1810

HCO 071210
Amsterdam, den 5 van wintermaand (opm: december). Den 1 dezer is in het Vlie binnen gekomen, het door den Franse kaper LE POURVOYEUR, op zee genomen, het schip LA SPECULATION, kapt. L. Broberg, van Stockholm.
CvA 071210
Zeetijding. Het Zweeds schip SPECULATION, door den kaper LE POURVOYEUR genomen (zie den Courier van eergisteren) is, volgens nadere opgave, gevoerd door kapitein Lars Broberg; hetzelve is den eersten dezer in het Vlie opgebracht.

1811

CvA 030611
Advertentie. Verkoping van prijsgoederen te Amsterdam.
Men maakt bekend, dat op dinsdag den 4de juni 1811, des morgens ten 10 uren, ter gewone plaats voor publieke verkopingen, in den Brakke Grond, door den heer commissaris van de marine, belast met uitrustingen, prijzen en maritieme inschrijving, ten overstaan van den heer inspecteur van de marine en van den heer ontvanger-principaal der douane, verkocht zullen worden de navolgende goederen, voortspruitende uit de schepen LA SPECULATION en LA CHARLOTTE, genomen door den kaper LE POURVOYEUR, te Duinkerken uitgerust door den heren Emmery en van Hee.
 Gemelde verkoping is bevolen, overeenkomstig de bepalingen der besluiten van den 6de germinal 8ste jaar, 17de floreal 9de jaar en 2de prairial 11de jaar, zijnde de verdere bestiering en afdoening aan de zorg der geconsigneerden van deze prijs overgelaten.
                       Te Weten:                              (tol-rechten)
6092 zware dennen delen. – Het recht van de waag met de tiende verhoging.
4904 staven Zweeds ijzer, plat en vierkant. – 4 fr. 4c. de tiende verhoging daaronder begrepen.
15 tonnen teer, 1 dito pek: 75 cent de ton.
5 á 600 St. Ubes zout.
24 kisten citroenen.
 Men zal, ten zelfden dage, overgaan tot den verkoop van het schip LA SPECULATION, van omtrent 320 ton, met deszelfs staand en lopend want.
De voorwaarden zullen tijdens de verkoping worden bekendgemaakt.
De kopers zullen aangaande het schip en de goederen onderrichting kunnen bekomen bij de onderstaande makelaars, als:
Voor het schip:           Floris der Kinderen
Voor het hout:             Roos en Boevink
Voor het ijzer:             A. Wessels
Voor de teer:              G. Vestenburg
Voor het zout:             J. en J. Schaap
(opm: germinal, kiemmaand 21 maart – 19 april; floréal, bloemmaand 20 april – 19 mei; prairial, weidemaand (20 mei – 18 juni)
AMV 1811 pagina 279
Deze onderstaande schepen zijn door den Heer Commissaris der Keizerlijke Marine geveild op dinsdag 4 juni, in de Nes, in de Brakke Grond.
- Pinkschip, (Een extra ordinair welbezeild) genaamd SPECULATION, lang over steven 99 voet, wijd bij de eerste balk voor ’t groot luik binnen zijn huid 26 voet 10 duim, hol in ’t ruim bij de eerste balk voor ’t grootluik op zijn uitwatering 11 voet 8 duim. Francs 6.000, in slag Francs 3.000. De Bordes en Stijger. (opm: Voormalige SOL-ROSEN)
Zijnde allen Amsterdamse voeten.
(opm: bekort)

1814

Op 14 april 1814 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de SPECULATION, aangevraagd door Johannes Lohman, Amsterdam, enig eigenaar, voor kapt. Thomas Pietersz; deze – naar bleek West-Indische zeebrief – werd in 1816 vervallen: ‘W. Indische zeebrief vervallen door het niet maken van W.-Indische zeereis’
In plaats hiervan werd op 3 december 1816 een ‘gewone zeebrief’ verstrekt voor de SPECULATION, aangevraagd door De Bordes & Stijger, Amsterdam, voor kapt. Thomas Pietersz. Het schip was gebouwd in Zweden. Op 4 december 1816 werd een Turkse Pas verstrekt voor de bestemming Suriname, dat voor dit schip een aantal jaren de vaste bestemming zou blijken te zijn.

1815

RC 211215
Amsterdam, 19 december. Volgens brief van kaptein T. Pietersz, voerende het schip SPECULATION, van Suriname naar Amsterdam gedestineerd, geschreven 3 en 1 halve mijl benoorden Portland, was hij den 13 december, na veel stormen en zwaar weer doorstaan te hebben, aldaar behouden aangekomen; het schip was dicht, doch hetzelve had, als ook de tuigagie veel geleden.

1816

RC180116
Amsterdam, 16 januari. Te Cuxhaven is, wegens verlies van de groote en bezaanmast, binnen gekomen het schip SPECULATION kapt. Patridge (opm: pink, kapt. Thomas Pietersz), van Suriname na Amsterdam.
RC 200116
Amsterdam, 18 januari. Kaptein Thomas Pietersz, voerende het schip (opm: pink) SPECULATION, van Surinamen naar Amsterdam gedestineerd, meldt van Cuxhaven van den 7 januari, dat hij, den 7 september laatstleden uit de rivier van Surinamen gezeild zijnde met veel orkaan, buijen en veranderlijke wind, zeven weken daarna tot op de hoogte van Hysand (opm: Ouessant) genaderd was, van waar hij door stormen tot op 53 graden gedreven werd; op die hoogte 19 dagen stormen doorgestaan hebbende, waarin het schip veel leedt, kwam hij in het kanaal (opm: Het Kanaal) en den 16 december voor Katwijk, en zeilde met zware storm zo lang het mooglijk was, om boven de Haaks te komen; kwam vervolgens agter de Koog op Texel ten anker, doch gene lootsen uitkomende, moest hij een anker en nieuw touw kappen, en kwam, na drie dagen, op 54 graden 30 min, konde niet langer zee houden, waarom hij besloot ene Noordse haven te zoeken; raakte weder terug en zag den 29 dito Helgoland, waar hij de volgende dag een loods kreeg; bekwam den 31 dito meerder volk tot adsistentie, met wier hulp hij eindelijk te Cuxhaven ten anker kwam. Het schip had veel geleden, doch was van onder digt en had op de gehele reis geen water gemaakt.
RC 250116
Amsterdam, 23 januari. Volgens brief van kapt. T. Pietersz, voerende het schip SPECULATION, van Surinamen naar Amsterdam gedestineerd, geschreven aan boord den 16 januari, was hij, op ingekomen berigt, dat de Elve (opm: Elbe) open was, in den nagt van den 11 dito, met een loods aan boord, van Cuxhaven naar Glückstadt gezeild om te repareren; doch voor die haven komende, was dezelve en het strand vol ijs, hetgeen hem noodzaakte naar Hamburg te zeilen; dan, op een en een halve mijl van daar genaderd zijnde, was het schip door de loods, bij hoog water, op een Plaat gezet, alwaar het, bij laag water, voor geheel droog en zo scheef zat, dat men er naauwlijks op staan kon; hetzelve was echter digt, en, daar het op een kleigrond zat, zoude het, zo hij dagt, bij hoog water en westelijke wind, afgebragt kunnen worden; men was bezig de lading te lossen en naar Hamburg te brengen. En in een brief van Hamburg, van dezelfde datum, meldt men, dat er twee ligters met goederen uit het gezegde schip waren aangekomen, waarvan reeds een gelost en de goederen in een daartoe gehuurd pakhuis waren opgeslagen; de lading werd, tot dus verre, weinig of niets beschadigd bevonden.
RC 030216
Amsterdam, 1 februari. Volgens nadere brief van kaptein Thomas Pietersz (opm: pink SPECULATION, zie RC 200116), van Surinamen naar Amsterdam gedestineerd, in dato 26 januari, was zijn schip in vlot water gekomen en lag op de hoogte van Muhleberg (opm: Mühlenberg), een en een halve mijl van Hamburg, wordende door contrariewind belet die stad te bereiken; hij had een vijfde ligter gelost, en de lading genoegzaam onbeschadigd bevonden. (opm: zie RC 250116)
RC 090316
Amsterdam, 7 maart. Het schip SPECULATION, kapt. T. Pietersz, van Surinamen naar Amsterdam gedestineerd, is te Cuxhaven met averij binnengelopen en vervolgens op de Elve (opm: Elbe) door de loods op een plaat gezet, doch weder vlot geworden, en, na sedert bij Blankenese aan het strand gelegen te hebben, in de haven van Hamburg gekomen.

1817

RC 090917
Amsterdam, 7 september. Kapt. Jacob Vully, den 3 september in Texel binnen van Surinamen, is den 19 juli van daar gezeild; twee of drie dagen later zou volgen de  SPECULATION (opm: pink), kaptein Thomas Pietersz naar Amsterdam.

Op 10 december 1817 werd een Turkse Pas verstrekt voor de SPECULATION, met bestemming Suriname, aangevraagd door De Bordes & Stijger, Amsterdam, voor kapt. Thomas Pietersz.

1818

RC 170918
Amsterdam, 15 september. Den 12 september in Texel binnengekomen de SPECULATION, kapt. Thomas Pietersz, en 31 juli van Suriname vertrokken.

Op 2 december 1818 werd een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas, met bestemming Suriname, verstrekt voor de SPECULATION, aangevraagd door De Bordes & Stijger, Amsterdam, voor kapt. Thomas Pietersz.

1819

RC 240719
Amsterdam, 22 juli. Kapitein Thomas Pietersz, voerende het schip SPECULATION, den 19 juli van Surinamen binnen gekomen, heeft 43 dagen reis

Op 23 november 1819 werd een Turkse Pas, met bestemming Suriname, verstrekt voor de SPECULATION, aangevraagd door De Bordes & Stijger, Amsterdam, voor kapt. Thomas Pietersz. 

1820

RC 150420
Amsterdam 13 april. Volgens brief van kapt. Thomas Pietersz, voerende het schip (opm: pink) SPECULATION, den 3 april uit Texel gezeild naar Surinamen, geschreven den 5 dito, des namidags te half vier uren, had hij toen Zuid-Voorland (opm: South Foreland) W.t.Z. van zich, met flaauwe koelte uit het O.Z.O; het schip was in goede staat en het volk benevens de passagiers gezond.

1821

Op 29 maart 1821 werd een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas, met bestemming Suriname, verstrekt voor de SPECULATION, aangevraagd door De Bordes & Stijger, Amsterdam, voor kapt. Thomas Pietersz.

RC 030521
Amsterdam, 1 mei. Kapt. Th. Pietersz, voerende het schip SPECULATION, den 16 april uit Texel gezeild naar Surinamen, meldt, in een brief van den 20 dito, dat hij met zijn schip en equipagie in goede welstand, uit hoofde van stilte, ten anker lag; hebbende Z. Voorland (opm: South Foreland) W.Z.W.
RC 081121
Amsterdam, 6 november. Het schip SPECULATION, kapt. T. Pietersz, van Surinamen in Texel binnen, en op de Zuidwal geraakt, is den 4 november in vlot water gekomen.
RC 101121
Amsterdam, 8 november. Het schip SPECULATION, kapt. Th. Pietersz, van Surinamen naar Amsterdam, volgens de laatstvoorgaande van de Zuidwal van Texel in vlot water gekomen, is den 5 november door geweldige storm andermaal aan de grond geraakt, heeft zwaar gestoten en daardoor het roer verloren, doch is vrij digt gebleven; hetzelve is den 7 dito echter weder in vlot water, en in het Nieuwe Diep gebragt.

1822

Op 10 april 1822 werd een Turkse Pas, met bestemming Suriname, verstrekt voor de SPECULATION, aangevraagd door De Bordes & Stijger, Amsterdam, voor kapt. Thomas Pietersz.

RC 160522
Rotterdam, 13 mei. Uittreksel uit de Lloyd’s List van 7 mei:
Het schip SPECULATION, Pieters (opm: pink, kapt. Thomas Pietersz), is den 1 dezer van Amsterdam te Falmouth gearriveerd, om de lading in te nemen van het Hollands schip de VRIJHEID (opm: driemast hoeker, kapt. Rinse Tjeerds Rinses), naar Surinamen bestemd, hetwelk aldaar, enige tijd geleden, afgekeurd was (opm: zie o.a. RC 090322).
RC 010622
Rotterdam, 31 mei. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 28 mei:
Van Falmouth is den 23 dezer vertrokken het aldaar binnengelopen schip SPECULATION, Pieters (opm: pink, kapt. Thomas Pietersz), van Amsterdam, naar Surinamen.
RC 120922
Amsterdam, 10 september. Te Surinamen is gearriveerd Th. Pietersz (opm: Thomas Pietersz, pink SPECULATION) van Falmouth, met de lading van het aldaar afgekeurde hoekerschip de VRIJHEID (opm: zie RC 230222), kapt. R.T. Rinses.
RC 170922
Amsterdam, 15 september. Volgens brief van Paramaribo, van den 25 juli; vertrekt 15 augustus de SPECULATION, Th. Pietersz, met suiker; naar Amsterdam.
RC 151022
Amsterdam, 13 oktober. Den 15 augustus is van Suriname gezeild, SPECULATION, kapt. T. Pietersz.
RC 311022
Rotterdam, 30 oktober. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 25 oktober:
Den 22 was op de hoogte van Wight het schip (opm: pink) SPECULATION, Pietersz, van Surinamen naar Amsterdam.

1825

RC 150125
Amsterdam, 13 januari. Den 9 dezer lagen in het Nieuwe Diep de volgende schepen, welke gedeeltelijk sedert de maand september op gunstige wind wachtten, om naar zee te zeilen, als (o.m.) SPECULATION, kapt. T. Pietersz, naar Suriname

Op 29 maart 1825 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de SPECULATION, aangevraagd door Buys, de Bordes & Jordan, Amsterdam, voor kapt. Thomas Pietersz.

Op 31 maart 1825 werd een Turkse Pas verstrekt voor de SPECULATION, aangevraagd door Buys, de Bordes & Jordan, Amsterdam, voor kapt. Thomas Pietersz.

AC 280425
Texel, 26 april. Uitgezeild: SPECULATION, kapt. Th. Pietersz, naar Suriname; de wind ONO.
AC 070525
Texel, 5 mei. Kapitein R.J. Haverbult (opm: schip JUFVROUW ENA), den 3 mei van Liverpool binnengekomen, heeft den 30 april in goede staat zeilende, gepraaid kapt. Th. Pietersz (opm: pink SPECULATION), van Amsterdam naar Suriname.
AC 091125
Texel, 7 november. Binnengekomen: SPECULATION, kapt. Th. Pietersz, van Suriname,
DC 121125
Kapitein Thomas Pietersz, (opm: voerende de pink SPECULATION) van Suriname in Texel binnen, bericht, den 12 oktober, voormiddags ten 10 ure, op 35º19’ noorderbreedte, 38º lengte bewesten Greenwich, te hebben gezien een gekoperd schip, geheel omgekeerd en drijvende de kiel gelijk met de zee.

1826

Op 30 januari 1826 vond een veiling van aandelen plaats, die werden aangekocht door David Bonske voor zijn firma Buys de Bordes & Jordan te Amsterdam, die daarmede waarschijnlijk (weer) volledig eigenaar van het schip was. Zij gaven het schip een nieuwe naam, JOHANNA JACOBA, terwijl kapt. Jan Cornelis Kat de nieuwe kapitein werd. 

Op 25 mei 1826 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de JOHANNA JACOBA, aangevraagd door Buys, de Bordes & Jordan, Amsterdam, voor kapt. J.C. Kat.

RC 140926
Amsterdam, 12 september. Volgens particulier bericht, is den 9 september in het Vlie binnengekomen het schip (opm: pink) JOHANNA JACOBA, kapt. J.C. Kat, van Archangel naar Amsterdam.

1827

Op 9 mei 1827 werd een Turkse Pas verstrekt voor de JOHANNA JACOBA, aangevraagd door Buys, de Bordes & Jordan, Amsterdam, voor kapt. J.C. Kat.

1828

Op 6 februari 1828 werd de zeebrief van de JOHANNA JACOBA door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Amsterdam naar Den Haag geretourneerd, met vermelding ‘schip verkocht’, waarna op 8 februari royement volgde.

Op 20 februari 1828 werd een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas, verstrekt voor de JOHANNA JACOBA, aangevraagd J. Kroon, Amsterdam, voor kapt. P.J. Spilliard.

Monsterrol op scan beschikbaar in Stadsarchief Amsterdam, inventarisnummer 130.
Kapitein P.J. Spilliard
Pink JOHANNA JACOBA
Nederlandse vlag
Naar Rio de Janeiro
Amsterdam, 27 februari 1828
Boekhouder den Heere J. Kroon
Overige opvarenden:
stuurman Christiaan Kröppelin Degenvol (?), 36, Amsterdam,
maandgage ƒ 50,00
onderstuurman Frans Hendrik Groot, 45, Amsterdam, maandgage ƒ 32,00
dokter Jan Willem Kroon, 28, Wesel, maandgage ƒ 60,00 / ƒ 120,00 (bonus ??)
bootsman Jung Börd Fröddersen, 36, Föhr (Dk), maandgage ƒ 30,00
timmerman Diederisch Lars Jensen Beriszman, 48, Günder Nerssee (?), ƒ 40,00
kok Harm Henrich Hilgefort, 39, Dinklagen, maandgage ƒ 24,00
matroos Johann Hutfilter, 33, Gruppenburen, maandgage ƒ 20,00
matroos Johann Henrich Hutfilter, 36, Günder Nerssee, maandgage ƒ 20,00
matroos Gerd Harm Hutfilter, 57, Höhenböke, maandgage ƒ 20,00
ondertimmerman Frans Wilhelm Deters, 29, Steinfeld, maandgage ƒ 26,00
matroos Johann Hesten, 37, Weender, maandgage ƒ 20,00
matroos Abraham Vernal, 52, Wolfheze, maandgage ƒ 20,00
lichtmatroos Pieter Barents, 19, Ameland, maandgage ƒ 18,00
lichtmatroos Einne Martens Overwier, 18, Carolinensiel, maandgage ƒ 14,00
lichtmatroos Johan Boyugs Onken, 17, Neuharlingersiel, maandgage ƒ 14,00
jongen Johannes Frederich Raü, 15, Amsterdam, maandgage ƒ 9,00
jongen Pieter Jacobus Spilliard, 12, Amsterdam, maandgage ƒ 6,00
matroos Hinrich Wieselinge, 42, Mhönemoer, ƒ 20,00; ontscheept 9 april 1828
matroos Nahmer Volkerts, 24, Föhr, maandgage ƒ 20,00; ontscheept 12 april 1828

OHC 010528
Amsterdam, 29 april. Den 28 dezer is uitgezeild het schip (opm: pink) JOHANNA JACOBA, kapt. P.J. Spilliard, naar Rio de Janeiro.
OHC 270928
Amsterdam, 25 november. Te Rio de Janeiro is gearriveerd P.J. Spilliard, van Amsterdam. (opm: de pink JOHANNA JACOBA, kapt. P.J. Spilliard arriveerde op 15 juli).

1830

RC 020330
Amsterdam, 28 februari. Volgens brief van Antwerpen, van de 25e dezer, was de Schelde nog geheel met ijs bedekt. Het schip (opm: pink) JOHANNA JACOBA, kapt. P.J. Spilliard, van Alexandria in Egypte, naar Vlaardingen, is volgens brief van Cephalonia van de 1e januari, wegens op zee bekomen schade aldaar willende binnenlopen, in de Noordermond dier haven gestrand, doch zou waarschijnlijk weder afgebracht worden (opm: zie RC 110230).
RC 110230
Amsterdam, 9 februari. Volgens brief van Triëst, van de 28e januari, was aldaar bericht van Corfu van de 7e dito ingekomen, dat een Nederlands schip (opm: pink JOHANNA JACOBA, kapt. P.J. Spilliard, zie RC 020330), met lijnzaad van Alexandria, in Egypte, naar Nederland, tussen de havens Samos en Asso gestrand was. Het schip zou geheel weg zijn, doch men hoopte van de lading een gedeelte te bergen.
RC 030730
Rotterdam, 2 juli. De 30e passato, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis JOHANNA JACOBA (opm: pink), kapt. P.J. Spilliard, van Alexandrië in Egypte, laatst van Cephalonia;
RC 020930
Advertentie. Op woensdag de 8e september 1830, des middags om 3 ure, zal in het logement De Gouden Leeuw, buiten de Vuilpoort, te Dordrecht, in het openbaar worden verkocht een eikenhouten tweedeks pinkschips-hol, genaamd de JOHANNA JACOBA, benevens een aanzienlijke partij scheeps-gereedschappen, waarvan de notitie bij de vendumeesters De Hart en Roest te bekomen zijn. Zijnde een en ander aan boord van gemeld schip liggende, in de Kalkhaven; daags vóór en op de verkoopdag te zien.
(opm: het casco, bouwjaar 1784, werd verkocht voor de sloop, de zeebrief werd op 1 december geroyeerd; zie ook RC 020330)

Op 30 juli 1830 werd zeebrief van de JOHANNA JACOBA door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Vlaardingen naar Den Haag geretourneerd, omdat men besloten had het schip te slopen. Eerst nadat in Den Haag op ‘nadere renseignementen vragen, in advies’ bevredigende antwoorden waren binnengekomen volgde op 1 december royement. Toen had in Amsterdam op 8 september 1830 de veiling van het casco reeds plaatsgevonden.

 

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7157-1814/15-23
DVD 7 – III– 112-116
__________________________________________________Acte koop/verkoop
Naam schip: SPECULATION

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 10 mei 1814

Soort schip pink

Bouwwerf / verkoper Arnoud Jacob de Bordes als gemachtigde van de firma Emmery & van Hee, te Duinkerken (enig eigenaars volgens acte van francisatie van de SPECULATION in dato Duinkerken 27 maart 1812.)

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Johannes Lohman, Amsterdam

Te voeren door kapt. Thomas Pietersz

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over stevens 99 voet, wijd bij eerste balk voor grootluik binnen huid 26 voet 10 duim, hol in ruim bij eerste balk voor grootluik op uitwatering 11 voet 8 duim, het verdek bij eerste balk voor grootluik hoog aan boord 5 voet 7 duim

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 17 mei 1814

Nummer van registratie folio 82, case 4

Notaris Carel Abraham de Chaufepié, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) niet vermeld

Bijzonderheden: het schip lag bij deze transactie aan de werf van de Wed. Jacob van Swieten & Zoo, op Kattenburg te Amsterdam. Op 31 maart 1815 verklaarde Cornelis van Swieten, scheepstimmerman van de werf De Swarte Raaf, het schip SPECULATION op zijn werf voor meer dan 2/3e te hebben vertimmerd.




Researcher/datum research ML/221007

Naam SPECULATION
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7157
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7156-1818-168
DVD 6 – X– 103-107
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: SPECULATION

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 10 mei 1814

Soort schip pink

Bouwwerf / verkoper Arnaud Jacob de Bordes, als gemachtigde bij procuratie in dato 30 maart 1812 van de firma Emmery & Van Hee, te Duinkerken

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Johannes Lohman, koopman te Amsterdam, die het schip, volgens zijn verklaring van 17 maart 1815, kocht voor de firma De Bordes & Stijger. Dit wordt bij acte van de Bordes & Stijger in dato Amsterdam 17 maart 1818 bevestigd.

Te voeren door kapt. Thomas Pietersz (in 1818)

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken drie masten

Afmetingen lang over steven 99 voet, wijd bij eerste balk voor grootluik binnen zijn huid 26 voet 10 duim, hol in het ruim bij eerste balk voor grootluik op uitwatering 11 voet 8 duim, het verdek bij eerste balk voor grootluik hoog aan boord 5 voet 7 duim

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 17 mei 1814

Nummer van registratie folio 8, recto, case 4.

Notaris Carel Abraham de Chaufepié, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 20.000,-

Bijzonderheden: schip ligt bij passeren der acte aan de werf van de Wed. van Swieten & Zoon op Kattenburg te Amsterdam
Het schip is gefranciseerd bij acte Duinkerken 27 maart 1812, waarbij de firma Emmery & Van Hee te Duinkerken verklaarden enig eigenaar te zijn
Bijgevoegd rederij-ceduul in dat amsterdam, 28 november 1818, waarbij verklaarden voor 5/8e eigenaren van de SPECULATION te zijn De Bordes & Stijger, A.J. de Bordes, Lersé & Co., Buys, de Bordes & Jordan en …(onleesbaar)
Researcher/datum research ML/081007

Naam SPECULATION
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1818
Toegang 5181
Inventaris 7156
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1821.31

deel III, foto 031, 032
CEDULE

Naam schip SPECULATION

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 19 februari 1821

type schip pink

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Thomas Pietersz

grootte in tonnen 152 gemeten lasten of 432 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in Zweden

plaats / datum registratie Amsterdam, 2 maart 1821

nummer registratie deel 6, folio 77, verso, vak 2

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 20103

researcher/datum research: ML 290514


Bijlage bij acte 31 van 1821, pink SPECULATION

eigenaren per medio maart 1821:

firma De Bordes & Stijger, Amsterdam (boekhouders en 7/20e part
firma Buys, De Bordes & Jordan, Amsterdam (1/20e part)
Jacob H. Luden, Amsterdam (1/20e part)
P. Craandijk, Amsterdam (1/20e part)
P, van der Mersel, Amsterdam (1/20e part)
firma Van Vollenhoven & Co., Amsterdam (1/20e part
Jacob van Beek Fredzn., Amsterdam (1/20e part)
firma Ketwich & Voomberg, Amsterdam (1/20e part)
M. Broen Mzn., Amsterdam (1/20e part
Cornelis Hartzen, Amsterdam (1/20e part)
firma Lersé & Co., Amsterdam (1/20e part)
P.S. Dedel, Amsterdam (1/20e part)
Marcus Jacobus van der Steege, Amsterdam (1/20e part)
G. van der Steege, Amsterdam (1/20e part)

ML / 290514

Naam SPECULATION
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1821
Toegang 5074
Inventaris 1415
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1821-31

ACTE AAN-/VERKOOP
schip SPECULATION

plaats en datum acte Amsterdam, 10 mei 1814

soort schip pink

gevoerd door kapt.

Bouwwerf / verkoper Arnoud Jacob de Bordes, koopman te Amsterdam, handelende onder de firma De Bordes & Stijger, als gemachtigden van Emmery & Van Hee te Duinkerken

Eigenaar / aankoper Johannes Lohman, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie Amsterdam, 26 maart 1821, deel 6, folio 104, verso, vak 6

datum van registratie 26 maart 1821

notaris C.A. de Chaufepié, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop NLG. 20.000,-

bijzonderheden: hierbij behoort een onderhandse acte dd. 17 maart 1815, waarbij Johannes Lohman,Amsterdam, verklaart, dat de koop, door de heren De Bordes & Stijger aan hem als koper getransporteerd, is gedaan ten behoeve van Bordes & Stijger (opm: deze waren dus de feitelijke kopers en uit de acte blijkt duidelijk, dat Lohman slechts stroman was)



researcher/datum research ML-080306

Naam SPECULATION
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1821
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1416.1826.20

deel V, foto 064, 065
CEDULE

Naam schip bevorens genaamd SPECULATION, thans door kopers genaamd JOHANNA JACOBA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 19 mei 1826

type schip pink

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Jan Cornelis Kat

grootte in tonnen 154 lasten of 291 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebpuwd in het buitenland en wel in Zweden

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 mei 1826

nummer registratie deel 12, folio 81, recto, vak 3

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Jansen Terlet, Amsterdam, voor en namens de eigenaar.




researcher/datum research: ML / 260715

Naam JOHANNA JACOBA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1826
Toegang 5074
Inventaris 1416
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1826-20

ACTE AAN-/VERKOOP
Schip: SPECULATION, thans genaamd door de koper JOHANNA JACOBA

plaats en datum acte proces-verbaal publieke verkoop, Amsterdam, 30 januari 1826

soort schip pink

gevoerd door kapt. Thomas Pietersz

Bouwwerf/verkoper Rutger Hoyman, makelaar te Amsterdam

eigenaar/aankoper David Bonske voor zijn firma Buys de Bordes & Jordan te Amsterdam

te voeren door kapt. Jan Cornelis Kalf

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken twee dekken

afmetingen 28,20 x 7,75 x 3,70 meter, Nederlandse maat

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris ten overstaan van Paulus Tiedeman, griffier kantongerecht Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 12.500,-

bijzonderheden

Naam JOHANNA JACOBA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1826
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1828.4

deel VI, foto 057
CEDULE

Naam schip JOHANNA JACOBA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 18 februari 1828

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Jan Kroon, Amsterdam (boekhouder en 1/2e part) en Pieter Jan Spilliaert, Antwerpen (schipper en 1/2e part)

te voeren door kapt. Pieter Jan Spilliaert, mede-eigenaar

grootte in tonnen 291 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 18 februari 1828

nummer registratie deel 6, folio 144, verso, vak 4

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief en reçu voor ontvangst door de ontvanger der in- en uitvoerrechten en accijnzen te Amsterdam d.d. 6 februari 1828 van de vervallen zeebrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.




researcher/datum research: ML / 040815

Naam JOHANNA JACOBA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1828
Toegang 5074
Inventaris 1417
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1828-4


ACTE AAN-/VERKOOP
Schip: voorheen genaamd geweest SPECULATION en thans genaamd JOHANNA JACOBA

plaats en datum acte acte koop/verkoop, Amsterdam, 26 januari 1828

soort schip pink

gevoerd door kapt. J.C. Kat

Bouwwerf/verkoper Daniel Bonke (?), koopman te Amsterdam, als medelid van het huis van negotie firma Buys, De Bordes & Jordan, Amsterdam

eigenaar/aankoper Pieter Jan Spillian of Spilliau (?) koopvaardijkapitein, wonende aan boord van het schip l’ACTIEF, en Jan Kroon, cargadoor te Amsterdam, beide voor de helft van het schip

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris Jonathan Baak, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 4000,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-040906

Naam JOHANNA JACOBA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1828
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
Gemeente Archief Amsterdam, archiefnummer 5081-7157-1814/15-23
Gemeente Archief Amsterdam, archiefnummer 5081-7156-1818-168
Gemeente Archief Amsterdam, archiefnummer 5074-1419-1821-31
Gemeente Archief Amsterdam, archiefnummer 5074-1419-1826-20
Gemeente Archief Amsterdam, archiefnummer 5074-1419-1828-4
Lloyd’s Register of Ships online
De heer Håkan Nihlman, Stockholm
De heer Roger Müller, Brazilië
AC = Amsterdamsche Courant
AMV = Amsterdamsche Mercurius veilingen
CvA = Courier van Amsterdam
DC = Dordrechtsche Courant
HCO = Haagsche Courant
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant