Inloggen
ACTIVE - ID 12823


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1820-07-31 / 1825-02-22 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 181?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Technical Data

Gross Tonnage: 78.00 lasts
 
Length 1: 84.50 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 26.00 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 14.50 Feet (Amsterdam) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1820
Datum agenda: 1820-07-31
Register nr: 18200563
Scheepsnaam: ACTIVE
Type: Brik
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Heere, Jan
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: Eerste zeebrief
aanvraag ZB voor buitenlands gebouwd schip positief beoordeeld

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1820-00-00 ACTIVO
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1820-09-21 ACTIVE
Manager: Jan Heere, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Acte d.d. 21 september 1820                        ACTIVE
Jan Heere, Amsterdam (boekhouder en 1/2e part),
Fredrik Smelt, Amsterdam (1/4e part) en
Herman Gerhard Bergveld, Amsterdam  (schipper en 1/4e part)

Ship Events Data

1820-05-08: Sold at auction
Advertentie. J. Sude, G.J. Roland Holst, J.H. Scheffer, J.H.A. Balwé en J. Altena, makelaars, zullen (ten overstaan van de notaris W.J. Cramer, als daartoe bij instructie van mijnheer de president der Regtbank van Eersten Aanleg te Amsterdam, van den 10 april 1820 gecommitteerd) op maandag den 8 mei 1820, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, Inhet Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild gekoperd Brikschip, genaamd ACTIVO, gevoerd bij wijlen kapt. J.G. Klatt, lang 84 voet 5½ duim, wijd 26 voet, hol 14 voet 5½ duim, alles Amsterdamse maat. Zijnde dit schip behorende tot den onder beneficie van inventaris aanvaarden boedel van wijlen den kapitein Johan Gottlieb Klatt. Breder bij de Inventaris en bericht bij den makelaar.
1824-02-12: Damaged
Op 12 februari 1824 stoot het schip ACTIVE, kapt. Bergveld, van Havanah naar Amsterdam, op een wrak en loopt zeer lek te Wilmington binnen, moet lossen om te repareren.
1825-02-22: Final Fate: Foundered, gezonken

Op 22 februari 1825, onder druk van een windhoos, kapseist het schip ACTIVE ter hoogte van de Azoren.


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.G.Klatt als gezagvoerder gedurende:

*    1820 t/m 1825 van de brik “Activo”, bouwgegevens en rederij ontbreken. Het schip werd geveild in Amsterdam (wanneer?). In nood bij Madeira. Bemanning gered door een Engelse brik (kennelijk in 1825).

 

In de monsterrollen op het Stadarchief van Amsterdam zijn rollen op de naam van Johan Gotlieb Klatt en wel op de:

“Minerva”, 18 september 1802

“Vier Gebroeders”, 13 augustus 1808 (vlag Papenburg)

“Neerlands Kroonprinses”, 24 november 1815

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1819
Kapitein: Klatt, Johan Gotlieb
Overige informatie: ACTIVO

Familiegegevens en opleiding

H.G.Bergveld werd geboren in Menslage op 19 augustus 1785 als zoon van Johan Herman Bergveld en Catharina Elsabeun Teckers

Hij huwde op 16 oktober 1816 te Amsterdam als koopvaardijkapitein met Hendrika Hensken, geboren te Amsterdam op 27 juli 1796 als dochter van kapitein Dirk Hensken en Elsabe Mussegaas.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G.Bergveld werd met nr. 13 effectief lid van Zeemanshoop. Er is geen opgave van aangiftedatum en referentie. Heeft bedankt in 1850. Als namen van schepen is opgegeven “Alcyon” resp. “Amstel”002.

H.G.Bergveld was effectief lid/oprichter en in 1823 c.q. van 1831-1832 bestuurslid van het College Zeemanshoop019. Hij wordt in de notulen van de eerste algemene ledenvergadering van het College op 24 mei 1822 als “niet gecompareerd” (=afwezig) gemeld023.

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1823 t/m 1850 met de vlagnummers 13 (1822 t/m 1836) en 7 (1836 t/m 1850).

Per 09 augustus 1825 werd H.G.Bergveld deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop. Hij bedankte in 1850003

 

H.G.Bergveld wordt vermeld als lid van het Amsterdamse zeemanscollege “De Blauwe Vlag” met vlagnummer 53 in 1827-1830 en met nummer 20 in de periode 1832 t/m 1840008.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

“Volgens de notulen van de bestuursvergadering, gedagtekend 28 maart 1823, was het H.G.Bergveld, kapitein op de brik Active, die als eerste in het fonds (i.c. het Weldadig Zeemansfonds) een bedrag stortte, ontvangen van zijn bemanning na terugkeer van een reis van Havana naar Amsterdam.”. Hijzelf droeg 5% (ad f 22,75) van zijn gage (ad f 455,-) bij aan het fonds.

Uit: Het College Zeemanshoop te Amsterdam  door H.P.Moelker in Spiegel der Zeilvaart nr. 10, 1983, p.6-10

In de notulen dd 28 maart 1823 van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” wordt gemeld dat kapitein H.G.Bergveld, kapitein van de brik “Active” na terugkeer van een reis naar Havana, mede namens zijn bemanning (van 10 man), als eerste in het Weldadig Zeemans Fonds een bedrag stortte. Zijn eigen aandeel was 5% van zijn gage ad f 455,-- zijnde f 22,75. Het totale bedrag bedroeg f 60,24.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 maart 1850 staat een bedankbrief voor lidmaatschap en deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van H.G.Bergveld.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 02 april 1850 staat vermeld: “Brief van den heer G.F.Bergveld namens zijn vader H.G.Bergveld, bedankende voor diens Effectief lidmaatschap en deelneming.”023

 

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van 01 maart (18XX?) van het college Zeemanshoop wordt melding gemaakt van: “... eene missive van kapitein H.G.Bergveld dato 29 pass. daarbij voordragende, hoe dat hij het ongeluk heeft gehad om op den 22 Januarij jongstleden op 37 a 36 gr. noorderbreedt 18.18 lengte W. van Greenwich dien ochtend ten 4 uur door een verschrikkelijke hoos die zijn schip Activo op het aller onverwachts heeft doen omslaan en alzoo is komen te verliezen, en dat het alleen aan het spoedig verschijnen van het Engelsch Brikschip genaamd Snowdon kaptn Morris Humphreys van Triest naar Antwerpen bestemd te danken is, dat er behalve een passagier niemand meer der scheepelingen het leven heeft verloren - dat hij benevens zijn Equipage bij dit ongeluk niets hoegenaamd hebben kunnen redden. Thans alhier zijn gearriveerd zonder zelven van de nodige kleederen te zijn voorzien, verzoekende hij alzoo dat deze vergadering eenige onderstand aan zijn Equipage, of wel de zodanige die bij de aanmonstering voor het Fonds getekend hebben zoude gelieve toe te staan”.

De vergadering besluit na enige discussie “aan ieder der manschappen ... uit te keren een pak zeemanskleeren en zulks zoodra zij lieden weder dienst genomen en aangemonsterd zoude zijn ...”023.

 

In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 08 mei 1832 wordt melding gemaakt van de noodzaak tot vervanging als commissaris van H.G.Bergveld “vermits deszelfs vertrek naar het Eiland Cuba …”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

         13                1825-1831            brik         Helena K©atharina            F.Smit

                               1832-1834            brik         Helena K©atharina            A.Drost Az

                                   1835                geen opgave van schip en boekhouder

          7                 1836-1840            fregat     Alcyon                                  Fraissinet en van Baak

                               1841-1843            sch.kof  Amstel                                  idem

                                   1844                geen opgave van schip en boekhouder

                                   1845                brik         Activo                                   F.Smit en Zn

                               1846-1849            geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.G.Bergveld als gezagvoerder gedurende:

*    1818 t/m 1825 van de brik “Rosette”, gebouwd in 1818(?), 146 ton o.m., varend voor Bouvy & Co te Amsterdam(?) (wellicht Dordrecht?

*    1826 t/m 1832 van de brik “Helena Catharina”, gebouwd in 1812, bouwplaats niet vermeld, 150 ton o.m., varend voor F.Smit te Amsterdam;

*    1833 t/m 1835 op hetzelfde schip maar nu voor A.Drost Az te Amsterdam

*    1837 t/m 1841 op het 3/m schip “Alcyon”, gebouwd in 1810, bouwplaats niet vermeld, 220 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam;

*    1841 t/m 1844 op de sch.kof “Amstel”, gebouwd in 1834 te Joure, 183 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam

*    1846 van de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Herman Gerhard Bergveld op de:

“Prinses van Oranje”, dd 08 februari 1816 en 28 december 1816;

“Rosette”, dd 24 augustus 1818 en 18 augustus 1819;

“Active”, dd 25 september 1820; 11 april 1821; 21 september 1821; 02 september 1822; 26 september 1823 en 16 september 1824;

“Helena Catharina”, dd 10 april 1826; 19 maart 1827; 01 oktober 1827; 11 juli 1829; 03 september 1829; 10 juni 1830; 22 maart 1832; 16 oktober 1832; 24 maart 1834 en 08 november 1834;

“Alcyon”, dd 03 november 1836; 26 juli 1837; 31 maart 1838 en 23 november 1838.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche  Courant 20 februari 1817114

Amsterdam, 18 februari. Kaptein H.G. Bergveld, voerende het schip de PRINS VAN ORANJE, van Amsterdam naar Havana gedestineerd, meldt van Dartmouth, van den 9 februari, dat hij, zijn reis tot aan Engelands einde (opm: Lands End) voortgezet hebbende, den 4 en 5 dito aldaar door zware W. en N.W. storm was overvallen geworden, verzeld van een vreeslijk hoge zee, hetwelk twee etmalen aangehouden had, en waardoor al wat op het dek was overboord geraakt, en de voorsteng benevens enige touwen gesprongen waren; ook had hij twee zeilen moeten snijden (opm: vermoedelijk los moeten snijden); hierop was hij den 6 dito te Dartmouth binnengelopen, en hoopte over 3 of 4 dagen weder gereed te zijn.

 

Rotterdamsche Courant 23 april 1818114

Advertentie. R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink, J. Boelen, G.W. Sesink Clee en W.P.D.C. Vrugt, makelaars, zullen, op maandag den 27 april 1818, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Pinkschip, genaamd de PRINS VAN ORANJE, gevoerd door kapt. H.G. Bergveld, lang over steven 89 voet, wijd 24 voet 5 en 1 half duim, hol 9 voet 1 duim, het verdek 4 voet 9 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars, en bij Van Olivier, d’Arnaud en Comp.

 

Rotterdamsche Courant 23 juli 1818114

Advertentie. J.H. de Witt, J. van Ouwerkerk de Vries, J.E. Lublink, J. Boelen, H.R. de Barbanson en F. Bouvy, makelaars, zullen, op maandag den 27 juli 1818, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen:

Een sterk, snelzeilend, proper betimmerd en van alle gemakken voorzien Spiegel-Jagt, lang over steven 48 voet, wijd 15 voet 8 duim, hol 5 en 1 half voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven.

Een derde part in het Brikschip ROSETTE, kapt. H.G. Bergveld.

Een achtste part in het eenmast Galjootschip, genaamd FORTUIN, kapt. C.J. Gerkes.

Een achtste part in het eenmast Galjootschip, genaamd VRIENDSCHAP, kapt. C. Bakker.

Alles breder bij het Biljet omschreven en berigt bij de makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 27 maart 1819114

Amsterdam, 25 maart. Extract (opm: uittreksel) uit een brief van kaptein H.G. Bergveld, voerende het schip ROSETTE, liggende te Havana, in dato den 10 januari:

‘Voor veertien dagen arriveerde alhier kapt. Spoeler, van Bremen, die bezuiden Cuba om gekomen en aldaar door een Insurgenten (opstandeling) kaper van alle zijne beste goederen is beroofd geworden, en voor acht dagen kaptein Frohm, van Hamburg, die op de Bahanis Bank acht dagen door een kaper opgehouden is geworden, welke drie schooners met goederen uit zijn schip geroofd heeft; de super-carga (opm: functionaris gemonsterd voor het toezicht over de lading; in het algemeen in dienst van de charterer die het schip bevracht), die zij wilden ophangen, om dat hij het geld niet wilde wijzen, is over boord gesprongen, doch door het scheepsvolk gered.’

 

Rotterdamsche Courant 24 maart 1821114

Amsterdam, 22 maart. Kapt. H.G. Bergveld, voerende het schip (opm: brik) ACTIVE, den 18 maart in Texel binnengekomen van Havana, deelt het volgende mede:

Woensdag den 21 februari 1821 des namiddags te 5 uren, op de breedte van 35º46’ N.B. en lengte 35º10’, west van Greenwich, praaide ons een Amerikaans schip genaamd MISOURIE (opm: vermoedelijk MISSOURI), kapt. J. Bausch, van Greenock naar New York bestemd, met 4 passagiers aan boord; hetzelve was 100 dagen in zee en had gebrek aan water.

Wij draaiden bij om bijstand te bieden, doch vernemende, dat hetzelve geen sloep had om uit te zetten, bragt ik hem met onze eigen sloep 2 vaten water aan boord.

Ik vernam verder, dat deszelfs boegspriet en galjoen (opm: licht, ondersteunend deel van de boeg, waarop de boegspriet rust) gebroken waren en dat zij met het tweede noodroer stuurden, hebbende het vaste roer en de sloep door een zware storm den 25 december en het eerste noodroer den 18 februari verloren. Voorts had hij niet alleen gebrek aan water, maar ook aan provisie; wij bragten hem toen nog 2 vaten water, enig brood, vlees, spek, enz. om de reis te kunnen volbrengen, waarna wij des avonds ten 10 uren ieder onze koers vervolgden.

Het schip (opm: brik) de JONGE JACOBUS, kapt. H.J. Bonn, van Rotterdam naar Batavia, is door bovengemelde kapitein Bergveld den 11 maart in goede staat gepraaid op de noorder breedte van 49º17’ en 10º lengte west van Greenwich.

 

Rotterdamsche Courant 15 mei 1821114

Amsterdam, 12 mei. Onder Portland is den 23 april in goede staat gezien een koffschip, zijnde kapitein Strating, en den 28 dito onder Zuid-Voorland (opm: South Foreland) ten anker liggende een Hollandse brik, voerende een vlag met no. 64, zijnde het schip ACTIVE (opm: ACTIVO), kapt. H.G. Bergveld, naar Havana; benevens nog een schip voerende een vlag no. 166, zijnde het schip l’AUGUSTE, kapt. J. Hulsen jr, van Antwerpen naar Surinamen, laatst van Texel; beide den 25 april uit Texel gezeild. Vlagnummer moeten van de “Blaauwe Vlag” geweest zijn)

 

 

Rotterdamsche Courant 31 januari 1822114

Amsterdam, 29 januari. Kapt. A. Thomsen, voerende het brikschip de VROUW DIEUWERTJE (opm: kapt. A. Thompson, VROUW DIEWERTJE), meldt van Havana, in dato 3 december 1821, dat hij aldaar de vorige ochtend, en enige uren na hem ook de ACTIVE, kapt. G.H. Bergveld, was gearriveerd, na den 26 november in het gezigt van het eiland St. Domingo, door een grote schoonerbrik, bemand met circa 90 koppen, een halve dag te zijn opgehouden, gedurende welke tijd alle brieven geopend en gelezen en enige provisiën en kelders (opm: kistje met 15 flessen) jenever uit de lading, mitsgaders touwwerk en blokken, gelost waren, van welke goederen een rekening gemaakt en voor het beloop daarvan, door de kapitein van de schooner, een aanwijzing op het Gouvernement te Havana gegeven was, welke echter niet te Havana zoude erkend worden; zijnde de tekenaar aldaar onbekend.

Dezelve kapitein meldt nog, dat de Antwerpse brik MERCUUR, kapt. Smit, van Marseille te Havana gearriveerd, bij Kaap Antonio van een groot der lading, scheepsgereedschappen enz. beroofd en de equipagie mishandeld was.

 

Rotterdamsche Courant 02 maart 1822114

Amsterdam, 28 februari. De eenmast hoeker de VERWISSELING, kapt. A. Schaaf, van Rotterdam naar Lissabon, is den 18 februari in goede staat gepraaid op 49º breedte 5º10’ lengte west van Greenwich door kapt. H.G. Bergveld, van Havana in Texel binnen.

 

Algemeen Handelsblad 30 juni 1841114

Advertentie. H.J. Rietveld, D.F. Stieven, C. Ament en J. Schutte Hoyman, makelaars, zullen ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, op maandag 26 juli 1841, des avonds ten zes ure, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, presenteren te verkopen een extra ordinair welbezeild gekoperd barkschip, genaamd ALCYON, gevoerd door kapt. H.G. Bergveld; volgens meetbrief lang 25 el 60 duimen, wijd 4 el 13 duim, bol 4 el 25 duim en alzo gemeten op 200 tonnen of 106 lasten. Liggende aan de werf het Witte Kruis, in de Kleine Kattenburgerstraat alhier en breder bij inventaris omschreven. (opm: voor NLG 6.200 binnen Amsterdam verkocht; nieuwe naam AURORA, nieuwe kapitein S.IJ. Parma)

 

 

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Bergveld, Herman Gerhard
Overige informatie: 1820-09-25

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1820-09-25
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ACTIVE
Schipper: Bergveld, Herman G
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: ACTIVE
Collectie: Fries Scheepvaartmuseum
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: ACTIVE onder kapitein H. Bergveld. Aquarel gemaakt in 1829
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Teupken Sr., Dirk Antoon (1801-1845)
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: ACTIVE, de ondergang van het schip op 22-01-1825. De bemanning wordt gered door de Engelse brik SNODON
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Teupken Sr., Dirk Antoon (1801-1845)
Onderwerp: Schade
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1413.1819.79

foto 071, 072
CEDULE

Naam schip ACTIVO

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 12 augustus 1819

type schip brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Johan Gottlieb Klatt, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Johan Gottlieb Klatt, in eigendom bevaren.

grootte in tonnen 102 lasten of 204 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 12 augustus 1819

nummer registratie deel 13, folio 12, recto, vak 4

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 15701
(opm.ML: geen zeebrief gevonden, wel voor een ACTIVO, die in 1820 van Jan Heere was; kapt.Klatt niet gevonden’




researcher/datum research: ML / 130214

Naam ACTIVO
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1819
Toegang 5074
Inventaris 1413
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1414.1820.125

foto IV– 2-01, 2-02
CEDULE

Naam schip ACTIVO

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 21 september 1820

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Jan Heere, Amsterdam (boekhouder en 1/2e part), Fredrik Smelt, Amsterdam (1/4e part) en Herman Gerhard Bergveld, Amsterdam (schipper en 1/4e part)

te voeren door kapt. Herman Gerhard Bergveld, mede-eigenaar

grootte in tonnen 78 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten Nederland

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 september 1820

nummer registratie deel 5, folio 8, verso, vak 4

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte, het schip ligt thans te Amsterdam
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 18634





researcher/datum research: ML / 040215

Naam ACTIVO
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1414
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1820-125

ACTE AAN-/VERKOOP
schip ACTIVO

plaats en datum acte acte van verkoop voor Hendrik Helder, griffier rechtbank 1e aanleg te Amsterdam dd. 6 juni 1820

soort schip gekoperd brikschip

gevoerd door kapt.

Bouwwerf / verkoper Christoffel Hendrik Kraanstuijver, koopman te Amsterdam

Eigenaar / aankoper Jan Heere, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris

prijs (bij aan-/verkoop NLG. 6400,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-260206

Naam ACTIVE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 1820
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen,
Gemeente archief Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1820-125
Gemeente archief Amsterdam archiefnummer AMS 5074.1414.1820.125
AC = Amsterdamsche Courant
DC = Dordtsche Courant
LCO = Leydsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant