Inloggen
VRIENDSCHAP (DE) - ID 12695


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1818-10-16 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 181?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Built abroad
Technical Data

Net Tonnage: 113.00 lasts
Net Tonnage 2: 214.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 72.6 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 21.11 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 14.7 Feet (Amsterdam) Registered
Configuration Changes

Datum 13-10-1818
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: De koopakte d.d. 13 oktober 1818 vermeldt als afmetingen: lang 72 voet 6 duim, breed 21 voet 11 9/12e duim, hol 14 voet 2 6/12e duim.

Datum 00-00-1820
Type:
Omschrijving: De VRIENDSCHAP is in 1820 omgetuigd van bark naar brik en werd hernoemd JORINA

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1818
Datum agenda: 1818-10-16
Register nr: 18180594
Scheepsnaam: VRIENDSCHAP (DE)
Type: Bark
Lasten: 113
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Varkevisser, R & Dorrepaal
Plaats: Katwijk a/d Rhijn
Kapitein op moment van verzoek: Spaanderman, Leenderd
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 18??-10-11 ANNETTA CATHERINA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 18??-10-12 ROSEN
Manager: Adolf Fredrik Blackstadius, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Adolf Fredrik Blackstadius, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden

Date/Name Ship 1818-10-13 DE VRIENDSCHAP
Manager: Firma Reijn Varkevisser & Dorrepaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Reijn Varkevisser & Dorrepaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 5.000,-

Date/Name Ship 1820-05-06 JORINA
Manager: Firma Reijn Varkevisser & Dorrepaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Reijn Varkevisser & Dorrepaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Naamswijzigng van het schip

Date/Name Ship 1821-10-01 KATWIJK
Manager: Firma Reijn Varkevisser & Dorrepaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Reijn Varkevisser & Dorrepaal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Naamswijziging van het schip

Ship Events Data

1818-01-17: Sold at auction
Advertentie. Harmanus Smit, makelaar, zal, op maandag den 17 januari 1818, ‘s avonds ten zes uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild barkschip, genaamd ROSEN, gevoerd door kapt. A.F. Blackfladius, lang 84 voet 5 en 1 half duim, wijd 26 voet 3 duim, hol 10 voet 9 en 1 half duim, het verdek 6 voet en 2 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris, berigt bij de makelaar en bij Frederik Smit.
1829-04-01: Sold at auction
Advertentie. Op woensdag den 1e april 1829 aanstaande zal in publieke vendutie op de Beurs verkocht worden de alhier ter rede liggende Nederlandse brik KATWIJK, groot volgens meetbrief 113 lasten, met deszelfs complete inventaris. Nadere informatiën zijn te bekomen bij Brouwer, Nolthenius & Co. (opm: de brik KATWIJK lag eind april 1829 niet meer ter rede van Batavia).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Leendert Willemsz. Spaanderman werd gedoopt te Katwijk op 06 januari 1771 als zoon van Willem Cornelisz. Spaanderman en Dirkje Leendertsd. van Duijvenbode. Hij trouwde te Katwijk in 1796 met Annetje Dirksd. den Haas . Hij overleed op 02 november 1822 te Liverpool.

Het Notarieel Archief Rotterdam op 21 oktober 1814 vermeldt hem als schipper op De Vriendschap. Bij zijn overleden was hij kapitein op de kof De Industrie054-166.

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman

 

De schepen van de kapitein

Het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein Leendert Spaanderman op de:

“Vriendschap”, dd 26 juni 1815; 31 oktober 1818

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 04 december 1817114

Advertentie. R. Hoyman, T. van Olivier, J. van Ouwerkerk de Vries, J.E. Lublink en J. Boelen, makelaars, zullen, op maandag den 3 december 1817, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds-Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Kofschip, genaamd de VRIENDSCHAP, gevoerd door kaptein L. Spaanderman, lang 96 voet, wijd 21 voet 9 duim, hol in het ruim 10 voet 6 duim, alles Amsterdamse maat, breder bij inventaris en berigt bij de makelaars.

 

 

Datum vanaf: 1818
Kapitein: Spaanderman, Leendert Willemsz
Overige informatie: 1818-10-16

Familiegegevens en opleiding

Floris werd geboren op 24 augustus  1758 te “Kalansoog. (vermeld in de overlijdensakte)

Hij trouwde met Antje Jans Oepkes, geboren te Terschelling op 30 mei 1766 , huisvrouw van wijlen Floris van Duijvenbooden. Zij overleed op 09 augustus 1826 te Terschelling

Floris van Duijvenbooden overleed op 30 mei 1826 te Terschelling,  oud-kapitein, 67 jaar

Het overlijden werd aangegeven door:

*    Jan Jansz Oepkes, behuwdbroeder, 44 jaar, te Terschelling, kastelein;

*    Pieter de Vries, gebuur, 54 jaar te Terschelling, oud zeeman

 

Spelling van de familienaam in:

*      huwelijksakte van dochter Maartje op 03 juli 1813 te Terschelling als Duivenbode

*      overlijdensakte van zoon Floris op 05 februari 1822 te Terschelleing als Duivenboden.

        De aangifte geschiedde o.a. door een oom die ondertekende met M. van Duijvenboode

*      huwelijksakte van dochter Antje op 05 september 1824 te Terschelling  als Duijvenboode

*      overlijdensakte van Antje Jans Oepkes op .09 augustus 1826. Als haar echtgenoot wordt vermeld de oud-kapitein Floris van Duijvenbooden

*      inschrijving als lid van Zeemanshoop met van Duyvenboode

*      vermelding in de notulen van Zeemanshoop als van Duyvenboode

*      Bouma registreert hetm diverse keren als Duyvenbode

*      De Amsterdamsche waterschout registreerde hem als F. van Duivenbode en Duivenboode

*                         

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.van Duyvenboode werd met vlagnummer 62 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop", maar verdere gegevens worden niet genoemd002. In de Algemen Ledenvergadering van het college op 21 juli 1824 wordt Floris van Duyvenboode (oud c.60 jaar, wonende op Terschelling, adres Texelse kade in het Harlinger veerhuis in Amsterdam) aangenomen als effectief lid op voordracht van "den president van dit kollege (i.c. Dirk Kraay). Zijn vlagnummer werd 62023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 10 juli 1825 staat: “De zaak van Kapitein F. van Duyvenbooden welke twee malen heeft gestort, en thans zijn been heeft gebroken, waarop is besloten denzelven in eene volgende vergadering uit tenodigen ten einde mede naar gelang der omstandigheden te kunnen oordeelen.” In de notulen dd 28 juli 1825 wordt gemeld dat hij is gehoord en dat een commissie nader zal adviseren. In de notulen dd 10 augustus 1825 wordt gemeld dat aan hem een uitkering ad f 6,- per week is toegekend “tot tijd en wijle hij wederom een schip verkrijgt of op eene andere wijze f 300,- ’s jaars of meer mogt komen te verdienen.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van het college op 20 juli 1825 wordt melding gedaan van het verzoek van Floris van Duyvenbooden om een uitkering omdat hij zijn been heeft gebroken en geen dienst kan doen042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 13 juni 1826 staat de melding van de weduwe van kapitein F. van Duyvenbooden (dd Terschelling 01 juni 1826) dat haar man is overleden. In de notulen van 29 juni vraagt de weduwe F.van Duyvenbooden, geb. Antje Jans Oepkes, om een pensioen van f 30,- per maand. Per 27 juli 1826 constateert het Bestuur dat de weduwe niet de acte van voortdurende deelneming heeft overgelegd, die aan alle leden is uitgereikt. Het verzoek wordt derhalve afgewezen. In de vergadering dd 31 augustus 1826 wordt vermeldt dat de weduwe van Duyvenbooden is overleden en de aanvrage niet langer opportuun is. 042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 01 maart 1825 wordt melding gemaakt van een missive van kapitein F.van Duyvenbode

                                      "... communicatie gevende, zich ter plaatse te bevinden, doch in zulke een staat, die dezelve verhinderd deze wekelijksche vergaderingen te kunnen bijwonen; eene ongelukkige val op den 21e december Ao jongstleden hem overgekomen, waarbij hij zijn linkerheup bezeerd heeft, alzoo zich moeten behelpen op krukken, om zich met moeite te begeven, waar deszelfs pligt hem kome te vorderen"023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop" van 21 juli 1824 wordt melding gemaakt van het pinkschip "Maria Johanna" onder gezag van kapitein Floris van Duyvenboode "gedestineerd naar Riga"023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                        type                  scheepsnaam              naam reder/boekhouder

         62                            1826                        geen opgave van s chip en boekhouder

 

In 1824 was F.G.van Duivenbode gezagvoerder van het Rotterdamse fregat de "Jurrina" (306 lasten). De boekhouders waren Reijn, Varkevisser & Dorrepaal012.

 

Bouma025 vermeldt F.G.van Duyvenbode als gezagvoerder gedurende:

*    1823 t/m 1824 op het fregat “Jurrina”, gebouwd in 1817, 570 ton o.m., varend voor Reijn, Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam; (kennelijk is Jurrina de juiste naam. Bouma vermeldt geen Josina resp Jorina

*    1827 t/m 1830 op hetzelfde schip en voor dezelfde reders

*    1829 t/m 1830 van het 3/mschip “Maria Johanna”, gebouwd in 1812, bouwlocatie niet vermeld, 310 ton o.m., varend voor H.Honig te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Floris van Duivenbo(o)de als gezagvoerder van de:

“Maria Johanna”, dd 24 februari 1815; 20 oktober 1815; 12 juli 1817;

“Twee Gezusters”, dd 27 oktober 1818

“Maria Johanna”, dd 05 oktober 1820; 18 mei 1821; 23 oktober 1821; 05 juni 1822, 01 mei 1823 en 19 juli 1824.

 

Het Archief van de Waterschout in Amsterdam bevat een monsterrol van de pink “Maria Johanna” onder kapitein Floris van Duivenbode uit Terschelling bestemd naar Riga gedateerd op 19 juli 1824.

 

Overige bijzonderheden

In het Gemeente Archief van Amsterdam is met nr.216-224 aanwezig een logboek van het fregat de "Josina", kapitein F.van Duivenboode, bestemming Nederlands Oost-Indië, januari-december 1824.

 

F.G.van Duyvenbode wordt vermeld zonder opgave van geboorte, trouw en overlijden. “Bekend in 1824 als kapitein op het 306 last metende fregat Jorina van de rederij Varkevisser en Dorrepaal te Rotterdam”. Hij voer de kapiteinsvlag nummer 62 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop054-316.

 

 

Rotterdamsche Courant 04 april 1820114

Advertentie. J. Tentije, J. van Ouwerkerk de Vries, J.E. Lublink, G.J. Roland Holst, A. van der Sluis en H. Smit, makelaars, zullen, op maandag den 10 april 1820, des avonds te zes uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extra ordinair welbezeild Pinkschip, genaamd DE TWEE GEZUSTERS, gevoerd door kapitein F. van Duijvenbode (opm: Floris van Duyvenbooden), lang 104 voet 5 en 1 halve duim, wijd 27 voet 8 duim, hol 15 voet; alles Amsterdamse maat. Breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars. (opm: voortaan MARIA JOHANNA)

 

Rotterdamsche Courant 04 april  1822114

Amsterdam, 2 april. Het schip (opm: pink) MARIA JOHANNA, kapt. F. van Duivenbode, van Cette (opm: Sète) naar Amsterdam, volgens onze vorige op de Spaanderbank geraakt, is, na het kappen van een anker en touw, welke men echter hoopt op te vissen, met behulp van drie vissers-vaartuigen, door de kapitein, op goede mannen zeggen aangenomen (opm: bij mondelinge overeenkomst), afgebragt; hetzelve is, niettegenstaande het geweldig stoten, digt gebleven en werd nog den 1 april te Amsterdam verwacht.

 

 

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Duivenboden (Duyvenboode), Floris G. van

Familiegegevens en opleiding

Jacob Willemsz van Duijn werd gedoopt te Katwijk op 16 januari 1791 als zoon van Willem Jacobsz van Duijn en Aaltje Klaasd. van Kuyeren.

Hij trouwde te Katwijk in 1815 met Haasje Pietersd. Groen.

Hij  overleed te Katwijk op 24 mei 1872. 54-023

 

Foto van kapitein J.van Duijn (nr.124) beschikbaar047.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.van Duijn, adres Boissevain & Co, werd met vlagnummer 487 effectief lid van Zeemanshoop per 03 september 1839 op voorspraak van P.Bakker. Zijn schip was de "Lucipara's"002. Ten tijde van de inschrijving was van Duyn 45 jaar. Toegevoegd is “Lid tot voeren der vlag” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 27 augustus/03 september 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jacob van Duijn, oud 45 jaar, zullende voerend het schip Lucipara’s , wonend in Katwijk aan Zee, adres bij Boissevain & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Bakker023.

 

J.van Duijn was van 1848-1856 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Hij was lid van het Amsterdamse college Zeemanshoop met de vlagnummers 487/194, en van het Rotterdamse college Maatschappij tot Nut der Zeevaart met vlag R13654-023.

 

Jacob van Duin was met vlagnummer R136 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart van 1821/6 t/m 1857005. (ik weet niet of dit gegeven bij de juiste J.van Duin/Duyn staat en ook de einddatum klopt niet met opgaven in Sweijs!)

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 januari 1855 wordt door een lid bezwaar gemaakt tegen “een storting te ontvangen van kapitein J. van Duyn welke kennis heeft gegeven dat hij in commercieele betrekking is op reis gegaan naar Curaca.”

 

De schepen van de kapitein

Van 1822-1825 wordt hij vermeld als kapitein op de 114 last metende brik “Katwijk aan Zee”, varend voor de rederij Varkevisser & Dorrepaal. Vervolgens was hij kapitein op de kof “Mercurius”(1829-1836), de “Industrie” (1837-1838), de bark “De Amstel” (1839), de bark “Lucipara’s (1839-1845) en de bark “De Amstel” (1845-1852).

 

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

      487                              1839                       fregat               de Lucipara`s                                       Boissevain en Co

                                      1840-1844                 fregat               de Lucipara`s                                       Boisevain en Kooy

                                      1845-1851                 bark                  de Amstel                                              idem

                                      1852-1853                 geen opgave van schip en boekhouder

      194                         1854-1864                 geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J van Duyn/Duin als gezagvoerder gedurende:

*    1822 t/m 1829 op de brik “Katwijk”, bouwjaar en -plaats niet vermeld, 388 ton o.m., varend voor Reijn, Varkevisser en Dorrepaal te Rotterdam;

*    1829 t/m 1836 van de kof “Mercurius”, gebouwd in 1802, bouwlocatie niet vermeld, 75 ton o.m., varend voor van Duivenbode te Katwijk. Het schip werd in 1836 geveild te Rotterdam;

*    1829-1836 op de kof “Mercurius”, bouwjaar en -jaar niet vermeld, 92 ton o.m., rederij niet vermeld;

*    (Bouma vermeldt niet een kapitein van Duijn/Duin als gezagvoerder van een schip met de naam “Industrie”).

*    1840 t/m 1845 op het fregat “Lucipara’s”, gebouwd in 1839 te Alblasserdam, 625 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam;

*    1846 t/m 1852 op de bark “Amstel”, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 752 ton o.m. en varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In 1824 was J.van Duin gezagvoerder van de Rotterdamse brik de "Katwijk" (208 lasten, gebouwd in de Oostzee). De Boekhouders waren Reijn, Varkevisser & Dorrepaal012.

 

J.van Duijn verzorgde per 18 mei 1844 vanuit Nieuwediep met de “Lucipara’s” een troepentransport van 3 officieren en 140 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 26 augustus 1844 na 100 dagen065.

 

Rotterdamsche Courant 11 oktober 1821114

In Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Batavia: alleen voor passagiers, het gekoperd Brikschip KATWIJK, kapt. Jacob van Duijn.

 

Rotterdamsche Courant 10 november 1821114

Rotterdam, 9 november. Van Helvoetsluis wordt ….

….Van den 9 wordt gemeld: de drie schepen, waarvan te voren gemeld, zijn POMERANIA, J.C. Wendt, van Wolgast, als bijlegger op order; JOHANNA CHRISTINA, L.C. de Vries, van Nieuwpoort; ANNA SOPHIA, F. Tupper, van Bergen; des namiddags zeilden ELIZABETH, J. Browlie, naar Glasgow; CATWIJK, H. van Duijn, naar Batavia, en arriveerde de KROONPRINS VAN ZWEDEN,, J. Peters, van Wolgast.

 

Rotterdamsche Courant 12 oktober 1822114

Batavia, 22 juni. Te Batavia is in het laatst van april of het begin van mei gearriveerd het schip de DRIE GEZUSTERS, M. Azon Jacometti, van Rotterdam, hebbende geen doden op deszelfs reis gehad, alsmede den 3 juni het schip de JONGE JACOBUS, J.J. Boon, van Rotterdam, laatst van de Kaap de Goede Hoop, en den 5 juni het schip DIJKZIGT, A. Schaap, van Rotterdam, laatst van Plymouth.

Ook waren er gearriveerd de schepen KATWIJK, J. van Duijn, en JORINA, T. van Duijvenbode, van Rotterdam, en de ARINUS MARINUS, J. Hahn, van Amsterdam, van welke het schip KATWIJK reeds den 21 juni de terugreis naar Rotterdam aanvaard had. De schepen JORINA en de JONGE ANTHONIJ, kapt. F. Azon Jacometti, waren den 26 juni naar Japan gezeild, en de schepen ARINUS MARINUS, de DRIE GEBROEDERS en DIJKZIGT zouden spoedig met troepen naar Borneo vertrekken…..

 

Rotterdamsche Courant 16 november 1822114

Rotterdam, 15 november. ….Den 14 arriveerden de VROUW JANTJE, W. Kuijt, en de GOEDE VERWACHTING (opm: kof), T.J. Nuisker, van Bordeaux, en KATWIJK (opm: brik), J. van Duijn, van Batavia.

 

 

Datum vanaf: 1821
Kapitein: Duyn, Jacob Willemsz van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

P.C.Stelling was van 1829 t/m 1830 gezagvoerder van de brik “Katwijk”, geen gegevens over bouwplaats en -jaar, 388 ton o.m., varend voor Reijn, Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam.

(Bron voor deze opgave niet genoteerd. Staat niet in de derde uitgave van Bouma025 maar is wel aan hem doorgegeven.)

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Stelling, P.C.

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1818-10-31
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VRIENDSCHAP
Schipper: Spaanderman, Leendert L
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1818

Op 16-10-1818 wordt voor de VRIENDSCHAP door Varkevisser & Dorrepaal uit Katwijk aan de Rijn een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Leenderd Spaanderman.

RC 031218
Het in Cowes binnengelopen schip de VRIENDSCHAP, kaptein L. Spaanderman, van Amsterdam naar Cette, heeft den 20 november deszelfs reis vervolgt.


1819

RC 180119
Arrivementen: Te Cette L. Spaanderman van Amsterdam.
RC 170419
Den 14, des namiddags, arriveerde te Helvoetsluis het schip de VRIENDSCHAP, L. Spaanderman van Cette.

1820

Op 06-05-1820 wordt voor de JOZINA door Varkevisser & Dorrepaal uit Rotterdam een zeebrief en Turkse pas voor een reis naar Indië aangevraagd voor kapt. F. van Duivenbode

1821

BC 200121
Batavia, 16 januari. Binnengekomen brik JORINA, T. van Duivebooden, van Texel, 29 juli 1820.
BC 030321
Straat Sunda gepasseerd 27 februari schip JORINA, van Duiveboden, van Batavia den 24 februari naar Rotterdam.
RC 020621
Rotterdam, 1 juni. Den 16 januari is te Batavia gearriveerd het brikschip JORINA, kapt. T. van Duivenboden.
LCO 180621
Van Batavia, 24 januari vertrokken JORINA, T. van Duivenboden naar Rotterdam.

Op 01-10-1821 wordt voor de KATWIJK door Varkevisser & Dorrepaal uit Rotterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Jacob van Duyn.

RC 111021
In Rotterdam in lading liggende schepen naar: Batavia: alleen voor passagiers, het gekoperd Brikschip KATWIJK, kapt. Jacob van Duijn.

1822

RC 121022
Batavia, 22 juni. Te Batavia is in het laatst van april of het begin van mei gearriveerd de schepen KATWIJK, J. van Duijn, en JORINA, T. van Duijvenbode, van Rotterdam, en de ARINUS MARINUS (opm: fregat), J. Hahn, van Amsterdam, van welke het schip KATWIJK reeds den 21 juni de terugreis naar Rotterdam aanvaard had. De schepen JORINA en de JONGE ANTHONIJ, kapt. F. Azon Jacometti, waren den 26 juni naar Japan gezeild.
RC 161122
Rotterdam, 15 november. Den 14 dezer arriveerden te Helvoetsluis de VROUW JANTJE, W. Kuijt, en de GOEDE VERWACHTING (opm: kof), T.J. Nuisker, van Bordeaux, en KATWIJK (opm: brik), J. van Duijn, van Batavia.

1823

DC 030523
Hellevoetsluis, 25 april. Den 27 dito. Heden zeilde in zee KATWIJK (opm: brik), kapt. J. van Duijn, naar Batavia. De wind N.O.

1824

Den 20 maart des namiddags arriveerde te Hellevoetsluis het schip KATWIJK, kapt. J. van Duyn, van Batavia.

1825

RC 100225
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading, naar Batavia, de Nederlandse gekoperde schepen JORINA en KATWIJK om te zeilen in het laatst van deze maand en volgende maand maart. Deze schepen zijn voor passagiers buitengewoon geschikt, hebbende de eerste een dubbele kajuit en vaste hutten. Adres bij de heren Kuijper, Van Dam en Smeer en bij de eigenaren.

Op 11-02-1825 wordt voor de KATWIJK door Varkevisser & Dorrepaal uit Rotterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Jacob van Duyn.

DC 190325
Hellevoetsluis. Den 8 dito. Gisteren namiddag zeilden in zee: INDUSTRY, kapt. D.J. Bulsing, KATWIJK, kapt. J. van Duijn, beide naar Batavia.
AC 261125
Texel, 24 november. Te Batavia zijn aangekomen, den 22 juli: INDUSTRY, kapt. Bulsing en KATWIJK, kapt. Van Duijn, beide van Rotterdam.

1826

NSC 040226
's Gravenhage, 3 februari. Op gisteren zijn er officiële berichten van Java ingekomen, lopende tot den I3 september 1825. Dezelve zijn aangebracht door kapitein Van Duijn, voerende het schip DE KATWIJK, die, na een reis van 136 dagen, dezer dagen te Zierikzee is binnen gevallen. Behalve de Bataviasche Couranten, no. 33 ad 36, lopende van 17 augustus tot en met den 7 september jl., waarvan de inhoud bereids door de Amsterdamsche Couranten is medegedeeld geworden, heeft men daarbij ontvangen de navolgende officiële depêches van de Gouverneur-Generaal, die wij, als behelzende de enigste en laatst ontvangen officiële berichten, in derzelver geheel overnemen. (opm: bericht te lang op hier op te nemen)
RC 070226
Amsterdam, 5 februari. Scheepvaartberichten: De schoenerbrik KATWIJK, kapt. J. van Duin, van Batavia naar Rotterdam, is, 136 dagen reis hebbende, door kapitein Van den Abeele te Zierikzee binnengebracht.

Op 03-07-1826 wordt voor de KATWIJK door Varkevisser & Dorrepaal uit Rotterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. P.C. Stelling.

DC 270726
Hellevoetsluis, 23 juli. Den 25 dito. Gisteren namiddag zeilde in zee: KATWIJK, kapt. P.C. Stelling naar Batavia.
BC 271226
Den 21 december is ter rede van Batavia gearriveerd de brik KARWIJK (opm: KATWIJK), kapt. P.C. Stelling, vertrokken van Rotterdam met een passagier op 24 juli.

1827

RC 070827
De 5e, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis KATWIJK, kapt. P.C. Stelling, van Batavia.

1828

RC 050728
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar: Bahia het Nederlands brikschip KATWIJK, kapt. P.C. Stelling.

Op 26-08-1828 wordt voor de KATWIJK door Varkevisser & Dorrepaal uit Rotterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. P.C. Stelling.

OHC 180928
Helvoet, 14 september. Uitgezeild KATWIJK, P.C. Stelling naar Batavia.

1829

JC 050229
Den 3 februari is te Batavia gearriveerd de brik KATWIJK, kapt. P.C. Stehing, den 14 september 1828 van Rotterdam vertrokken.
NIH 250229
Batavia aangebracht. Per Nederlandse brik KATWIJK, P.C. Stelling van Rotterdam; jenever, kaas, boter, lijnolie, stroop, etc.
JC 280229
Advertentie. In de loop van de volgende maand zal in publieke vendutie worden verkocht de Nederlandse brik KATWIJK met deszelfs complete inventaris, zo als dezelve ter rede alhier (opm: Batavia) is liggende. Nadere informatiën zijn te bekomen bij Brouwer, Nolthenius& Co.
JC 240329
Advertentie. Op woensdag den 1e april aanstaande zal in publieke vendutie op de Beurs verkocht worden de alhier ter rede liggende Nederlandse brik KATWIJK, groot volgens meetbrief 113 lasten, met deszelfs complete inventaris. Nadere informatiën zijn te bekomen bij Brouwer, Nolthenius & Co. (opm: de brik KATWIJK lag eind april 1829 niet meer ter rede van Batavia).
RC 230629
Rotterdam, 22 juni. Te Batavia zijn aangekomen, de 4e februari, KATWIJK, kapt. Stelling, de 14e september 1828 van Rotterdam.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7156-1818-149
DVD 6 – X– 56-58
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: eerst genaamd geweest ANNETTA CATHERINA, vervolgens ROSEN en thans genaamd de VRIENDSCHAP

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 13 oktober 1818

Soort schip bark

Bouwwerf / verkoper Fredrik Smit als gemachtigde van scheepskapitein Adolph Frederik Blackstadius, wonende te Gothenburg, eigenaar en kaptein van het schip

Gevoerd door kapt. Adolph Frederik Blackstadius

Eigenaar / aankoper Reijn Varkevisser & Dorrepaal, kooplieden te Katwijk a.d.Rijn

Te voeren door kapt. Leendert Spaanderman

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 72 voet 6 duim, breed 21 voet 11 9/12e duim, hol 14 voet 2 6/12e duim

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie niet vermeld

Nummer van registratie niet vermeld

Notaris Reinier Meijjes, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 5000,-

Bijzonderheden: bijgevoegd eigendomsverklaring ter verkrijging van zeebrief en Turkse pas in dato Amsterdam, 14 oktober 1818, waarbij W. Dorrepaal verklaart, dat het barkschip de VRIENDSCHAP geheel toebehoort aan firma Reijn Varkevisser & Dorrepaal te Katwijk aan den Rijn.




Researcher/datum research ML/071007

Naam VRIENDSCHAP (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1818
Toegang 5181
Inventaris 7156
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.50 __________________________________________________

Acte van aan-/verkoop
Naam schip: eerst genaamd ANNETTA CATHERINA, vervolgens genaamd ROSEN,
in 1818 de VRIENDSCHAP,
in 1820 genaamd JOZINA

Plaats en datum acte koop/verkoop, Amsterdam, 13 oktober 1818

Soort schip bark

Bouwwerf / verkoper Adolph Fredrik Blackstadius, Gottenburg, scheepskapitein
en eigenaar van het schip

Gevoerd door kapt. Adolph Fredrik Blackstadius

Eigenaar / aankoper Reijn Varkevisser & Dorrepaal, kooplieden te Katwijk aan den Rijn

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief, in tonnen:

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 72 voet zes duim, breed 21 voet 11 9/12e duim,
hol 14 voet 7 6/12e duim

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie Amsterdam, deel 21, folio 121, verso, vak 4 en 5.

Datum van registratie 13 oktober 1818

Notaris Reinier Meijjes, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 5000,-

Bijzonderheden: schip lag in 1818 te Amsterdam. Acte opnieuw geregistreerd te Rotterdam 27 april 1820, deel 22, folio 77, afd.






Researcher/datum research ML/061006

Naam VRIENDSCHAP (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1819
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Bronnen

Jaar: 1818
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Gemeente Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7156-1818-149
N.A. Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.50
AC = Amsterdamsche Courant
BC = Bataviasche Courant
DC = Dordtsche Courant
JC = Javasche Courant
NIH = Nederlands Indisch Handelsblad
NSC = Nederlandsche Staats Courant
LCO = Leydsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant