Inloggen
UNIE - ID 12580


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1801-00-00 / 1831-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Sloepschip
Masten: One mast
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: England
Technical Data

Net Tonnage: 35.00 lasts
 
Length 1: 58.00 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 19.3 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 11.8 Feet (Amsterdam) Registered
Configuration Changes

Datum 05-05-1817
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Het sloepschip de UNIE lag in 1817 bij verkoop aan de werf De Swaan van de scheepstimmerlieden Luikes en Heinekamp op het Bikkers-eiland te Amsterdam.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-07-12
Register nr: 18140917
Scheepsnaam: UNIE
Type:
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Herklots, G.A.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Oever, J. van den
Opmerkingen: Eerste zeebrief
enig eigenaar

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 180?-00-00 JONGE JAN
Manager: Ekke Jans, Netherlands
Eigenaar: Ekke Jans, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Netherlands

Date/Name Ship 1809-00-00 UNIE
Manager: Gerard Arnolds Herklots, Harlingen, Friesland, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Eigenaar: Gerard Arnolds Herklots, Harlingen, Friesland, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)

Date/Name Ship 1816-00-00 UNIE (DE)
Manager: Lubbert Klaas de Haan, Netherlands
Eigenaar: Lubbert Klaas de Haan, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Netherlands

Date/Name Ship 1817-00-00 UNIE
Manager: Firma Louis Schumacher, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1818-07-27 UNIE (DE)
Manager: Gottfried Schröder, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gottfried Schröder, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 2.425,-

Date/Name Ship 1821-08-02 PETRONELLA
Manager: Hans Levsen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 1.800,-

Date/Name Ship 1825-11-19 CAMOENS
Manager: Firma Kerkhoven & Coutinho, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Kerkhoven & Coutinho, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 1.800,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van het sloepschip de UNIE van 5 mei 1817 tot 27 juli 1818:
Firma Louis Schumacher, Amsterdam, 1/2e part, kooplieden
Gottfried Schröder, Amsterdam, 1/2e part, kapitein

Eigenaren van het sloepschip PETRONELLA van 25 juni 1821 tot 19 november 1825:
Hans Levsen, Amsterdam, 3/8e part, schipper
Firma Erven J.D. Bondix, Amsterdam, 1/8e part
Firma Carel Loth & Zoon, Amsteram, 1/8e part
Firma Wed. Pieter van Veen & Zoon, Amsterdam, 1/8e part
Firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam, 1/16e part
Jan Pijnappel, Amsterdam, 1/16e part
H. Verwit Asschenbergh, Amsterdam, 1/16e part
Pieter Smit Devonshire, Amsterdam, 1/16e part

Ship Events Data

1802-00-00: De JONGE JAN, kapt. E. Jans, is in 1802 door de Engelsen opgebracht naar Londen, daar geveild en waarschijnlijk door Jans c.s. teruggekocht
1808-11-00: Na op 2 oktober 1808 in het Vlie te zijn aangehouden is de JONGE JAN, kapt. E. Jans, met haar lading op 18 november 1808 in Amsterdam veroordeeld, waarschijnlijk wegens vervoer van contrabande, en op 18 januari 1809 geveild.
1822-12-08: Onderweg van St. George d’Elmina naar Amsterdam, is de PETRONELLA, kapt. H. Levsen op 8 december 1822 lek, met verlies van ankers, kabels en zeilen, te Plymouth binnengebracht.
1831-02-00: Final Fate:
De CAMOENS, kapt. H. Visman, moet in februari -april 1831 in Amsterdam of omgeving zijn gesloopt

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1801
Kapitein: JANS, EKKE

Datum vanaf: 1809
Kapitein: OEVER, J. van den

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Godfried Schröder op de:

“Unie”, dd 28 mei 1817; 04 november 1818 en 22 oktober 1819.

Overige bijzonderheden

 

Rotterdamsche Courant 09 december 1817114

Amsterdam, 6 december. Te Surinamen zijn gearriveerd G. Schröder van Amsterdam en A. Voortman van Eustatius; eerstgemelde zou ultimo november de terugreis aannemen, en laatstgemelde heeft onderscheiden Insurgenten-Kapers (opm: opstandeling-kapers) aan boord gehad en zou primo februari de reis naar Amsterdam aannemen.

 

Rotterdamsche Courant 22 januari 1818114

Amsterdam, 20 januari. Volgens een brief van Surinamen, van den 24 november (opm: 1817) zou het schip de UNIE, kapt. G. Schroder, waarschijnlijk in het begin van januari de reis naar Amsterdam aannemen.

 

Rotterdamsche Courant 23 juli 1818114

Advertentie. T. Zuhrmühlen, J.H.A. Balwé en H.J. Gemmening makelaars, zullen, op maandag den 27 juli 1818, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Sloepschip, genaamd UNIE, gevoerd door kaptein G. Schröder, lang 57 voet 8 duim, wijd 19 voet 5 en 1 half duim, hol 5 voet en 1 half duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 19 mei 1821114

Advertentie. J. Luijt Pietersz, H.J. Gemmering en J. Altena, makelaars, zullen, op maandag den 28 mei 1821, ’s avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het voormalig Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extra welbezeild Sloepschip, genaamd DE UNIE, gevoerd door kapt. G. Schröder, lang 16 ellen 3 palmen 5 duimen, wijd 5 ellen 5 palmen 1 duim, hol 3 ellen 3 palmen 2 duimen (opm: 16,35 x 5,51 x 3,32 m.), alles Nederlandsche maat (zijnde Amsterdamse maat lang 57 voeten 8 duimen, wijd 19 voeten 5½ duimen, hol 11 voeten 8 duimen). Breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.

 

 

Datum vanaf: 1815
Kapitein: SCHRÖDER, GODFRIED

Familiegegevens en opleiding

Lubbert de Haan werd geboren  ca. 1790 te Emden als zoon van Klaas de Haan en Reina Royers.

Hij bleef ongehuwd.

Hij overleed op 27 januari 1832 in het Binnen Gasthuis te Amsterdam, 42 jaar, zeeman.

 

De schepen van de kapitein

sloep “Unie”

Geen monsterrollen op naam van de Haan en de ´Unie” in de collectie van het Stadsarchief te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 10 september 1816

Advertentie. J. Salm en H. Salm, makelaars, zullen ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, op maandag den 16 september 1816, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Sloepschip, genaamd UNIE, gevoerd wordende door kaptein L.K. de Haan, lang over steven 58 voet 3 duim, wijd binnen zijn huid 19 voet 3 duim, hol in het ruim 11 voet 8 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven; nadere onderrigting bij de voornoemde makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 28 september 1816

Advertentie. De veiling van het sloepschip, genaamd UNIE, gevoerd door schipper L.K. de Haan, door de makelaars J. Salm en H. Salm te Amsterdam ter verkoop aangeslagen tegen maandag den 30 september 1816, is uitgesteld tot maandag den 7 oktober 1816.

 

Rotterdamsche Courant 28 september 1816

Advertentie. J. Salm en H. Salm, makelaars, zullen ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, op maandag den 30 september 1816, des avonds ten 6 uren te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Sloepschip, genaamd UNIE, gevoerd wordende door kapt. L.K. de Haan, lang over steven 68 voet, wijd binnen zijn huid 19 voet 3 duim, hol in het ruim 11 voet 8 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven. Nadere onderrigting te bekomen bij de voornoemde makelaars.

 

 

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Haan, Lubbert Klaas de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Godfried Schröder op de:

“Unie”, dd 28 mei 1817; 04 november 1818 en 22 oktober 1819.

Overige bijzonderheden

 

Rotterdamsche Courant 09 december 1817114

Amsterdam, 6 december. Te Surinamen zijn gearriveerd G. Schröder van Amsterdam en A. Voortman van Eustatius; eerstgemelde zou ultimo november de terugreis aannemen, en laatstgemelde heeft onderscheiden Insurgenten-Kapers (opm: opstandeling-kapers) aan boord gehad en zou primo februari de reis naar Amsterdam aannemen.

 

Rotterdamsche Courant 22 januari 1818114

Amsterdam, 20 januari. Volgens een brief van Surinamen, van den 24 november (opm: 1817) zou het schip de UNIE, kapt. G. Schroder, waarschijnlijk in het begin van januari de reis naar Amsterdam aannemen.

 

Rotterdamsche Courant 23 juli 1818114

Advertentie. T. Zuhrmühlen, J.H.A. Balwé en H.J. Gemmening makelaars, zullen, op maandag den 27 juli 1818, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Sloepschip, genaamd UNIE, gevoerd door kaptein G. Schröder, lang 57 voet 8 duim, wijd 19 voet 5 en 1 half duim, hol 5 voet en 1 half duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 19 mei 1821114

Advertentie. J. Luijt Pietersz, H.J. Gemmering en J. Altena, makelaars, zullen, op maandag den 28 mei 1821, ’s avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het voormalig Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extra welbezeild Sloepschip, genaamd DE UNIE, gevoerd door kapt. G. Schröder, lang 16 ellen 3 palmen 5 duimen, wijd 5 ellen 5 palmen 1 duim, hol 3 ellen 3 palmen 2 duimen (opm: 16,35 x 5,51 x 3,32 m.), alles Nederlandsche maat (zijnde Amsterdamse maat lang 57 voeten 8 duimen, wijd 19 voeten 5½ duimen, hol 11 voeten 8 duimen). Breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.

 

 

Datum vanaf: 1817
Kapitein: SCHRÖDER, GODFRIED
Overige informatie: 1817-06-05

Familiegegevens en opleiding

Hans Levsen was getrouwd met Anna Dorothea Bondix,

 

De schepen van de kapitein

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Hans Levsen als gezagvoerder van de:

“America”, dd 11 september 1817; 23 april 1818

“Petronella”, dd 10 augustus 1821; 18 maart 1822; 24 mei 1823; 24 mei 1824.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 09 april 1822114

Amsterdam, 7 april. Kapt. H. Levsen, voerende het schip PETRONELLA (opm: thuishaven Amsterdam), van Amsterdam naar St. George d’Elmina, meldt van Texel, dat hij den 2 april aldaar ter rede geankerd was, na in de storm van 30 en 31 maart, onder de Vlieter, voor twee ankers liggende genoodzaakt te zijn geweest een nieuw touw te kappen, ten einde de afveiling van het plechttouw te vertragen.

 

Rotterdamsche Courant 09 april 1822114

Amsterdam, 7 april. Kapt. Hans Levsen, voerende het schip PETRONELLA (opm: thuishaven Amsterdam), van Amsterdam naar St. George d’Elmina, meldt van Texel, dat hij den 2 april aldaar ter rede geankerd was, na in de storm van 30 en 31 maart, onder de Vlieter, voor twee ankers liggende genoodzaakt te zijn geweest een nieuw touw te kappen, ten einde de afveiling van het plechttouw te vertragen. Vervolg op foto onleesbaar, opnieuw lezen

 

Rotterdamsche Courant 12 december 1822114

Rotterdam, 11 december. Uittreksel uit de Loyd’s Lijst van den 10 december:

Het schip the PETRONELLA, Leven (opm: kapt. Hans Levsen), van St. George d’Elmina naar Amsterdam, is den 8 dezer, na een reis van 154 dagen en met verlies van zeilen, ankers, kabels, enz. en lek, te Plymouth binnengebracht…..

 

 

Datum vanaf: 1821
Kapitein: Levsen, Hans
Overige informatie: 1821-08-08

Datum vanaf: 1825
Kapitein: Visman, Hendrik
Overige informatie: 1825-12-06

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1817-05-28
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: UNIE
Schipper: Schrodem, G.
Scheepstype: sloep
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

Wanneer de JONGE JAN is gebouwd, door wie, voor wie en onder welke naam is onbekend. Wáár is in zoverre geen raadsel, dat het Engeland is, zoals blijkt uit de Cedule (eigendombewijs) uit 1821.
De sloep is in 1802 door de Engelsen buitgemaakt, na gerechtelijke uitspraak geveild en daarbij waarschijnlijk door de rederij (Ekke Jans c.s.) teruggekocht. Vermoedelijk was de sloep eerder al eens door (Franse) kapers op de Engelsen buitgemaakt. Vervolgens verbeurd verklaard, te gelde gemaakt tijdens een veiling en aangekocht door Ekke Jans c.s. Aanwijzing onder welke vlag(gen) de JONGE JAN heeft gevaren zijn er niet, wellicht die van het toen zeer populaire Hertogdom Kniphausen (aan de Weser), dat als belangrijk neutraal gebied bekend stond.
In oktober 1808 is het schip, vermoedelijk na de ontdekking van contrabande, door de recherche naar Amsterdam opgebracht en daar op 28 januari 1809 met een aantal lotgenoten geveild. Gerard Arnold Herklots, koopman te Harlingen, kocht de sloep voor ruim 4.350 gulden en vernoemde het schip in UNIE. De kapitein werd wellicht J. den Oever, die we in 1814 aan boord zien.
Van de UNIE vinden we tussen 1809 en 1814 niets terug. In de Amsterdammer monsterrollen komt het schip niet voor; de sloep zal wellicht weer onder een buitenlandse vlag hebben gevaren en Holland hebben gemeden.
 

1801

LL 300601
Gravesend, 26 juni. Uitgezeild de JONGE JAN (opm: sloep), kapt. E. Jans, naar Lissabon.
 

1803

HCR 170103

Uit de Saturday’s Gazette, verdeling van Prijsgeld (opm: geen datum bekend, begin januari)
VERDELING VAN PRIJSGELD
Naar de Theems, voor de verovering van de volgende prijsgemaakte schepen, zal aan boord, in Woolwich, a.s. woensdag de 12e een verdeling worden gemaakt:
Zr.Ms. sloep DART, voor het veroveren van de sloep JONGE JAN, romp en voorraden, zal op zaterdag 22e dezer, op bovengenoemde plaats, worden uitbetaald.
 

1806

PLDA 141006

Gravesend, 12 oktober. Uitgezeild de JONGE JAN, kapt. E. Jans, naar Hamburg.
 

1807

KCO 230707
Vlie, 20 juli. Binnengekomen het schip CAROLINA WILHELMINA, kapt. D. Henkes, van Tremblade, door lekkage, hetzelve moet naar Lubeck, heeft roer en steng aan stukken, 5 man aan boord om te pompen en een schip tot assissentie.
Ook is nog binnengekomen het schip (opm: sloep) de JONGE JAN, kapt. Ekke Jans, van Fahrsund.

LDC 231007
In een brief uit Amsterdam van de 9e j.l. wordt gesteld dat geen van de schepen welke onder het laatste decreet in deze haven wordt vastgehouden al is veroordeeld.
De volgender schepen en hun ladingen zijn door de vijand aan de ketting gelegd, namelijk JOHANNA, Carsten Ebbers, ANNA MARIA, Joh. Petersen, VROUW MARIA, Joh. William Geerdes, HELENA, Ebe Johannes, van Londen naar Tonningen in Tonningen.
De HENRY SEELING, van Londen naar Tonningen, wordt vastgehouden in Groningen.
De JONGE JAN, Willem Reynders, ligt vast in Holland (opm: niet de onderhavige sloep).

1808

KCO 141108
Advertentie. Van wegen het Office Fiskaal der convooien en licenten bij het departement Amsterdam, zijn, tegen vrijdag den 18de november 1808, ten klokke twaalf uren precies, voor de tweede reize, ter rolle van den Commissaris-Generaal des Konings, voor de zaken der convooien en licenten te Amsterdam, bij affixie en biljetten, gedagvaard aan de genen, die zouden pretenderen enig recht of aktie te hebben aan of tot:
            1: De lading uit het schip ZWEY GEBRÖDERS, schipper Hendrik Harms, den 25sten september 1808, op de reede van het Vlie aangehouden, bestaande in:

45 kistjes en 43 vatjes, respectievelijk gemerkt G, No 1 à 18.  F, No 1 à 11, AE, met daar onder H, No 1 à 7, een driehoek, waarin M en waar onder S, No 60 à 67. een vierkant met een F er in, No 1 à 23, waarin indigo, 30 vaten en 1 kist F No 1 à 30, waarin tabaksbladeren; 2 kisten een klaverblad met R er onder, No 212 à 218, waarin witte katoen lijnwaden, 6 pakken AM, No 86,. 87, 28,88, 35,43,waarin diem piqué (opm: soort katoenweefsel) en witte katoenen lijnwaden, 11 pakjes E, No 1 à 11, waarin wit katoenen lijnwaden en gekleurde doeken; 1 pakje, gemerkt een driehoek No 590, waarin rode bandanoesen (?); 4 pakken, een vierhoek met DD in No 130, 139, 140, 141, waarin witte en gedrukte lijnwaden en diemet (opm: diemit, soort gekeperd katoen); 22 pakken en pakjes E en S, No 3, een klaverblad met K er onder, No 50 à 52, FS No 136 en 137, No 1 à 3, IW No 20, waarin wit katoen garen; 60 balen en 47 vaten, gemerkt een vierhoek waarin M en met een cirkel door de bovenste hoek, No 244 à 255, id. No 34, 39, 40, 42 à 44, G. No 1 à 4, een vierhoek No 1 à 12 No 1 à 33, 35, 38, waarin koffiebonen, 22 vaten en 56 balen, L, No 91 à 113, en 1 à 56, waarin cacao; 200 balen C, N 1 à 200 waarin 28 kisten WL No 1 à 28, waarin steranijs, opium en kaneel, 8 kisten gemerkt S met een pijl er door, No 1 à 4, I No 1 à 2, 5 en 6, waarin notenmuskaat en foelie; 8 balen gemerkt een ruit met B er in No 61 à 72, waarin jalappen (opm: Mexicaanse plant waarvan de bladeren als laxeermiddel worden gebruikt;
mitsgaders tot het schip die ZWEY GEBRÖDER.
            2: De lading uit het schip de JONGE JAN, schipper Ekke Jaas, op den 2den oktober 1808, op ‘t Vlie aangehouden, en bestaande in:
53 pakken, gemerkt M, no 1 à 41, no. 1, 2, 4 en 6, 8, 9, 11 à 14, waarin witte katoen garens, cachemir, gewerkt neteldoek, gekleurd gekoperd katoen, en witte kousen, 5 pakjes B, no. 1 à 7, 10, 12, 13, 20, 30, 47, waarin diemet, wit neteldoek, canbrick, gewerkt neteldoek; 21 pakjes zonder merk, witte baaij, wollen-cords, cachemir; 16 pakjes, T, no. 1 à 6, 8, 9, waarin witte baaij; 65 pakjes, M, no. 5, 6, 12, 25, 26, 32, 35, 37, 39, 46, 48, 54 à 56, 58 à 61, 65, 67, 76, 70, 71, 73 à 77, 80, 82 à 86, 93, 95, 99, 104 à 115, 117, 126 à 128, 132, 133, 135 à 137, waarin indigo; een partij wol of haar; mitsgaders tot het schip JONGE JAN hetzelve.
            3: De lading uit het tjalkschip, volgens uitgeleverde scheepspapieren genaamd de DRIE GEBROEDERS, gevoerd bij schipper Hendrik Claassen, en pretenselijk gedestineerd van Amsterdam, over Delfzijl, binnen door naar Varel, op den 18den september 1808, door ‘s lands recherche, op Texel, aangehouden, en bestaande in haver en 2 balen zijde, gemerkt H, no. 6 en 7; mitsgaders tot het schip zelve.
 

1809

KCO 020109
Ten overstaan van den Commissaris-Generaal van Zijne Majesteit den Koning, voor de zalen van de convooijen en licenten, in het departement Amsterdam, zal de vendumeester, in het voornoemde departement, op woensdag den 18de januari 1809, des middags ten twaalf uren, aan het bureau van het Commissariaat der convooijen cn licenten, op het Singel, bij het Klooster te Amsterdam, publiek, voetstoots (opm: zonder de koopwaar te mogen onderzoeken), ad opus jus habentium (opm: in het belang der rechtverkrijgenden), verkopen:
Een extra welbezeild smakschip, genaamd DIE ZWEI GEBRÖDERS, gevoerd geweest schipper bij Hendrik Harms.
Een extra welbezeild smakschip, genaamd de GOEDE HOOP, gevoerd geveest bij schipper H. Wessels.
Een extra welbezeild motschip, genaamd THEODOOR, gevoerd geweest bij Schipper C. Pot.
Een extra welbezeild tjalkschip, genaamd de DRIE GEBROEDERS, gevoerd geweest bij schipper Hendrik Klaasen.
Een extra welbezeild sloepschjp, genaamd de JONGE JAN, gevoerd geweest bij schipper Boke Jans (opm: Ekke Jans).
En een extra welbezeild tjalkschip, genaamd de TWEE GEBROEDERS, gevoerd geweest bij schipper Rinse Wybes.
(Respectievelijk aangehaald door 's lands recherche op Texel, Vlieland en Terschelling,) met derzelver staand en lopend want, ankers, zeilen, touwen en verdere scheepsgereedschappen, breder bij gedrukte inventarissen omschreven, welke in tijds zullen te bekomen zijn ten kantore van den vendumeester voornoemd, en bij den boekverkoper J.W. Smit, op den Fluwelen Burgwal bij de Halsteeg; terwijl de veilcondities, op 't Secretarij der convooijen en licenten door een ieder zullen kunnen gelezen worden.
 

1814

Op 12 juli 1814 werd de eerste Nederlandse zeebrief verstrekt voor de UNIE, aangevraagd door G.A. Herklots, Harlingen, als enig eigenaar, voor J. van den Oever als kapitein.

LL 090814
Gravesend, 4 augustus. Binnengekomen de UNIE, kapt. J. van den Oever, van Harlingen.
 

1815

Op 4 november 1815 meldde kapt. G. Schröder van de sloep UNIE zich bij de waterschout in Amsterdam om met zijn vijf bemanningsleden aan te monsteren voor een reis naar Marseille. Scheepsagent was Rahder.
 

1816

RC 100916

Advertentie. J. Salm en H. Salm, makelaars, zullen ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, op maandag den 16 september 1816, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Sloepschip, genaamd UNIE, gevoerd wordende door kaptein L.K. de Haan, lang over steven 58 voet 3 duim, wijd binnen zijn huid 19 voet 3 duim, hol in het ruim 11 voet 8 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven; nadere onderrigting bij de voornoemde makelaars.

Of kapt. L.K. de Haan daadwerkelijk met de UNIE heeft gevaren, of eerder vertegenwoordiger van de rederij was, belast met toezicht  tijdens de waarschijnlijke reparaties bij de werf de Swaen kon niet worden vastgesteld. Een zeebrief of monsterrol is niet gevonden.

RC 280916

Advertentie. J. Salm en H. Salm, makelaars, zullen ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, op maandag den 30 september 1816, des avonds ten 6 uren te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Sloepschip, genaamd UNIE, gevoerd wordende door kapt. L.K. de Haan, lang over steven 58 voet, wijd binnen zijn huid 19 voet 3 duim, hol in het ruim 11 voet 8 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven. Nadere onderrigting te bekomen bij de voornoemde makelaars.

RC 280916

Advertentie. De veiling van het sloepschip, genaamd UNIE, gevoerd door schipper L.K. de Haan, door de makelaars J. Salm en H. Salm te Amsterdam ter verkoop aangeslagen tegen maandag den 30 september 1816, is uitgesteld tot maandag den 7 oktober 1816.
 

1817

Op 5 mei 1817 verkocht Lubbert Klaas de Haan de UNIE met behoud van scheepsnaam voor 2.500 gulden aan de firma Louis Schumacher, kooplieden te Amsterdam (1/2e part) en kapitein Gottfried Schröder (1/2e part). Bij deze verkoping lag de sloep aan de werf De Swaan van de scheepstimmerlieden Luikes en Heinekamp op het Bikkers-eiland te Amsterdam.

Op 5 juni 1817 werd voor de UNIE, kapt. Gottfried Schröder, door Louis Schuhmacher, Amsterdam de eerste zeebrief, aangevraagd. Het schip lag in Amsterdam en was in het buitenland gebouwd.
De volgende dag werd een Turkse Pas verstrekt voor de bestemming West-Indië.

LL 161217
Suriname, 7 november (?). Binnengekomen de UNIE (opm: sloep), kapt. G. Schröder, van Amsterdam.
 

1818

RC 220118

Amsterdam, 20 januari. Volgens een brief van Surinamen, van den 24 november (opm: 1817) zou het schip (opm: sloep) de UNIE, kapt. G. Schröder, waarschijnlijk in het begin van januari de reis naar Amsterdam aannemen.

RC 230718

Advertentie. T. Zuhrmühlen, J.H.A. Balwé en H.J. Gemmening makelaars, zullen, op maandag den 27 juli 1818, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Sloepschip, genaamd UNIE, gevoerd door kaptein G. Schröder, lang 57 voet 8 duim, wijd 19 voet 5 en 1 half duim, hol 5 voet en 1 half duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.

De advertentie werd waarschijnlijk geplaatst om een onafhankelijke marktprijs vast te stellen. Deze werd tijdens de veiling bepaald op 2.425 gulden. Kapitein Schröder nam het 50% aandeel in het schip over van Schuhmacher en werd nu (voorlopig) de enig eigenaar. Schuhmacher bleef boekhouder.

Op 5 november 1818 werd een nieuwe zeebrief aangevraagd door Jan Rahder, mede-reder en boekhouder, Amsterdam, voor de UNIE onder kapt. Godfried Schröder. Deze nieuwe zeebrief was vereist doordat de vorige d.d. 05.06.1817 was ‘vervallen wegens overdracht van eigendom’.
Op 30 november volgde nog de afgifte van een Turkse Pas voor de bestemming Demerary.
 

1819

Op 12 oktober 1819 werd door Jan Rahder, Amsterdam, een Turkse Pas aangevraagd voor de UNIE van kapt. G. Schröder voor de bestemmingen St. Eustatius, St. Martin en St. Thomas
Op 22 oktober werden kapt. Godfried Schröder en de vijf bemanningsleden in Amsterdam gemonsterd voor een reis naar St. Eustatius en St. Martin. Scheepsagent was Rahder.


1820

RC 090320
Amsterdam, 7 maart. Te St. Eustatius is gearriveerd kapt. G. Schröder (opm: sloep UNIE), van Amsterdam.
RC 150720
Amsterdam, 13 juli. Sedert onze laatste is in Texel binnengekomen kapt. G. Schröder (opm: sloep UNIE), van St. Thomas.
 

1821

RC 190521

Advertentie. J. Luijt Pietersz, H.J. Gemmering en J. Altena, makelaars, zullen, op maandag den 28 mei 1821, ’s avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het voormalig Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extra welbezeild Sloepschip, genaamd DE UNIE, gevoerd door kapt. G. Schröder, lang 16 ellen 3 palmen 5 duimen, wijd 5 ellen 5 palmen 1 duim, hol 3 ellen 3 palmen 2 duimen (opm: 16,35 x 5,51 x 3,32 m.), alles Nederlandsche maat (zijnde Amsterdamse maat lang 57 voeten 8 duimen, wijd 19 voeten 5½ duimen, hol 11 voeten 8 duimen). Breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.

Op 25 juni 1821 volgde in een Amsterdam een nieuwe veiling, waarbij de sloep voor 1.800 gulden werd verkocht aan Hans Levsen, scheepskapitein te Amsterdam.
Via de Ontvanger der In- en Uitgaande Rechten te Amsterdam werd de zeebrief van de UNIE d.d. 5 november 1818 naar Den Haag teruggezonden waar deze op 7 juli 1821 werd geroyeerd.

Op 8 augustus 1821 werd een nieuwe zeebrief uitgeschreven, aangevraagd door kapt. E. Levsen voor zichzelf als kapitein, waarbij de nieuwe scheepsnaam PETRONELLA werd.
Tevens werd een Turkse Pas afgegeven voor een reis naar de Middellandse Zee.

Op 10 augustus 1821 monsterde kapt. Hans Levsen van de sloep PETRONELLA zijn vijf bemanningsleden voor de Waterschout in Amsterdam voor een reis naar Mogador, Marokko.

De op 2 augustus 1821 opgemaakte Cedule liet zien dat kapt. H. Levsen slechts voor 3/8e eigenaar was. Daarmee was hij overigens wel de grootste van in totaal 8 partners.


1822

Op 4 maart 1822 werd voor de PETRONELLA een Turkse Pas verstrekt voor de bestemming Kust van Guinee welke was aangevraagd door kapt. H. Levsen..

Op 18 maart 1822 monsterde kapt. Hans Levsen van de sloep PETRONELLA zijn vijf bemanningsleden voor de Waterschout in Amsterdam voor een reis naar d’Elmina, aan de ‘Goudkust’ van West-Afrika.

RC 090422

Amsterdam, 7 april. Kapt. H. Levsen, voerende het schip PETRONELLA (opm: sloep, ex-UNIE, thuishaven Amsterdam), van Amsterdam naar St. George d’Elmina, meldt van Texel, dat hij den 2 april aldaar ter rede geankerd was, na in de storm van 30 en 31 maart, onder de Vlieter, voor twee ankers liggende genoodzaakt te zijn geweest een nieuw touw te kappen, ten einde de afvijling van het plechttouw en andere schade te voorkomen; hij had echter met eigen volk het verloren anker en gekapt eind touw geborgen, en zou zich van een nieuw touw voorzien, om, weêr en wind dienende, binnen twee dagen de reis voort te zetten.

RC 121222

Rotterdam, 11 december. Uittreksel uit de Loyd’s Lijst van den 10 december:

Het schip de PETRONELLA, Leven (opm: kapt. Hans Levsen), van St. George d’Elmina naar Amsterdam, is den 8 dezer, na een reis van 154 dagen en met verlies van zeilen, ankers, kabels, enz. en lek, te Plymouth binnengebracht (opm: zie RC 110223).
 

1823

RC 110223

Kapt. H. Levsen, voerende het schip (opm: sloep) PETRONELLA, van St. George d’Elmina naar Amsterdam, met schade te Plymouth binnen, meldt van daar van den 29 januari, dat hij na volbrachte reparatie de lading weder ingenomen had en voornemens was de volgende dag zijn reis voort te zetten.

AC 250823

Texel, 23 augustus. Heden zijn alhier gearriveerd de FORTUNA (opm: smak FORTUIN), kapt. C.J. Prins, WELVAART, kapt. H. Walker, en PETRONELLA, kapt. Leefkens, alle drie van Lissabon, GOEDE VERWACHTING (opm: tjalk), kapt. H. Wijnstok, van Hull, MARTA EN JAN, kapt. E.R. Prins, van Riga, VROUW GERRIKEN, kapt. M. Gerdes, van Koningsbergen (opm: Kaliningrad), VROUW MARTHA, kapt. B.J. Dirksen, van Livorno, en PETRONELLA (opm: sloep), kapt. H. Levsen, van Lissabon.
 

1824

Op 24 mei 1824 monsterde kapt. Hans Levsen van de sloep PETRONELLA zijn vijf bemanningsleden voor de Waterschout in Amsterdam voor een reis naar Gibraltar.
 

1825

AC 250425

Texel, 22 april. De wind WZW. Binnengekomen VEREENIGING, kapt. W. de Boer, van Suriname; ZEPHIR, kapt. C. Fyh, van Boston; PETRONELLA, kapt. H. Levsen, van Almeria en Malaga.

Op 19 november 1825 werd de PETRONELLA in Amsterdam voor 1.800 verkocht aan Kerkhoven & Coutinho, kooplieden te Amsterdam. De sloep werd verdoopt in CAMOENS.

Op 23 november 1825 werd de laatste zeebrief door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten te Amsterdam naar Den Haag teruggezonden, waarna het document op 25 november werd geroyeerd wegens ‘schip verkocht’.

Op 6 december 1825 vroegen Kerkhoven & Coutinho voor de CAMOENS onder kapt. H. Visman zowel een nieuwe zeebrief als een Turkse Pas aan. De laatste was bestemd voor Lissabon.


1826

AC 020126

Texel, 30 december 1825. Scheepstijding. De wind OZO.

Uitgezeild: CAMOENS, kapt. H. Visman en NOORD HOLLAND, kapt. J.S. Rotgans, beide naar Lissabon;

Na elke reis diende de Turkse Pas te worden ingeleverd en voor een nieuwe opnieuw een cautie betaald, die afhankelijk was van duur en bestemming. in 1826 werden nog Passen aangevraagd op 17 maart en 31 juli.

AC 110426

Texel, 9 april. Uitgezeild: AMSTERDAM No. 12, kapt. J.W. Klaasen, DE HOOP, kapt. J.G. Pattje en CAMOENS, kapt. H. Visman, alle drie naar Lissabon;

Op 2 augustus 1826 monsterde kapt. Hendrik Visman zijn vier bemanningsleden voor de Waterschout in Amsterdam voor een reis naar Corunha.
 

1827

Op 15 maart 1827 vroegen Kerkhoven & Coutinho voor de CAMOENS onder kapt. H. Visman een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas aan.
Op 30 juli en 27 november werden nieuwe Turkse Passen afgegeven en op 31 november (dat zal 1 december zijn geweest!) weer een nieuwe zeebrief, want die van december 1825 zou binnenkort verlopen.
Op 22 maart en 18 december monsterde kapt. Hendrik Visman zijn vier bemanningsleden van de CAMOENS voor de Waterschout in Amsterdam voor een reis naar Lissabon.


1828

AH 120128

Texel, 8 januari. Uitgezeilde schepen.
De 6e nog: CAMOENS, kapt. H. Visman, naar Lissabon.

Op 18 september 1828 werd door Kerkhoven & Coutinho voor het laatst een Turkse Pas aangevraagd voor de CAMOENS onder kapt. H. Visman. Deze reis week af van het patroon Lissabon en zou gaan naar Suriname


1829 – 1831

RC 040629

Rotterdam, 3 juni. Kapt. Fransz Popke, voerende DE GULANA, van Suriname te Brielle binnen, rapporteert, de 26e april, op 37 gr. 11 min. noorderbreedte en 40 gr. 53 min. westerlengte, passeerde kapt. Visman, voerende de sloep CAMOENS, van Suriname naar Amsterdam.

Na thuiskomst in Amsterdam in juni 1829 en lossing van de lading moet de sloep tijdelijk zijn opgelegd in de hoop op betere tijden. Het schip was inmiddels vrij oud en de economische situatie werd steeds slechter.

De laatste zeebrief van de CAMOENS werd op 31.01.1831 door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Amsterdam naar Den Haag geretourneerd onder vermelding van ‘schip zal worden gesloopt’. Royement volgde op 3 februari.
 

Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7153-1817-49
DVD 6 – VII – 166-169
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: de UNIE

Plaats en datum acte openbare verkoping, Amsterdam, 5 mei 1817

Soort schip sloepschip

Bouwwerf / verkoper Lubbert Klaas de Haan

Gevoerd door kapt. Lubbert Klaas de Haan

Eigenaar / aankoper Johannes Schumacher van de firma Louis Schumachter, kooplieden te Amsterdam (1/2e part) en Gottfried Schröder, kapitein (1/2e part)

Te voeren door kapt. Gottfried Schröder

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over stevens 58 voet, wijd bij eerste balk voor grootluik binnen zijn huid 19 voet 3 duim, hol in het ruim bij eerste balk voor grootluik op zijn uitwatering 11 voet 8 duim, alles Amsterdamse maat

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 20 mei 1817

Nummer van registratie deel 14, folio 50, afd.5.

Notaris Johannes Tiedeman Niczn., griffier rechtbank koophandel Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2500,-

Bijzonderheden: schip lag bij deze verkoping aan de werf De Swaan van de scheepstimmerlieden Luikes en Heinekamp op het Bikkers-eiland te Amsterdam.
Volgens bijgevoegd rederij-ceduul in dato Amsterdam 30 mei 1817, van de reders, firma Louis Schumacher en kapt. Gottfried Schröder, heette het schip toen nog de UNIE.





Researcher/datum research ML/080907

Naam UNIE (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1817
Toegang 5181
Inventaris 7153
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7156-1818-160
DVD 6 – X– 80-82
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: UNIE

Plaats en datum acte openbare verkoping, Amsterdam, 27 juli 1818

Soort schip sloepschip

Bouwwerf / verkoper Johannes Schumacher, commissionair, voor zijn firma Louis Schumacher, Amsterdam

Gevoerd door kapt. voorheen Lubbert Klaas de Haan, thans Gottfried Schröder

Eigenaar / aankoper Gottfried Schröder, kapitein, wonende te Amsterdam

Te voeren door kapt. Gottfried Schröder

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 13 augustus 1818

Nummer van registratie deel 21, folio 6, verso, vak 3 en 4.

Notaris acte van 13 augustus 1818 voor Huybert van Varick, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2425,-

Bijzonderheden



Researcher/datum research ML/071007

Naam UNIE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1818
Toegang 5181
Inventaris 7156
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1821.79

deel III, foto 081, 082
CEDULE

Naam schip bevorens genaamd geweest de UNIE, thans genaamd PETRONELLA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 2 augustus 1821

type schip sloepschip

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt. als UNIE door Godfried Schröder

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Hans Lersen, Amsterdam, mede-eigenaar

grootte in tonnen 35 lasten

tuigage / aantal dekken een mast, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in Engeland

plaats / datum registratie Amsterdam, 4 augustus 1821

nummer registratie deel 5, folio 72, verso, vak 7

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 21019





researcher/datum research: 030614






Bijlage bij acte 79 van 1821, sloepschip PETRONELLA

eigenaren per begin augustus 1821:

Hans Lersen, Amsterdam (schipper en 3/8e part)
firma Erven J.D. Bondix, Amsterdam (1/8e part)
firma Carel Loth & Zoon, Amsterdam (1/8e part)
firma Wed. Pieter van Veen & Zoon, Amsterdam (1/8e part)
firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (1/16e part)
Jan Pijnappel, Amsterdam (1/16e part)
H. Verwit Asschenbergh, Amsterdam (1/16e part)
Pieter Smit Devonshire, Amsterdam (1/16e part)

ML / 030614

Naam PETRONELLA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1821
Toegang 5074
Inventaris 1415
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1821-79

ACTE AAN-/VERKOOP
schip de UNIE

plaats en datum acte publieke veiling, Amsterdam, 25 juni 1821

soort schip sloepschip

gevoerd door kapt.

Bouwwerf / verkoper Gottfried Schröder, te Amsterdam, voerend het schip

Eigenaar / aankoper Johannes Boelen, makelaar te Amsterdam, voor zijn meester, zijnde Hans Lersen, scheepskapitein te Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris Reinier Meijjes, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop NLG. 1800,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-050406

Naam UNIE (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1821
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1416.1825.36

deel V, foto 038, 039
CEDULE

Naam schip bevorens genaamd PETRONELLA, thans door kopers genaamd CAMOENS

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 24 november 1825

type schip sloep

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt. geweest door kapt. Hans Lersen

eigenaar/koper firma Kerkhoven & Coutinho, Amsterdam, enig eigenaren

te voeren door kapt. Hendrik Visman

grootte in tonnen 35 lasten

tuigage / aantal dekken een mast, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 22 november 1825

nummer registratie deel 11, folio 131, verso, vak 6

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te Amsterdam; de acte is in de kantlijn niet genummerd
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Jan Fredrik Arbman, Amsterdam, voor en namens de eigenaren





researcher/datum research: ML / 230715

Naam CAMOENS
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1825
Toegang 5074
Inventaris 1416
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1825-36

ACTE AAN-/VERKOOP
schip PETRONELLA

plaats en datum acte koop/verkoop, Amsterdam, 19 november 1825

soort schip sloepschip

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Frans Eersens, Amsterdam

eigenaar/aankoper Kinkhouwer (?) en Coutinho, kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris E. van Jeven, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 1800,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-160706

Naam PETRONELLA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1825
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Tresoar, Leeuwarden, Archiefnummer Harlingen 16.1255.28 ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam, archiefnummer Ams.5081-7153-1817-49
ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam, archiefnummer Ams.5081-7156-1818-160 ARCHIEF Gemeente Amsterdam, archiefnummer 5074/1419-1821-79
ARCHIEF Gemeente Amsterdam, archiefnummer 5074/1419-1825-36
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, vele bestanddelen
Stadsarchief Amsterdam, monsterrollen van de waterschout
AC = Amsterdamsche Courant
AH = Algemeen Handelsblad
HCR = Hampshire Chronicle - Winchester, Hampshire (vertaald)
KCO = Koninklijke Courant
LL = Lloyd’s List (vertaald)
LDC = London Chronical (vertaald)
PLDA = Public Ledger and Daily Advertiser, London (vertaald)
RC = Rotterdamsche Courant