Inloggen
JONGE IJBELTJE - ID 12534


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1817-05-31 / 1829-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Friedrichstadt, Norway
Technical Data

 
Length 1: 17.60 Meters Registered
Beam: 5.70 Meters Registered
Depth: 3.15 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1817
Datum agenda: 1817-05-31
Register nr: 18170081
Scheepsnaam: JONGE IJBELTJE
Type: Brik
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Dallin, Jurrian
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Dirks, Hette
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 18??-04-17 BUDSTIKKEN
Manager: Johan Weston, Augunastrand, Norway
Eigenaar: Johan Weston, Augunastrand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Augunastrand / Norway

Date/Name Ship 1817-04-17 JONGE IJBELTJE (DE)
Manager: Jurriaan Dallin, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 2.000,-

Date/Name Ship 1818-01-27 CATHARINA
Manager: Firma Teyler, Van Hall, Kuyt & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Teyler, Van Hall, Kuyt & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 1.500,-

Date/Name Ship 1821-00-00 COURIER
Manager: Jurriaan Dallin, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1824-00-00 NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET
Manager: Anton Beruff, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Anton Beruff, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1826-00-00 THETIS
Manager: Johan Peter Karthaus, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johan Peter Karthaus, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de brik JONGE IJBELTJE van 17 april 1817 tot 27 januari 1818:
Jurriaan Dallin en Hette Dirks, beiden stuurman te Amsterdam

Eigenaren van de brik COURIER van 1821 tot 1824 Jurriaan Dallin, Amsterdam (2/3e), en Cornelis Cornelisz. Kleeff, Amsterdam (1/3e)

Ship Events Data

1819-07-03: De CATHARINA, kapt. J.H. Busch, is 3 juli 1819 met lekkage Lissabon aangelopen, waar de lading werd gelost om te kunnen repareren.
1821-00-00: Vóór 18 oktober 1821 is de COURIER, kapt. C.C. Kleeff, met schade Port Mahon binnengelopen.
1826-04-16: De NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET, kapt. J.J. Lausen, is rond 16 april 1826 na verlies van ankers en touwen met assistentie terug in het Nieuwe Diep gebracht
1827-01-19: De THETIS, kapt. J.J. Lausen, is op 19 januari 1827 Ramsgate binnengelopen met veel schade aan zeilen en verlies van twee ankers en touwen
1829-00-00: Final Fate:
In de zomer van 1829 werd de THETIS, kapt. J.J. Lausen naar het buitenland verkocht; nadere gegevens ontbreken.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1815
Kapitein: Kier, J.J.

Datum vanaf: 1817
Kapitein: Lie, Christopfer Christensen

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Jochem Henrich Busch op de:

“Maria”, dd 25 november 1814 (Russische vlag);

“Jehu”, 14 oktober 1815 (Zweedse vlag);

“Alexander”, dd 08 augustus 1816;

“Catharina”, dd 15 oktober 1818.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 27 juli 1819114

Amsterdam, 25 juli. Den 3 juli is, na een reis van 63 dagen, te Lissabon lek binnengelopen het schip CATHARINA, kapitein J.H. Busch, van Livorno naar Amsterdam; zal denkelijk moeten lossen om te repareren. …

 

 

Datum vanaf: 1818
Kapitein: Busch, Jochem Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Cornelis Kleeff als gezagvoerder van de:

“Courierr”, dd 20 juli 1821;

“Emanuel”, dd 21 november 1822.

 

Overige bijzonderheden

Cornelis Kleef werd in 1803 door van Hoboken aangesteld als gezagvoerder van het fregat de “Java” voor een reis naar Indië. Kleeff was in 1802 als “assistent”-stuurman met de “Johanna” uit Kaap de Goede Hoop meegekomen. Maar vanwege de dreigende oorlog tussen Frankrijk en Engeland kreeg op 15 juli de opdracht vanuit Hellevoetsluis, waar hij al twee maanden op uitzeilen lag te wachten, naar Rotterdam terug te keren. De reis ging niet door.069-p.55

“De van een licentie voorziene Le Courier zou onder kapitein Cornelis Kleeff naar Londen vertrekken en de lading moest volgens voorschrift voor een deel uit zijde bestaan. … Op 2 juni 1812 verliet Le Courier de haven van Rotterdam. … Pas op de 8e juni was Le Courier in zee, want de reis van Rotterdam naar Helvoet had heel wat tijd in beslag genomen. … Zestien dagen later hoor hij (i.c. koopman Van Hoboken) van een in Amsterdam aangekomen schipper dat deze het schip bij Greenwich had gezien; dezelfde avond kwam er uit Gent een bericht dat ‘het schip van Hoboken, de Java’ in Londen was ingeklaard. … “069 – p.77

Op 05 november 1812 vertrok Le Courier van Rotterdam maar liep vast op de Oude Maas bij Puttershoek en arriveerde pas drie weken later in Hellevoetsluis. “De overtocht naar Engeland zou geen gelukkige worden, want het aan zijn lage en brede tuig herkenbare fregat sloeg op 29 november in dikke mist en ’s nachts wrak op Wash Sand, in de buurt van Harwich. De scheepspapieren, een deel van de jenever, de boter en de kaas plus alle opvarenden konden worden gered. Het schip moest echter worden afgeschreven.069 – p.79

 

Rotterdamsche Courant 01 november 1821114

Amsterdam, 30 oktober. Het schip de COURIER, C.C. Kleeff, van Amsterdam naar Genua en Livorno, zou, volgens brief van Genua van den 18 oktober, te Toulon met zware averij zijn binnengelopen.

 

 

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Kleeff, Cornelis

Familiegegevens en opleiding

Jacob Jenssen Lausen werd geboren te Flensburg op 21 mei 1783.

Hij huwde met Anna Maria Simonsen, geboren te Flensburg op 04 oktober 1787.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

In de Algemene Ledenvergadering van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop" van 09 juni 1824 werd kapitein J.J.Lausen, oud 41 jaar, wonende in de Nieuwezijds Amsteeg(?) nr.56, Amsterdam, aangenomen als effectief lid op voordracht van kapitein van den Abeele en met vlagnummer 56023.

In het Inschrijfregister van "Zeemanshoop" wordt J.J.Lausen vermeld met vlagnummer 56 maar zonder verdere bijzonderheden. Wel is toegevoegd "bedankt"002.

Deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 maart 1826. "Vervallen verklaard 1830"003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 15 december 1828 staat een brief van kapitein J.J.Lausen “zich beklagende over het gedrag van zijnen Stuurman H. de Haan … “042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 23 februari 1832 staat de volgende melding:

      “Bij Hoofdelijke omvrage verzoekt de President Penningmeester of de Heeren Effectieve Leden

      A.van den Abeele                          J.J.Lausen       Fr.P.Hoed

      N.Hensken                                                               O.Olferts                                                J.A.Zeylinga

      J.B.Frerichs                                                              P.J.Spilliard                                           J.Tholen

      P.Bostijn                                                                   P.Rolff                                                   F.A.Bunnemeijer

      J.Boelen Jz                                                                J.E.Beckman                                        O.R.Engelman

      J.Stoffers                                                                  J.Hartwijk                                             J.G.Bart

      H.H.Zeijlstra                                                            J.Y v.d.Zweep                                      W.H.Boon

hebbende hunne contributie nog niet voldaan daartoe volgens de Wet door het Bestuur zoude worden aangemaand.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 17 mei 1832 staat dat het bestuur concludeert dat kapitein J.J.Lausen van het lidmaatschap vervallen is “als varende onder vreemde vlag.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 juni 1832 wordt gemeld het bedanken voor het lidmaatschap van kapitein J.J.Lausen, vlagnummer 56.042

 

In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 29 mei 1832 wordt vermeld dat de kapiteins J.J.Lausen en P.J.Spilliard “niet verder als leden van dit College zijn aantemerken als onder vreemde vlag varende”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         56                            1825           brik                   de Teneriffe Pakket                             Kaupe & Wilde

                                          1826           brik                   de Teneriffe Pakket                             Karthaus, Hasenkleveren & Co

                                          1827           brik                   Thetis                                                     idem

                                      1828-1829     pink                  Louisa Barbera                                    L.Nicolle

                                          1830           geen opgave   Alexandra                                             heen opgave

                                          1831           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.J.Lausen als gezagvoerder gedurende:

*    1824 t/m 1826 van de brik “Teneriffe Packet”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor Kaupe & Wilde te Amsterdam;

*    1827 van hetzelfde schip maar nu varend voor Karthaus, Hasenklever & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1827 verkocht;

*    1827 t/m 1828 van de brik “Thetis”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor Karthaus, Hasenklever & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1828 geveild te Amsterdam;

*    1829 t/m 1831 van de 3/mpink “Louisa Barbara”, gebouwd in 1814, bouwlocatie niet vermeld, 444 ton o.m., varend voor L.Nicolle te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1824
Kapitein: Lausen, Jacob Jenssen

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1817-08-05
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JONGE IJBELTJE
Schipper: Dirks, Hette
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

De brik BUDSTIKKEN (‘Boodschapper’) is gebouwd in Tønsberg, Noorwegen; door wie en wanneer is onbekend. De vroegste informatie die we hebben dateert van 1814, maar bewijst slechts het bestaan van de brik. Het schip was te klein om door Lloyd’s Register te worden opgenomen.

In de Cedule van 18 maart 1826 staat dat de brik NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET in Friedrichstaat (bedoelde men Friedrichstadt aan de Eider?) zou zijn gebouwd. Mogelijk is het schip aldaar op de helling gezet wegens schade, maar ‘gebouwd’ is onjuist.

De scheepsnaam NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET is een bron tot verscheidenheid.

Het woord NEDERLANDSCH wordt ook wel geschreven als NEDERLANDSCHE, TENERIFFE wordt soms als TENERIFE geschreven, en PAKET soms als PACKET.


1814 - 1815

PLDA 160714

Admiralty Court, 15 juli.  BUDSTIKKEN, naam kapitein niet genoemd.

Dit schip voer onder Deense vlag, geladen met mais, en was onderweg naar Leith.

Het eigendom is hersteld.

(opm: dit betekent, dat het schip door de Engelse marine was opgebracht, verdacht van contrabande, maar door het Maritieme Hof in Londen was vrijgesproken)

SUF 060515
Woodbridge (52º05’NB 01º.19 OL’). Aangekomen BUDSTIKKEN, J.J. Kier, Noorwegen, planken enz.
 

1817 - 1818

RC 220317
Advertentie. J.H.A. Balwé, makelaar, zal, ten overstaan van een daartoe bevoegde beambte, op maandag den 31 maart 1817, des avonds ten 6 uren, in het Nieuwezijds-Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, te Amsterdam, verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, genaamd BUDSTIKKEN, gevoerd door kapt. C.C. Lie, lang over steven 61 voet, wijd 20 voet 8 duim, hol 12 voet 4 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris, zijnde dit schip inmiddels uit de hand te koop. Te bevragen bij voornoemde makelaar.

De brik werd op 17 april 1817 onderhands voor 2.000 gulden verkocht aan koopman Jurrian Dullin en stuurman Hette Dirks, beiden te Amsterdam; de scheepsnaam werd JONGE IJBELTJE.

Op 31 mei 1817 verkreeg Jurriaan Dallin voor de JONGE IJBELTJE onder – nu – kapt. H. Dirks de eerste Nederlandse zeebrief. Op 2 juni gevolgd door een Turkse Pas voor de bestemming Cadiz.

Reeds op 27 januari 1818 werd de brik voor 1.500 gulden verkocht aan de Amsterdamse kooplieden Teyler, Van Hall, Kuijt & Co. en kreeg nu de naam CATHARINA. De specifiek in het koopcontract genoemde Noorse kapitein C.C. Tie werd vervangen door kapt. Jochem Hendrik Busch.

Het is dan ook zeer de vraag of de brik als JONGE IJBELTJE onder kapitein Dirks überhaupt naar zee is gegaan en daarmede van de zeebrief heeft gebruik gemaakt. Een monsterrol noch een enkele zeetijding van het schip is gevonden.

Onderstaande advertentie van 21 mei 1818 doet dan ook zeer vreemd aan. Tenzij Hette Dirks zich niet bij de verkoop met 500 gulden verlies (25%) heeft neergelegd en de kersverse eigenaars hebben gepoogd de brik snel door te verkopen, hetgeen in elk geval niet is gebeurd.

RC 210518

Advertentie. R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink, A. van Hall en J. Boelen, makelaars, zullen, op maandag den 25 mei 1818, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, genaamd de JONGE IJBELTJE, gevoerd door kaptein Hitte Dirks, lang 61 en 1 half voet, wijd 20 voet 3 duim, hol 11 voet 6 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars en bij Van den Bey en Comp.

Op 9 oktober 1818 ontvingen Teijler van Hall, Kuit & Comp. voor de brik CATHARINA, kapitein Jochem Hindrik Busch, een nieuwe zeebrief alsmede een Turkse Pas voor Gibraltar en Cadiz.
Uit het feit dat er ruim acht maanden waren verstreken tussen aankoop en zeebrief, tezamen met de zeer lage aankoopprijs van 1.500 gulden, mag worden geconcludeerd dat de brik grote reparaties moet hebben ondergaan.

Op 15 oktober werd ten overstaan van de Waterschout te Amsterdam door kapt. Jochem H. Busch en zijn vier mede-opvarenden een monsterrol getekend voor de bestemmingen Cadiz en Gibraltar

RC 271018
Amsterdam, 25 oktober. Sedert onze laatste is uitgezeild K. Visman naar St. Thomas, T. Heijes naar Lissabon, J.H. Busch naar Cadix en Gibraltar (opm: brik CATHARINA) en B. Donema naar Londen.
 

1819

LL 080119

Gibraltar, 19 december. Binnengekomen de CATHARINA, kapt. J.H. Busch, van Amsterdam en Cadix.

LCO 240119
Amsterdam, 22 februari. Te Livorno is binnengekomen J.H. Busch (opm: brik CATHARINA), van Gibraltar.

RC 270719
Amsterdam, 25 juli. Den 3 juli is, na een reis van 63 dagen, te Lissabon lek binnengelopen het schip CATHARINA, kapitein J.H. Busch, van Livorno naar Amsterdam; zal denkelijk moeten lossen om te repareren. (opm: gelet op de aankomst in Texel eerst op 1 december zal de lading inderdaad zijn gelost)

LL 141219
Texel, 1 december. Binnengekomen de CATHARINA, kapt. J.H. Busch, van Livorno.
 

1820

De Turkse Pas werd conform de wet na het einde van de rondreis via de Directeur der Inkomende- en Uitgaande Rechten in Noord-Holland naar Den Haag opgezonden en op 5 januari geroyeerd.

Op 12 augustus 1820 werd de zeebrief van 9 oktober 1818 geroyeerd wegen verkoop van het schip. Deze zeebrief was opgezonden door R. Scherius te Amsterdam, wellicht een der participanten in de CATHARINA. Naast Jurriaan Dallin met 2/3e eigendom werd nu kapitein Cornelis Cornelisz Kleeff te Amsterdam voor 1/3e part eigenaar en tevens de nieuwe kapitein. De scheepsnaam werd gewijzigd in COERIER.
 

1821

Op 26 juni 1821 verkregen J. Dallin en C.C. Kleeff voor de COERIER onder kapitein Kleeff een nieuwe zeebrief alsmede een Turkse Pas voor de bestemming Genua en Livorno. Het schip was buitenslands gebouwd.

Op 20 juli 1821 tekenden de 5 opvarenden van de COURIER inclusief kapt. C.C. Kleeff in Amsterdam ten overstaan van de Waterschout een nieuwe monsterrol voor de bestemming Genua en Livorno.

RC 011121

Amsterdam, 30 oktober. Het schip de COURIER, C.C. Kleeff, van Amsterdam naar Genua en Livorno, zou, volgens brief van Genua van den 18 oktober, te Toulon met zware averij zijn binnengelopen.

LCO 261121
Amsterdam, 24 november. Te Genua is den 10 dezer binnengekomen C.C. Kleef (opm: brik COURIER), van hier. Dezelve moet naar Spezia verzeilen, om 40 dagen quarantaine te houden, alzo hij te Port Mahon is binnen geweest.
(opm: in die tijd bestond quarantaine uit 40 dagen; het woord quarantaine is van het Franse quarante, 40, afgeleid)
 

1822

RC 090222
Amsterdam, 7 februari. Te Genua is gearriveerd C.C. Kleef (opm: brik COURIER)

RC 051122
Amsterdam, 3 november. Sedert onze laatste zijn in Texel binnengekomen C.C. Kleef (opm: brik COURIER), G.J. Postema (opm: VROUW IKINA), van Bordeaux.
 

1823

In 1823 zijn van de COURIER geen gegevens gevonden. Kapitein Kleeff was na aankomst in Amsterdam in november 1822 al bedankt en kreeg nog diezelfde maand het commando over het fregat EMANUEL. Waarschijnlijk werd het brikje, gezien de slechte economische situatie, opgelegd in afwachting van verkoop. Die lukte in mei 1824.
 

1824

Op 26 mei 1824 verkocht Jurriaan Dallin, koopman te Amsterdam, voor 2.400 gulden de brik COURIER aan Anton Beruff, voormalig Nederlands consul-generaal op de Canarische Eilanden, doch thans wonend te Amsterdam. De brik kreeg als nieuwe naam NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET en Jacob J. Lausen als nieuwe kapitein.

Op 10 juni 1824 werd aan A. Beruff, Amsterdam, voor de NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET onder kapt. J.J. Lausen een nieuwe zeebrief afgegeven.

Op 14 juni 1824 werd tegenover de waterschout in Amsterdam een monsterrol getekend door de vijf opvarenden van de NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET, waaronder kapt. Jacob J. Lausen, voor een reis naar Teneriffe. De boekhouder was A. Beruff in Teneriffe; de Amsterdamse correspondenten waren Kuiper en Wilten.
 

1825

AC 280925

Amsterdam, 26 september. Door Alkmaar zijn langs het Noord-Hollandsch Kanaal gepasseerd: Den 24 september, de ZAANVLIET, kapt. Olfert Sijmons, van Bayonne naar Amsterdam; TENERIFFE PACKET (opm: brik NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET), kapt. J.J. Lausen, van St. Cruz de Teneriffe, naar Amsterdam.
 

1826

Op 4 maart 1826 werd de brik NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET door Anton Beruff voor 2.050 gulden verkocht aan Johann Peter Karthaus, koopman te Amsterdam. Scheepsnaam en kapitein bleven ongewijzigd.

Op 23 maart 1826 werd aan J.P. Karthaus, Amsterdam voor de NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET onder kapt. J.J. Lausen een nieuwe zeebrief en Turkse Pas afgegeven.

Op 28 maart 1826 tekende in Amsterdam kapt. Jacob J. Lausen met zijn vijf (bij uitzondering één meer dan tot nu toe) bemanningsleden een nieuwe monsterrol voor de NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET voor de bestemming Teneriffe. De boekhouder was Karthaus, Hasenclever & Comp.

RC 180426

Amsterdam, 16 april. Het schip (opm: brik) de NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET, van Amsterdam  naar Teneriffe, na verlies van ankers en touwen, is met assistentie in het Nieuwe Diep gebracht.

AC 110926

Texel, 9 september. Binnengekomen: NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET, kapt. J.J. Lausen, van Teneriffe.

AC 111126

Advertentie. T. van Olivier, H.A. Balwé, J. Boelen en G.W. Sesink Clee, makelaars, presenteren, op maandag den 1 november 1826, des avonds ten 6 ure precies, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, te verkopen een extraordinair welbezeild Nederlands brikschip, genaamd de NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET; gevoerd door kapt. J.J. Lausen. Lang over steven 17 ellen 60 duimen; wijd bij de eerste balk voor het grote luik, binnen zijn huid 5 ellen 70 duimen; hol in het ruim, bij de eerste balk voor het grote luik, op zijn uitwatering 3 ellen 51 duimen, Nederlandse maat, met alle deszelfs rondhouten, staand- en lopend want, ankers, touwen, zeilen enz. Alles breder bij inventaris. Het schip ligt binnen de Boom, bij de Nieuwe Stads Herberg. Nadere onderrichting bij bovengemelde makelaars.

Vermoedelijk heeft er een gedeeltelijke verkoop van aandelen plaatsgevonden; de brik kreeg in THETIS een nieuwe naam; boekhouder bleef Karthaus en kapitein Jacob J. Lausen)

Op 6 december 1826 werden een nieuwe zeebrief en Turkse Pas verstrekt aan J.P. Karthaus voor de THETIS onder kapt. J.J. Lausen.

Op 15 december 1826 werd door de vijf opvarenden de monsterrol getekend voor de brik THETIS voor een reis naar Port-à-Port (Oporto); boekhouder was de firma Karthaus Hazenkleber en Comp..
 

1827

LCO 020227
Kapt. J.J. Lausen voerende het schip THETIS (opm: brik, ex-NEDERLANDSCH TENERIFFE PAKET) van Amsterdam naar Port-à-Port meldt van Ramsgate in dato den 19 januari dat hij na het kappen van twee ankers en touwen, met veel schade aan zeilen, aldaar is binnengelopen, het schip was nochtans dicht.

RC 170227

Amsterdam, 17 februari. De schepen THETIS, kapt. J.J. Lausen, van Amsterdam naar Port-à-Port en DE JONGE ALIDA, kapt. A.G. van Berkel, van Londen naar Lissabon, beiden de Ramsgate binnen, hebben den 2 dezer derzelver reizen vervolgd.

RC 041027
Amsterdam, 2 oktober. Sedert onze laatste is binnengekomen J.J. Lausen (opm: brik THETIS) van Genua.
 

1828

RC 050828

Advertentie. G.J. Roland Holst, F. der Kinderen, J. Corver, A. van der Sluijs, J. Swart Abrahamz en C.A. Schröder, makelaars, zullen op maandag den 11 augustus 1828, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg, aan het IJ, verkopen:
- Een extraordinair welbezeild brikschip genaamd THETIS, lang 17 ellen 16 duimen, wijd 5 ellen 70 duimen, hol 3 ellen 51 duimen, Nederlandse maat, met deszelfs complete inventaris.
Breder bij biljetten vermeld en bericht bij de bovengenoemde makelaars en bij de kargadoors Van den Beij en Kroon.

Nadat verkoop van de THETIS tijdens de veiling uitbleef werd de brik opgelegd in afwachting van latere verkoop. Kapitein Lausen werd bedankt en kreeg in  november een ander schip.
 

1829

Op 28 augustus 1829 werd de zeebrief van de THETIS, kapt. J.J.  Lausen, via de Ontvanger naar Den Haag teruggezonden, waar het document op 29 augustus werd geroyeerd wegens ‘schip verkocht’. In de lijst welke de koning jaarlijks krijgt van uitgeschreven Nederlandse schepen staat ‘door verkoop vreemd eigendom geworden’, dus naar het buitenland verkocht.

Onder de naam THETIS is het schip verder niet gevonden; een nieuwe scheepsnaam is aan Marhisdata onbekend, zodat het Final Fate niet kon worden vastgesteld.

 

Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7153-1817-38
DVD 6 – VII – 125-127
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: BUDSTIKKEN, thans genaamd de JONGE IJBELTJE

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 17 april 1817

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Jan Willem Boekhout, cargadoor, als gemachtigde van Johan Weston (?) nu koopman te Augunastrand (?) in Noorwegen, enig eigenaar van het schip genaamd BUDSTIKKEN

Gevoerd door kapt. Christopher Christensen Lie.

Eigenaar / aankoper ?? Dullin, koopman en Hette Dinks, stuurman, beide te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 17 april 1817

Nummer van registratie deel 12, folio 178, verso, vak 6-9

Notaris Mr. Salomon Dorper, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2000,-

Bijzonderheden: opm.: de namen van de personen zijn onleesbaar)
Opm.: zie Kroniek 1817 onder RC 220317






Researcher/datum research ML/050907

Naam JONGE IJBELTJE (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1817
Toegang 5181
Inventaris 7153
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7156-1818-140
DVD 6 – X– 38,39
__________________________________________________
Eigendomsbewijs / Bijlbrief / Acte koop/verkoop
Naam schip: BUDSTICKER (?), door koper te noemen de JONGE IJBELTJE

Plaats en datum acte Amsterdam, 27 januari 1818

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Jurriaan Dullin, koopman, en Hette Dirks, kapitein, beide te Amsterdam

Gevoerd door kapt. Christopher Christenschie (?)

Eigenaar / aankoper firma Teyler, Van Hall, Kuijt & Co., kooplieden te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 20 januari 1818

Nummer van registratie deel 16, folio 185, afd. 5

Notaris Arent Santhagens, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 1500,-

Bijzonderheden




Researcher/datum research ML/051007

Naam BUDSTICKER (?)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1818
Toegang 5181
Inventaris 7156
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam Archiefnummer Ams.5081-7153-1817-38
ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam Archiefnummer Ams.5081-7156-1818-140
Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1821.62
ARCHIEF Gemeente Amsterdam Archiefnummer 5074-1419-1824-19
Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1824.19
ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1826-10
Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1416.1826.10
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Håkan Nihlman, Zweden
AC = Amsterdamsche Courant
LCO = Leidsche Courant
LL = Lloyd’s List
PLDA = Public Ledger and Daily Advertiser (Londen, vertaald)
RC = Rotterdamsche Courant
SUF = Suffolk Chronicle