Inloggen
WATERLOO - ID 12452


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1816-10-21 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Pink (grote vaart)
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Hamburg, Germany
Technical Data

Net Tonnage: 166.00 lasts (commercial)
Deadweight: 216.00 lasts (rye)
 
Length 1: 14.70 Nederlandse maat Registered
Beam: 3.68 Nederlandse maat Registered
Depth: 2.26 Nederlandse maat Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1828
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Akte AMS5074.1417.1828.30 vermeldt: 222 lasten of 420 zeetonnen

Ship History Data

Date/Name Ship 1816-04-05 WATERLOO
Manager: Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Additional info: Z99 Zie ID 10680 Prijs: NLG 23.500,- Waarschijnlijk al partenrederij

Date/Name Ship 18??-04-05 FRIEDE
Manager: Friedric Nicolas Dede, Altona, Prussia
Eigenaar: Friedric Nicolas Dede, Altona, Prussia
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Mecklenburg-Schwerin

Date/Name Ship 1828-10-11 LOUISA BARBARA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de pink WATERLOO d.d. 28 september 1818:
Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, boekhouder, 1/4e part
Teunis Helmig Backer, Amsterdam, 1/4e part
Fredrik Smit, Amsterdam, 1/8e part
Eigenaren van de overige 3/8e part worden nu niet genoemd

Eigenaren van de pink WATERLOO d.d. 18 september 1820:
Firma Barend Visser & Zoon, Harlingen, boekhouder, 1/4e part
Teunis Helmig Backer, Amsterdam, 1/4e part
Fredrik Smit, Amsterdam, 1/8e part
Derk Hensen, Amsterdam, schipper, 1/8e part
Firma B. & H. Bussemaker, Amsterdam, 1/8e part
D.F. van Alphen, Leiden, 1/8e part

Het is zeer aannemelijk dat allen reeds d.d. 5 april 1816 eigenaar waren.

Ship Events Data


Gezagvoerders

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Hensken, Derk
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 18??
Kapitein: Fliessen, Johann Andreas
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1822
Kapitein: Hensken, Nicolaas
Overige informatie: 1822-11-29

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Lausen, J.J.
Overige informatie: 1828-10-11

Datum vanaf: 1831
Kapitein: Zeijlstra, F.H.
Overige informatie: 1831-07-18

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1816-10-30
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: WAATERLOO
Schipper: Henske, Dirk
Scheepstype: pink
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1826

RC 191026
Advertentie. Nicolaus Montauban van Swijndregt, Hubertus Montauban van Swijndregt en Frederik van Dam, makelaars, binnen de stad Rotterdam, zijn van mening, na gedane aangifte en ingevolge de wet, publiek te veilen en verkopen op dinsdag den 31 oktober 1826, des middags ten vier ure in het logement genaamd Het Groot Hotel van Engeland: het hecht, sterk, snelzeilend en Nederlands gebouwd bomschip, genaamd BEATRIX ELISABETH (opm: bouwjaar 1816), laatst gevoerd geweest bij kapt. Leendert van der Wiel, lang over steven volgens meetbrief 14 el, 7 palmen; wijd 3 el, 6 palmen, 8 duimen; hol 2 el, 2 palmen, 6 duimen; alles Nederlandse maat, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verder toebehoren, volgens de inventaris, ineens en bij elkander en voorts zoals hetzelve is liggende in de Scheepmakershaven aan de punt, voor het kantoor van de heer Knaape. Iemand nadere onderrichting begerende, adressere zich bij bovengemelde makelaars.

1833

AH 290333
In een der Noord-Amerikaanse dagbladen leest men het volgende:
Het Hollandse schip LOUISA BARBARA, kapt. F.H. Zeylstra (opm: bark, kapt. Foeke Hiddes Zeylstra; zie voor vertrek AH 120632; zie echter ook AH 100933), is ten behoeve van de Verenigde Staten gecondemneerd en verbeurd verklaard geworden, omdat het naar Philadelphia een groter aantal passagiers herwaarts over voerde, hetwelk 22 meer is, dan de wetten gedogen. (Men ziet hieruit hoe noodzakelijk het is niet meerdere passagiers aan boord van schepen, naar de Verenigde Staten gedestineerd, te nemen dan twee voor iedere vijf tonnen scheepsruimte.)
AH 100933
Het schip LOUISA BARBARA, kapt. F.H. Zylstra (opm: bark, zie ook AH 290333; het schip moet door de eigenaars zijn vrijgekocht, werd in februari 1834 in Amsterdam verkocht en bleef als MARIA FREDERIKA in de vaart), van Philadelphia naar Amsterdam, is na op een rots gestoten te hebben en bijna door het volk te zijn verlaten geworden, zwaar lek de 2e september te Jersey binnengebracht, het schip zwaar beschadigd zijnde, zal de lading gelost worden om te repareren.