1889-11-16: |
NRC 171189. Amsterdam, 16 november. Het stoomschip CAMPHUIJS, dat hedenmiddag van de helling van de scheepsbouwmeesters Huijgens en Van Gelder alhier afliep, is lang over stevens op het tentdek 168 Engelse voeten, bij 27’10 wijdte en 13’10½ holte tot kuildek. Het is een van de 13 schepen, die de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij voor de dienst in Nederlands Indië laat bouwen. Voor de vaart in de Molukken, met Ternate als station, wenste deze maatschappij een gekoperd stoomschip en koos daarvoor hetzelfde stelsel, waarnaar de schepen BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL, MAIBIT, AMSTEL, AMSTERDAM, CATHARINA en NICOLAAS BEETS gebouwd werden, op dezelfde helling waar nu de CAMPHUIJS afliep. Het schip heeft houten kiel en stevens, terwijl de geheel ijzeren huid volgens dit stelsel tot boven de waterlijn gedubbeld wordt met een houten beplanking, aan de ijzeren huid bevestigd met hardhouten nagels, waardoor de verderfelijke inwerking van de koperen dubbelhuid op de bij sommige andere stelsels gebezigde vastmaking met ijzeren bouten, geheel voorkomen wordt. De machine is triple compound, indicerend als maximum 550 paardenkrachten, welke machine de bouwmeesters lieten vervaardigen bij de Maatschappij De Maas te Rotterdam en die het schip een snelheid van 10 mijl verzekert.
|