Inloggen
CALLISTO - ID 1210

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1920
Nat. Official Number: 12718 ROTT 1920
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 67
Date Laid Down: 1917-09-17
Launch Date: 1919-12-30
Delivery Date: 1920-04-24
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1900
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (25 , 41 & 68 - 45)
Speed in knots: 10
 
Gross Tonnage: 4310.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2660.00 Net tonnage
Deadweight: 7250.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 396000 Cubic Feet
Bale: 364000 Cubic Feet
 
Length 1: 377.60 Feet (British) Registered
Beam: 51.60 Feet (British) Registered
Depth: 25.10 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 1919-02-15
Type: Conversion
Omschrijving: Op 15-02-1919 bouwopdracht verstrekt.

Ship History Data

Date/Name Ship 1920-04-28 CALLISTO
Manager: Hudig & Veder N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Zeevaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHPQ

Ship Events Data

1920-04-24: AH 240420
Maassluis, 24 april. Het nieuw gebouwde stoomschip CALLISTO is heden voor proeftocht naar de Noordzee vertrokken.
1920-04-27: AH 270420
Het op de werf van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij voor de Maatschappij Zeevaart te Rotterdam nieuw gebouwde stoomschip CALLISTO (zie vorig avondblad) is bestemd voor de algemene vrachtvaart. Het is een tweedekker met lange brug, van S.M. staal, gebouwd volgens de hoogste klasse van Bureau Veritas en scheepvaartinspectie, met certificaat houtvaart. De hoofdafmetingen zijn als volgt: Lengte 375 voet, breedte 51 voet 6 duim en holte 27 voet 6 duim. Het heeft een bruto inhoud van 4.311 en netto 2.659 reg. ton, met een laadvermogen van 7.200 ton dw. op een diepgang van 23 voet 9 duim. Het schip wordt door 7 waterdichte schotten in 8 afdelingen verdeeld, heeft 4 grote ruimen en 5 luiken, met krachtige luikhoofden en versterkingen, waarbij de nodige dubbele winches voor het vlugge behandelen van de lading zijn geplaatst. De triple-expansie machine, sterk 1.900 ipk met cilinders van 25 x 41 x 68 en een slag van 45 Engelse duim, ontvangen hun stoom uit 3 ketels, elk groot 14,3 x 11 voet en ieder met 3 vuren, alleen ingericht om met steenkool te stoken. De CALLISTO vertrekt binnenkort naar Amerika om voor Rotterdam te laden.
1926-11-04: Op 04.11.1926 liggende te Rottterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 30 Z ROTT 1926
1928-04-20: Final Fate:
Op 20 april 1928 vertrok de ‘CALLISTO’ met een lading van 6.100 ton suiker en tevens 1.030 ton bunkerkolen van Barahona (San Damingo) naar Montreal. Op 29 april 1928 te 0.20 uur (dus kort na middernacht) werd het laatste bericht van de ‘CALLISTO’ opgevangen, een S.O.S. met de mededeling dat het schip aan de grond was gelopen bij Louisburg (Cape Breton) en om hulp vroeg. Alle verzoeken om nadere inlichtingen bleven onbeantwoord, zodat waarschijnlijk na het S.O.S. bericht van 0.20 uur de inrichting voor draadloze telegrafie onklaar was geraakt. Het weer was slecht, storm en mist (!). Eerst enige dagen later is het wrak van de ‘CALLISTO’ gevonden op 500 meter uit de kust bij Port Nova (Cape Breton); er stoken slechts enkele laadbomen boven water uit, wrakhout en de stoffelijke resten van enige der opvarenden waren toen al aangespoeld. De oorzaak van de ramp, waarbij alle 32 opvarenden om het leven waren gekomen, zal waarschijnlijk hebben gelegen in de zeer slechte weersomstandigheden, hevige storm vergezeld van dikke mist, op deze gevaarlijke kust. (Port Nova ligt in positie 45°55’42”NB. en 59°46’15”WL.; het is een eiland).

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown