Inloggen
CALEDONIA - ID 1204


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1870
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Backhouse & Dixon, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Launch Date: 1870-00-00
Delivery Date: 1870-04-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (22 1/2 & 42 - 30)
 
Gross Tonnage: 355.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 226.00 Net tonnage
Deadweight: 500.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 155.60 Feet (British) Registered
Beam: 24.00 Feet (British) Registered
Depth: 13.90 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-03-13
Register nr: 0
Scheepsnaam: SCHMIDBORN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Muller & Co., W.H.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja, voorlopige
1891-03-13, uitvoering56-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 0000-00-00 SCHMIDBORN
Manager: Edward Harris & Co., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Eigenaar: Edward Harris & Co., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain

Date/Name Ship 1870-04-13 SCHMIDBORN
Manager: Schmidborn & Co., Hamburg, Germany
Eigenaar: Schmidborn & Co., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1878-05-09 SCHMIDBORN
Manager: Röchling Bros. & Klingenberg, Hamburg, Germany
Eigenaar: Röchling Bros. & Klingenberg, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1886-05-14 SCHMIDBORN
Manager: J.J. Smith, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Eigenaar: J.J. Smith, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain

Date/Name Ship 1891-05-00 CALEDONIA
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHPK

Ship Events Data

1894-12-14: Final Fate:
NRC 181294
Katwijk, 15 december. Het bij Wassenaar gestrande Nederlandse stoomschip CALEDONIA zit vol water en zinkt in het zand weg. Alleen de masten en de schoorsteen zijn nog zichtbaar. Van het bovendek dreven verschillende stukken aan.

NRC 181294
Rotterdam, 16 december. Omtrent de stranding nabij Katwijk van het Nederlandse stoomschip CALEDONIA wordt nog gemeld:
Toen men vrijdagavond de Nederlandse kust naderde, was het zeer mistig, waarom men, gebruik makende van het lood, naar land stoomde, toen men eensklaps, terwijl men juist bezig was het lood te werpen, aan de grond liep. Onmiddellijk werd met volle kracht achteruit gewerkt, doch te vergeefs. Het schip bleef zitten, tot eindelijk de machine door het zand onbruikbaar werd. Het was nog ebbe en hoewel de zee vrij onstuimig was, de geschikste tijd om met eigen boot het schip te verlaten, daar dit, als de vloed begon, niet doenlijk zou geweest zijn. Met de kop van de boot op zee gehouden, werd achterwaarts naar strand geroeid, alwaar men omstreeks 9.00 uur doornat, doch behouden landde. Waar men was, wist men niet juist vóór des nachts 2.00 uur, toen het wat opklaarde en het vuur van Scheveningen zuidwaarts werd gezien. De gehele nacht liep men op het strand heen en weder om niet van koude te verstijven, doch de bootsman, die kort voor de stranding door een val de schouder had ontwricht, welke men te vergeefs getracht had op zijn plaats te brengen, lag tegen het duin. Hij werd, toen de dag aanbrak, per wagen naar Katwijk vervoerd.

NRC 181294
Katwijk, 17 december. De masten en de schoorsteen van het stoomschip CALEDONIA zijn weggeslagen. Er staat acht voet water boven het schip. Verscheidene zaken, waaronder kajuitsdeuren en kappen, zijn aangedreven. Het stoomschip kan als totaal verloren worden beschouwd.

1894-12-14: Final Fate:
Op reis met een lading ijzerslakken en stukgoederen van Newcastle on Tyne naar Rotterdam is de CALEDONIA op 14 december 1894 des avonds om 19.00 uur bij west-zuid-westen wind, regen en woelige zee in de buurt van Wassenaar aan de grond gelopen. De 14 leden van de bemanning kwamen allen met de eigen sloepen veilig aan land. De CALEDONIA brak later en sloeg geheel wrak. Het wrak werd op 24 januari 1895 te Katwijk voor Nlg. 323,15 verkocht.