Inloggen
CALCUTTA - ID 1203

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Mc. Millan & Son Ltd., Dumbarton, Great Britain
Werfnummer: 441
Launch Date: 1911-11-16
Delivery Date: 1911-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: David Rowan & Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (27, 44 & 73 - 48)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5541.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3537.00 Net tonnage
Deadweight: 9390.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 469000 Cubic Feet
 
Length 1: 126.61 Meters Registered
Beam: 17.07 Meters Registered
Depth: 8.56 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-12-00 CALCUTTA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHPC

Ship Events Data

1911-11-16: NRC 231111
Londen, 21 november. Op de 16e dezer werd te Dumbarton het voor rekening van de Stoomvaart Mij. Nederland (Java-Bengalen Lijn) gebouwde stoomschip CALCUTTA te water gelaten. Het stoomschip dat een draagvermogen heeft van 9.400 ton, heeft de volgende hoofdafmetingen: Lang tussen de loodlijnen 415 voet, breed 56 voet en hol 30 voet 9 duim. Het is gebouwd met grote ruimen, met grote ballast capaciteit in de cellulaire dubbele bodem, achterpiek en in de dieptank in de midscheeps. De machines voor het verwerken van de lading zijn van de nieuwste vindingen. Schip en machines zijn onder speciaal toezicht van Lloyds en voor de hoogste klasse gebouwd.
1927-05-13: Liggende te Tandjong Priok voorzien van een nieuw brandmerk: 462 Z AMST 1927
1927-08-29: Final Fate:
Op weg van Semarang (Nederlands Indiƫ) naar Calcutta (India), ter hoogte van Falta Piont bij Calcutta in aanvaring met het Duitse vrachtschip ss. 'Rabenfels'. Bij deze aanvaring vallen geen slachtoffers.
Op reis met een lading van ruim 8300 ton, voornamelijk suiker en melasse en enig stukgoed, van Semarang naar Calcutta stoomde de CALCUTTA de rivier Hooghly op, onder weg van zee naar Calcutta. Zij passeerde op 29 augustus 1927 om 12.38 uur in de middag Falta Point, toen men het Duitse stoomschip RABENFELS zag naderen. Door de stroom op de rivier en de te grote snelheid van beide schepen, en door het feit dan men elkaar's manoeuvres niet begreep, ofschoon beide schepen loodsen aan boord hadden, volgde om 12.45 uur een hevige aanvaring. De RABENFELS trof de CALCUTTA ter hoogte van het voorbrugschot. De CALCUTTA geraakte op stuurboordswal van de rivier en terstond vulden zich ruim II, de machinekamer en het ketelruim met water. Het anker van de RABENFELS bleef echter haken aan de reling van de CALCUTTA, zodat de ankerketting geheel uitliep en afbrak. De CALCUTTA werd hierdoor van de wal getrokken, kreeg zware slagzij aan stuurboord en scheerde zinkend over de 180 meter brede rivier naar de Falta-sands, waar men om 14.00 uur aan de grond geraakte. Het voorschip zonk snel en de bemanning verliet het schip. Om 00.00 uur (middrnacht van 29 op 30 augustus 1927) brak de CALCUTTA en verdween ook het achterschip in de golven.

Afbeeldingen


Omschrijving: CALCUTTA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CALCUTTA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CALCUTTA
Gemaakt door: Unknown