Inloggen
VROUW SOPHIA (DE) - ID 11939


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-10-24 / 1821-12-31 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 180?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Wolgast, Sweden
Technical Data

Net Tonnage: 80.00 lasts (commercial)
Deadweight: 150.00 lasts (rye)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-10-24
Register nr: 18141169
Scheepsnaam: VROUW SOPHIA (DE)
Type: Brik
Lasten: 0
Gebouwd in land: Mecklenburg-Voor-Pommeren
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gevers & Co.
Plaats: Dordrecht
Kapitein op moment van verzoek: Kroon, Jan
Opmerkingen: Eerste zeebrief
enig eigenaren

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1801-00-00 CHRISTIAAN VII
Manager: C. Thorson, Drammen, Norway
Eigenaar: C. Thorson, Drammen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Drammen / Norway

Date/Name Ship 1809-07-00 CHRISTIAAN VII
Manager: Firma Gevers & Co., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands

Date/Name Ship 1814-10-20 DE VROUW SOPHIA
Manager: Firma Gevers & Co., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Gevers & Co., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands

Date/Name Ship 1820-09-08 ROTTERDAM
Manager: Leonardus Franciscus de Bruyn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Leonardus Franciscus de Bruyn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 12.000,-

Date/Name Ship 1821-09-28 ROTTERDAM
Manager: Leonardus Franciscus de Bruyn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 4.000 voor 1/2 part

Date/Name Ship 1821-10-06 ROTTERDAM
Manager: Samuel Dunlop, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: L.F. de Bruyn verkoopt zijn aandeel in het schip

Date/Name Ship 1821-11-06 ROTTERDAM
Manager: Gerhardus Christoffel Jonkheijm, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gerhardus Christoffel Jonkheijm, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Prijs: NLG 4.000,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de brik CHRISTIAAN VII  van juli 1809 tot oktober 1814
Jan Dekker Jr., Dordrecht 50%                     
Gevers & Co, Dordrecht 50% 

Eigenaren van de brik ROTTERDAM van 28 september 1821 tot 6 oktober 1821:
Leonardus Franciscus de Bruyn, Rotterdam, 1/2e part
Samuel Dunlop, Rotterdam, 1/2e part

Eigenaren van de brik ROTTERDAM van 6 oktober 1821 tot 6 november 1821:
Samuel Dunlop, Rotterdam, 1/2e part
Gerhardus Christoffel Jonkheijm, Rotterdam, 1/2e part

Ship Events Data

1821-12-31: Final Fate:
Op 31 december 1821 is de brik ROTTERDAM, kapt. P. Rijnbende, nabij Oostende vergaan.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1801
Kapitein: Anderson, XX

Datum vanaf: 1806
Kapitein: Johannesen, Jens

Datum vanaf: 1809
Kapitein: Johannesen, Johannes

Familiegegevens en opleiding

Een Jan Kroon werd geboren op 27 mei 1782 te Amsterdam. Deze was in 1837 (of 1818?) lid met nr. 84 van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”. Volgens een monsterrol in het archief van Dordrecht was hij in 1818 gezagvoerder op de “Vrouwe Sophia” en vertrok vanuit Dordrecht 064.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Kroon was lid van het Amsterdamse zeemanscollege "De Blaauwe Vlag" en wel in 1827 t/m 1830 met vlagnummer 95 en van 1832 t/m 1836 met nummer 27008.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In 1824 was Jan Kroon gezagvoerder op de Amsterdamse pink "Jan en Cornelis" (350 lasten, gebouwd in Holland). De boekhouders waren de Gebr. Hartsen. Het schip werd in 1826 gesloopt012.

 

Bouma025 vermeldt J.Kroon als gezagvoerder gedurende:

*    de “Vrouwe Sophia” wordt niet genoemd in Bouma

*    1822 t/m 1826 van de pink “Jan & Cornelis”, gebouwd in 1796 bij de werf van Swieten ergens in Nederland, plaats niet genoemd, 650 ton o.m., varend voor Gebr. Hartsen te Amsterdam. Het schip werd in 1826 gesloopt.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Jan Kroon op de:

“Resolutie”, dd 09 juni 1810

“Vrouw Sophia”, dd 02 november 1814; 04 augustus 1815; 30 juni 1817 en 04 december 1818;

“Vrouwe Margaretha”, dd. 11 november 1820;

“Jan & Corneles”, dd 06 augustus 1822.

 

Van Sluijs013 vermeldt het volgende inzake Jan Kroon op de brik “Vrouw Sophia”:

Asd. Crt 25 oct. 1815         17 september te Malaga aangekomen kapt. Jan Kroon van Dordrecht naar Smirna

Asd. Crt. 08 april 1816       03 februari 1816 te Smirna. “1e Holl. schip na de gelukkige ommekeer aldaar aangekomen, kapt. Jan Kroon,  van Dordrecht”

Asd. Crt. 31 dec. 1816        van Smirna onder convooi van Ned. oorlogsschip naar R’dam  Kapt. Jan Kroon

Asd. Crt. 1818                     id Kapt. J.Kroon van Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Op 11 april 1818 (Monsterrol 10 in het Gemeentearchief te Dordrecht) is hij kapitein op het schoener “De Vrouwe Sophia” en vertrekt met 13 man uit Dordrecht.

 

Rotterdamsche Courant 09 april 1816114

Te Smirna (opm: Izmir, Turkije) is, den 3 februari, gearriveerd het brikschip de VROUW SOPHIA, kapt. Jan Kroon, van Dordrecht, laatst van Malaga; zijnde het eerste schip, onder Hollandse vlag, dat, sedert de gelukkige ommekeer van zaken hier te lande, aldaar is aangekomen.

 

Dordtse Courant 22 mei 1817114

Dordrecht, 21 mei. Het schip de VROUW SOPHIA, kapt. J. Kroon van Smirna (opm: Izmir) is gistermiddag aan deze stad gearriveerd, na zondag namiddag uit de quarantaine te Hellevoetsluis ontslagen te zijn.

 

Dordrechtsche Courant 29 juni 1819114

Advertentie. De ondergetekende, voerende ’t Nederlandse brikschip de VROUW SOPHIA, onlangs van Smirna (opm: Izmir) voor deze stad gearriveerd, waarschuwt een ieder, geen crediet aan zijn equipage te geven, dewijl, dit geschiedende zonder deszelfs voorkennis, daarop geen betaling zal geschieden.

Dordrecht, 28 juni 1819.                                                  Jan Kroon

 

Rotterdamsche Courant 06 maart 1821114

Amsterdam, 4 maart. Te Smirna (opm: Izmir) is gearriveerd J. Kroon, van Amsterdam, in veertig dagen;

Te Kopenhagen N.J. Wichman, van Amsterdam.

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Kroon, Jan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Paulus Rijnbende, koopvaardijschipper, geboren rond 1780, wonende te Schiedam, zoon van Paulus Rijnbende (varensgezel) en Barbera van den Egaart.

Hij trouwde in 1812 met Henrica Bos, geboren 1783 te Alblasserdam als dochter van Cornelis Bos (smidsbaas) en Aagje Koppen.062.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Paulus Rijnbende was op 14 september 1819 één van de elf oprichters van het Rotterdamse zeemanscollege "Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij kreeg vlagnummer R2. Hij was effectief lid t/m 1835058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Het  Jaarverslag 1835 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) vermeldt het overlijden in 1835058.

In het Jaarverslag 1835 van het Coillege staat vermeld dat de weduwe van Paulus Rijnbende een uitkering kreeg voor 9 maanden van f 112,-. In het Jaarverslag van 1836 staat vermeld dat de weduwe van Paulus Rijnbende een uitkering kreeg van f 150,-. In de Jaarverslagen 1837 t/m 1841  staat dat de weduwe van P.Rijnbende een jaarlijkse uitkering kreeg van f 150,-,  maar dan is niet uit te maken op het hier om Paulus of Pieter Rijnbende gaat. Tot en met 1838 zal het wel om Paulus gaan omdat Pieter pas in 1838 is overleden. 058 ZIE OOK BIJ PIETER RIJNBENDE

In het Jaarverslag 1862 van het College staat dat de weduwe van kapitein C. Rijnbende in dat jaar is overleden, maar de ledenlijst vermeldt geen kapitein met dat initiaal. Ik kan geen keuze maken of het hier de weduwe van kapitein R29 of R2 is geweest058.

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 vermeldt in zijn kapiteinslijst Paulus Rijnbende als gezagvoerder van de “Gonnemie” (1816-1817); “Vrouwe Agatha” (1817-1819); “Rotterdam “ (1820-1822); “Maria Agnita” (1823 en 1825-1829); “Hesperus” (1824); “Harmonie” (1831-1835). (ik heb deze schepen niet in de schepenlijst van van Sluijs gecontroleerd).

 

Bouma025 vermeldt P.Rijnbende als gezagvoerder gedurende:

*   1823 t/m 1829 op de brik “Maria Agneta”, gebouwd in 1816, 150 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*   1824 op de galjoot “Hesperus”, gebouwd in 1814, 123 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar

     Er lijkt een overlap te zijn, maar in Bouma is ook verwarring tussen verschillende personen met de naam Rijnbende, maar verschillende initialen. Zie ook bij W.Rijnbende.

*   1832 t/m 1835 op de brik “Harmonie”, gebouwd in 1830 te Alblasserdam, 234 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein Paulus Rijnbende op de:

“Harmonie”, dd 11 augustus 1834.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 17 september 1816114

Rotterdam, 16 september. Het schip (opm: kof) BARBARA GEERTRUIDE, kapt. Paulus Rynbende, van Bordeaux naar Rotterdam, laatst van Brest, is gezonken (opm: nabij Katwijk); de kaptein en de equipagie hebben zich ternauwernood met de boot gered en zijn te Katwijk aangekomen.

 

Rotterdamsche Courant 29 oktober 1816114

Advertentie. Nicolaus Montauban van Swyndregt, Hubertus Mantauban van Swyndregt en Fredrik van Dam, makelaars te Rotterdam, als last hebbende van hunne Principalen en geauthoriseerd door de Regtbank van Koophandel, zitting houdende binnen deze stad, zijn van mening, op heden den 29 oktober 1816, des namiddags ten 4 uren, in het Logement genaamd Het Badhuis, onder de Boompjes, aan de meestbiedenden te verkopen: een partij Scheeps-gereedschappen, bestaande in touwen, ankers, zeilen, rondhout, en andere goederen, geborgen van het bij Katwyk verongelukte Koffscheepje BARBARA GEERTRUIDA gevoerd geweest door schipper Paulus Rynbende; bij kavelingen, zo als dezelve scheeps-gereedschappen zullen zijn liggende in of voort het pakhuis op de Gelderschekaai, nabij de Koningsteeg, kunnende heden voormiddag door een ieder worden bezigtigd.

 

Rotterdamsche Courant 04 september 1817114

Te Rotterdam liggen in lading naar:

Surinamen, hebbende ook zeer geschikte plaats voor passagiers: het gekoperd Schoonerschip de ZEEMEEUW, kaptein Lourens de Vries, om den 25 september te vertrekken.

Idem: het Brikschip de COURIER, kaptein Auke van Dyk, om den 22 september te vertrekken.

Idem, mede voor passagiers, om spoedig te vertrekken: het gekoperde, hegt, sterk en snelzeilende Fregatschip de VROUW AGATHA, kaptein Paulus Rynbende.

 

Rotterdamsche Courant 06 december 1817114

Rotterdam, 5 december. Op 4 december, des morgens uit de Maas gezeild de VROUW AGATHA, kapt. P. Rynbenden, naar Surinamen. Des namiddags was nog een driemaster in het gezigt; volgens rapport, is hetzelve gevoerd door kaptein Rynbenden, uit de Maas; dezelve heeft twee loodsen aan boord tot adsistentie. De wind W.Z.W.

Dit schip is niet in zee gekomen, maar heeft bij het uitzeilen op de Maas-droogte zijn roer afgestoten, en is door twee loodsen naar Goeree gewerkt. (opm: bewerkt)

 

Rotterdamsche Courant 16 augustus 1818114

In lading liggend te Rotterdam naar: …

Surinamen: om spoedig te vertrekken, het hecht, sterk, snelzeilend gekoperd Fregatschip de VROUW AGATHA, kaptein Paulus Rynbende; zijnde dit schip zeer geschikt voor de vaart op de Kolonie en de kajuit wel ingerigt ter overvoering van passagiers. …

 

Rotterdamsche Couraant 10 februari 1820114

Rotterdam, 8 februari. Volgens brieven, te Amsterdam over Demerarij van Surinamen ontvangen, is het fregatschip de VROUW AGATHA, kapt. Paulus Rijnbende, aldaar van Rotterdam gearriveerd in het laatst van november anno passato (opm: verleden jaar).

 

Rotterdamsche Courant 28 september 1820114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Surinamen: het gekoperd Fregatschip de VROUW AGATHA, kapt. Pieter van Vliet, mede voor passagiers.

Idem: het gekoperd Schoonerschip de ZEEMEEUW, kapt. Hendrik van Duijn.

Idem: het Brikschip ROTTERDAM, kapt. Paulus Rijnbende.

 

Rotterdamsche Courant 16 augustus 1821114

Rotterdam, 15 augustus. Van Middelburg wordt van den 12 dezer gemeld: heden is alhier gearriveerd het fregatschip DE ZEEUW, L. Wouterse, van Surinamen, in 37 dagen. Gemelde kapitein rapporteert dat op den 2 juli aldaar was gearriveerd Zr.Ms. brik van oorlog DE ZWALUW, kapt.luit. J.J. de Jonge, komende van de Beneden- en Bovenwinds-Eilanden in de Caraïbische Zee; schip en equipagie waren in goede staat. Voorts, dat het brikschip ROTTERDAM, kapt. Rijnbende, gereed was om te vertrekken, en dat in de Kolonie op de gemelde 2 juli was overleden de boekhouder-generaal Beugel. Door gemelde kapitein is den 20 juli, op 39º50’ N.B. 57º W.L. in goede staat gepraaid het brikschip HESPERUS, van Demerarij naar Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 04 september 1821114

Rotterdam, 3 september.

…..Den 3 arriveerden CONCORDIA, N.C. Voss, van Riga; ONLYSON, R.W. Guine, van Richmond, laatst van Falmouth, en kapt. P. Rijnbende, voerende de nummervlag nr. 2, van Surinamen.

 

Rotterdamsche Courant 06 september 1821114

Rotterdam, 5 september. Kapt. P. Rijnbende rapporteert, dat hij op den 1 september, bij Portland, in het Kanaal, in goede staat gezien heeft een kofschip voerende de Rotterdamse nummervlag 58, zijnde kapt. J.H. Warmolts, komende van St. Ubes (opm: Setubal) en gedestineerd naar de Oostzee.

 

Rotterdamsche Courant 25 september 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Surinamen: het schip ROTTERDAM, kapt. Paulus Rijnbende, om met den eersten te vertrekken….

 

Rotterdamsche Courant 15 december 1821114

Rotterdam, 14 december.

….Den 13 zeilden ROTTERDAM, P. Rijnbende, naar Surinamen; CLEMENS ALBERT, J.C. Uswald, naar Havana, TELEMACHUS, J. Pratt, naar Londen, WABASH, W. Eglin, naar Baltimore; de DRIE GEZUSTERS, A. Azon Jacometti, en JORINA. T. van Duivenboden, naar Batavia; de wind Z.O…..

 

 

Rotterdamsche Courant 10 januari 1822114

Amsterdam, 8 januari. In een brief van Ostende, van den 3 januari, meldt men, dat de vorige nacht aan de kust aangedreven waren enige goederen en een brievenzak, welke laatste, aan de Magistraat bezorgd zijnde, gebleken was afkomstig te zijn van het schip ROTTERDAM, kapt. Paulus Rijnbende, van Rotterdam naar Surinamen.

 

Rotterdamsche Courant 10 januari 1822114

Rotterdam, 9 januari. Den .. arriveerde te Helvoetsluis AMPHITRITE, J.P. de Groot, van Hamburg, als bijlegger, door lekkagie, naar Gibraltar; dezelve heeft aan boord kapitein Rijnbende met zijn gehele equipagie. Gemelde kapitein heeft den 31 december 1821 zijn schip, genaamd ROTTERDAM, bij de Vlaamsche Banken verloren (opm: brik ROTTERDAM, kapt. Paulus Rijnbende); de wind N.O.

 

Amsterdamsche Courant 07 juni 1825. Apart artikel onder de rubriek WEST-INDIE:

“PARAMARIBO, den 12den April. Eenige minuten na middernacht tusschen den 11den en 12den dezer maand werd aan boord van het Nederlandsch koopvaardijschip Willem den Eersten, Kapt. Jens Johannissen, ontdekt dat er brand onder in dien bodem was; er werd om hulp van boord der naast omliggende schepen geroepen; de Kapt. J.Hulsen zond dadelijk manschappen, en bij de opening der luiken, sloeg de vlam uit; de rook was zoo zwaar dat men, in den buitendien donkeren nacht, niets verrigten kon; bespeurende dat de felle brand niet meer te blusschen was, riep Kapt. Jens Johannissen zijne schepelingen toe, van zichzelve en hetgeen zij nog mogten uithalen te redden; en ging toen ook zelf nog eens in de kajuit, waarschijnlijk om zijne papieren en andere stukken van aangelegenheid te trachten met zich te nemen; hij werd gevolgd van een der schepelingen, die echter door den opstijgende damp genoodzaakt was dadelijk te rug te keeren, terwijl kapt., alhoewel dringend te rug geroepen, nog eenige korte oogenblikken langer beneden blijvende, zulks het droevig gevolg had, dat de brand een aan boord zich bevonden hebbend vaatje buskruid genakende de losbarsting hiervan het schip in lichte laaije vlam zette, en tevens het leven van den kapt. moet hebben verkort, vermits sedert dat oogenblik hij niet weder tevoorschijn is gekomen. Deze brand was zoo fel dat de naast aan in de laag liggende schepen, wilden zij behouden blijven, geen tijd hadden om de ankers te ligten, maar genoodzaakt waren de touwen achter en voor te kappen.

Dit had dan ook een gunstig gevolg voor de schepen, de Zorgvuldigheid, Kapt. J.Hulsen; de Henriette, Kapt. J.E.Schneebeeke en de Henriette, Kapt. J.C. Willemse, wiens boegspriet en kluiverpen reeds aan het branden was, andere schepen zoo als de Maria, Kapt. E.D.Dekker; de Jonge Willem, kapt.G.van Meedevoort ; de vier Gezusters, Kapt. Jan van Dijl vlooden van het gevaar door uit de laag en op stroom te verhalen; het schip Maria Agnita, Kapt. P.Rijnbende in de binnen laag liggende en zich los gemaakt hebbende, geraakte, door het laatste van den vloed, vast op den wal, het schip Betsy, Kapt.M.Mac Dougal van Rotterdam in de laag voor de Willem den Eersten, voor twee kettingen achter en voor vastliggende, liet de achter ketting slippen, maar voor hij zulks met de voor ketting konde doen, had de brand van de Willem den Eersten, (wiens achter touw afgebrand zijnde en deze bodem dus met het laatste van den vloed op deszelfs voor touw rondzwaaijende, met de achter steven naar den wal, tegen de Betsij langszij aankomende,) ook dezen aangetast en overmeesterd, zoodanig dat de afbranding van dezen bodem niet kon gestuit worden. De Willem den Eersten brandde af en zonk, de eb zette zich nu ten half drie ure in.

Om voor te komen dat de brand van de Betsij tot de huize overvloog, en dat, wanneer deszelfs braspil verbrand en dus de bodem zelf van de voorketting los rakende met de eb naar de beneden in de laag liggende schepen zoude afdrijven, ook aan dezen geen letsel toebragt, werden twee trossen om het roer en aan de wal vastgemaakt tevens gaten in het schip geboord, de midden en bezaan masten gekapt en om ver gehaald, en de brandspuit in een groote pont ingescheept daarop spelende gehouden, tot vijf ure des morgens, toen een zware regenbui een einde maakte aan den rampvollen brand en eene minder slegte uitkomst gaf, dan men bedugt was.

De ijver door den Oversten P.Muller en de andere Heeren Officieren van ’s Rijks Brik van oorlog Merkuur betoond, heeft grootelijks bijgedragen tot de spoedige stuiting van dezen dreigenden brand; - waarbij tegenwoordig zijn geweest Zijne Exellentie de Generaal Majoor en Gouverneur, de leden der regering enmeer andere Burgerlijke en Militaire autoriteiten.

De toestand de ekwipage der beide afgebrande schepen is deerniswaardig, hebbende dezelve alles verloren.

Na de vermelding dezer bedroevende gebeurtenis, mogen wij niet nalaten de verdiende hulde aan de nagedachtenis van den ongelukkigen Kapitein Jens Johannissen, die slechts alleen daarvan het slagtoffer is geworden, toe te wijden. - Zijne bestendige zorg voor zijnen kostbaren bodem; de eerste na zoo vele jaren stilstands in onze Nationale scheepsbouw, alhier, in den jare 1816 gerimmerd (getimmerd?) en ten regten daarvan de sieraad. - Zijn gestadig verblijf aan boord - De goede orde en discipline welke daar steeds heerschte - Dit alles heeft het onheil niet mogen voorkomen. Maar nimmer zal voorzeker het geheugen van zoo vele goede hoedanigheden worden uitgewischt bij de Reeders van zijnen bodem, bij welke zij hem ten regten geacht hadden gemaakt, - bij de Planters, welke denzelven mede hadden leren waarderen, - bij zijne equipagie, welke hem vereerde en beminde. Terwijl eindelijk eene gade en kinderen, in hem den besten verzorger hebben te betreuren.”

 

Rotterdamsche Courant 29 juni 1822114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Surinamen: het schip de TWEE VRIENDEN, kapt. Hendrik Bos.

Idem: het schip MARIA AGNITA, kapt. Poulus Rijnbende.

Idem: het hoeker-schoonerschip GUIANA, kapt. G. Straatman.

Idem: het driemastschip VREDE EN VRIENDSCHAP, kapt. G. Nieuveen…..

 

Rotterdamsche Couranten 25 juli 1822114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar: ….

Surinamen: het nieuw gekoperde Fregatschip de TWEE VRIENDEN, kapt. Hendrik Bos, is bij

 uitnemendheid goed ingerigt voor passagiers.

Idem: het schip MARIA AGNITA (MARIA AGNIETA), kapt. Poulus Rijnbende…..

 

Algemeen Handelsblad (datum?)

Het schip HARMONIE, Kapitein van Geelkerken, van Rotterdam naar Batavia is volgens brief van Ramsgate van 21 Februari 1839 bij Sandwich flat gestrand en vol water geloopen, de equipage is gered en de lading beschadigd gelost. Hoop bestond het schip na lossing af te brengen. Men meldt van Ramsgate 25 Februari dat dien morgen aldaar was binnengebracht de brik HARMONIE.

 

Rotterdamsche Courant 03 oktober 1822114

Rotterdam, 2 oktober. Den 1 dezer zeilden van Helvoetsluis de schepen MARIA AGENETA (opm: MARIA AGNIETA), P. Rijnbende, naar Suriname, en JOHANNA MARIA, H. Olsen, naar Oosterrisoer.

 

 

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Rijnbende, Paulus
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1814-11-02
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VROUW SOPHIA
Schipper: Kroon, Jan
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

Er blijken in het begin van de 19e eeuw twee schepen te zijn geweest met de naam CHRISTIAAN DE ZEVENDE. Een brik en een linieschip. Ze zijn vernoemd naar de koning van Denemarken en Noorwegen (*29.01.1749 - † 03.03.1808). Verder was hij Monarch van het Huis Oldenburg en Hertog van Schleswig en Holstein.

Het onderhavige schip, de brik, is gebouwd in Wolgast in Vor-Pommern, thans Duitsland, maar tot 1815 behorende tot Zweden. Het bouwjaar wordt door LR  1813-1814 en 1814-1815 vermeld als Pommeren 1801, waarbij in beide registers wordt aangegeven dat de CHRISTIAAN VII in april 1812 in Londen is geïnspecteerd voordat een reis naar Gothenburg werd ondernomen.

De eerstbekende eigenaar was de Noor C. Thorson. De thuishaven is niet vermeld, maar mogelijk Drammen. Of Thorson de eerste eigenaar was is onbekend. De eerste kapitein Anderson. In 1806 was Jens Johannesen de kapitein.

Het in 1803 in Kopenhagen gebouwde Linieschip, voorzien van 96 kanons, werd op 7 september 1807 in Kopenhagen door de Engelsen genomen en toegevoegd aan de koninklijke Engelse marine. Het schip heeft nog een aantal jaren als hospitaalschip gediend voor het in 1838 werd gesloopt.
 

1801

LL 301001
Dublin (geen datum). Binnengekomen de CHRISTIAN VII, kapt. Anderson, van Drammen.
(opm: mogelijk de eerste commerciële reis van deze Noorse brik, die in 1809 door reders uit Dordrecht zou worden aangekocht)
 

1806

Op 17 oktober 1806 tekende kapt. kapt. Jens Johannesen van de Deense brik CHRISTIAAN DE ZEVENDE tegenover de Waterschout in Amsterdam een monsterrol voor de bestemming Tonningen (opm: Tönning).

Op 21 november 1806 vaardigde Keizer Napoleon een boycot uit van Engeland, dat bekend werd als het Continentaal Stelsel. Daarop ging Engeland de kusten en schepen boycotten die onder Franse invloed stonden. Om als reder zaken te kunnen blijven doen naar een van beide gebieden werd een neutrale vlag noodzakelijk. De CHRISTIAAN DE ZEVENDE maakte hiervan gebruik door zowel de Noorse als de latere Dordtse eigenaars.
 

1807

Op 14 mei 1807 tekende kapt. kapt. Jens Johannesen van de Deense brik CHRISTIAAN DE ZEVENDE tegenover de Waterschout in Amsterdam opnieuw een monsterrol voor de bestemming Tonningen.
 

1809

Op 18 juli 1809 werd de brik CHRISTIAAN DE ZEVENDE in Dordrecht geregistreerd als eigendom op 50/50 basis van Jan Dekker Jr en Gevers & Co, beiden te Dordrecht. Boekhouders werden Gevers & Comp in Dordrecht; kapitein werd Johannes Johannesen.

De scheepsnaam CHRISTIAAN VII bleef na aankoop ongewijzigd, ongetwijfeld uit politieke overwegingen. Het schip stond bij de strijdende partijen Frankrijk en Engeland als ‘neutraal’ te boek. Koning Christiaan VII had ongetwijfeld zijn bescherming gegeven, waardoor de brik achtereenvolgens onder Noorse, Deense en Papenburgse vlag had kunnen varen en zo de kaping door een der oorlogvoerende partijen kon ontlopen.

RC 280909
Amsterdam, 26 september. Volgens een brief van Riga, van den 6 dezer, waren de volgende schepen vrijgegeven, als: ANNA SOPHIA, kapt. D.H. Wilcken; DER ANFANG, kapt. D. Klavitter; CONJUNCTER, kapt. J.O. Liedtcke, de JONGE ANTON, kapt. E.J. Krufe; ANNA PHILIPPINA, kapt. U.J. Giess; DER KAUFHANDEL, kapt. B. Jans; HENRIETTA, kapt. Beckes; de VROUW MARIA, kapt. W. Jans; DIE ERNDTE, kapt. A. Otto; de VROUW HENDRICA, kapt. D.H. Metting; ANNA DOROTHEA, kapt. J. Langschiuricks,; DIE GUTE CHRISTINA, kapt. A. Eises:; EMILIE, kapt. H. Labs; DE VROUW JETTA MARIA, kapt. A. Roos; de ROOZE, kapt. J. Rolfs; CHRISTIAAN VII, kapt. J. Johannesen; DER PILGER, kapt. J.G. Dankwart; DER DELPHIN, kapt. N.G. Ewert; MERCURIUS, kapt. E.A. Gelow; AURORA, kapt. . Grahl; DIE FRAU JOHANNA, kapt. J. Parow; FLOREANUS, kapt. N.C. Butzow; LEOPOLD II, kapt. J.J.C. Freytag; DIE JUNGFER JEANETTE, kapt. R. Jans; HELENA CHARLOTTA, kapt. P.N. Luth en DER DELPHIN, kapt. J.J. Malchin.

Van februari 1808 tot september 1809 had de Finse oorlog gewoed tussen Zweden en Rusland. Bij de vredesbesprekingen van Frederikshamn verloor Zweden o.a. Finland en Lappland, die onderdeel werden van het Groot Russische Rijk. Vermoedelijk hadden bovenstaande schepen contrabande vervoerd en waren ze na de wapenstilstand vrijgegeven.
 

1810

STR
Elseneur 1 mei 1810. Kapt. J. Johannes (opm: Johannes Johannesen, brik CHRISTIAAN DE ZEVENDE), thuishaven Papenborg, passeerde, onderweg van Amsterdam naar Riga.
 

1812

LR april 1812

De brik CHRISTIAAN DE ZEVENDE is in Londen geïnspecteerd voordat de reis naar Gothenburg werd aanvaard.

LL 110912
Aberdeen, 5 september. Binnengekomen de CHRISTIAN, kapt. Johanson (opm: brik CHRISTIAAN DE ZEVENDE, kapt. Johannes Johannesen), van Riga.
 

1814

Na het vertrek van Napoleon, eind 1813, kon een naamsverandering van de brik worden doorgevoerd, waarbij ook een wisseling van kapitein plaatsvond. Op 2 november 1814 tekende kapt. Jan Kroon van de Hollandse brik VROUW SOPHIA in Amsterdam een monsterrol. De eerste bestemming was Dordrecht, maar de uiteindelijke reis ging naar Spanje.

RC 241214

Rotterdam, 23 december. De 22e, des morgens zeilden van Helvoetsluis in zee naar Harwich de VROUW SOPHIA (opm: brik), kapt. Jan Kroon en FORTUNA (opm: hoeker), kapt. Arij Kouwenhoven; VREDE, kapt. R. Douwes naar Bilbao;
 

1815

Op 4 augustus 1815 tekende kapt. Jan Kroon van de Hollandse brik VROUW SOPHIA in Amsterdam een monsterrol. De eerste bestemming was Dordrecht, maar de uiteindelijke destinatie was nog onbekend: op avontuur.
 

1816

RC 090416

Dordrecht, den 5 april. Te Smirna is den 3 februari gearriveerd het brikschip de VROUW SOPHIA, kapt. Jan Kroon, van Dordrecht, laatst van Malaga; zijnde het eerste schip onder Hollandse vlag dat te Smirna, sedert de gelukkige ommekeer van zaken hier te lande, is aangekomen.
 

1817

DC 220517

Dordrecht, 21 mei. Het schip (opm: brik) de VROUW SOPHIA, kapt. J. Kroon van Smirna (opm: Izmir) is gistermiddag aan deze stad gearriveerd, na zondag namiddag uit de quarantaine te Hellevoetsluis ontslagen te zijn.

Op 21 juni 1817 verkreeg Gevers & Co te Dordrecht voor de VROUW SOPHIA onder kapt. Jan Kroon een nieuwe zeebrief. Op 23 juni ook nog een Turkse Pas; voor welke destinatie is niet vermeld. Dit document diende na afloop van de reis in Den Haag te worden ingeleverd.

In juli werd het 50% belang in het schip van Jan Dekker Jr. overgedragen aan Gevers & Co, die daarmee 100% eigenaar werd.
 

1818

Op 4 april 1818 werd aan de VROUW SOPHIA onder kapt. Jan Kroon weer een Turkse Pas verstrekt en op 14 november nog eens.

STR 200918
Jan Kroon (opm: brik VROUW SOPHIA), thuishaven Dordt, passeerde Elseneur onderweg van Riga naar Amsterdam.
 

1819

DC 290619

Advertentie. De ondergetekende, voerende ’t Nederlandse brikschip de VROUW SOPHIA, onlangs van Smirna (opm: Izmir) voor deze stad gearriveerd, waarschuwt een ieder, geen crediet aan zijn equipage te geven, dewijl, dit geschiedende zonder deszelfs voorkennis, daarop geen betaling zal geschieden.
Dordrecht, 28 juni 1819.      Jan Kroon 
 

1820

Op 8 september werd de VROUW SOPHIA voor 12.000 gulden verkocht aan de Rotterdamse koopman L.F. de Bruijn. De brik kreeg de nieuwe naam ROTTERDAM, en in kapt. Paulus Rijnbende ook een nieuwe kapitein.

Op 27 september verkreeg L.F. de Buijn, Rotterdam, voor de VROUW SOPHIA, kapt. Paulus Rijnbende, een nieuwe zeebrief alsmede een Turkse Pas voor Suriname. Dat dit op een misverstand berustte bleek, toen op 2 oktober een nieuwe zeebrief en Turkse Pas werd uitgeschreven, dit keer op naam van de ROTTERDAM.

RC 280920

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Surinamen: het gekoperd Fregatschip de VROUW AGATHA, kapt. Pieter van Vliet, mede voor passagiers.

Idem: het Brikschip ROTTERDAM, kapt. Paulus Rijnbende.
 

1821

RC 160821

Rotterdam, 15 augustus. Van Middelburg wordt van den 12 dezer gemeld: heden is alhier gearriveerd het fregatschip DE ZEEUW, L. Wouterse, van Surinamen, in 37 dagen. Gemelde kapitein rapporteert dat op den 2 juli aldaar was gearriveerd Zr.Ms. brik van oorlog DE ZWALUW, kapt.luit. J.J. de Jonge, komende van de Beneden- en Bovenwinds-Eilanden in de Caraïbische Zee; schip en equipagie waren in goede staat. Voorts, dat het brikschip ROTTERDAM, kapt. Paulus Rijnbende, gereed was om te vertrekken, en dat in de Kolonie op de gemelde 2 juli was overleden de boekhouder-generaal Beugel.

RC 040921

Rotterdam, 3 september. Den 3 arriveerden CONCORDIA, N.C. Voss, van Riga; ONLYSON, R.W. Guine, van Richmond, laatst van Falmouth, en kapt. P. Rijnbende (opm: brik  ROTTERDAM), voerende de nummervlag nr. 2 (opm: van het Rotterdamse college ‘Maatschappij tot Nut der Zeevaart’), van Surinamen.

Op 28 september 1821 verkocht De Bruijn gulden 50% van zijn belang in de ROTTERDAM aan Samuel Dunlop, meestertimmerman te Rotterdam
Op 6 oktober 1821 verkocht De Bruijn voor 4.000 gulden de overige 50% in de ROTTERDAM aan G.C. Jonkheijm, winkelier te Rotterdam.
Reeds op 6 november 1821 deed Sanuel Dunlop zijn 50% over aan Jonkheijm, eveneens voor 4.000 gulden, die daarmee enig eigenaar werd.

De slechte staat van de vrachten komt hier duidelijk tot uiting door een waardeverlies van het gehele schip in één jaar van 4.000 gulden: maar liefst 33%!

Wegens wisseling van eigendom diende voor de ROTTERDAM een nieuwe set documenten te worden aangevraagd. Op 13 november werd aan G.C. Jonkheijm voor zijn ROTTERDAM onder kapt. P. Rijnbende een nieuwe zeebrief alsmede Turkse Pas (weer voor Suriname) verstrekt.

RC 250921

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Surinamen: het schip ROTTERDAM, kapt. Paulus Rijnbende, om met den eersten te vertrekken.

RC 151221

Rotterdam, 14 december. Den 13 zeilde ROTTERDAM, P. Rijnbende, naar Surinamen;
 

1822

RC 100122

Rotterdam, 9 januari. Den 8 arriveerde te Helvoetsluis AMPHITRITE, J.P. de Groot (opm: buitenlander), van Hamburg, als bijlegger, door lekkagie, naar Gibraltar; dezelve heeft aan boord kapitein Rijnbende met zijn gehele equipagie. Gemelde kapitein heeft den 31 december 1821 zijn schip, genaamd ROTTERDAM, bij de Vlaamsche Banken verloren (opm: brik ROTTERDAM, bouwjaar 1801; kapt. Paulus Rijnbende); de wind N.O.

RC 100122

Amsterdam, 8 januari. In een brief van Ostende, van den 3 januari, meldt men, dat de vorige nacht aan de kust aangedreven waren enige goederen en een brievenzak, welke laatste, aan de Magistraat bezorgd zijnde, gebleken was afkomstig te zijn van het schip ROTTERDAM, kapt. Paulus Rijnbende, van Rotterdam naar Surinamen.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Dord.3.03.55.122.21
DVD 5 – 44,45
__________________________________________________
Eigendomsbewijs / Rederij-Cedule
Naam schip: de VROUW SOPHIA

Plaats en datum acte geregistreerd Dordrecht, 20 oktober 1814

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Hugo Gevers voor zijn firma Gevers & Co., kooplieden, Dordrecht, alleen-eigenaren

Te voeren door kapt. Jan Kroon

Groot volgens meetbrief ca. 150 roggelasten en 80 gemeten lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Dordrecht, 21 oktober 1814

Nummer van registratie folio 141, verso, case 7

Notaris verklaring van eigendom voor rechtbank Dordrecht

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: schip gebouwd te Wolgast






Researcher/datum research ML/010507

Naam VROUW SOPHIA (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1814
Toegang 3.03.55
Inventaris 122

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Dord.3.03.55.122.31
DVD 5 – 64,65
__________________________________________________
Eigendomsbewijs / Rederij-Cedule
Naam schip: de VROUW SOPHIA

Plaats en datum acte geregistreerd Dordrecht, 19 juli 1817

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Mr. Hugo Gevers, voor zijn firma Gevers & Co., Dordrecht, enig eigenaren.

Te voeren door kapt. Jan Kroon

Groot volgens meetbrief circa 150 roggelasten en 80 gemeten lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Dordrecht, 19 juli 1817

Nummer van registratie folio 81, recto, case 2

Notaris verklaring van eigendom voor rechtbank Dordrecht

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: schip is gebouwd te Wolgast






Researcher/datum research ML/050507

Naam VROUW SOPHIA (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1817
Toegang 3.03.55
Inventaris 122

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.70 DVD XX
__________________________________________________

Acte van aan-/verkoop
Naam schip: de VROUW SOPHIA, thans ROTTERDAM

Plaats en datum acte koop/verkoop, Dordrecht, 8 september 1820

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Mr. Hugo Gevers (burgemeester van Dordrecht), voor zijn firma Gevers & Co., Dordrecht

Gevoerd door kapt. Jan Kroon

Eigenaar / aankoper Leonardus Franciskus de Bruyn, koopman te Rotterdam, namens wie is opgetreden Pieter van Volkom, makelaar te Dordrecht

Te voeren door kapt. Paulus Rijnbende

Groot volgens meetbrief, in tonnen

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Dordrecht, 8 september 1820

Nummer van registratie deel 12, folio 44, recto, case 3.

Notaris Julius Dominicus Schultz van Haegen, notaris te Dordrecht

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 12.000,-

Bijzonderheden: ten tijde van koop-/verkoop liggende in de Kalkhaven te Dordrecht



Researcher/datum research ML/231006

Naam ROTTERDAM
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1820
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.127b __________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: ex- de VROUW SOPHIA, thans ROTTERDAM

Plaats en datum acte koop/verkoop, Rotterdam, 6 november 1821

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Samuel Dunlop, meestertimmerman te Rotterdam, verkoopt de helft van het schip

Gevoerd door kapt. Paulus Rijnbende

Eigenaar / aankoper Gerhardus Christoffel Jonkheijm,. winkelier te Rotterdam, koopt de helft van het schip (nu enig eigenaar)

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 7 november 1821

Nummer van registratie deel 12, folio149, recto, vak 2

Notaris Cornelis Hendricus van der Looy, notaris te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 4.000,- ½ part)

Bijzonderheden: schip lag bij verkoop in de Leuvehaven te Rotterdam.



Researcher/datum research ML/181106

Naam ROTTERDAM
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1821
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.127a __________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: ex- de VROUW SOPHIA, thans ROTTERDAM

Plaats en datum acte koop/verkoop, 6 oktober 1821

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Leonardus Franciscus de Bruijn, koopman te Rotterdam, verkoopt de helft van het schip

Gevoerd door kapt. Paulus Rijnbende

Eigenaar / aankoper Gerhardus Christoffel Jonkheijm,. winkelier te Rotterdam, koopt de helft van het schip

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 9 oktober 1821

Nummer van registratie deel 12, folio160, recto, vak 4

Notaris Cornelis Hendricus van der Looy, notaris te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 4.000,- (½ part)

Bijzonderheden: De Bruijn had het hele schip gekocht op 7 september 1820 van Hugo Gevers, van de firma Gevers & Co., Dordrecht.
De Bruijn had de helft verkocht op 28 september 1821 aan Samuel Dunlop te Rotterdam.






Researcher/datum research ML/181106

Naam ROTTERDAM
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1821
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Stadsarchief Dordrecht, Rederijbewijzen Holl. schepen 1809-1815 toeg 4 inv. nr. 206
Nat. Archief-Den Haag, archiefnummer Dord.3.03.55.122.21
Nat. Archief-Den Haag, archiefnummer Dord.3.03.55.122.31
Nat. Archief-Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.70
Nat. Archief-Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.127a
Nat. Archief-Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.127b
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse bestanddelen zeebrieven
Stadsarchief Amsterdam, Amsterdamse Monsterrollen
Danish Second Rate ship of the line 'Christian VII' (1803) (threedecks.org)
Wikipedia
DC = Dordtsche Courant
LL = Lloyd’s List
LR = Lloyd’s Register on line
RC = Rotterdamsche Courant
STR = Sont Toll Register online