Inloggen
VROUW RENSKINA - ID 11602


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-04-15 / 1815-01-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1802
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Boele Piekes de Weerd, Oude Pekela, Groningen, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Delivery Date: 1802-03-13
Technical Data

Net Tonnage: 39.00 lasts (commercial)
Net Tonnage 2: 78.00 lasts (rye)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-04-15
Register nr: 18140469
Scheepsnaam: VROUW RENSKINA
Type: Kof
Lasten: 0
Gebouwd in plaats: Oude Pekela
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: N. Mulder & Co., N.J.
Plaats: Oude Pekela
Kapitein op moment van verzoek: Middel, Jan Harms
Opmerkingen: Eerste zeebrief
groot 78 rogge-lasten en 39 commercielasten

Ship History Data

Korenmoleneigenaar te Noordbroek.

Date/Name Ship 1802-03-13 VROUW RENSKINA
Manager:
Eigenaar: Nanne Jans Mulder (molenaar/schipper, 1773-1851), Noordbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Additional info: In 1805 was de thuishaven Jemgum, Pruisen; mogelijk ook eerder en/of later.

Date/Name Ship 1805-12-14 VROUW RENSKINA
Manager:
Eigenaar: Harm Klaassens Potjewijd, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Additional info: aankoop som NGL 12.250,=

Date/Name Ship 1805-12-28 VROUW RENSKINA
Manager: Firma N.J. Mulder & Co., Oude Pekela, Groningen, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Additional info: aankoopsom NGL 14.250,=

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Acte 28 december 1805
Nanne Jans Mulder 4/32 part
Klaas Harms Dijkhuis 1/32 part
Jan Harms Middel 4/32 part
De overige parten zijn verdeeld over 20 personen.

Ship Events Data

1815-01-01: Final Fate: Stranded

Op 1 januari 1815 strandt de VROUW RENSKINA, kapitein J.H. Middel op het Bornrif.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1803
Kapitein: Mulder, N.J.
Overige informatie: 1803 De naam van het schip RENSKINA is afkomstig van de vrouw van kapt. Nanno Jans Mulder (* ca. 1773, † Oude Pekela 25.03.1851), Renske Harms Potjewijd († Noordbroek 06.08.1821).

Familiegegevens en opleiding

Jan Harms Middel werd geboren/gedoopt 04/07 februari 1779 te Oude Pekela als zoon van de logementshouder Harm Jans Middel en Magdalena Rentes (Broersema).

Jan trouwde op 21 december 1809 te Oude Pekela met Remke Oosterend (Renske zou zijn overleden te Greenwich op 23 juni 1811. Deze verbintenis en overlijden zijn vermeld in de huwelijksakte van Jan met Trijntje Doornbos in 1813).

Jan hertrouwde te Oude Pekela op 18 december 1813 als schipper met Trijntje Tomas Doornbos, gedoopt op 07 maart 1790 te Farmsum als dochter van Thomas Derks en Albertje Hiddes. Trijntje overleed te Appingedam op 16 juli 1861, 72 jaar.

J.H.Middel kwam om met zijn schip de “Catharina” op 30 augustus 1838 tussen Amelan en Schiermonnikoog.

Provinciale Groninger Courant 05 september 1838114

Schiermonnikoog, 2 september. Den 31 augustus is alhier een menigte wrak hout aangespoeld, waaronder het deksel van een langwerpig vierkant doosje, waarop in zwarte letters H.J. Middel (opm: stuurman Harm Jans Middel en zoon van de schipper, zie hieronder), en nog een ander deksel, waarop J.H. Middel, benevens een nog vrij nieuw jol zonder naam, met een half groene en half zwarte gang, als ook de volgende dag een uit Rotterdam den 3 februari 1838 gedagtekende brief van de heren N. van den Berg & Zonen aan de heer J. van der Meulen te Scheemda.

Tevens wordt door de op Schiermonnikoog te huis behorende kapt. Willem J. Visser gerapporteerd, dat hij de vorige dag op twee mijlen afstand van het Oosteinde van Ameland vastzittende heeft gezien het voorschip van een ogenschijnlijk nieuwe kof, waarvan de equipage vermoedelijk verongelukt zal zijn, drijvende de tuigage rondom het wrak. Een en ander vermoedelijk afkomstig van de kof CATHARINA, kapt. J.H. Middel, van Koningsbergen naar Amsterdam. (opm: kof, bouwjaar 1830, kapt. Jan Harms Middel)

(opm: ZP 27 augustus 1838: de CATHARINA, kapt. Middel, van Koningsbergen naar Amsterdam, passeerde op 20 augustus 1838 Elseneur)

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan Harms Middel vermeld als schipper in 1813, 1818, 1825, 1826, 1830, 1831, 1838.

 

Lidmaatschap zeemanscolleges

Een J.H.Middel was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te PekelA met vlagnummer 55 in de periode 1827-1828.

 

J.H.Middel was effectief lid van het zeemanscollege de “Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 18 in de periode 1833 t/m 1840.

 

De schepen van de kapitein

Volgens https://www.genealogieonline.nl/genealogie-koek/I24.php#bronnen was J.H.Middel gezagvoerder van de “Renskina”, de “Goede Verwachting”, de “ Onderneming”  en de “Katharina” .

 

Bouma025 vermeldt J.H.Middel als gezagvoerder gedurende:

*    1821 van de smak “Goede Verwachting”, geen gegevens over bouw, thuishaven en eigenaar. Het schip werd 3 maal  te Harlingen geregistreerd komend van Noorwegen.

*    1832 t/m 1842 van de kof “Catharina”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 125 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam.

 

Het Archief van de Waterschout te Amsterdam11a bevat een monsterrol op naam van Jan Harms Middel van de “Vr. Renskine” dd 20 maart 1810.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

25 april 1827, kof “Goede Hoop”, schipper Jan H.Middel.

22 maart 1828, kof “Goede Hoop”, schipper Jan Harms Middel.

1830, geen datum, schip “Catharina”, kapitein Jan H.Middel.

25 september 1837, kof “Catharina”, schipper Jan Harms Middel.

27 maart 1838, kof “Catharina” kapitein Jan Harms Middel, 59 jaar uit Appingedam.

 

 

Krantenberichten

Provinciale Groninger Courant 22 december 1815114

Advertentie. Uit de hand te koop: een welbezeild Smakschip zo en in dier voege als het door schipper Fokke Berents is bevaren geweest, en thans in de Noorderhaven te Groningen is liggende. Nader onderricht te bekomen bij N.J. Mulder, in de Oude Pekel A.

(opm: in februari 1816 verkocht aan Jan Harms Middel, nieuwe naam GOEDE VERWACHTING)

 

Rotterdamsche Courant 17 januari 1815114

Amsterdam, 15 januari. Op het Beerkurner Rif is verongelukt het schip RENSKINA, kapt. J.H. Middel, van Koningsberg naar Bergen. Het volk is geborgen, alsmede iets van de tuigagie.

Ik heb geen zekerheid of het hier om dezelfde kapitein met de initialen J.H. gaat.

 

Leeuwarder Courant 29 mei 1821114

Harlingen. Den 21 mei…..

…..Den 24 dito binnen gekomen het kofschip HOOP EN VREES, kapt. IJ.P. Piebes, het tjalkschip WILHELMINA, kapt. D.D. de Jong, de smakschepen de GOEDE HOOP, kapt. D.H. Puister, de DAGERAAD, kapt. J.A. Smit, de VROUW RIKA, kapt. R.F. Zoutman, DIANA, kapt. W.J. Stuit, ALLEGONDA HILEGINA, kapt. E.F. Kuilema, de VROUW CATHARINA, kapt. H. Sleehuis, de GOEDE VERWAGTING, kapt. J.H. Middel, alle met hout van Noorwegen…..

 

Leeuwarder Courant 12 juni 1821114

Harlingen. Den 28 mei

Den 4 dito binnen gekomen de kofschepen ALIDA CLASINA, kapt. E.L. Tiktak, met hout van Noorwegen; ALIDA, kapt. H.J. Benes, met zout van Liverpool, NEPTHUNUS, kapt. H. Harmens, met granen van Wismar; het brikschip HEDEWIG AMELIA, kapt. C. Larsen, met hout van Noorwegen. Uitgezeild de smakschepen de GOEDE VERWACHTING, kapt. J.H. Middel, de VROUW RIKA, kapt. R.E. Zoutman, de DAGERAAD, kapt. Jan H. Smit, de kofschepen ANNEGINA, kapt. J.G. Hergens, HOOP EN VREE, kapt. IJ.P. Piebes, alle met ballast op avontuur, het sloepschip WILLIAM, kapt. William Nazeby, met boter, kaas en huiden naar Folkstone; het kofschip de VROUW SOPHIA, kapt. H.L. Kok, met dakpannen naar Riga…..

 

Leeuwarder Courant 26 juni 1821114

Harlingen. ….

….Den 20 dito binnen gekomen de smakschepen de TWEE GEZUSTERS, kapt. Douwe Visser, met tarwe van Lübeck, de GOEDE VERWACHTING, kapt. Jan H. Middel, het kofschip de VROUW ALIDA, kapt. Jan Klaazen, beide met hout van Noorwegen. Uitgezeild de smakschepen de JONGE TRYNTJE, kapt. Teeke J. van der Veer, de VROUW CRISTINA, kapt. Dirk Bruintje, beide met pannen naar de Oostzee…..

 

Leeuwarder Courant 17 juli 1821114

Harlingen. Den 2 juli binnen gekomen de smakschepen ALLEGONDA HELLEGINA, kapt. E.E. Kuilema; ZEELUST, kapt. P.E. Boer, beide met hout van Noorwegen. Uitgezeild de smakschepen de VROUW MARTHA, kapt. Dirk KIazen de Groot, de VROUW CATHARINA, kapt. Harmanus Slehuis, de GOEDE VERWACHTING, kapt. Jan H. Middel, het kofschip de VROUW ALIDA, kapt. Jan Klazen, het tjalkschip WILHELMINA, kapt. Dirk de Jong, alle met ballast op avontuur…..

 

Leeuwarder Courant 28 augustus 1821114

Harlingen. Den 20 augustus binnen gekomen het smakschip de VROUW ETTINA, kapt. A.J. Seeman; de GOEDE VERWACHTING, kapt. J.H. Middel, beide met hout van Noorwegen, het sloepschip WALTER MATTYS, kapt. A. Gallaway, met ballast van Londen. Uitgezeild het galjasschip MARIA DOROTHEA, kapt. J. Schultz, de smakschepen de JONGE THYS RITSMA, kapt. T.D. Ritsma, de GOEDE VERWACHTING, kapt. Jan Wiebes Overmeer, alle drie op avontuur…..

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Middel, Jan Harms
Overige informatie: 1814-04-15

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1810-03-20
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VROUW RENSKINA
Schipper: Middel, Jan H.
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1803

BBC 060903
Het Vlie, den 1 september binnen gekomen N.J. Mulder, de VROUW RENSKINA, uit Noorwegen.

1813

Op 15-04-1814 wordt voor de VROUW RENSKINA door N.J. Mulder & Co uit Oude Pekela een zeebrief aangevraagd voor kapt. Jan Harms Middel.

1815 

RC 170115
Amsterdam, 15 januari. Op het Beerkurner Rif is verongelukt het schip RENSKINA, kapt. J.H. Middel, van Koningsberg naar Bergen. Het volk is geborgen, alsmede iets van de tuigagie. (opm: de kof VROUW RENSKINA bouwjaar 1802, kapt. Jan Harms Middel, met hout van Arendal naar Amsterdam, strandde op 1 januari; waarschijnlijk is de plaat Borkumer Riff bedoeld maar Bornrif [ten westen van Hollum op Ameland] is ook mogelijk)


 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1803
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
BBC = Binnenlandsche Bataafsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
De Zelfzwichter, nummer 69,70 1993, Kapitein-molenaar Nanno Jans Mulder. Auteur A. Westers