Inloggen
BRION - ID 1145


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1922
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Coaster Construction Company Ltd., Montrose, Canada
Werfnummer: 109
Launch Date: 1922-00-00
Delivery Date: 1922-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Fleming & Ferguson Ltd., Paisley, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Type (15 , 25 & 40 - 27)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 761.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 295.00 Net tonnage
Deadweight: 923.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 66000 Cubic Feet
Bale: 60000 Cubic Feet
 
Length 1: 64.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 61.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.11 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.18 Meters Breadth, moulded
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 0 0 0 61 69
Ship History Data

Date/Name Ship 1922-03-00 BRION
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: TNDM

Ship Events Data

1922-00-00: In 1922 voor de K.N.S.M. te water gelaten als SCIPIO
1934-01-21: Final Fate:
Op weg van Guayaquil, via Buenaventura naar Christobal, in het Gatun Meer (Panama-kanaal) aan de grond gelopen en gezonken. De bemanning kon worden gered. De BRION vertrok op 19 januari 1934 met een lading van 688 ton stukgoederen van Buenaventura naar Christobal. Met deze lading lag het schip nog lang niet aan haar merk. Op 21 januari 1934 arriveerde men te 06.30 uur te Balboa, waar men de kanaal-loods aan boord nam en het Panama-kanaal instoomde. Na twee sluizen te zijn gepasseerd voer de BRION vervolgens volle kracht - 10 mijl- door het Gatun-meer. Omstreeks 13.15 uur bemerkte men dat het schip enige slagzij -4 a 5 graden- over bakboord kreeg. Deze slagzij werd snel meer en de spuigaten van het schutdek, die openstonden, trachtte men dicht te maken. Het schip lag nu in het ankerbassin voor de volgende sluis. De toestand werd gevaarlijk en men verliet de BRION. Terwijl men doende was het schip nog recht te krijgen, viel zij om 16.15 uur op 21 januari 1934 met de boeg tegen de wal weer scheef. Onmiddelijk verlieten allen het schip, dat terstond daarna plat op de bakboorzijde viel, waarna zij met de masten nagenoeg horizontaal is weggezonden. (In juli 1947 lag het wrak daar nog.) Door het laten openstaan van de spuigaten in het shelterdek is de BRION bij goede weersomstandigheden derhalve door nalatigheid en zorgeloosheid volgelopen, gekapseisd en gezonken. Het was niet mogelijk de Nederlandse gezagvoerder te straffen, daar de BRION een CuraƧaose zeebrief had.

Gezagvoerders

Familiegegevens 

 

Dirk werd geboren op 17.01.1892 te Broek in Waterland als z.v. Klaas Bregman (melkslijter) en Jantje Hoeve.

 

Dirk (26) (stuurman) trouwde op 15.08.1918 te Amsterdam met Helena Margaretha Agnesa Benecke (23) – geb. 06.05.1895 te Amsterdam – d.v. Christiaan Ludwig Wilhelm Benecke en Helena Margaretha Sluijter.

Helena Margaretha Agnesa Benecke overleed op 14.02.1959 te Harderwijk (63).

Dirk overleed op ???? 

 

Kinderen

-    Jantje

-    Helena Margaretha

-    Dirk

 

Opleiding

Dirk kreeg zijn opleiding aan de Zeevaartschool te Amsterdam.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 13 mei 1914 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 20.07.1918 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 12.10.1921 te ’s-Gravenhage.

 

De schepen van de kapitein

 

*   12/1926 – van het s.s. BRION – geb. in 19

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de KNSM.

 

Zij woonden in Amsterdam aan de Stadionweg 195 I vanaf 28.09.1936.

Daarna op 19.02.1954 aan de Julianalaan 50 te Harderwijk.

 

Zie verslag van de RvdS 1928 – No. 14 – Schade door storm bij Quessant aan s.s. ZEUS (1e stm.)

 

Datum vanaf: 1926
Kapitein: Bregman, Dirk

Familiegegevens

 

Nicolaas Franciscus Marie werd geboren op 19.03.1894 te Amsterdam als z.v. Lambertus Joannes van Deun (kuiper) en Maria Cornelia Wekcx. 

Nicolaas Franciscus Marie (29) (stuurman ter Koopvaardij) trouwde op 18.10.1923 te Amsterdam met Hendrika Maria Beugeling (21) – geb. te Bussum – d.v. Roelof Jan Beugeling (machinist) en Wilhelmina Hendrika Roos.

Nicolaas Franciscus Marie overleed op 18.10.1978 te Putten (84).

 

 

Kinderen

??

 

Opleiding

Was in 1913/14 leerling van de Zeevaartschool op Texel.

 

’s-Gravenhage, 4 juli 1914. Geslaagd voor de grote stoomvaart derde stuurman, N.Fr.M. van Deun.

’s-Gravenhage, 14 maart 1919. Geslaagd voor de grote stoomvaart tweede stuurman, N.Fr.M. van Deun.

’s-Gravenhage, 29 april 1922. Geslaagd voor de grote stoomvaart eerste stuurman, N.Fr.M. van Deun.

 

Kwam in 1919 over van de KWIM naar de KNSM.

Op 15.09.1919 in dienst als 2e stuurman op het s.s. IRIS. Gage 180 gulden/maand.

 

De schepen van de kapitein

 

*   11/1929 – 02/1930 van het s.s. BRION  

*   10/1936 – 10/1936 van het s.s. EL LIBERTADOR  (Dienstdoend)

*   07/1937 – 07/1937 van het s.s. MEDEA  

*   04/1940 – 1940  van het s.s. BACCHUS

*   1940 – 1945 – Heeft tijdens WO II gevaren op de s.s. FLORA/ DOROS/ SATURNUS/ ACHILLES/ THESEUS / HELDER/ VENUS/ ALDEBARAN/ ORESTES EN ARIADNE.

 

Kreeg hiervoor het BRONZEN KRUIS en het KRUIS VAN VERDIENSTE en werd HONORARY OFFICER of the CIVIL DIVISION of the MOST EXELLENT ORDER of the BRITISH EMPIRE

 

Overige bijzonderheden

 

Kapitein bij de K.N.S.M.

 

Deun, Nicolaas Franciscus Marie van

BRONZEN KRUIS - K.B. no. 15 van 2 september 1942.

Gezagvoerder, die als kapitein van het s.s. ACHILLES, dat in de namiddag van de 17e januari 1942 door een Duits vliegtuig met bommen en mitrailleurs onverhoeds werd aangevallen, uitstekend leiding heeft betoond en moedig is opgetreden bij het afslaan van de aanval, mede als gevolg waarvan het toestel werd vernietigd.

en

HONORARY OFFICER of the CIVIL DIVISION of the MOST EXELLENT ORDER of the BRITISH EMPIRE (GB) – 27 juni 1942. 

Master of the Netherlands s.s. ACHILLES. The ship was attacked by a German aircraft, which dropped four bombs. Under the master’s direction, return fire was at once opened by the defence armament. The gunners shot so accurately and with such coolness that the enemy was crippled. The coup-de-grace was given by the fire of an escort ship and the aircraft fell into the sea. (Bron: ARA2.16.32 inv. 766; KNSM blz. 334-336, 437; Koopv. Blz. 51)

 

Datum vanaf: 1929
Kapitein: Deun, Nicolaas Franciscus Marie van

Familiegegevens

 

Albert werd geboren op 28.08.1875 te Harlingen als z.v. Pieter Az. Kuiper (stuurman) en Hillechina Kok.

Albert (24) trouwde op 20.08.1900 te Harlingen met Anna van der Pol (25) – geb. 17.08.1875 te Harlingen – d.v. Cornelis van der Pol en Sjouwkje Gothelp. 

Anna van der Pol overleed op 17.07.1940 te Haarlem (74).

Albert (67) hertrouwde op 02.12.1942 te Haarlem met Maartje van Luipen (42) – geb. 02.10.1900 te Maassluis – d.v. Jan van Luipen en Neeltje Hol. 

Maartje van Luipen overleed op ???

Albert overleed op 22.05.1969 te Haarlem (93).  

(Overlijdensbericht in het Haarlem’s Dagblad van 27-05-1969)

 

Kinderen

-    Hillechina Alberta 

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeil- en stoomvaart in april 1894 te Amsterdam

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart in maart 1896 te Rotterdam

Behaalde het diploma 1e stuurman grote zeilvaart in juni 1899 te Amsterdam

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in juli 1902 te Rotterdam

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   12/1917 – van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903  (211)

*   01/1919 – van het s.s. IRENE

*   01/1921 – van het s.s. ORION

*   05/1921 – van het s.s. POLLUX

*   09/1921 – van het s.s. HELENA

*   11/1921 – van het s.s. VENUS

*   06/1922 – van het s.s. JUNO

*   11/1923 – van het s.s. AMOR (tijd.)

*   08/1925 – van het s.s. POSEIDON   (388)

*   01/1926 – van het s.s. ARIADNE

*   05/1926 – van het s.s. MEROPE

*   08/1926 – van het s.s. BACCHUS

*   02/1927 – van het s.s. DEUCALION

*   01/1928 – van het s.s. AGAMEMNON

*   05/1930 – van het s.s. JUNO

*   09/1930 – van het s.s. IRENE

*   10/1930 – van het s.s. BRION

 

Met ingang van 01.11.1930 gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

Albert Kuiper was lid van het Zeemanscollege Zeemans-voorzorg te Harlingen. Vlag No. ??

 

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Zie verslag RvdS 1926 – nr. 53 – Aanv, van ARIADNE met ss VECHTSTROOM op 18.03.1926.

 

Datum vanaf: 1930
Kapitein: Kuiper, Albert

Afbeeldingen


Omschrijving: BRION
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: BRION met grijze romp
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: BRION op het Gatunmeer (Panama-kanaal) 21 januari 1934 aan de grond gelopen en zinkende
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: schipbreuk

Omschrijving: BRION op het Gatunmeer (Panama-kanaal) 21 januari 1934 aan de grond gelopen en zinkende
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: schipbreuk

Omschrijving: BRION op het Gatunmeer (Panama-kanaal) 21 januari 1934 aan de grond gelopen en zinkende
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: schipbreuk

Omschrijving: BRION op het Gatunmeer (Panama-kanaal) 21 januari 1934 aan de grond gelopen en zinkende
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: schipbreuk