Inloggen
BRESAM - ID 1136

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5426534
Nat. Official Number: 6031 Z AMST 1963
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 3 derricks, 3 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Ferus Smit v/h Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 124
Launch Date: 1957-08-31
Delivery Date: 1957-11-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Alpha Diesel A/S, Frederikshavn, Denmark
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 720
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: B&W Alpha Diesel nr. 8257 Type 496R (290x490)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 297.00 Net tonnage
Deadweight: 881.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 41000 Cubic Feet
Bale: 38000 Cubic Feet
 
Length 1: 66.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 63.24 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.08 Meters Depth, moulded
Draught: 2.51 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-11-22 LAURA DANIELSEN
Manager: Rederiet Otto Danielsen, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: Rederiet Otto Danielsen, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OWWB

Date/Name Ship 1963-10-04 BRESAM
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtingsbedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Bresam', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: N.V. Vroon's Handels- en Scheepvaartonderneming N.V. (tot 22.12.1965), Willem Frederik Kampman, Johannes Roos, Willem Lammert Disma, Maritiem-Bureau J.E. den Brave N.V. (vanaf 22.12.1965)
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDGT

Date/Name Ship 1975-10-22 CAPETAN COSTAS
Manager: Nikolaos Tatas & Loukas Frangos, Piraeus, Greece
Eigenaar: Nikolaos Tatas & Loukas Frangos, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1976-00-00 CAPETAN COSTAS
Manager: Nikolaos Tatas & Ippokratis Nikoretszos, Piraeus, Greece
Eigenaar: Nikolaos Tatas & Ippokratis Nikoretszos, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1977-00-00 HOUDA
Manager: Afif Adel El Laouin Marine, Tripoli, Lebanon
Eigenaar: Afif Adel El Laouin Marine, Tripoli, Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Tripoli / Lebanon
Callsign: ODPX

Ship Events Data

1957-08-31: NvhN 31-08-1957: Tewaterlating van het m.s. Laura Danielsen. Bij Scheepswerf N.V. Ferus Smit v/h Fa. J. Smit en Zn. te Foxhol bij Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Laura Danielsen, dat wordt gebouwd voor Deense rekening. De Laura Danielsen (bouwnummer 124) is van het gladdektype, meet 900 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 65.90 m. lengte tussen de loodlijnen 60 m, breedte 9 m en holte 4.01 m. De beladen diepgang is 3.46 m. De voortstuwing zal geschieden door een 720 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 30 p.k. en één hulpmotor van 10 p.k. zullen worden opgesteld. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Deense Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De kiel zal worden gelegd voor een zusterschip voor dezelfde rederij- Dit schip zal worden uitgerust met een 750 p.k. motor.
1957-11-23: NvhN 23-11-1957: Proefvaart ms. Laura Danielsen. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Laura Danielsen dat bij de Scheepswerf N.V. Ferus Smit v/h Fa. J. Smit en Zn. te Foxhol bij Groningen werd gebouwd voor Deense rekening. Dit is het eerste schip van een serie van drie, die voor Deense rekening is gecontracteerd. Het ontwerp is van Bureau Groenendijk en Zoetemeer te Rotterdam. De Laura Danielsen is van het gladdektype, meet 900 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 65.90 m., lengte tussen de loodlijnen 60 m., breedte 9.00 m. en holte 4.01 m. De beladen diepgang is 3.46 m. De voortstuwing geschiedt door een 720 PK motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 ½ knoop. De ruiminhoud is 41000 cft. grainspace en 3700 cft. balespace. De bouw geschiede onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en de Deense Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1959-07-13: 1959-13-jul M/S LAURA DANIELSEN af København, 499 B. R. T. Bygget 1957 af stål. På rejse fra Hvamstangi til Boulongavik med tømmer.
Grundstødt d. 13. juli ved Islands NV.-kyst. Søforklaring i Frederikshavn, d. 8. aug. Kl. 1810 afsejlede L.D. under en svag NØ.-lig brise med smul sø og diset vejr fra Hvamstangi,hvorefter kysten fulgtes i en afstand af 1,5—2 sm. Da skibet, der gjorde 11 knobs fart, befandt sig ud for løbet til Hvamstangi, kunne båkerne ikke ses på grund af dis, og kl. 1950 rørte L.D. grunden ca. 400 m N. for båkelinien. Motoren blev straks stoppet, men da pejlinger viste, at skibet var tæt, fortsattes rejsen. Det har senere vist sig, at der ved grundstødningen er opstået en lækage i smøreoliebundtanken.
Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes usigtbart vejr.
1962-05-23: 1962-23-mei M/S LAURA DANIELSEN af København, 499 B. R. T. Bygget 1957 af stål. Brand om bord d. 23. maj i Københavns havn. (215)
Politirapport og rapport fra statens skibstilsyn dat. 23. maj. Kl. ca. 0600, da L.D. lå fortøjet ved kaj i Københavns havn, opdagedes det, at det brændte kraftigt omkring komfuret i kabyssen. Da det viste sig umuligt at slukke branden med håndslukkere,tilkaldtes brandvæsen fra land, der på kort tid fik branden slukket. Ved branden skete en del skade på kabyssen. Anm. Ministeriet kan ikke udelukke, at branden skyldes, at olie i en spildebakke under komfuret er blevet antændt.
1963-05-11: 1963-11-mei M/S LAURA DANIELSEN af København, 499 B.R.T. Bygget 1957 af stål. På rejse fra Hamburg til Mäntyluoto i ballast.
Tørnet mole d. 11. maj i Brunsbüttelkoog. (271) Søforklaring i Brunsbüttelkoog d. 26. juli. Kl. 0344, da L.D., der havde lods om bord, under en svag til let S.-lig brise befandt sig ud for Brunsbüttelkoog afventende signal for indsejling, sås signalet blive tændt. For at få skibet på kurs ind mod slusen, lagdes roret hårdt stb., og maskinen beordredes langsomt frem, derefter halv kraft frem og ganske langsomt frem. For at fremskynde drejningen blev maskinen beordret fuld kraft frem og derefter — for at skibet ikke skulle få for stærk fart — fuld kraft bak. Inden stb. anker kunne blive sat, tørnede L.D. med bb. bov mod 2 pæle ud for mole nr. 2, hvorved pælene knækkede. Anm. Ministeriet må antage, at påsejlingen skyldes, at lodsen har beregnet L.D.s drejeevne forkert.
1963-10-03: Op 03-10-1963 als BRESAM, zijnde een motorvrachtschip, nog niet gemeten, liggende te Zaandam, door W.R. Boerrigter, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6031 Z AMST 1963 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanje, 5.00 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit lengteas en 1.62 m. uit dek.
1983-11-23: De HOUDA, die was opgelegd in de haven van Tripoli (Libanon) werd beschadigd tijdens de gevechten in en om de stad. Op 18 en 19 december beschoten Israëlische kanonneerboten de haven en de reeds beschadigde HOUDA werd op 19 december getroffen, kapseisde en zonk langs de kade.
1987-06-00: Verkocht voor de sloop.
2002-08-00: Lag nog te Tripoli.

Afbeeldingen


Omschrijving: Laura Danielsen 1957
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Bresam 1957 ex Laura Danielsen
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Bresam 1957 ex Laura Danielsen
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.