Inloggen
BRASTAGI - ID 1102

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Nat. Official Number: 5810 Z ROTT 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 203
Date Laid Down: 1936-02-19
Launch Date: 1937-02-06
Delivery Date: 1937-04-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 16
Power: 8000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x 8 Cyl. Sulzer Diesels (25 9/16 - 47 1/4)
Speed in knots: 16
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 9246.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5561.00 Net tonnage
Deadweight: 11700.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 633000 Cubic Feet
Bale: 557000 Cubic Feet
 
Length 1: 147.34 Meters Registered
Beam: 19.14 Meters Registered
Depth: 11.55 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Configuration Changes

Datum 00-00-1942
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1942? verbouwd tot troepentransportschip met een capaciteit van 1.100 man, in 1947 weer tot normaal vrachtschip verbouwd.

Ship History Data

Date/Name Ship 1937-04-06 BRASTAGI
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGF

Ship Events Data

1947-10-31: Final Fate:
Op reis van Seattle via Zuid- en Oost Afrika naar Calcutta was de BRASTAGI op reis van Laurenzo Marques naar Dar Es Salaam, slechts gedeeltelijk beladen met machines, vaten olie en gebundeld hout, toen men op 31 oktober 1947 te 03.15 uur des morgens bij mooi weer en helder zicht plotseling aan bakboord een kustlicht zag en men stelde vast, dat dit van Point Caldeira was. Het schip was veel dichter bij de kust dan in de bedoeling lag. Om 03.23 zag men in het water een lichte streep van land of branding. Achteruitslaan hielp niet meer en om 03.25 uur in de ochtend van 31 oktober 1947 liep de BRASTAGI aan de grond en bleek tot aan de motorkamer vast te zitten toen het laag water was. (De stranding vond die nacht plaats bij hooghwaterspringtij.) Het schip zat op een rif aan de zuidoostkant van het eiland Caldaira, 60 mijl ten zuiden van Ihla Mozambique. Pas op 14 november 1947 arriveerde het bergingsvaartuig BRITON. Op 20 november 1947, tijdens de bergingswerkzaamheden, brak plotseling brand uit in een van de ruimen, die door de BRITON en de inmiddels gearriveerde sleepboot THAMES pas kon worden geblust toen het gehele voorschip was uitgebrand. De BRASTAGI was nu het bergen niet meer waard en werd op 25 november 12947 als total loss geabandoneerd.(Berisping gezagvoerder wegens onvoldoende voorzichtige navigatie.)

Afbeeldingen


Omschrijving: BRASTAGI
Gemaakt door: Dijk, F.H. van

Omschrijving: BRASTAGI
Gemaakt door: Dijk, F.H. van

Omschrijving: m.s. BRASTAGI
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De BRASTAGI in WO II
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BRASTAGI in WO II
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: De BRASTAGI in Vancouver, 26 augustus 1947
Gemaakt door: Frost, Walter E.

Omschrijving: m.s. BRASTAGI
Gemaakt door: Duncan, Alex