Inloggen
BRABANT - ID 1087


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 2827 Z ROTT 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 796
Launch Date: 1927-12-17
Delivery Date: 1928-01-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (x)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 345.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 203.00 Net tonnage
Deadweight: 563.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 19700 Cubic Feet
Bale: 18710 Cubic Feet
 
Length 1: 49.69 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.87 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.29 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1928-01-02 BRABANT
Manager: T. den Hartigh, Antwerp, Belgium
Eigenaar: N.V. Motorschip Brabant, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: NHGB
Additional info: 1934 callsign PDGA

Ship Events Data

1927-12-19: Algemeen Handelsblad 19-12-192: Scheepsbouw. Van de werf van Gebr. Pot, te Bolnes, is te water gelaten de motorvrachtboot „BRABANT", met afmi. van 45x7.62x3.25 m, te voorzien van een 200/240 pk Deutz-motor, in aanbouw voor binnenlandsche rekening.
1927-12-24: Als BRABANT, zijnde een motorschip, groot 345.28 ton, liggende te Bolnes, door C. van Silfhout, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van N.V. Motorschip Brabant te Terneuzen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2827 Z ROTT 1927 op het achterschip aan S.B. zijde in het voorschot verhoogd achterdek.
1928-01-03: De Tijd 04-01-1928: Een geslaagde proeftocht. Dinsdag heeft de proefvaart plaats gevonden van het door de Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes gebouwde motorvrachtschip genaamd „BRABANT". De afmetingen van de casco zijn: 45.00X7.62 X 3.25 meter en het vaartuig wordt voortgestuwd door 'n Deutz compresserloozen Dieselmotor van 200/240 P.K. Na geslaagden proeftocht is het schip door de Reederij overgenomen.
1940-01-27: De Banier 27-01-1940: Sloep van Nederlandsch motorschip “Brabant” opgepikt. Geen reden tot ongerustheid. Amsterdam, 27 Jan. — Het Nederlandsche motorschip „Tilly" is Zaterdagmorgen te IJmuiden binnengeloopen. Het schip heeft op 17 mijl oost-noord-oost van den Noordhinder een reddingboot opgepikt van het Nederlandsche motorschip „Brabant". Op de reddingboot stond de naam „Brabant" als mede 't woord „Terneuzen". De „Brabant" is eigendom van de N.V. Motorschip Brabant (T. den Hartigh), welke N.V. haar hoofdkantoor te Antwerpen heeft. De bemanning van de „Brabant" bestaat uit negen koppen, allen Nederlanders. Kapitein is de heer Van der Velde, den laatsten tijd woonachtig in België. Veertien dagen geleden is de “Brabant" van Terneuzen naar Antwerpen gevaren. In de Scheldestad heeft het schip lading ingenomen en is toen enkele dagen later naar Engeland vertrokken. Het schip is 345 ton groot en in 1927 gebouwd bij de Gebr. Pot te Bolnes. Toen de reddingboot door de „Tilly" werd opgepikt, bevond zich nog een gedeelte van de inventaris in ds sloep. De haak van de hijschinrichting bleek gebroken. Nader vernemen wij van de maatschappij te Terneuzen, dat de kapitein van de „Brabant", de heer Van der Velde, gerapporteerd heeft dat hij op weg naar Londen een sloep verspeeld heeft. Het schip bevindt zich thans in de buurt van de Engelsche kust, zoodat geenerlei ongerustheid omtrent de „Brabant" behoeft te bestaan.
NvhN 27-01-1940: Sloep van het m.s. „BRABANT" opgepikt. Doch het schip bij Engeland. Het Nederlandsche motorschip „Tilly" is vanmorgen te IJmuiden binnengeloopen, en de kapitein rapporteerde op 17 mijl 0.N.0. van den Noordhinder een reddingboot opgepikt te hebben van het Nederlandsche motorschip „Brabant". Op de reddingboot stond de naam „Brabant" alsmede het woord „Terneuzen". De „Brabant" is eigendom van de N. V. Motorschip Brabant (T. den Hartigh), welke N. V. haar hoofdkantoor te Antwerpen heeft. Even later kwam echter gelukkig een rapport binnen van den kapitein van de „Brabant", den heer Van der Velde, waarin hij meldde, dat hij op weg naar Londen een sloep verspeeld heeft. Het schip bevindt zich thans in de buurt van de Engelsche kust, zoodat geenerlei ongerustheid omtrent de „Brabant" behoeft te bestaan.
1940-05-10: Final Fate:
Tijdens het uitbreken van WO II lag het schip in Parijs. Uitgeweken naar Engeland. Op 16 mei 1940 overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. Op 13 juni 1942, onderweg van Hayle naar Swansea, 10 mijl ten zuiden van Hartland Point (Kanaal van Bristol) door Duitse vliegtuigen gebombardeerd en gezonken. De gehele bemanning verliet het schip met de reddingsboot en kwam op 14 juni veilig te Clovelly aan.


Afbeeldingen


Omschrijving: Brabant 1927
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown